Kvk. I. 37. 276/2006/2. szám

Az Országos Választási Bizottság
255/2006. (IV. 25.) határozata

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a dr. Ny. Zs. által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos Választási Bizottságnál benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006. április 28-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.

Indokolás

I.

Dr. Ny. Zs. 2006. április 23-án előterjesztett kifogásában sérelmezte, hogy a kampánycsend időtartama alatt Gyurcsány Ferenc a „Tisztelt Választó! Holnap ismét választunk, kérem, hogy beszéljen szomszédaival, igazságosabb Magyarországra szavazzanak. Egy modernebb jobb jövőt építsünk együtt, ehhez kell az Ön szavazata is. Egy igazságosabb Magyarországért választunk, válasszunk holnap. Köszönöm.” tartalmú telefonüzeneteket küldött az ország több választókerületében élő választópolgárai számára. A beadványozó véleménye szerint a leírt magatartás megsértette a kampánycsendet, ezen túlmenően pedig a választás tisztaságának, az esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek közt és a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelveit.

Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a beadványban leírt magatartás alkalmas lehet a választók akaratának befolyásolására, azonban ahhoz, hogy a Ve. 41.§-ban foglalt kampánycsend szabályainak megsértése megállapítható legyen, ennek rögzítésén túlmenően szükséges a jogszabálysértő kilétének megállapítására alkalmas bizonyíték csatolása is. Az OVB 14/2006. (IV. 18.) számú, a kampánycsendről szóló állásfoglalása értelmében ugyanis magánszemélyek egymás közötti kommunikációja nem, hanem a jelöltek, jelölő szervezetek, vagy az ő megbízásukból mások, szervezett módon megvalósított kommunikációja sérti a kampánycsend szabályait. Ebből következik, hogy amennyiben az említett hívást egy magánszemély indította volna, úgy a kampánycsend megsértése nem lenne megállapítható. Az OVB az ügyben előterjesztett bizonyítékokból nem tudja megítélni, hogy a hívást ki, és milyen célból indította, így a kampánycsend megsértésének megállapítását – az ennek megalapozását szolgáló bizonyítékok elégtelensége miatt – nem tartotta lehetségesnek. A fentiek alapján az Országos Választási Bizottság a jogsértés bizonyítottságának hiányában a kifogást elutasítja.

II.

A határozat a Ve. 29/A. §-án, 77. §-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.


Budapest, 2006. április 25.


Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke