Az Országos Választási Bizottság
229/2006. (IV. 21.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a K. J. által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.
Az Országos Választási Bizottság a kifogást a 8/16.OEVB/2006. (II. 15.)
határozat hatályon kívül helyezésére irányuló indítvány tekintetében érdemi
vizsgálat nélkül elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos
Választási Bizottságnál benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet
úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006. április 24-én 16.00 óráig
megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet
kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi
képviselet nélkül is eljárhat.
Indokolás
I.
K. J. 2006. április 21-én benyújtott kifogásában sérelmezi, hogy a Magyar Szocialista Párt 2006. április 19-én a Budapesti 16. számú OEVK területén olyan szórólapot terjesztett, ami szerint a választások 2. fordulójában csak egy jelöltre lehet szavazni, az MSZP-s Molnár Gyulára. Véleménye szerint a szórólap hamis információkat közöl, megtéveszti a választókat. Kéri „az MSZP országos választási csalását megállapítani, Molnár Gyula képviselő jelöltre vonatkozó 8/16.OEVB/2006. (II. 15.) sz. határozatot hatályon kívül helyezni”.
II.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a kifogásolt szórólap részét
képező szavazólap-minta a választási kampánynak a jelölő szervezetek által –
jelen és a korábbi választási eljárások során egyaránt széles körben –
alkalmazott eszköze, melynek egyértelmű célja a választók akaratának
befolyásolása, a jelölő szervezet jelöltjének népszerűsítése. A kifogásolt
szórólap vizsgálata egyértelművé teszi, hogy az nem az országgyűlési
képviselőválasztás második fordulója során alkalmazott szavazólap vagy annak
hivatalos mintája, hanem egy olyan kampányanyag, amely csupán a hivatalos
szavazólap egyes formai elemeit, részleteit használja fel a jelölő szervezet
jelöltjének népszerűsítése céljából. A fenti alaki elemeken túlmenően a szórólap
mind annak kiadóját, mind a készítéséért felelős jelölő szervezetet egyértelműen
és világosan megjelöli, ezért a választópolgárok megtévesztésére a hivatalos
szavazólappal való részleges hasonlósága ellenére sem alkalmas.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja továbbá, hogy nincs hatásköre a
beadványban szereplő OEVB határozat felülvizsgálatára, ezért e tekintetben a
beadványt érdemi vizsgálat nélkül elutasította.
III.
A határozat a Ve. 3. §-án, 29/A. §-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve.
82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84.
§-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. április 21.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke