229/2006. (IV. 21.) OVB határozat - K. J. által benyújtott kifogás tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.I.37.259/2006/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsõbb Bírósága a dr. L. M. ügyvéd által képviselt K.J. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság (1450 Budapest, Pf. 81.) 229/2006. (IV.21.) számú határozat bírósági felülvizsgálata iránt benyújtott kérelme folytán eljárva az alulírott napon meghozta az alábbi
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási
Bizottság 229/2006. (IV.21.) számú határozatának bírósági felülvizsgálati
kérelemmel nem támadott részét nem érinti, felülvizsgálati kérelemmel támadott
részét helybenhagyja.
A végzés ellen további fellebbezésnek nincs helye.
I n d o k o l á s
A kérelmező az Országos Választási Bizottsághoz (a
továbbiakban: OVB) benyújtott kifogásában sérelmezte, hogy a Magyar Szocialista
Párt (a továbbiakban: MSZP) 2006. április 19-én a Budapesti 16. számú országos
egyéni választókerületben olyan szórólapot terjesztett, amely szerint a
választások második fordulójában már csak az MSZP jelölt Molnár Gyulára lehet
szavazni. Kérte választási csalásnak, a szavazás tisztasága megsértésének
megállapítását, és Molnár Gyula képviselőjelöltre vonatkozó 8/16. OEVB/2006.
(II.15.) számú határozat hatályon kívül helyezését.
Az OVB a 229/2006. (IV.21.) számú határozatában a kifogást elutasította, a 8/16.
OEVB/2006. (II.15.) számú határozat hatályon kívül helyezésére irányuló
indítvány tekintetében érdemi vizsgálat nélkül. Döntését az 1997. évi C. törvény
(a továbbiakban: Ve.) 3. §-ában, 29/A §-ában foglaltakra alapította. Határozatát
azzal indokolta, hogy a kifogásolt szórólap, szavazólap-minta – a hivatalos
szavazólappal való részleges hasonlósága ellenére – sem volt alkalmas a
választópolgárok megtévesztésére. Ezt meghaladóan az OVB megállapította, hogy a
beadvány szerinti, Molnár Gyula képviselőjelöltre vonatkozó OEVB határozat
felülvizsgálatára nincs hatásköre.
A határozat ellen a kérelmező nyújtott be bírósági felülvizsgálat iránti
kérelmet, kérte annak megváltoztatását és a megtévesztő szórólap terjesztésével
érintett választókerületek választási eredményének megsemmisítését. Azzal
érvelt, hogy az OVB határozata nem felel meg a Ve. 3. § a) és c) pontjaiba
foglaltaknak. Élni kívánt a szóbeli nyilatkozattétel lehetőségével, tanuk
meghallgatását kérte.
Az OVB előkészítő iratában a határozat helybenhagyását kérte. Hivatkozott a
6/2002. (II.7.) OVB állásfoglalásban foglaltakra, a minta-ajánlószelvények és
szavazólap-minta közötti „törvényi analógiára”. Kifejtette, hogy mindkettő
kampányban használatos eszköz. Célja a választói akarat megengedett
befolyásolása. A kifogásolt szavazólap-minta a nyomdai tipográfiára és a
legnagyobb betűkkel szereplő „ M I N T A ” szó használatára figyelemmel nem
megtévesztő.
A Legfelsőbb Bíróság biztosította a kérelmező és az ellenérdekű fél, az MSZP
kampányigazgatójaként az OVB eljárása során is meghallgatott Sz.V. részére a
szóbeli nyilatkozattételt, meghallgatta a kérelmező által előállított tanukat.
Az elé tárt adatok, okiratok, bizonyítékok értékelése alapján azt állapította
meg, hogy a felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A választási kampány során a jelölő szervezetek igyekeznek meggyőzni a
választókat arról, hogy az őket képviselő személyeket támogassák, ekként járnak
el maguk a jelöltek is. A kampány célja a választók meggyőzése, befolyásolása. A
Ve. csak a legfontosabb kampányeszközöket (plakát, gyűlés,
rádió-televízióközvetítés…) sorolja fel. Ezeken kívül azonban nyilvánvalóan
kampányeszköznek minősülnek a jelölő szervezetek, illetve jelöltek által
választópolgárokhoz eljuttatott szórólapok is, amelyek meghatározott személyt
népszerűsítenek, a rájuk való szavazásra kívánják rábírni a választópolgárokat.
A szórólap, amelynek egy-egy fajtája a minta-ajánlószelvény, illetve
szavazólap-minta ugyancsak bevett választókkal kapcsolatos kommunikációs
eszköznek, kampányeszköznek minősül.
A kampányeszköz akkor minősülhet a Ve. 3. § a) és c) pontjába ütközőnek, ha
sérti a választás tisztaságát, a választók megtévesztése miatt választási
csalásnak minősül, illetve a jelöltek és jelölő szervezetek közötti
esélyegyenlőség elvének nem felel meg.
A Legfelsőbb Bíróság azt állapította meg, hogy a kifogásolt szórólap,
szavazólap-minta nem sérti a kérelmező által megjelölt választási alapelveket.
Mindenekelőtt rögzíti, hogy a szórólapként terjesztett minta-szavazólapot nem
egyes elemei alapján, hanem formáját és tartalmát egyaránt vizsgálva, a
terjesztés módjára és körülményeire is tekintettel lehet minősíteni.
A szavazólap-mintát – nem a kampánycsend időszakában – a Magyar Posta
terjesztette. A szavazólap-minta mérete nem volt azonos a hivatalos
szavazólapéval, mivel az A/4-es méretű, a vitatott szórólap pedig A/5-ös méretű.
A szavazólap-mintán kipontozott hely jelöli, hogy a nevesített személyen kívül
más jelölt is választható. Így a megengedett befolyásolás keretén belül marad,
hogy két jelölt közül az MSZP jelöltjét nevesíti is. Ez utóbbi csupán azt jelzi,
hogy mely személy szavazására ösztönöz a szórólap.
A szavazólap-minta olyan szöveget is tartalmaz, amely nem szerepel a hivatalos
szavazólapon (MSZP ügyfélszolgálatának, telefonszámának, felelős kiadónak,
felelős szerkesztőnek megnevezése).
Kiemeli a Legfelsőbb Bíróság azt is, hogy a szavazólap-mintán keresztben nagy
betűkkel – a szórólap szerinti szöveget szinte teljesen érintve – feltüntetett
„M I N T A„ szó is szerepelt a hivatalos szavazólaptól eltérően.
A kérelmező által tanúként előállított és a Legfelsőbb Bíróság által
meghallgatott szavazatszámláló bizottsági tagok előadása szerint néhány esetben
előfordult, hogy a választópolgárok a választási értesítéssel együtt a
minta-szavazólapot is magukkal hozták; egy esetben az abban foglaltakat
manipulálásra alkalmasnak nevezték, egy alkalommal pedig a szavazóurnába is
bedobták.
Mindezekből nem volt megállapítható a választópolgárok sorozatos megtévesztése.
Azok az adatok, amelyeket a kérelmező feltárt, (több, de szám szerint meg nem
jelölt választópolgár a szavazásra magával hozta a kifogásolt szórólapot, egy
esetben a szavazólap-minta az urnába is bedobásra került) nem elégségesek az
előzőekben részletezett okoknál fogva a Ve-ben rögzített alapelvi rendelkezések
megsértésének megállapítására.
A kifejtettekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatának bírósági
felülvizsgálat iránti kérelemmel támadott részét a Ve. 84. § /7/ bekezdés a)
pontja alapján helybenhagyta.
Budapest, 2006. április 27.
Bauer Jánosné dr. sk. a tanács elnöke, Dr. Kárpáti Magdolna sk. előadó bíró,
Dr. Danziger Éva sk. bíró