Az Országos Választási Bizottság
224/2006. (IV. 21.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a dr. T. Z. és dr. Ny. Zs. által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos
Választási Bizottságnál benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet
úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006. április 24-én 16.00 óráig
megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet
kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi
képviselet nélkül is eljárhat.
Indokolás
I.
Dr. T. Z. kifogást terjesztett elő az Országos Választási Bizottsághoz 2006. április 20-án, melyhez április 21-én dr. Ny. Zs. kiegészítést nyújtott be. A beadványban foglaltak értelmében 2006. április 19-én az egész országra kiterjedően – a postán keresztül – szavazólap-mintát tartalmazó szórólapokat juttattak el a választópolgároknak. A szavazólap-mintán a Magyar Szocialista Párt neve és logója is szerepel, és az – a beadványozók megítélése szerint – az eredeti szavazólaphoz hasonló jellege miatt alkalmas a választópolgárok megtévesztésére, a választópolgárok ugyanis azt hihetik, hogy az április 23-i választási fordulóban már csak kifogásolt szórólapon szereplő szavazólap-minta szerinti egyetlen jelöltre, az MSZP jelöltjére szavazhatnak. Ezzel „hamis tájékoztatást adnak a választások második fordulójában induló egyéni jelöltekről, – a hivatalosság látszata mellett – hamisan jelenítik meg a szavazólap adattartalmát és a többi párt szavazóit arra késztetik, hogy ne menjenek el szavazni, mert jelöltjük már nincs versenyben, nem szerepel a szavazólapon”. Tovább erősíti a hivatalosság látszatát, hogy a szórólapot a posta több választókerületben a választási irodáknak a választás második fordulójáról szóló tájékoztatójával együtt terjesztette és helyezte el a levélszekrényekbe. Továbbá több választókerületben „a szocialista szórólap és a választási iroda tájékoztatója közös borítékban került kikézbesítésre, míg egyéb választókerületekben (…) a hivatalos tájékoztató az összehajtogatott szórólapba volt belehelyezve”. A beadványozók tudatosnak tekintik azt, hogy az MSZP a szavazólap-mintát tartalmazó szórólapjainak a választási irodák tájékoztatójával egyidejű szórására adott megbízást a Postának, tudatosan erősítve ezzel kiadványának hivatalos jellegét. Megítélésük szerint a fentiek sértik a Ve. 3. §-ának a), c) és d) pontjaiban foglalt alapelveket.
II.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a kifogásolt szórólap részét
képező szavazólap-minta a választási kampánynak a jelölő szervezetek által –
jelen és a korábbi választási eljárások során egyaránt széles körben –
alkalmazott eszköze, melynek egyértelmű célja a választók akaratának
befolyásolása, a jelölő szervezet jelöltjének népszerűsítése. A kifogásolt
szórólap vizsgálata egyértelművé teszi, hogy az nem az országgyűlési
képviselőválasztás második fordulója során alkalmazott szavazólap vagy annak
hivatalos mintája, hanem egy olyan kampányanyag, amely csupán a hivatalos
szavazólap egyes formai elemeit, részleteit használja fel a jelölő szervezet
jelöltjének népszerűsítése céljából. A fenti alaki elemeken túlmenően a szórólap
mind annak kiadóját, mind a készítéséért felelős jelölő szervezetet egyértelműen
és világosan megjelöli, ezért a választópolgárok megtévesztésére a hivatalos
szavazólappal való részleges hasonlósága ellenére sem alkalmas.
Az Országos Választási Bizottság érdemi vizsgálat nélküli elutasítás mellett
döntött a beadvány azon része tekintetében, mely a szórólap és a választás
második fordulójáról szóló tájékoztató együttes kézbesítését kifogásolta. A
bizonyítékként előterjesztett választópolgári nyilatkozatok alkalmasak ugyan
annak igazolására, hogy a két szóróanyag egyidőben került terjesztésre, ez
azonban jogellenességet nem alapoz meg, mert a kifogástevők nem bizonyították
azt a tényt, hogy az egyidejű kézbesítés a jelölő szervezet jogellenes
magatartásának következménye. Az a vélelem, hogy az egyidejű terjesztés a
választópolgárok megtévesztése céljából történt, a jelölő szervezet
képviselőjének szóbeli nyilatkozata, illetve a szóróanyagok terjesztéséért
felelős Magyar Posta Zrt. tájékoztató levele alapján kizárható. A kifogástevők
által benyújtott bizonyítékok – a kifogás ezen részében – érdemi vizsgálat
megalapozására nem alkalmasak.
Az Országos Választási Bizottság a fentiek alapján a kifogás elutasításáról
döntött.
III.
A határozat a Ve. 29/A. §-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának
(1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1)
bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. április 21.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke