224/2006. (IV. 21.) OVB határozat - dr. T. Z. és dr. Ny. Zs. által benyújtott kifogás tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.II.37.256/2006/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága dr. Márkusfalvi Ügyvédi Iroda által
képviselt dr. Ny. Zs. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottságnak (1450
Budapest, Pf. 81.) a 224/2006. (IV.21.) OVB határozata felülvizsgálata iránt
benyújtott bírósági felülvizsgálati kérelem folytán az alulírott napon meghozta
a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási
Bizottság 224/2006. (IV.21.) OVB határozatát helybenhagyja.
Ez ellen a végzés ellen jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
Dr. T. Z. kifogást terjesztett elő, mert a 2006.
évi országgyűlési képviselőválasztás 2006. április 23-án megtartott második
fordulója során a választási értesítővel együtt küldték meg a szavazólap-mintát
is tartalmazó MSZP-s szórólapokat az érintett választópolgároknak. Álláspontja
szerint mind az együttes megküldés, mind a szórólapként megküldött
szavazólap-minta a választói akarat befolyásolására, megtévesztésre alkalmas
volt. A kifogáshoz a kérelmező kiegészítést nyújtott be. A kifogáshoz a
kérelmező kiegészítést nyújtott be.
Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) a 224/2006. (IV.21.)
számú határozatával a kifogást elutasította. Megállapította, hogy a
szavazólap-mintát is tartalmazó szórólap a jelölő szervezetek által alkalmazott
eszköz a választási kampányban, az a választópolgárok megtévesztésére nem
alkalmas, az a jelölő szervezet jelöltjének népszerűsítését szolgálja. Tény,
hogy a szórólap a hivatalos szavazólap egyes formai elemeit, részleteit
használja fel azonban a hivatalos szavazólappal való részleges hasonlósága
ellenére sem alkalmas a választók megtévesztésére. Az eljárás során nem nyert
bizonyítást az a tény, hogy a második fordulóról szóló értesítés és a
szavazólap-mintát is tartalmazó szórólap egyidejű kézbesítése a jelölő szervezet
jogellenes magatartására vezethető vissza. Az a vélelem, hogy az egyidejű
terjesztés a választópolgárok megtévesztése céljából történt, a jelölőszervezet
képviselőjének szóbeli nyilatkozata, illetve a szóróanyagok terjesztéséért
felelős Magyar Posta Zrt. tájékoztató levele alapján kizárható. A kifogást tevő
és a kérelmező által benyújtott bizonyítékokat nem találta alkalmasnak a
jogsértés bizonyítására.
A határozat ellen a kérelmező nyújtott be bírósági felülvizsgálati kérelmet,
melyben kérte az OVB határozatának megváltoztatását, annak megállapítását, hogy
a szavazólap-mintát is tartalmazó szórólap és az azzal együtt megküldött
választási értesítő együttes megküldése egyaránt sérti a választási eljárásról
szóló 1997. évi C. törvény (Ve.) 3.§ a), c), d) pontjait. Álláspontja szerint a
„szavazólap-minta” alkalmas a választópolgárok megtévesztésére, mert azon
egyetlen jelölt került név szerint feltüntetésre. Ebből szerinte a
választópolgár alappal következtethetett arra, hogy más jelölt nincs versenyben
a választás második fordulójában, ezért nincs értelme a szavazáson részt vennie.
Véleménye szerint a jelölő szervezet azt kívánta elérni, hogy a más jelöltre
szavazni kívánók már ne éljenek szavazati jogukkal. Ezt a támasztja alá az is,
hogy a választási értesítéssel együtt került kézbesítésre a szórólap, ezzel
mintegy hivatalos jelleget adva annak. Az OVB törvénysértően jár el, amikor az
egyidejű kézbesítést, mint jogellenességet nem állapította meg. Álláspontja
alátámasztására hivatkozott a Budapesti 02. számú Országgyűlési Egyéni
Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 45/2006. (IV.20.)
számú, a Budapesti 18. számú OEVB 34/2006. (IV.20.) számú, a Budapesti 32. számú
OEVB 37/2006. (IV.20.) számú, a Zala Megyei 02. számú OEVB 29/2006. (IV.21.)
számú, a 28/2006. (IV.21.) számú, 30/2006. (IV.21.) számú, a Bács-Kiskun Megyei
09. számú OEVB 39/2006. (IV.21.) számú, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei 10. számú
OEVB 26/2006. (IV.20.) számú, a Nógrád Megyei 02. számú OEVB 30/2006. (IV.20.)
számú, a Komárom-Esztergom Megyei 05. számú OEVB 15/2006. (IV.21.) számú, Somogy
Megyei 02. számú OEVB 12/2006. (IV.21.) számú határozataira, amelyekben a
„szavazólap-mintát” és annak a választási értesítővel történő együttes
kézbesítését jogsértőnek ítélték a területi választási bizottságok. Kérelméhez a
hivatkozott OEVB határozatokat, valamint nyilatkozatot és más személy által
előterjesztett kifogást csatolt.
Az OVB előkészítő iratában arra hivatkozott, hogy a 6/2002. (II.7.) OVB
állásfoglalás alapján a szavazólap-minta használata megengedett, amennyiben az
nem alkalmas a választópolgárok megtévesztésére. A szavazólap-mintát is
tartalmazó szórólap a kampányban használatos eszköz, célja a választói akarat
megengedett befolyásolása. A szavazólap-minták a nyomdai tipográfiával, a „M I N
T A” szó használatával kizárják a megtévesztést. Mindezek alapján kérte a
határozat helybenhagyását.
A bírósági felülvizsgálati kérelem alaptalan.
A Legfelsőbb Bíróság a kifogáshoz csatolt szórólapokról megállapította, hogy
azok a hivatalos szavazólap formai elemeit átvéve a jelölteket megnevező
részében feltüntették az MSZP név szerint megjelölt jelöltjét, a többi jelöltet
konkrétan nem nevezte meg, nevének helyét kipontozott sorral jelölte, a
továbbiakban a szórólap felhívta a figyelmet arra, hogy a választópolgár az „x”-et
az MSZP megnevezett jelöltjének neve melletti körbe tegye a jelölt módon. Utal
még a választás idejére, általános tájékoztatót tartalmaz annak módjára,
valamint feltünteti az MSZP ügyfélszolgálatának telefonszámát, ahol az esetleges
segítségkérésre vagy észrevételek tételére van lehetőség.
A Legfelsőbb Bíróság a szórólapokról megállapította, hogy azok sem formailag,
sem tartalmilag nem alkalmasak a választók megtévesztésére. A szavazólap-minta
részekből nem volt levonható az a következtetés, hogy csak egyetlen jelöltre
lehet szavazni, mert a szavazólap-mintarész a kipontozott hellyel, (helyekkel)
arra utalt, hogy további jelölt, (jelöltek) is választható(k). A
figyelemfelkeltés céljából a választói akarat megengedett befolyásolása
érdekében emelte ki az MSZP szórólapja az MSZP jelöltjét. A
nagybetűkkel feltüntetett „M I N T A” szó egyértelműen utal arra, hogy nem
azonos a hivatalos szavazólappal (azon, vagy azzal szavazni nem lehet). A
hivatalos szavazólap formai elemeinek részbeni átvétele ellenére teljes
tartalmára figyelemmel alkalmatlan volt a választópolgár megtévesztésére. A
szavazólap-mintarész miatt annak formai hasonlósága alapján nem vonható le
következtetés sem a megtévesztési célzatra, sem az arra való alkalmasságra. A
szórólap teljes szövegének elolvasása után – tartalmának ismeretében - lehet
csak állást foglalni arról, hogy az a választói akarat meg nem engedett
befolyásolására, megtévesztésére alkalmas-e. A kifogásolt szórólap a Ve. 3.§ a),
c), d) pontjaiban foglalt alapelveket nem sérti, ahogy azt az OVB a
felülvizsgálati kérelemmel támadott határozatában helyesen állapította meg.
A – kérelmező által állított másik jogsértés – nevezetesen a jelölő szervezet
részéről tanúsított azon magatartás, hogy szórólapjait és a választási értesítőt
egy időben kézbesítette a posta, az eljárás során nem volt bizonyított és erre
bizonyítékot a kérelmező a bírósági eljárás során sem csatolt. Az együttes
kézbesítés tényének megállapításán túl annak jogellenességéhez a kérelmezőnek
azt az állítását kellett volna bizonyítania, hogy a jelölő szervezet és a Magyar
Posta Zrt. között olyan jogsértő megállapodás, illetőleg együttműködés történt,
amely szándékoltan az egyidejű kézbesítésre irányult. A választási eljárásban a
Magyar Posta Zrt. nyilatkozata alapján az volt megállapítható, hogy a postai
kézbesítés szórólapterjesztésre vonatkozott és a választási értesítővel történő
egyidejű kézbesítés nem szándékos, jogsértő együttműködés eredménye volt. A
posta a rá vonatkozó kézbesítési szabályok megsértése nélkül továbbíthat azonos
időben több küldeményt, önmagában ez jogsértőnek nem minősíthető.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy az OVB a kifogást a
felülvizsgálati kérelemben hivatkozott jogszabályok megsértése nélkül,
jogszerűen utasította el, ezért a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát a Ve.
84.§ (7) bekezdés a) pontja alapján helybenhagyta.
A jogorvoslatot a Ve. 84.§-ának (10) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. április 27.
Dr. Kaszainé dr. Mezey Katalin sk. a tanács elnöke, Lénártné dr. Márton
Gizella sk. előadó bíró, Dr. Hajnal Péter sk. bíró