Kvk. IV. 37. 239/2006/2. szám

Az Országos Választási Bizottság
215/2006. (IV. 13.) határozata

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a H. F. G. által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos Választási Bizottságnál benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006. április 16-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.

Indokolás

I.

H. F. G. 2006. április 11-én nyújtott be kifogást az Országos Választási Bizottsághoz. Álláspontja szerint a választás tisztaságának megóvása alapelv megsértésének alapos gyanúja feltételezhető az alábbiak miatt.

Sem törvény, sem a 60/2005. (XII. 21.) BM rendelet nem szabályozza olyan részletességgel a lakóhelyétől távol szavazni kívánók szavazási eljárási rendjét, amely lehetővé tenné a vonatkozó jogszabályi rendelkezések kijátszásának megakadályozását. Nincs arra rendelkezés, hogy az eredeti névjegyzékből történt törlést „a helyi választási bizottság vagy az országgyűlési egyéni választókerületi bizottság ellenőrzi”. Az igazolásokat és névjegyzéket kezelő választási irodában a jelöltek delegáltjai nem működnek, külső fórum számára a jogszabályok nem írnak elő ellenőrzési kötelezettséget, így akár a tévedés, akár az összejátszás lehetősége nem zárható ki, ami sérti a Ve. 3. § a) pontjában foglalt alapelvet. Álláspontja szerint a jogszabályok ugyan nem írnak elő külső fórum számára ellenőrzési kötelezettséget, azonban nem is tiltják ezt, és amennyiben ezt az ellenőrzést választási bizottságok végzik – amelyben már működnek a pártok, illetve független jelöltek által delegált tagok –, az elegendő garancia lehet a választás tisztaságának megóvására, a választási csalás megakadályozására. Mindezekre tekintettel kéri az Országos Választási Bizottságot, hogy rendelje el „a helyi- és az országgyűlési egyéni választókerületi bizottságok számára, hogy valamennyi bizottság az OVB által előírt határidőn belül ellenőrizze helyi- és az ennek alapján a szavazatszámláló bizottságoknak kiadott választói névjegyzéket a tekintetben, hogy e névjegyzékből kihúzásra kerültek-e azok a választópolgárok, akik felvételre kerültek F- illetve a külföldön szavazók jegyzékébe”, valamint kéri ezen adatok összehasonlítását a T- jegyzékkel.

A beadványozó ismerteti továbbá, hogy a szavazatszámláló bizottságok nem rendelkeznek olyan technikai eszközökkel, amellyel az igazolás eredetisége megállapítható. Az igazolások sem egységesek, azért – mivel tökéletes fénymásolatok készíthetők – adott a visszaélés lehetősége. Ezen választási visszaélések csak az F jegyzékek országos feldolgozásával fedezhetők fel. Ezért kéri az Országos Választási Bizottságot, hogy az F jegyzékeket országosan összesítse és dolgozza fel.

II.

Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a beadványban foglaltak nem konkrét jogszabálysértésre, illetve alapelvet sértő tevékenységre vonatkoznak, hanem a hatályos jogszabályi rendelkezések alapján kialakult joggyakorlat megváltoztatására irányulnak. Választásra irányadó jogszabályt, illetve a választási eljárás alapelveit sértő magatartást a kifogás nem jelöl meg, ennek hiányában érdemi vizsgálatra alkalmatlan.

III.

A határozat a Ve. 77. §-ának (1)-(2) és (5) bekezdésein, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.


Budapest, 2006. április 13.



Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke