Az Országos Választási Bizottság
215/2006. (IV. 13.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva a H. F. G. által benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a kifogást érdemi vizsgálat nélkül
elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos
Választási Bizottságnál benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet
úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006. április 16-án 16.00 óráig
megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet
kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi
képviselet nélkül is eljárhat.
Indokolás
I.
H. F. G. 2006. április 11-én nyújtott be kifogást az Országos Választási
Bizottsághoz. Álláspontja szerint a választás tisztaságának megóvása alapelv
megsértésének alapos gyanúja feltételezhető az alábbiak miatt.
Sem törvény, sem a 60/2005. (XII. 21.) BM rendelet nem szabályozza olyan
részletességgel a lakóhelyétől távol szavazni kívánók szavazási eljárási
rendjét, amely lehetővé tenné a vonatkozó jogszabályi rendelkezések
kijátszásának megakadályozását. Nincs arra rendelkezés, hogy az eredeti
névjegyzékből történt törlést „a helyi választási bizottság vagy az
országgyűlési egyéni választókerületi bizottság ellenőrzi”. Az igazolásokat és
névjegyzéket kezelő választási irodában a jelöltek delegáltjai nem működnek,
külső fórum számára a jogszabályok nem írnak elő ellenőrzési kötelezettséget,
így akár a tévedés, akár az összejátszás lehetősége nem zárható ki, ami sérti a
Ve. 3. § a) pontjában foglalt alapelvet. Álláspontja szerint a jogszabályok
ugyan nem írnak elő külső fórum számára ellenőrzési kötelezettséget, azonban nem
is tiltják ezt, és amennyiben ezt az ellenőrzést választási bizottságok végzik –
amelyben már működnek a pártok, illetve független jelöltek által delegált tagok
–, az elegendő garancia lehet a választás tisztaságának megóvására, a választási
csalás megakadályozására. Mindezekre tekintettel kéri az Országos Választási
Bizottságot, hogy rendelje el „a helyi- és az országgyűlési egyéni
választókerületi bizottságok számára, hogy valamennyi bizottság az OVB által
előírt határidőn belül ellenőrizze helyi- és az ennek alapján a szavazatszámláló
bizottságoknak kiadott választói névjegyzéket a tekintetben, hogy e
névjegyzékből kihúzásra kerültek-e azok a választópolgárok, akik felvételre
kerültek F- illetve a külföldön szavazók jegyzékébe”, valamint kéri ezen adatok
összehasonlítását a T- jegyzékkel.
A beadványozó ismerteti továbbá, hogy a szavazatszámláló bizottságok nem
rendelkeznek olyan technikai eszközökkel, amellyel az igazolás eredetisége
megállapítható. Az igazolások sem egységesek, azért – mivel tökéletes
fénymásolatok készíthetők – adott a visszaélés lehetősége. Ezen választási
visszaélések csak az F jegyzékek országos feldolgozásával fedezhetők fel. Ezért
kéri az Országos Választási Bizottságot, hogy az F jegyzékeket országosan
összesítse és dolgozza fel.
II.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a beadványban foglaltak nem konkrét jogszabálysértésre, illetve alapelvet sértő tevékenységre vonatkoznak, hanem a hatályos jogszabályi rendelkezések alapján kialakult joggyakorlat megváltoztatására irányulnak. Választásra irányadó jogszabályt, illetve a választási eljárás alapelveit sértő magatartást a kifogás nem jelöl meg, ennek hiányában érdemi vizsgálatra alkalmatlan.
III.
A határozat a Ve. 77. §-ának (1)-(2) és (5) bekezdésein, a jogorvoslatról
való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7)
bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. április 13.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke