Az Országos Választási Bizottság
207/2006. (IV. 11.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének e) pontjában megállapított hatáskörében eljárva dr. K. B. fellebbezése tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a fellebbezést elutasítja és a Zala Megyei
Területi Választási Bizottság 18/2006. (IV. 10.) számú határozatát
helybenhagyja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 1 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos
Választási Bizottságnál benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet
úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006. április 12-én 16.00 óráig
megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet
kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi
képviselet nélkül is eljárhat.
Indokolás
I.
A Zala Megyei Területi Választási Bizottság 18/2006. (IV. 10.) határozatával
megállapította a 2006. évi országgyűlési képviselőválasztás 2006. április 9-én
megtartott első fordulójának Zala megyei területi eredményét. A határozat ellen
dr. K. B. 2006. április 11-én fellebbezést nyújtott be.
Véleménye szerint Nagykanizsa 13. számú szavazókörében a szavazatszámláló
bizottság eredményt összesítő, valamint eredményt megállapító döntése
törvénysértő, és ennek alapján a területi választási bizottság eredményt
megállapító döntése is törvénysértő.
Indokolásában – a szavazatszámláló bizottság egy tagjának nyilatkozata alapján –
előadja, hogy a szavazás napján három alkalommal fordult elő, hogy olyan
választópolgár kívánt a szavazókörben szavazni, akinek a neve mellett már
szerepelt aláírás a névjegyzékben. Egy alkalommal a választópolgárt a
szavazatszámláló bizottság visszautasította, noha a névjegyzéken szereplő
aláírás feltehetően nem azonos a választópolgár által szolgáltatott
aláírás-mintával, így nem zárható ki a választási csalás. Két esetben azonban,
azzal a hivatkozással, hogy a szavazatszámláló bizottság elnöke és egy tagja a
szavazni kívánókat ismeri, és biztosak abban hogy még nem szavaztak, kiadta
részükre a szavazólapokat.
Az esetekről a szavazatszámláló bizottság csak utólag, a szavazás napját
követően állított ki jegyzőkönyvet. Ekkor, formális határozatban a választás
szavazóköri eredményét is korrigálta oly módon, hogy a jelöltekre és listákra
leadott érvényes szavazatok közül levont 2-2 szavazatot.
II.
Az Országos Választási Bizottság a fellebbezés elbírálásához áttekintette a
becsatolt határozatokat, jegyzőkönyvi kivonatokat, illetve részleteiben is
tájékozódott az ügyben érintett választókerületet érintően a szavazatösszesítési
eljárás lefolytatásáról.
Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a mellékelt bizonyítékok
alapján megállapítható, hogy a fellebbezéssel érintett szavazókörben két fő – a
szavazatszámláló bizottság téves döntése alapján – jogosulatlanul szavazott. A
becsatolt iratok alapján azonban megállapítható, hogy a szavazatszámláló
bizottság a Ve. 72. §-ának (5) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a
jogosulatlanul szavazók számának megfelelő szavazatot levont a jelöltekre
(listákra) leadott érvényes szavaztok közül, és ennek megfelelő jegyzőkönyvet
töltött ki. Mindezek alapján a választás szavazóköri eredményét összesítő
döntés, illetve a Zala Megyei Területi Választási Bizottság eredményt
megállapító döntése jogszerű.
III.
A határozat a Ve 72. §-ának (5) bekezdésén, a jogorvoslatról való
tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1) és (7) bekezdésein,
84. §-ának (1) bekezdésén, valamint 99. §-án alapul.
Budapest, 2006. április 11.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke