Kvk. II. 37. 228/2006/2. szám

Az Országos Választási Bizottság
207/2006. (IV. 11.) határozata

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének e) pontjában megállapított hatáskörében eljárva dr. K. B. fellebbezése tárgyában meghozta a következő

határozatot:

Az Országos Választási Bizottság a fellebbezést elutasítja és a Zala Megyei Területi Választási Bizottság 18/2006. (IV. 10.) számú határozatát helybenhagyja.

A határozat ellen a meghozatalától számított 1 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos Választási Bizottságnál benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006. április 12-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.

Indokolás

I.

A Zala Megyei Területi Választási Bizottság 18/2006. (IV. 10.) határozatával megállapította a 2006. évi országgyűlési képviselőválasztás 2006. április 9-én megtartott első fordulójának Zala megyei területi eredményét. A határozat ellen dr. K. B. 2006. április 11-én fellebbezést nyújtott be.

Véleménye szerint Nagykanizsa 13. számú szavazókörében a szavazatszámláló bizottság eredményt összesítő, valamint eredményt megállapító döntése törvénysértő, és ennek alapján a területi választási bizottság eredményt megállapító döntése is törvénysértő.

Indokolásában – a szavazatszámláló bizottság egy tagjának nyilatkozata alapján – előadja, hogy a szavazás napján három alkalommal fordult elő, hogy olyan választópolgár kívánt a szavazókörben szavazni, akinek a neve mellett már szerepelt aláírás a névjegyzékben. Egy alkalommal a választópolgárt a szavazatszámláló bizottság visszautasította, noha a névjegyzéken szereplő aláírás feltehetően nem azonos a választópolgár által szolgáltatott aláírás-mintával, így nem zárható ki a választási csalás. Két esetben azonban, azzal a hivatkozással, hogy a szavazatszámláló bizottság elnöke és egy tagja a szavazni kívánókat ismeri, és biztosak abban hogy még nem szavaztak, kiadta részükre a szavazólapokat.

Az esetekről a szavazatszámláló bizottság csak utólag, a szavazás napját követően állított ki jegyzőkönyvet. Ekkor, formális határozatban a választás szavazóköri eredményét is korrigálta oly módon, hogy a jelöltekre és listákra leadott érvényes szavazatok közül levont 2-2 szavazatot.

II.

Az Országos Választási Bizottság a fellebbezés elbírálásához áttekintette a becsatolt határozatokat, jegyzőkönyvi kivonatokat, illetve részleteiben is tájékozódott az ügyben érintett választókerületet érintően a szavazatösszesítési eljárás lefolytatásáról.

Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a mellékelt bizonyítékok alapján megállapítható, hogy a fellebbezéssel érintett szavazókörben két fő – a szavazatszámláló bizottság téves döntése alapján – jogosulatlanul szavazott. A becsatolt iratok alapján azonban megállapítható, hogy a szavazatszámláló bizottság a Ve. 72. §-ának (5) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a jogosulatlanul szavazók számának megfelelő szavazatot levont a jelöltekre (listákra) leadott érvényes szavaztok közül, és ennek megfelelő jegyzőkönyvet töltött ki. Mindezek alapján a választás szavazóköri eredményét összesítő döntés, illetve a Zala Megyei Területi Választási Bizottság eredményt megállapító döntése jogszerű.

III.

A határozat a Ve 72. §-ának (5) bekezdésén, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1) és (7) bekezdésein, 84. §-ának (1) bekezdésén, valamint 99. §-án alapul.
 


Budapest, 2006. április 11.



Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke