207/2006. (IV. 11.) OVB határozat - dr. K. B. fellebbezése tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.II.37.228/2006/2.
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a saját ügyében eljáró dr.K. B. kérelmezőnek, az
Országos Választási Bizottság /1450 Budapest, Pf. 81./ 2006. április 11. napján
meghozott 207/2006./IV.11./ számú határozata ellen benyújtott bírósági
felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az alulírott napon – nemperes
eljárásban- meghozta az alábbi
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási
Bizottság 207/2006./IV.11./ számú határozatát helybenhagyja.
A végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
A kérelmező fellebbezést nyújtott be a Zala Megyei
2-es számú országgyűlési egyéni választókerület, Nagykanizsa 13. számú
szavazókörben működő szavazatszámláló bizottság 03/2006./IV.09./ számú
határozata, a szavazatszámláló bizottság eredményt megállapító „határozata”
/valójában jegyzőkönyv/, valamint a Zala Megyei Területi Választási Bizottság
eredményt megállapító 18/2006./IV.10./ számú határozata ellen. Ebben arra
hivatkozott, hogy a Nagykanizsa 13-as számú szavazókörben a szavazás napján
három alkalommal előfordult, hogy olyan választópolgár kívánt szavazni, akinek a
neve mellett már szerepelt aláírás a névjegyzékben. Egy alkalommal a
választópolgárt a szavazatszámláló bizottság visszautasította, két esetben
azonban – arra hivatkozással, hogy a szavazatszámláló bizottság elnöke és tagja
ismeri a szavazni kívánókat, és még nem szavaztak – kiadta részükre a
szavazólapokat. Az esetekről a szavazatszámláló bizottság csak utólag állított
ki jegyzőkönyvet, és a választás szavazóköri eredményét is utólag korrigálta
olyan módon, hogy a jelöltekre és a listákra leadott érvényes szavazatok
számából levont két-két szavazatot.
Az Országos Választási Bizottság /a továbbiakban: OVB/ 207/2006./IV.11./ számú
határozatával a fellebbezést elutasította és a Zala Megyei Területi Választási
Bizottság jogorvoslattal támadható 18/2006./IV.10./ számú határozatát
helybenhagyta. A bizonyítékok alapján megállapította, hogy a fellebbezéssel
érintett szavazókörben két fő – a szavazatszámláló bizottság téves döntése
alapján – jogosulatlanul szavazott. A szavazat számlálóbizottság a választási
eljárásról szóló 1997. évi C. törvény /a továbbiakban: Ve./ 72. §-ának /5/
bekezdésében foglaltaknak megfelelően a jogosulatlanul szavazók számának
megfelelő szavazatot levonta a jelöltekre /listákra/ leadott érvényes szavazatok
közül, és ennek megfelelő jegyzőkönyvet töltött ki. A választási szavazóköri
eredményt összesítő döntést, illetve a Zala Megyei Területi Választási Bizottság
eredményt megállapító döntését jogszerűnek találta.
Az OVB határozata ellen a kérelmező felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő,
kérve annak megváltoztatását és a választási bizottság új választás kiírására
utasítását a Zala Megyei 2. számú országgyűlési egyéni választókerület 13. számú
szavazókörében. Álláspontja szerint nem vitatottan H. S. és H. S.-né névaláírásai nem a jogosultaktól származtak. Ezt a tényt nem lehet a
összesítés kijavításával korrigálni, mivel így az eredeti névaláírás jogosultjai
által leadott szavazatok elvesztek, az érintett személyek választási jogukkal
nem tudtak élni. Nem a választópolgár hibájából, hanem a bizottság mulasztása
folytán adták le rosszul szavazatukat, amelyet nem lehetett volna
érvényteleníteni. Utalt arra is, hogy a szavazatszámláló bizottság ugyanazon
sorszám alatt két határozatot is hozott, amellyel korrigálta az eredményt, de az
eredeti határozatát nem helyezte hatályon kívül. V. J. esetében – aki
vitatta, hogy a névaláírás tőle származna, és szavazatát már leadta volna – a
szavazatszámláló bizottság úgy döntött, hogy nem szavazhat, így ő nem
gyakorolhatta választójogát. Sérelmezte, hogy a választási bizottság nem
vizsgálta kellő alapossággal a névaláírás hitelességét.
Az esettel kapcsolatban tanúként kívánta meghallgattatni V. J.-t,
Z. Zs.-t, D-.né M. Z.-t, Cs. P.-t, B. L.-t és dr.K. M.-t.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Ve. 66. § /2/ bekezdése értelmében a szavazatszámláló bizottság – a
személyazonosság és a lakcím megállapítására alkalmas igazolvány alapján –
megállapítja a szavazni kívánó személy személyazonosságát és azt, hogy
szerepel-e a névjegyzékben. Ha a szavazásnak nincs akadálya a Ve. 67. § /1/
bekezdése alapján a szavazatszámláló bizottság átadja a választópolgárnak a
szavazólapot, amelyet a választópolgár jelenlétében hivatalos
bélyegzőlenyomattal lát el. A szavazólap átvételét a választópolgár a Ve. 67. §
/4/ bekezdése értelmében a névjegyzéken sajátkezű aláírásával igazolja.
A becsatolt iratok alapján a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a
Nagykanizsa 13. számú szavazóköri helyiségben három alkalommal fordult elő, hogy
olyan választópolgár kívánt szavazni, akinek a névjegyzékben szerepelt már az
aláírása. Egy esetben /V. J./ a szavazatszámláló bizottság úgy
döntött, hogy nem szavazhat, mivel már korábban leszavazott. Ezt a körülményt V.
J. vitatta.
A másik két esetben /H. S. és H. S.-né/ a szavazatszámláló bizottság úgy
döntött, hogy szavazhatnak, részükre a szavazólap kiadható, mert a
szavazószámláló bizottság két tagja is ismerte a szavazni kívánókat, és
megerősítették hogy e két személy aznap nem járt a szavazóköri helyiségben.
Utólagos ellenőrzések alapján - melyben a jegyző is részt vett – kiderült, hogy
a 14-es számú szavazókörben is volt H. S. és H. S.-né nevű
választópolgár a választói névjegyzékben felvéve, és feltételezték, hogy ők
adták le nem megfelelő szavazókörben a szavazatukat.
Bár a Ve. 66. § /2/ bekezdése alapján a szavazatszámláló bizottság kötelessége a
személyazonosság és lakcím megállapítása, de a választópolgártól is elvárható,
hogy a részére a Ve. 14. § /1/ bekezdése alapján megküldött névjegyzékbe
vételről szóló tájékoztatás alapján, az ott megjelölt szavazókörben érvényesítse
a választói akaratát. Nem vitatható, hogy a szavazatszámláló bizottság nem
ellenőrizte megfelelően az először megjelenő H. S. és H. S.-né
személyazonosságát és lakcímét, utóbb azonban ezt a hibát a törvény előírásai
szerint korrigálta.
E felelősségtől függetlenül azonban egyértelműen megállapítható, hogy az urnába
olyan személyek által leadott szavazólapok is bekerültek, akik az adott
szavazókörben szavazati joggal nem rendelkeztek. Erre az esetre a Ve. 72. § /5/
bekezdése előírja, hogy ilyen esetben a jelöltekre leadott érvényes szavazatok
közül – a jogosulatlanul szavazók száma szerint – jelöltekként egyet-egyet
érvénytelennek nyilvánít a szavazatszámláló bizottság. A szavazatszámláló
bizottság e jogszabályhely alapján járt el.
Az iratok alapján megállapítható volt, hogy a 13. számú szavazókör
szavazatszámláló bizottsága valóban két 03/2006./IV.9./ számú határozatot hozott
az adott szavazókörben szavazati joggal nem rendelkező két személy által leadott
szavazólap ügyében, valamint a jegyzőkönyvek és adatlapok korrigálása
tekintetében. Formai hibának tekinthető, hogy a később meghozott határozat nem
kapott újabb sorszámot, de az iratokból az is megállapítható, hogy a második
határozat alapján került sor a jegyzőkönyv kitöltésére. A Ve. 73. § /2/
bekezdése értelmében a szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt
megállapító döntése ellen jogorvoslatnak csak a választási bizottságnak a
választási eredményt megállapító döntése elleni fellebbezéssel együtt van helye.
A kérelmezőnek a választási bizottság választási eredményt megállapító döntése
elleni fellebbezését az OVB érdemben elbírálta, így a kérelmező jogorvoslati
joga sem csorbult.
A kérelmező által állított másik jogkérdés tekintetében sem alapos a
felülvizsgálati kérelem. A Ve. 82. § /1/ bekezdése értelmében az OVB határozata
ellen bármely választópolgár, jelölt, jelölőszervezet, illetőleg az ügyben
érintett jogi személy bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be. A
bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet a /2/ bekezdés a/ pontja értelmében
jogszabálysértésre való hivatkozással lehet benyújtani. Az Alkotmányban és a
Ve.-ben is biztosított jog, hogy bármely választópolgár a választási eljárás
tisztasága, a választási eredmény valódisága érdekében bírósági felülvizsgálati
kérelmet nyújthat be. Adott esetben azonban a vélt jogszabálysértés lehet olyan
konkrét személyhez kötött, amely feltételezi, hogy elsődlegesen az érintett
személy éljen jogorvoslati kérelemmel, amennyiben a vele szemben alkalmazott
eljárást sérelmesnek tartja. Ilyennek tekinthető a választási eredményt nem
befolyásoló, egyetlen személy a szavazati jogának csorbítása. Ebben az esetben
az érintett választópolgár jogosult eldönteni, hogy jogorvoslat útján el
kívánja-e érni a szavazati jogának gyakorlását. V. J. volt jogosult
eldönteni, hogy kíván-e jogi lépéseket tenni, azért mert a szavazatszámláló
bizottság megakadályozta őt a szavazati joga gyakorlásában. A kérelmező az
érintett akarata hiányában erre nem jogosult.
A Legfelsőbb Bíróság a rendelkezésre álló iratok alapján a tényállás
kiegészítését nem látta szükségesnek, ezért a további bizonyítás foganatosítását
mellőzte.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát a Ve. 84. § /7/
bekezdése alapján helybenhagyta.
A Legfelsőbb Bíróság határozata ellen a Ve. 84. § /10/ bekezdése értelmében
további jogorvoslatnak nincs helye. ki.
Budapest, 2006. április 13.
dr.Kaszainé dr.Mezey Katalin sk. a tanács elnöke, dr.Hajnal Péter sk. előadó
bíró, Lénártné dr.Márton Gizella sk. bíró