226/2006. (IV. 21.) OVB határozat - V. Á. által benyújtott kifogás tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.II.37.260/2006/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a személyesen eljárt V. Á. kérelmezőnek, az Országos Választási Bizottság ellen a 226/2006./IV.21./ számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálati kérelem folytán az alulírott napon – nemperes eljárásban - meghozta a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási
Bizottság 226/2006./IV.21./ számú határozatát helybenhagyja.
Ez ellen a végzés ellen jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
V. Á. kérelmező kifogást terjesztett elő, mert a
2006. évi országgyűlési képviselőválasztás 2006. április 23. napján megtartott
második fordulója során a választási értesítővel együtt küldték meg a
„szavazólap-mintát” az érintett választópolgároknak. Álláspontja szerint mind az
együttes megküldés, mind a „szavazólap-minta” a választói akarat meg nem
engedett befolyásolására alkalmas volt.
Az Országos Választási Bizottság /a továbbiakban: OVB/ a 226/2006./IV.21./ számú
határozatával a kifogást elutasította. Megállapította, hogy a szavazólap-minta –
mint szórólap - a jelölő szervezetek által alkalmazott eszköz a választási
kampányban, az a választópolgárok megtévesztésére nem alkalmas, az a jelölő
szervezet jelöltjének népszerűsítését szolgálja. Tény, hogy a szórólap a
hivatalos szavazólap egyes formai elemeit, részleteit felhasználja, azonban a
hivatalos szavazólappal való részleges hasonlósága ellenére sem alkalmas a
választók megtévesztésére. Az eljárás során nem nyert bizonyítást az a
kérelmezett által állított másik jogsérelem, hogy a második fordulóról szóló
értesítés és a szavazólap-mintát is tartalmazó szórólap egyidejű kézbesítése a
jelölő szervezet jogellenes magatartására vezethető vissza, ezért az OVB
együttes kézbesítésre vonatkozó kifogást sem találta alaposnak.
A határozat ellen a kérelmező nyújtott be bírósági felülvizsgálati kérelmet,
melyben kérte az OVB határozatának megváltoztatását, a jogsértés megállapítását,
a jogsértők eltiltását a hasonló magatartás megismétlésétől, és a jogsértők
figyelmeztetését arra, hogy a cselekmény olyan súlyú, ami akár a szavazás
megsemmisítéséhez és megismétléséhez vezethet. Állította, hogy a
szavazólap-mintát tartalmazó szórólap és a választási értesítő együttes
megküldése sérti a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény /a
továbbiakban: Ve./ alapelveit. Álláspontja szerint az OVB a Ve. 29. § /1/
bekezdése ellenére nem állapított meg megalapozott tényállást, a /2/ bekezdés
szerinti bizonyítékokat figyelmen kívül hagyta. A cselekmény jogi megítélésénél
az egymásra épülő tényállási elemeket véletlenszerűnek minősítette, ezzel téves
jogi következtetésre jutott.
Az OVB előkészítő iratában arra hivatkozott, hogy a 6/2002./II.7./ OVB
állásfoglalás alapján a szavazólap-minta használata megengedett, amennyiben az
nem alkalmas a választópolgárok megtévesztésére. A szavazólap-minta a kampányban
használatos eszköz, célja a választói akarat megengedett befolyásolása. A
szavazólap-minták a nyomdai tipográfiával, a „M I N T A” szó használatával
kizárják a megtévesztést. Mindezek alapján kérte a határozat helybenhagyását.
A bírósági felülvizsgálati kérelem alaptalan.
A Ve. 82. § /1/ bekezdése értelmében az OVB határozata ellen bármely
választópolgár, jelölt, jelölő szervezet, illetőleg az ügyben érintett jogi
személy bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be. A /2/ bekezdés
alapján bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani
jogszabálysértésre hivatkozással, illetve a választási bizottság mérlegelési
jogkörben hozott határozata ellen.
A Legfelsőbb Bíróság a kifogáshoz csatolt szórólapokról megállapította, hogy
azok – részben a hivatalos szavazólap formai elemeit átvéve - a jelölteket
megnevező részében feltüntették az MSZP név szerint megjelölt képviselő
jelöltjét, a többi jelöltet konkrétan nem nevezték meg, de a további jelölt
nevét kipontozott sorral helyettesítették. A szórólap felhívta a figyelmet arra,
hogy a választópolgár az „x”-et az MSZP megnevezett jelöltjének neve melletti
körbe tegye a jelölt módon. A szavazólap tartalmazott továbbá egy általános
tájékoztatót a szavazás idejéről, módjáról, és utalt az MSZP ügyfélszolgálatának
telefonszámára, ha a választópolgárnak esetleg segítségre van szüksége, vagy
észrevételt kíván tenni.
A szavazólap-mintát is tartalmazó szórólap megtévesztő jellegének vizsgálatánál
nemcsak egyes, kiragadott részeket kell vizsgálni, hanem összességében annak
teljes tartalmát, és csak így ítélhető meg, hogy van-e félrevezető jellege.
A jelölő szervezetek részéről a kampány célja éppen a választók meggyőzése,
befolyásolása. A Ve. csak példálódzva sorolja fel a legfontosabb
kampányeszközöket /plakát, gyűlés, rádió és televízió közvetítés/. Ezen kívül
azonban nyilvánvalóan megengedett kampányeszköznek tekinthető a
választópolgárokhoz eljuttatott szórólap is, amely a jelölő szervezetet, illetve
annak jelöltjét népszerűsíti, a rájuk való szavazásra buzdítja a
választópolgárokat. Az ilyen kampányeszköz alkalmazása akkor minősülhet a Ve. 3.
§-ában megfogalmazott alapelvek megsértésének, ha alkalmas a választópolgárok
megtévesztésére, csorbítja az esélyegyenlőséget, vagy megakadályozza a jóhiszemű
és rendeltetésszerű joggyakorlást.
A Legfelsőbb Bíróság a kifogásolt szórólapokról megállapította, hogy azok sem
formailag, sem tartalmilag nem voltak alkalmasak a választók megtévesztésére. A
szavazólap-minta részből nem volt levonható az a következtetés, hogy csak
egyetlen jelöltre lehet szavazni, mert a szavazólap-minta rész a kipontozott
helyekkel arra utalt, hogy további jelöltek is választhatók. A szórólap a
választói akarat megengedett befolyásolása érdekében emelte ki a szórólap
kibocsátójának, az MSZP-nek a jelöltjét. A szórólapon a keresztben nagybetűkkel
feltüntetett „M I N T A” szó jelezte, hogy ez nem azonos a hivatalos
szavazólappal.
A kérelmező jogszabálysértőnek minősítette azt is, hogy a választási iroda
tájékoztatóját és a jelölő szervezet szórólapját a posta azonos napon, egyszerre
kézbesítette. Ezzel kapcsolatban a Legfelsőbb Bíróság kifejti, hogy a választási
eljárás alapelvei megsértésének minősülhet, ha a választási szerv magatartásával
valamely jelölő szervezetet előnyösebb helyzetbe hoz, mert ezzel megakadályozza
az esélyegyenlőséget. A kérelmezőnek e körben azt kellett volna bizonyítania,
hogy a jelölő szervezet és a választási szerv, vagy a jelölő szervezet és a
kézbesítő Magyar Posta Zrt. akár szóban, akár írásban abban állapodtak meg, hogy
a két szórólap egyidőben kerüljön kézbesítésre. E bizonyítási kötelezettségének
a kérelmező nem tudott eleget tenni. Önmagában abból a körülményből, hogy a
szórólap és a tájékoztató egyidejűleg került kézbesítésre, nem következik, hogy
a választási iroda és a jelölő szervezet, illetve a posta ebben megállapodott
volna. Nincs sem szerződéses, sem törvényes akadálya annak, hogy egyszerre
kerüljön kézbesítésre több – egymástól elkülönített címzett és címzetlen -
küldemény az állampolgárok levélszekrényébe.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát a Ve. 84. § /7/
bekezdés a/ pontja alkalmazásával helybenhagyta.
A jogorvoslatot a Ve. 84.§-ának /10/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. április 27.
dr.Kaszainé dr.Mezey Katalin sk. a tanács elnöke, dr.Hajnal Péter sk. előadó
bíró, Lénártné dr.Márton Gizella sk. bíró