225/2006. (IV. 21.) OVB határozat - dr. K. A. által benyújtott kifogás tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.II.37.254/2006/3.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága dr. Márkusfalvi Ügyvédi Iroda által
képviselt dr. Ny. Zs. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottságnak (1450
Budapest, Pf. 81.) a 225/2006. (IV.21.) OVB határozata felülvizsgálata iránt
benyújtott bírósági felülvizsgálati kérelem folytán az alulírott napon meghozta
a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási
Bizottság 225/2006. (IV.21.) OVB határozatát helybenhagyja.
Ez ellen a végzés ellen jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
Dr. K. A. kifogást terjesztett elő, mert a 2006.
évi országgyűlési képviselőválasztás 2006. április 23-án megtartott második
fordulója során a választási értesítővel együtt küldték meg a szavazólap-mintát
is tartalmazó szórólapot az érintett választópolgároknak. Álláspontja szerint
mind az együttes megküldés, mind a szavazólap-mintát tartalmazó szórólap a
választói akarat befolyásolására, megtévesztésére alkalmas volt.
Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) a 225/2006. (IV.21.)
számú határozatával a kifogást elutasította. Megállapította, hogy a szórólapként
megküldött szavazólap-minta a jelölő szervezetek által alkalmazott eszköz a
választási kampányban, az a választópolgárok megtévesztésére nem alkalmas, mert
az csak a jelölő szervezet jelöltjének népszerűsítését szolgálja. A
szavazólap-minta a hivatalos szavazólap egyes formai elemeit, részleteit
használja fel és a hivatalos szavazólappal való részleges hasonlósága ellenére
sem alkalmas a választók megtévesztésére. Az eljárás során nem nyert bizonyítást
az a tény, hogy a második fordulóról szóló értesítés és a szórólapként
megküldött szavazólap-minta egyidejű kézbesítése a jelölő szervezet jogellenes
magatartására vezethető vissza, ezért az együttes kézbesítésre vonatkozó
kifogást sem találta alaposnak.
A határozat ellen a kérelmező nyújtott be bírósági felülvizsgálati kérelmet,
melyben kérte az OVB határozatának megváltoztatását, annak megállapítását, hogy
a szavazólap-mintát tartalmazó szórólap és annak a választási értesítővel
történő együttes megküldése egyaránt sérti a választási eljárásról szóló 1997.
évi C. törvény (Ve.) 3.§ a), c), d) pontjait. Álláspontja szerint a
szavazólap-minta alkalmas volt a választópolgárok megtévesztésére, mert azon
egyetlen jelölt neve került feltüntetésre, amelyből a választópolgár alappal
következtethetett arra, hogy más jelölt nincs versenyben a választás második
fordulójában, ezért nincs értelme a szavazáson részt vennie. Ezzel – álláspontja
szerint - a jelölő szervezet azt a célt kívánta elérni, hogy a más jelöltre
szavazni kívánók ne éljenek szavazati jogukkal. Ezt támasztja alá az is, hogy a
választási értesítéssel együtt került kézbesítésre a szavazólap-minta, ezzel
mintegy hivatalos jelleget adva annak. Az OVB törvénysértően jár el, amikor az
egyidejű kézbesítést, mint jogellenességet nem állapította meg. Álláspontja
alátámasztására hivatkozott a Budapesti 02. számú Országgyűlési Egyéni
Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 45/2006. (IV.20.)
számú, a Budapesti 18. számú OEVB 34/2006. (IV.20.) számú, a Budapesti 32. számú
OEVB 37/2006. (IV.20.) számú, a Zala Megyei 02. számú OEVB 29/2006. (IV.21.)
számú, a 28/2006. (IV.21.) számú, 30/2006. (IV.21.) számú, a Bács-Kiskun Megyei
09. számú OEVB 39/2006. (IV.21.) számú, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei 10. számú
OEVB 26/2006. (IV.20.) számú, a Nógrád Megyei 02. számú OEVB 30/2006. (IV.20.)
számú, a Komárom-Esztergom Megyei 05. számú OEVB 15/2006. (IV.21.) számú, Somogy
Megyei 02. számú OEVB 12/2006. (IV.21.) számú határozataira, amelyekben a
szavazólap-mintát és annak a választási értesítővel történő együttes
kézbesítését jogsértőnek ítélték az országos egyéni választókerületi választási
bizottságok. Kérelméhez OEVB határozatokat, valamint nyilatkozatot és kifogást
csatolt.
Az OVB előkészítő iratában arra hivatkozott, hogy a 6/2002. (II.7.) OVB
állásfoglalás alapján a szavazólap-minta használata megengedett, amennyiben az
nem alkalmas a választópolgárok megtévesztésére. A szórólapként terjesztett
szavazólap-minta a kampányban használatos eszköz, célja a választói akarat
megengedett befolyásolása. A szavazólap-minták a nyomdai tipográfiával, a „M I N
T A” szó használatával kizárják a megtévesztést. Mindezek alapján kérte a
határozat helybenhagyását.
A bírósági felülvizsgálati kérelem alaptalan.
A Legfelsőbb Bíróság a kifogáshoz csatolt szavazólap-mintát is tartalmazó
szórólapról megállapította, hogy az a hivatalos szavazólap formai elemeit átvéve
a jelölteket megnevező részében feltünteti az MSZP név szerint megjelölt
jelöltjét, a többi jelöltet konkrétan nem nevezte meg, csak nevének helyét
kipontozott sorral jelöli, felhívja a figyelmet arra, hogy a választópolgár az
„x”-et az MSZP megnevezett jelöltjének neve melletti körbe tegye a jelölt módon.
A kifogásolt szavazólap-minta részen túl a szórólap tartalmazza a választás
idejére, módjára vonatkozó általános tájékoztatót és az MSZP ügyfélszolgálatának
telefonszámát az esetleges segítségkérésre vagy észrevétel tételére.
A Legfelsőbb Bíróság a kifogásolt szórólapokról megállapította, hogy azok sem
formailag, sem tartalmilag nem voltak alkalmasak a választók megtévesztésére. A
szórólap szavazólap-minta részéből nem volt levonható az a következtetés, -
amelyet a kérelmező kifogásolt - hogy csak egyetlen jelöltre lehet szavazni,
mert a szavazólap-mintarész a kipontozott hellyel, (helyekkel) utal arra, hogy
további jelölt (jelöltek) is választható(k). A figyelemfelkeltés céljából, a
választói akarat megengedett befolyásolása érdekében emeli ki az MSZP jelöltjét,
akit név szerint megnevez. A kifogásolt szórólap a keresztben nagybetűkkel
feltüntetett „M I N T A” szóval is jelezi, hogy nem azonos a hivatalos
szavazólappal. A szavazólap-mintát is tartalmazó szórólap a hivatalos szavazólap
formai elemeinek átvétele ellenére, annak teljes tartalmára figyelemmel
alkalmatlan volt a választópolgár megtévesztésére. A szórólapról, annak részbeni
formai hasonlósága (a szavazólapra) alapján nem vonható le következtetés a
megtévesztési célzatra, a megtévesztésre való alkalmasságáról pedig csak
összességében teljes tartalmának ismeretében és értelmezésében lehet állást
foglalni. A kérelmező által kifogásolt esetben, a vizsgált szórólapok teljes
tartalmának ismeretében nem állapítható meg a Ve. 3.§ a), c), d) pontjaiban
foglalt alapelvek sérelme.
A kérelmező által kifogásolt másik jogsértés – a választási alapelveket sértő, a
jelölő szervezet részéről tanúsított jogellenes magatartás - a kézbesített
szavazólap-mintát is tartalmazó szórólap és a választási értesítő egyidejű
kézbesítése tekintetében nem volt bizonyított. A kérelmezőnek kellett volna
bizonyítania, hogy a jelölő szervezet és a Magyar Posta Zrt. között olyan
jogsértő együttműködés történt, amely az egyidejű kézbesítésre irányult. A
választási eljárásban a Magyar Posta Zrt. nyilatkozata alapján az volt
megállapítható, hogy a postai kézbesítés szórólapterjesztésre vonatkozott és a
választási értesítővel történő egyidejű kézbesítés nem szándékos, jogsértő
együttműködés eredménye volt. A posta – szükség esetén - több megbízást is
teljesíthet egy időben, sem szerződésben foglalt, sem jogszabályban rögzített
tilalom nincs arra nézve, hogy azonos időpontban több egymástól elkülönített
küldemény kerüljön az állampolgár részére kézbesítésre.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy az OVB a kifogást a
felülvizsgálati kérelemben hivatkozott jogszabályok megsértése nélkül,
jogszerűen utasította el, ezért a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát a Ve.
84.§ (7) bekezdés a) pontja alapján helybenhagyta.
A jogorvoslatot a Ve. 84.§-ának (10) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. április 27.
Dr. Kaszainé dr. Mezey Katalin sk. a tanács elnöke, Lénártné dr. Márton
Gizella sk. előadó bíró, Dr. Hajnal Péter sk. bíró