153/2006. (IV. 6.) OVB határozat - dr. F. E. által benyújtott kifogás tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.III.37.213/2006/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr.Gaudi-Nagy Tamás ügyvéd által
képviselt dr.F. E. kérelmezőnek, az Országos Választási Bizottság /1450
Budapest, Pf. 81./ 2006. április 6. napján hozott 153/2006./IV.6./ számú
határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az
alulírott napon meghozta a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási
Bizottság 153/2006./IV.6./ számú határozatát helybenhagyja.
Ez ellen a végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
A kérelmező 2006. április 5. napján kifogással
fordult az Országos Választási Bizottsághoz /a továbbiakban: OVB/, melyben kérte
annak megállapítását, hogy a külképviseleti választási iroda megsértette a
választás tisztasága megóvására, a választási csalás megakadályozására vonatkozó
alapelvet, amikor nem nyilvánította érvénytelenné a saját szavazólapjáról
mobiltelefonon felvételt készítő választópolgár szavazatát. Az OVB a
153/2006./IV.6./ számú határozatával a kifogást elutasította. Indokolása szerint
az a szabály, mely szerint a szavazatszámláló bizottság tagjai nem használhatnak
adatrögzítésre vagy adattovábbításra alkalmas eszközt a szavazóhelyiségben, a
választópolgárokra nem vonatkoztatható. Rámutatott az OVB arra is, hogy a
szavazólap törvényben meghatározott okok miatt bekövetkező érvénytelenségéről a
szavazatszámláló bizottság dönt, így a külképviseleti választási iroda helyesen
járt el, amikor – az eset jegyzőkönyvi rögzítése mellett – további intézkedést
nem tett. Végül kiemelte az OVB határozatának indokolásában azt is, hogy a
választópolgár említett tevékenysége elvileg alkalmat biztosít választási
csalásra, pl. a szavazatáért cserébe anyagi juttatás elfogadására /Btk. 211. §/.
Nem bizonyított azonban az, hogy a jelen ügyben a választópolgár anyagi
ellenszolgáltatás fejében szavazott, és a kifogás sem tartalmazza ennek
valószínűsítését. Így – az ezt megalapozó törvénysértés hiányában – nem lehet
helye a szavazási eljárás érvénytelenítésének és megismételtetésének.
Az OVB határozata ellen a kérelmező nyújtott be bírósági felülvizsgálat iránti
kérelmet, melyben a megtámadott határozat megváltoztatását kérte. Álláspontja
szerint az OVB jogszabálysértően mulasztotta el a külképviseleti választási
iroda saját szavazólapjáról mobiltelefonon felvételt készítő választópolgár
szavazatának érvénytelenné nyilvánítását. Előadta, hogy az adattovábbításra
alkalmas eszköz használata miatt érvénytelen volt a szavazat. Felülvizsgálati
kérelmében hivatkozott az OVB 10/2006. (III.30.) számú állásfoglalásra, amely a
választópolgárok adatainak védelmével foglalkozik.
A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem alaptalan.
A Ve. 3. §-ának a/ pontja értelmében a választási eljárás szabályainak
alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk
a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás megakadályozása
alapelvét. A Ve. 62. §-ának /5/ bekezdése kimondja, hogy a szavazatszámláló
bizottság tagjai a szavazás időtartama alatt – a hivatalos választási iratok és
a /4/ bekezdés szerinti toll kivételével – nem használhatnak adatrögzítésre vagy
adattovábbításra alkalmas eszközt a szavazóhelyiségben. A Ve. 69.§-ának /3/
bekezdése szerint az a szavazólap érvénytelen, amely nincs ellátva a hivatalos
bélyegzőlenyomattal, vagy a törvényben meghatározottnál több szavazatot
tartalmaz. A Ve. 69. §-ának /4/ bekezdése szerint érvénytelen az a szavazat is,
amelyet érvénytelen szavazólapon adtak le.
A Legfelsőbb Bíróság osztja az OVB-nek azt a megállapítását, miszerint a Ve. 62.
§-ának /5/ bekezdésébe foglalt tilalom a szavazatszámláló bizottság tagjaira
vonatkozik, így az a választópolgárokra kiterjesztően nem alkalmazható.
Helytállóan állapította meg az OVB azt is, hogy a szavazólap érvénytelenségéről
a Ve. 69. §-ának /3/ és /4/ bekezdései rendelkeznek, mely érvénytelenség felöl
nem a külképviseleti választási iroda, hanem a szavazatszámláló bizottság dönt.
A külképviseleti választási iroda megfelelően járt el, amikor az esetet
jegyzőkönyvbe vette. Nem megalapozott a felülvizsgálati kérelemben az OVB
10/2006. (III.30.) számú állásfoglalásra való hivatkozás sem. Az OVB
állásfoglalása a választási névjegyzék alapján hozzáférhető adatok védelmére
vonatkozik, a választópolgár adatának saját maga által történő felhasználását
nem érinti.
Helyes volt végül az OVB-nek az a megállapítása, hogy a választópolgár említett
tevékenysége elvileg alkalmat biztosít választási csalásra. Jelen ügyben azonban
nem bizonyított, hogy a választópolgár ezt anyagi ellenszolgáltatás fejében
végezte. Erre vonatkozóan a kérelmező sem terjesztett elő bizonyítékot, így
törvénysértés hiányában nem lehetett helye a szavazási eljárás
érvénytelenítésének és megismételtetésének.
Mindezekre tekintettel at OVB határozata nem volt jogszabálysértő, ezért azt a
Legfelsőbb Bíróság a Ve. 84. §-a /7/ bekezdésének a/ pontja értelmében
helybenhagyta.
A végzés ellen a további jogorvoslatot a Ve. 84. §-ának /10/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. április 11.
dr.Kozma György sk. a tanács elnöke, dr.Kovács Ákos sk. előadó bíró,
dr.Kárpáti Zoltán sk. bíró