149/2006. (IV. 6.) OVB határozat - dr. M. L. által benyújtott kifogás tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.III.37.211/2006/3.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr.K.M. által képviselt dr.M. L.
kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 149/2006.(IV.6.) számú határozata
ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az alulírott
helyen és napon meghozta a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 149/2006.(IV.6.) számú
határozatát helybenhagyja.
Ez ellen a végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s :
A kérelmező 2006. április 5-én kifogást nyújtott be az Országos Választási
Bizottsághoz (a továbbiakban: OVB), amelyben annak megállapítását kérte, hogy
Orbán Viktor, illetve a FIDESZ-MPSZ megsértette a választási eljárásról szóló
2005. évi LXXXI. törvénnyel módosított 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.)
3. §-ának d/ pontjában foglalt jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvét.
Orbán Viktor 2006. április 3-án, Szombathelyen azt a kijelentést tette, mely
szerint „azt mondják, el akarják adni és fizetőssé teszik az egészségügyet, de
hogyan fogjuk akkor gyógyíttatni magunkat?”. A kérelmező álláspontja szerint az
előbbi kijelentés két valótlan tényt sugall; egyrészt azt, hogy a jelenlegi
kormánykoalíció pártjai el akarják adni és a betegek által fizetőssé akarják
tenni az egészségügyet, másrészt a betegeknek jelenleg nem kell fizetniük az
egészségügyben. Valótlan a tényállítás, mert a biztosítási elv fenntartása,
kiszélesítése szerepel az SZDSZ programjában, illetve a biztosítottak által
fizetett társadalombiztosítási járulék és a hálapénz miatt az sem igaz, hogy a
betegeknek nem kell fizetniük jelenleg. A kérelmező kifogását kiterjesztette a
FIDESZ-MPSZ előbbi állításokkal egyező tartalmú hirdetései, valamint közvetlen –
telefonos – kampánytevékenysége ellen is.
Az OVB a 149/2006.(IV.6.) számú határozatával a kifogást érdemi vizsgálat
lefolytatása után elutasította. Határozata indokolásában megállapította, hogy a
sérelmezett beszédben, illetve plakáton megjelenő állítások – a közlés
fajtájától függetlenül – nem alkalmasak a választópolgárok megtévesztésére,
ezért nem sértik a választási eljárás alapelveit.
A kérelmező az OVB határozata ellen bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet
nyújtott be, amelyben kérte, hogy a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatának
megváltoztatásával kifogásainak adjon helyt. Előadta, hogy két különböző
kifogást terjesztett elő, az egyik kifogás Orbán Viktor szombathelyi beszéde
alkalmával tett kijelentését támadta, a másik kifogás a Blikk című napilap 2006.
április 4-i számában – de azóta számos más helyen is – megjelent fizetett
politikai hirdetés valótlan állításaira, ténybeli és logikai következtetéseire
vonatkozott. Orbán Viktor Szombathelyen tett kijelentésében a legsúlyosabb
valótlanság az, hogy olyan állítást tulajdonít politikai ellenfeleinek, amely
sem szóban, sem írásban nem hangzott el. E kijelentés rejtett alanya a
választási kampány során egészségügyi programot megfogalmazó SZDSZ, amelynek
nincs olyan egészségügyi program eleme, amely az egészségügy rendszerének
elidegenítésére, vagy akár annak fizetőssé tételére vonatkozna. A biztosítási
elv elvetésére vonatkozóan sincs semmiféle törekvés az említett pártok
programjában. Másfelől az egészségügy jelenleg is fizetős, a kötelező járulékon
kívül még a hálapénz intézménye is terheli a betegeket.
A Blikk című napilapban megjelent újsághirdetésben valótlan ténybeli
következtetések, illetve a véleményalkotás alapvető logikai szabályainak
megsértése érhető tetten. A társadalombiztosítás rendszerének érintetlenül
hagyása esetén senki nem fizet olyan orvosi beavatkozásokért, amelyek eddig is a
100 %-os támogatottság körébe tartoztak. Ráadásul a hirdetés megfogalmazása
egyenesen a kórházak privatizációjának tényéből kívánja levezetni, hogy mennyibe
fog kerülni a tanácsadás, a szülés, a mandulaműtét.
Végül analógiaként hivatkozott a kérelmező felülvizsgálat iránti kérelmében a
Legfelsőbb Bíróság Kvk.III.37.183/2006/2. számú határozatára, amelyben a
Legfelsőbb Bíróság a választópolgárok megtévesztésére alkalmasnak találta azt a
kijelentést, hogy a Kormány szüntette meg a sorkatonai szolgálatot. E
határozatban a Ve. 3. §-a d/ pontja szabályainak értelmezése során a Legfelsőbb
Bíróság kifejtette, hogy a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás
követelménye kizárja a valótlan tájékoztatást és azt a magatartást, hogy az
ellenfelek választási esélyeit a választók megtévesztésével kíséreljék meg
csökkenteni.
A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem nem alapos.
A Ve. 3. § d/ pontja szerint a választási eljárás szabályainak alkalmazása során
a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk a jóhiszemű és
rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét.
A Ve. 149. § o/ pontja értelmében választási kampány a választási program
ismertetése, jelölt, lista, jelölő szervezet népszerűsítése, választási gyűlés
szervezése, plakát elhelyezése, önkéntesek igénybevétele.
A kérelmező felülvizsgálati kérelmében Orbán Viktor kampánytevékenysége
keretében tett kijelentésével, illetve a FIDESZ-MPSZ fizetett politikai
hirdetésével kapcsolatban kérte a választási alapelv sérelmének megállapítását.
Az OVB helyesen hivatkozott felülvizsgálati kérelemmel támadott határozatában
arra, hogy a kifogásolt állítások nem sértik a választási eljárás alapelveit.
A Ve. 3. § d/ pontban meghatározott választási alapelv sérelme akkor állapítható
meg, ha a választásban érintett résztvevők a választással kapcsolatos jogaikat –
ezek között a kampánytevékenység folytatásának jogát – oly módon gyakorolják,
hogy egyes tények elhallgatásával, vagy elferdítésével megkísérlik a választókat
megtéveszteni és ezáltal politikai ellenfeleik választási esélyeit csökkenteni.
Jelen ügyben a kifogásolt kijelentésben, hirdetésekben olyan tényállítás nem
hangzott el, amely bizonyítottan valótlan, így alkalmas a választók
megtévesztésére. A választási kampányban a jelölő szervezetek saját programjuk
ismertetésén túlmenően választási ellenfeleik programját is értékelik és
minősítik. Ezek a minősítések olyan feltételezett szándékokra is felhívják a
választók figyelmét, melyek megvalósulása bizonytalan, így tényszerűségük vagy
esetleges cáfolatuk bizonyítékokkal nem alátámasztható. A jelölő szervezetek
feladata, hogy saját programjaikat a választókkal megismertessék és a
célkitűzéseikkel ellentétes interpretálásokat helyreigazítsák. Erre választási
jogorvoslat keretében bizonyítható tényállítás hiányában a jogorvoslati kérelmet
elbíráló szervek részéről nincs törvényes lehetőség. Az érintett jelölő
szervezet cáfolata a választók meggyőzésére alkalmas eszköz, azonban a
bizonyítékon alapuló jogi felelősség megállapításához nem elegendő.
A kérelemben hivatkozott legfelsőbb bírósági határozat jelen ügy elbírálásánál
irányadónak nem tekinthető. A Legfelsőbb Bíróság a Kvk.III.37.183/2006/2. számú
határozatában azért állapította meg a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás
alapelvének sérelmét, mivel egy megtörtént és bizonyított jogi tényről a
valóságtól eltérően tájékoztatták a választópolgárokat. Ezzel szemben a jelen
felülvizsgálati kérelemben sérelmezett kijelentés és hirdetés valótlansága nem
bizonyítható, mivel egy vélelmezett jövőbeni szándékot tükröz. Annak
megállapítása, hogy választási győzelmük esetén a jelölő szervezetek milyen
kormányzati intézkedéseket fognak végrehajtani, bizonyíthatatlansága miatt
meghaladja a választási jogorvoslat kereteit. A jelölő szervezetek választási
programjának minősítése, illetve a választási ellenfelek részéről történő
értelmezése vagy magyarázata ezért nem szolgálhat alapul a jóhiszemű és
rendeltetésszerű joggyakorlás választási alapelv megsértésének megállapításához.
Mindezekre tekintettel az OVB határozata nem volt jogszabálysértő, ezért azt a
Legfelsőbb Bíróság a Ve. 84. § /7/ bekezdésének a/ pontja értelmében
helybenhagyta.
A végzés elleni jogorvoslatot a Ve. 84. §-ának /10/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. április 10.
Dr. Kozma György sk. tanácselnök, Dr.Kárpáti Zoltán sk. előadó bíró,
Dr.Kovács Ákos sk. bíró