Kvk. III. 37. 491/2006/3. szám
Az Országos Választási Bizottság
537/2006. (X. 10.) számú határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 105/A. § (4) bekezdésének c) pontjában megállapított hatáskörében eljárva az É. T. által benyújtott fellebbezés tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a fellebbezést elutasítja, és a
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Választási Bizottság 148/2006. (X. 5.)
TVB határozatát helybenhagyja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos
Választási Bizottságnál (1094 Budapest, Balázs B. u. 35.) benyújtani. A bírósági
felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006.
október 13-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az
ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját
ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.
Indokolás
I.
É. T. 2006. október 3-án nyújtott be kifogást, amelyben kérte Rohod település
vonatkozásában a polgármester-választás eredményének megsemmisítését. Indokolása
szerint az egy szavazókörrel rendelkező településen működő szavazatszámláló
bizottság (amely ellátja a Helyi Választási Bizottság feladatait is) a hatályos
jogszabályokkal ellentétben nem ellenőrizte a választáson megjelent rohodi
választópolgárok személyazonosságát, valamint lakcímét. Ezen felül két
választópolgár mozgóurna kiküldése iránti igényét sem teljesítették. A fenti
törvénysértésekre hivatkozva kérte új polgármester-választás kiírását.
A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Választási Bizottság 148/2006. (X. 5.)
TVB határozatával a kifogásnak részben helyt adott és megállapította, hogy a
Rohodi Helyi Választási Bizottság megsértette a Ve. 66. § (2) bekezdésében
foglaltakat, amely szerint a szavazatszámláló bizottság – a személyazonosság és
a lakcím igazolására alkalmas igazolvány alapján – megállapítja a szavazni
kívánó személyazonosságát és azt, hogy szerepel-e a névjegyzékben.
A Területi Választási Bizottság (TVB) azonban a szavazás megsemmisítése
vonatkozásában a kifogást elutasította. A TVB elfogadta a Rohodi Helyi
Választási Bizottság tagjainak azon nyilatkozatát, mely szerint a szavazáson
megjelent választópolgároktól arra tekintettel nem kérték személyazonosságuk és
lakcímük igazolását, hogy mindegyiküket személyesen ismerték. Nyilatkoztak
továbbá arról is, hogy a névjegyzékbe senkit sem vettek fel, illetve valamennyi
a mozgóurna kiküldése iránti kérelemnek eleget tettek.
A TVB következtetése szerint egyértelműen megállapítható, hogy a szavazás során
a Szavazatszámláló bizottság feladatait ellátó Rohodi Helyi Választási Bizottság
megsértette a Ve. 66. §-ának (2) bekezdésében foglaltakat, azonban egy kis
településen, ahol 1003 választópolgár van elfogadható az az indokolás, hogy a
HVB tagjai valamennyi választópolgárt személyesen ismerik, így nem tud olyan
személy szavazni, aki nem szerepel a névjegyzékben. Mindezek alapján a TVB a
szavazás megsemmisítését és a választási eljárás megismételtetését nem látta
indokoltnak.
A határozat ellen É. T. 206. október 7-én nyújtotta be fellebbezését.
Álláspontja szerint a Ve. 66. §-ának (3) bekezdése alapján a szavazatszámláló
bizottság köteles visszautasítani minden olyan választópolgárt, aki nem tudja
személyazonosságát és lakcímét megfelelően igazolni. Ezt a rendelkezést a Rohodi
Helyi Választási Bizottság figyelmen kívül hagyta, amely tényt a TVB felhívására
tett nyilatkozatok is igazolnak. Álláspontja szerint a nyilatkozat ténylegesen
sem helytálló, mert a 808 szavazásban részt vett személy személyazonosságának és
lakcímének igazolása nem várható el a bizottság tagjaitól. Érvelése szerint a
szavazatszámláló bizottság a Ve. 67. § (1) bekezdése szerint csak akkor adhatja
át a szavazólapot, ha a szavazásnak nincs akadálya. Mivel ez esetben a bizottság
törvénysértően járt el, valamennyi választópolgár érvénytelenül szavazott, és a
TVB tévedett, amikor nem semmisítette meg az eredményt és nem rendelte el a
szavazás megismétlését. Végkövetkeztetése szerint a szavazás során elkövetett
törvénysértés olyan súlyú, hogy a szavazás megsemmisítése nem mellőzhető.
II.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a Ve. 66. §-ának (2)
bekezdése alapján a szavazatszámláló bizottság – a személyazonosság és a lakcím
igazolására alkalmas igazolvány alapján – megállapítja a szavazni kívánó
személyazonosságát és azt, hogy szerepel-e a névjegyzékben. A Rohodi Helyi
Választási Bizottság a Ve. idézett szabályának megszegésével törvénysértést
követett el, amelyet a beadványozó által csatolt bizonyítékokon túl a helyi
választási bizottság tagjainak nyilatkozata is igazolt.
Nem állapítható meg ugyanakkor egyértelműen a mozgóurna kiküldésével kapcsolatos
jogszabálysértés. A benyújtott bizonyítékok nem elégségesek annak kétség nélküli
megállapítására, hogy a helyi választási bizottság – a tagok nyilatkozatával
ellentétesen – a mozgóurna kiküldésére vonatkozó kérelmeknek ne tett volna
eleget.
Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a fellebbezésben jelzet
törvénysértések egy része – a fentiek szerint – kétség kívül megállapítható,
azonban nincs arra bizonyíték, hogy a választás eredményét érdemben
befolyásolták. Ennek alapján a választás eredményének megsemmisítésére irányuló
kérelemnek az OVB nem adhatott helyt, így a fellebbezés elutasításáról és a
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Választási Bizottság 148/2006. (X. 5.)
TVB határozatának helybenhagyásáról döntött.
III.
A határozat a Ve. 69. §-ának (2) bekezdésén, 78. § (2) bekezdésének, 105/A.
§-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának
(1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. október 10.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke