537/2006. (X. 10.) OVB határozat - É. T. által benyújtott fellebbezés tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.III.37.491/2006/3.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága dr.F. J. ügyvéd által képviselt É. T. lakos kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 537/2006.(X.10.) számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az alulírott napon tárgyaláson kívül meghozta a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság
537/2006.(X.10.) számú határozatát megváltoztatja, a R. településen 2006.
október 1-jén megtartott polgármester választást megsemmisíti és a választási
eljárást ebben a körben megismételteti.
Ez ellen a végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s :
Az egy szavazókörös R. településen működő szavazatszámláló
bizottság 2006. október 1-jén a szavazás lebonyolítása közben a
szavazóhelyiségben megjelent választópolgárok személyazonosságát nem
ellenőrizte, tehát nem kért tőlük olyan okmányokat, amelyekkel hitelt érdemlően
igazolni tudták volna személyazonosságukat és lakcímüket. A kérelmező
kifogásában kérte ezért a polgármester-választás eredményének megsemmisítését R.
település vonatkozásában. Sérelmezte továbbá, hogy egyes választópolgárokhoz
kérelem ellenére sem vitt ki a bizottság mozgóurnát. A Szabolcs-Szatmár-Bereg
Megyei Terület Választási Bizottság (a továbbiakban: TVB) a 148/2006.(X.5.)
számú határozatában a benyújtott kifogásnak részben helyt adott és
megállapította, hogy a R. H. V. B. (a továbbiakban: HVB) eljárásával megsértette
a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 66. §
/2/ bekezdésében foglaltakat. Határozatát arra alapította, hogy a
szavazatszámláló bizottság három tagja a helyi jegyzőnél olyan nyilatkozatot
tett, mely szerint nem kérték el a választópolgároktól a személyi
igazolványukat, mivel minden választópolgárt személyesen ismernek és csak azok
szavaztak a választáson, akik a választásra jogosultak névjegyzékében
szerepeltek. Senki nem szavazott más helyett. Elmondták, hogy a választás napján
új választópolgárt nem vettek fel a névjegyzékbe, továbbá hogy minden mozgóurnás
kérelemnek eleget tettek a választás során. E nyilatkozatra tekintettel a
személyazonosság és lakcím erre előírt okmányokkal való igazoltatásának
elmulasztását bizonyítottnak tekintve állapította meg a TVB a jogsértést. A
határozat kérelmezői fellebbezése folytán az Országos Választási Bizottság (a
továbbiakban: OVB) az 537/2006.(X.10.) számú határozatával a TVB határozatát
helybenhagyta. Megállapította határozatában, hogy a HVB igazoltan törvénysértést
követett el, mely törvénysértés azonban a választás eredményét érdemben nem
befolyásolta. A mozgóurna kiküldésével kapcsolatos jogszabálysértést az OVB nem
tekintette bizonyítottnak.
A határozat ellen a kérelmező nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, melyben a
határozatnak az első fokú határozatra is kiterjedő megváltoztatását, az
eredményt megállapító döntés megsemmisítését és a r.-i polgármester-választás
megismételtetését kérte. Előadta, hogy rá 309, a győztesnek nyilvánított másik
polgármesterjelöltre 318, míg egy harmadik polgármesterjelöltre 166 szavazat
érkezett. Ennek azonban álláspontja szerint azért nincs jelentősége, mert a
választás során nem született egyetlen érvényes szavazat sem az eljárási
szabályok súlyos megsértése miatt, így a törvénysértés eredményre való kihatását
jelen esetben vizsgálni sem kellene. Utalt a felülvizsgálati kérelem a
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Bíróság 11.Kvk.22.213/2006/4. számú végzésére, mely
szerint a személyazonosság és a lakcím igazolása garanciális követelmény a
szavazás során, ettől eltérni nem lehet. Kifogásolta a kérelmező a mozgóurna
kiküldésével kapcsolatos OVB megállapítást is.
A felülvizsgálat iránti kérelem az alábbiak szerint alapos.
A Ve. 66. § /2/ bekezdése szerint a szavazatszámláló bizottság – a
személyazonosság és a lakcím megállapítására alkalmas igazolvány alapján –
megállapítja a szavazni kívánó személyazonosságát és azt, hogy szerepel-e a
névjegyzékben. A r.-i HVB három tagja maga nyilatkozott arról, hogy nem kérték
el a választópolgároktól a személyi igazolványukat, mivel minden választópolgárt
személyesen ismernek és csak azok szavaztak a választáson, akik a választásra
jogosult névjegyzékében szerepeltek, senki nem szavazott más helyett. E
bizonyíték alapulvételével mondta ki az OVB, hogy a választás eredményére nem
hatott ki a Ve. említett szabályának a megsértése. Ehhez képest rámutat a
Legfelsőbb Bíróság arra, hogy a Ve. 66. §-ának /2/ bekezdése nem az
ismeretséget, hanem a felsorolt igazolványok, mint okiratok felmutatását kívánja
meg a szavazni kívánó személy személyazonosságának megállapításához. A HVB nem
egyes szavazók vonatkozásában mellőzte az okirati igazolás bekérését – ami
szintén jogszabálysértő volna -, hanem gyakorlata volt a törvénysértő eljárás.
Az idézett rendelkezés olyan garanciális jellegű előírás, melynek megsértése,
különösen teljes figyelmen kívül hagyása alapot ad nem csak a jogszabálysértés
megállapítására, hanem - súlya miatt - a választási eljárás jogorvoslattal
érintett részének megsemmisítésére és megismételtetésére. Tévedett ennélfogva az
OVB, amikor olyan megállapítást tett, hogy függetlenül az eljárási
szabályszegéstől, arra nincs bizonyíték, hogy a választás eredményét a
jogszabálysértés érdemben befolyásolta volna, mert ilyen súlyú jogsértés a
választási eljárás érdemére is szükségképpen kihat. A személyazonosság okirati
igazolása olyan törvényi követelmény, amely a választási eljárás Ve. 3. § a/
pontban foglalt, a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás
megakadályozása alapelvének érvényesülését szolgálja. A személyazonosság okirati
ellenőrzése ezért a választási szerv tagjainak személyes ismeretsége alapján nem
mellőzhető.
Helytálló döntést hozott ugyanakkor az OVB a mozgóurnákat illetően, mert az
azzal kapcsolatban állított jogszabálysértés kellőképpen bizonyítva nem volt.
Mindezekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a Ve. 84. §-ának /7/ bekezdése b/
pontja alapján a megtámadott határozatot megváltoztatva a Ve. 78. §-a /1/
bekezdésének c/ pontja alapján a választási eljárás jogorvoslattal érintett
részét megsemmisítette és a választási eljárást a felülvizsgálati kérelemmel
érintett részben megismételtette.
A végzés elleni további jogorvoslat lehetőségét a Ve. 84. §-ának /10/ bekezdése
zárja ki.
Budapest, 2006. október 16.
Dr.Kozma György sk. a tanács elnöke, Dr.Kovács Ákos sk. előadó bíró, Dr.Kárpáti
Zoltán sk. bíró