501/2006. (IX. 21.) OVB határozat - K. K. fellebbezésének tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.IV.37.454/2006/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. B. J. ügyvéd által képviselt K.
K. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 501/2006. /IX. 21./ számú
határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az
alulírott napon - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság a Országos Választási Bizottság 501/2006. /IX.
21./ számú határozatát helybenhagyja.
E végzés ellen további felülvizsgálatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
A kérelmező a Pest Megyei Területi Választási Bizottsághoz
nyújtott be kifogást arra hivatkozással, hogy a Ráckevei Helyi Választási
Bizottság /a továbbiakban: HVB/ megválasztása során az önkormányzati
képviselő-testület ülését a 13/1999. /I. 28./ számú SzMSz rendelet
alkalmazásával hívták össze.
E rendelet azonban - állítása szerint - nem került kihirdetésre a hivatalos
lapban, így a 32/1993. /V. 26./ AB határozat alapján nem alkalmazható.
Ezen oknál fogva a ki nem hirdetett SzMSz rendelet alapján összehívott testületi
ülésen elfogadott 169/2006. /VII. 27./ számú - a Ráckevei Helyi Választási
Bizottság tagjainak megválasztásáról szóló - határozat nem létező jogi normán
alapul, így a HVB működése nem legitim.
A Pest Megyei Területi Választási Bizottság a kifogást a 130/2006. /IX. 15./
számú határozatával elutasította.
A határozat indokolása szerint a kifogás nem választási jogszabály megsértésén
alapul, így elbírálása nem tartozik a választási bizottság hatáskörébe.
A Pest Megyei Területi Választási Bizottság az elutasított kifogást megküldte a
Pest Megyei Közigazgatási Hivatalnak.
A határozat ellen a kérelmező fellebbezést nyújtott be, melynek elbírálása során
az Országos Választási Bizottság /a továbbiakban: OVB/ a fellebbezést
elutasította, és a Pest Megyei Területi Választási Bizottság 130/2006. /IX. 15./
számú határozatát helybenhagyta.
Határozatának indokolásában arra hivatkozott, hogy a választási bizottságok
hatásköre a választási eljárás körére terjed ki, nem pedig a képviselő-testület
működésének törvényességi vizsgálatára. Így nem képezheti a választási bizottság
eljárásának tárgyát annak vizsgálata, hogy az önkormányzati rendeletek
kihirdetésének gyakorlata megfelel-e mindenben a helyi önkormányzatokról szóló
1990. évi LXV. törvény /a továbbiakban: Ötv./ 16. § /2/ bekezdésében
foglaltaknak.
Az OVB határozata ellen a kérelmező bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet
nyújtott be, amelyben a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vizsgálata során
megállapítottaktól függően az OVB határozatának megváltoztatását, valamint annak
megállapítását kérte, hogy miután a helyi választási bizottság tagjainak,
póttagjainak megválasztása nem képviselő-testület által történt, a választás
eredményeként létrejött közjogi testületnek, a helyi választási bizottságnak
van-e legitimitása.
Megsértett jogszabályként az Ötv. 16. § /3/ bekezdését, és annak kapcsán az
Alkotmánybíróság 32/1993. /V. 26./ AB határozatát jelölte meg.
Előadta, hogy a Ráckevei Önkormányzat Képviselő-testülete 1999. április 28-i
testületi ülésén a 13/1999. /IV. 28./ számú határozattal újonnan elfogadott
SzMSz rendeletében arról hozott döntést, hogy hatályon kívül helyezi a korábbi
SzMSz-t, azt azonban nem hirdette ki az önkormányzat hivatalos lapjában, a
Ráckevei Újságban. Joghatást eredményező kihirdetés, közzététel nélkül azonban a
testület döntése - mint jogszabály - nem létezik; így Ráckevén a 2002. évi
helyhatósági választások után a Ráckevei Települési Önkormányzat
Képviselő-testülete a jogszabályként nem létező 13/1999. /IV. 28./ SzMSz
rendelet alkalmazásával alakult meg.
Közölte, hogy a Pest Megyei Közigazgatási Hivatalnál több vizsgálatot is
kezdeményeztek a képviselő-testület tagjai ezzel kapcsolatosan, és erre
vonatkozóan iratokat is csatolt felülvizsgálati kérelméhez.
Kifogásolta, hogy a 2006. évi helyhatósági választásokkal kapcsolatban a helyi
választási bizottság tagjai, póttagjai a törvényesen meg nem alakult Ráckevei
Képviselő-testület 2006. július 27-i rendkívüli ülésén kerültek megválasztásra;
jogszabályként, jogi normaként nem létező 13/1999. /IV. 28./ számú SzMSz
rendelet alkalmazásával.
Ez a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény /a továbbiakban: Ve./ 23 §
/2/ bekezdésébe ütközött. A választási bizottság legitimitásának hiányát
alátámasztó jogszabályként az Ötv. 9. § /1/ és /2/ bekezdésére, 30. §-ára, 18. §
/1/ bekezdésére hivatkozott.
Kérte továbbá a Ve. 78. § /1/ bekezdés a/, b/ és c/ pontjában rögzített
intézkedések megtételét
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Ve. 77. § /1/ bekezdése értelmében kifogást a választásra irányadó jogszabály,
illetőleg a választás és a választási eljárás alapelveinek /3. §/ megsértésére
/a továbbiakban együtt: jogszabálysértés/ hivatkozással bárki benyújthat.
A Ve. 82. § /1/ bekezdése szerint a választási bizottság másodfokú határozata,
továbbá az Országos Választási Bizottság határozata ellen bármely
választópolgár, jelölt, jelölő szervezet, illetőleg az ügyben érintett jogi
személy bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be.
A /2/ bekezdés kimondja, hogy bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet
benyújtani
a/ jogszabálysértésre hivatkozással, illetve
b/ a választási bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen.
Az eljárás során rendelkezésre állt iratanyag alapján megállapítható volt, hogy
a kérelmező a helyi, Ráckevei Választási Bizottság megválasztását, annak
jogszerűségét kifogásolta, a képviselő-testület törvénysértő működésére
hivatkozással.
A kérelmező által a felülvizsgálati kérelemben megsértettként megjelölt Ve. 23.
§ /2/ bekezdése értelmében a helyi választási bizottság három - az egy
szavazókörrel rendelkező településen öt - tagját, és szükséges számban
póttagokat a települési önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzati
képviselők és polgármesterek általános választásának kitűzését követően,
legkésőbb a szavazás napja előtti 51. napon választja meg, személyükre a helyi
választási iroda vezetője tesz indítványt.
A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint e jogszabályhely sérelme nem
állapítható meg. A kérelmező erre vonatkozó érvelését az Ötv. rendelkezéseiből,
a képviselő-testület jogszabálysértő működéséből vezette le.
Egyetértett a Legfelsőbb Bíróság az OVB azon álláspontjával, hogy a választási
bizottságok hatásköre a választási eljárás körére terjed ki.
Az arra jogosultak által előterjesztett kifogások, bírósági felülvizsgálati
kérelmek elbírálása során a Ve. 77. § /1/ bekezdésének megfelelően a választásra
irányadó jogszabály, illetőleg a választás és a választási eljárás alapelveinek
megsértésére vonatkozó kifogások bírálhatók el.
Az önkormányzat működésének törvényességi felülvizsgálata nem tartozik a
választási bizottságok hatáskörébe, arra vonatkozóan a Legfelsőbb Bíróság az OVB
határozatának felülvizsgálata során sem foglalhat állást.
A képviselő-testület megalakulásának, az önkormányzati rendeletek kihirdetésének
rendjét törvényi szabályozás rögzíti, annak jogszerűsége azonban a választási
eljárásra vonatkozó jogorvoslati eljárások keretében nem vizsgálható.
Minderre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy az OVB
helytállóan és megalapozottan döntött a Pest Megyei Területi Választási
Bizottság határozatának helybenhagyásáról, ezért határozatát a Ve. 84. § /7/
bekezdés a/ pontja alapján helybenhagyta.
A végzés elleni további jogorvoslat lehetőségét a Ve. 84. § /10/ bekezdése zárja
ki.
Budapest, 2006. szeptember 26.
Dr. Buzinkay Zoltán sk. tanácselnök, Dr. Fekete Ildikó sk. előadó bíró, Dr.
Darák Péter sk. bíró