OSCE

Election Observation Mission

Hungary 1998

 

Közös előzetes nyilatkozat

1998. május 11.

 

Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet Választásmegfigyelő Küldöttsége jelentést tesz a május 10-én tartott magyar parlamenti választások első fordulójáról. A jelentés csak előzetes jellegű, mivel a hivatalos eredmények közzététele, és a választások befejeződése előtt hozzuk nyilvánosságra Az EBESZ Választásmegfigyelő Küldöttsége a választások második fordulóját is felügyeli.

A jelentés az EBESZ Emberi Jogok és Demokratikus Szervezetek Intézményének április 10-e óta Magyarországon tartózkodó, nyolc főből álló, hosszú távú megfigyelő küldöttségének megállapításain alapul. Ezen túlmenően magába foglalja a választás napján az Emberi Jogok és Demokratikus Szervezetek módszertana alapján megfigyeléseket végző, és Magyarország 20 megyéjéből 18-at ellenőrző, mintegy 80 főből álló, kétfős csoportokban dolgozó, megfigyelők észrevételeit is. A nemzetközi megfigyelők 21 EBESZ tagállamot képviselnek, és az EBESZ 23 ós parlamenti delegációja, valamint az EBESZ tagállamokat képviselő diplomáciai közösség tagjai is képviseltetik magukat.

Az EBESZ Választásmegfigyelő Küldöttsége köszönetet mond a Magyar Köztársaság Külügyminisztériumának azért hogy meghívást kapott a választások megfigyelésére, valamint az Országos Választási Hivatal vezetőjének és munkatársainak a tőlük kapott jelentős segítségért és az építőjellegű munkakapcsolatért.

 

 

 

A kővetkeztetések összefoglalása

A magyar választási rendszer és a mögötte álló közigazgatási szerkezet biztosítja, hogy a május 10-i parlamenti választások magas szakmai színvonalon, átlátható módon, és az EBESZ felé vállalt kötelezettségek szerint valósuljanak meg.

A magyar választási hivatalok elismerést érdemelnek a választási eljárás létrehozásáért, amely a választók bizalmát élvezi annak ellenre, hogy 1989 óta ez még csak a harmadik, többpárti választás. A fenti hatóságok elismerést érdemelnek a fejlett számítástechnikai rendszer alkalmazásáért is, amelyik a választási folyamat hatékonyságát és átláthatóságát szolgálja, és ezáltal tovább növeli az iránta érzett bizalmat.

Lehetséges, hogy a kampány visszafogottságának köszönhető a közel 57%-os alacsony részvételi arány. A választásokat közvetlenül megelőző időszakban elkövetett bombamerényletek aggodalomra adnak okot, ezek természetének kivizsgálása azonban a magyar hatóságok feladata.

A szavazás és a szavazatszámlálás folyamata kifogástalanul és hatékonyan zajlott, és a választási hatóságok által létrehozott információs rendszemek köszönhetően az eredmények nem sokkal a szavazatszámlálás befejeződése után rendelkezésre álltak. A megfigyelők a választási eljárások betartásáról és a szavazólapok biztonságos kezeléséről számoltak be.

A választási rendszer a legtöbb leadott szavazat érvényesülését biztosítja, ugyanakkor a kisebb, illetve területi jellegű politikai erők képviseleti lehetőségét korlátozza.

Ismételten hangsúlyozzuk, hogy a választási rendszer átláthatósága és magas szakmai színvonala Magyarország hitelét növeli.

Választási folyamat

A választási rendszer rendkívül pozitív jellemzője, mely egyaránt növeli az átláthatóságot és a bizalmat az, hogy a politikai pártok a választási bizottságok minden szintjére tagokat delegálhatnak. Maguk a politikai pártok is elismerést érdemelnek, hogy éltek ezzel a lehetőséggel.

A választások előkészítését és lebonyolítását végző szakértői és pártfüggetlen technikai szervezet létrehozása a magyar választási rendszer másik pozitívumaként említendő. A Választási Bizottságok politikai funkcióinak és a Választási Hivatalok közigazgatási funkcióinak a szétválasztása nagymértékben növeli a politikai pártok választási folyamatba vetett bizalmát.

Megfigyeléseink szerint a választási törvénynek az érvényes, illetve érvénytelen szavazólapokkal kapcsolatos meghatározása nem elég pontos. Nem elfogadható, hogy a törvény lehetővé teszi az ellentmondásos értelmezést. Mindez rávilágít annak szükségességére, hogy a folyamatban rejlő bizonytalanságok megszüntetése érdekében az Országos Választási Hivatal a szavazóhelyiségek számára kötelező közigazgatási utasításokat adhasson ki.

A választási törvény értelmében a szavazók nem kötelesek a szavazófülkében szavazni. Bár a jelenlegi választások során megfélemlítéseket nem jelentettek, a törvénynek védenie kellene a rászorulókat és el kellene kerülnie az incidensek felmerülésének lehetőségét. A szavazófülkében történő szavazás biztosítja leginkább a szavazók titkos szavazáshoz való jogát.

A törvény nem engedélyezi, hogy a választások idején külföldön tartózkodó magyar állampolgárok szavazzanak. A külföldön tartózkodók szavazását, illetve a postai úton történő szavazás lehetőségét biztosító rendelkezést a jövőbeni választások érdekében Magyarországon is figyelembe kellene venni.

Mivel a választásokon nemzetközi és magyar megfigyelők egyaránt jelen vannak, a törvénynek tükröznie kell Magyarország, mint EBESZ tagország, elkötelezettségét is. Az EBESZ Választásmegfigyelő Küldöttség szívesen látja az Országos Választási Hivatal által a szavazatszámláló bizottságoknak a megfigyelők jogaival kapcsolatos utasításait, bár az még nem kielégítő, hogy a nemzetközi megfigyelők tevékenysége ilyen, nem kötelező érvényű rendelkezéstől függ.

Választási rendszer

Az a rendelkezés, miszerint a választási koalíciót alkotó két párt mindegyikének országos szinten el kell érnie az 5%-os küszöböt tovább korlátozza a parlamentbe kívánkozó kis pártok lehetőségeit. Ha lehetővé tennék a koalíciós partnerek számára, hogy a küszöbértéket az együttesen elért 10%-os szavazati aránnyal is elérhessék, függetlenül attól, hogy egyenként hány százalékot értek el, ösztönzőleg hatna azokra a pártokra, amelyek választási koalíciót kívánnak létrehozni.

Az ország nemzetiségi és etnikai kisebbségeit illetően fontos, hogy az új magyar parlament - a következő választások előtt még időben - megállapodjon a "képviselet" kifejezés alkotmányjogi értelmezésében a parlamenti képviseleti lehetőségek kapcsán.

Választási kampány

A választások előtt elkövetett bombamerényletek aggodalomra adnak okot. Bár ezen incidensek pontos természetére még nem derült fény, le kell szögeznünk, hogy ilyen cselekedetek egy demokratikus társadalomban tűrhetetlenek. Általánosságban azonban elmondhatjuk, hogy a kampány időszaka alatt nem kaptunk jelentést nagyobb mérvű problémákról, és a Választási Bizottsághoz beérkezett panaszokat megfelelő módon kezelték.

A szavazólapok állítólagos ellopása a választások előtt sajnálatosnak nevezhető. Nyilvánvaló, hogy a választási anyagok biztonságáról gondoskodni kell. Ugyanakkor a szavazólapok szavazóhelyiségekben történő kiadásával és számlálásával kapcsolatos érvényes rendelkezések következtében ez az incidens nem befolyásolhatja a választások eredményét.

Az Országos Választási Bizottság szerint a közvélemény-kutatási eredmények nyilvánosságra hozatala az Interneten a választást megelőző héten törvénysértésnek minősül. Ez az esemény felhívja a figyelmet a jelenlegi választási törvénynek a törvénysértések büntetésével kapcsolatos hiányosságaira. Fontos, hogy a választási törvényben a törvénysértések megfelelően szankcionálva legyenek.

 

Média

Az 1994-es parlamenti választásokról szóló jelentésében az EBESZ Emberi Jogok és Demokratikus Szervezetek Intézménye aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az állami tömegtájékoztatási eszközök, a többi párt rovására, elfogultak voltak a kormányzó párttal. Az 1998-as választási kampányra a tömegtájékoztatási eszközök fent említett elfogultsága nem jellemző.

A médiával kapcsolatos egyetlen megjegyzés, hogy a kampány eseményeivel meglehetősen színtelenül foglalkozott. Nem lehet eldönteni, hogy ez tükrözte, avagy előidézte a viszonylag csendes kampányt. Úgy tűnik, hogy a pártok és a média között a korlátozásokkal kapcsolatos megállapodások a kampány médiabeli hatásának minimalizálását eredményezték. Ösztönözni kellene a pártokat és a tömegtájékoztatási eszközöket, hogy - a választópolgárok teljes körű informálása, és a választások iránti nagyobb érdeklődés felkeltése érdekében - a lehető legteljesebb mértékben használják ki a tömegtájékoztatási eszközök által nyújtott lehetőségeket.

Az EBESZ Emberi Jogok és Demokratikus Szervezetek Intézményének hosszú távú Választásmegfigyelő Küldöttsége a választások előtti két hétben korlátozott médiamegfigyelő tevékenységet végzett. Az MTV 1-en a kormánypárt, és különösen az MSZP - elsősorban a kormányzásból következő helyzete miatt - többet szerepelt, mint más pártok. Megállapíthatjuk, hogy valamennyi párt médiabeli szereplése semleges és elfogulatlan volt.

Az írott médiában az országos listát állító pártok mindegyike szerepelt, bár eltérő mértékben. A legtöbb újság a különböző pártok számára különböző szereplési lehetőséget biztosított, amely mindent összevetve tisztességes volt, és egyetlen pártot sem hozott igazán hátrányos helyzetbe.

Szavazási és szavazatszámlálási módszerek

A megfigyelők jelentései szerint a szavazatszámláló bizottságok a szavazást és a szavazatszámlálást szabályosan és kötelességtudóan hajtották végre. A megfigyelőket a szavazatszámláló bizottságok általában rendkívül szívélyesen fogadták. A különböző szintű választási tisztségviselők dicséretet érdemelnek ezért.

A megfigyelők jelentése szerint 18 megye 600 meglátogatott szavazókörében a szavazatszámlálás folyamata igen magas színvonalon zajlott.

A megfigyelők nagy része arról is beszámolt, hogy a szavazólapok kiadása és a szavazás biztonságának szavatolása teljes mértékben megvalósult.

Mint a jelen nyilatkozatban korábban már említettük, az EBESZ Választásmegfigyelő Küldöttsége aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy a törvény nem teszi kötelezővé a szavazófülkében való szavazást, bár a szavazók ellen alkalmazott erőszakról nem kaptunk jelentést. A megfigyelők jelentései szerint a szavazók sok helyen szavaztak a szavazófülkén kívül, és az is előfordult, hogy egyszerre többen tartózkodtak a szavazófülkében, bár ez ellentétes a jelenleg érvényes jogszabályokkal. Nyilvánvaló, hogy a szavazófülkék tényleges használatát célzó eljárásokkal a jövőbeni választások érdekében foglalkozni kell.

A szavazatszámlálások megfigyelése felhívja a figyelmet arra a tényre, hogy az érvénytelen szavazólapok meghatározásáról szóló törvényt világosabbá és érthetőbbé kell tenni. Bár a megfigyelők nem jelentettek jelentős problémákat, beszámoltak arról, hogy a szavazóhelységek között eltérések mutatkoztak a szavazólapok elfogadható bejelölésével kapcsolatban.

A választásokon való részvétellel és a választási eredményekkel kapcsolatban a központi választási hatóságok által közzétett információ gyorsasága elismerést érdemel, és a május 10-i magyarországi parlamenti választások magas szakmai színvonalának és átláthatóságának a következménye.

EBESZ Választásmegfigyelő Küldöttsége Budapest,1998. május 11.

Mark Power - Sterenst nevezte ki az Emberi Jogok és Demokratikus Intézmények Választásmegfigyelő Küldöttsége helyi megbízottnak, és Gabor Dzsingiszt, holland parlamenti képviselőt, és az EBESZ Parlamenti Bizottsága holland delegációjának vezetőjét a Választásmegfigyelő Bizottság különleges megbízottjának

EBES/ Emberi Jogok és

Demokratikus Intézmények

választási Megfigyelő Küldöttsége 408/409-es szoba

 

 

OSCE PA

 

További információ:

BM Duna Palota

1051 Budapest, Zrínyi u. 5. IV.

Tel.: 319-6876

Fax: 319-6878

 

 

Eric Rudenshiold Programigazgató Tel.: +45 3332 9400/

Fax: +45 3332 5505