2/2002. (II.1.) OVB állásfoglalás
a választási eredményekre épülő, a pártok költségvetési támogatásának meghatározásához szükséges elosztási arányok megállapításáról 


Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. §-a (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az alábbi 

állásfoglalást

adja ki: 

A pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló 1989. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Ptv.) 5. § (2) bekezdése szerint a párt e törvény rendelkezései szerint állami költségvetési támogatásra jogosult. Az állami költségvetésből a pártok támogatására fordítható összeg 25 %-át – egyenlő arányban – az Országgyűlésben az országos listán mandátumot szerzett pártok között kell felosztani. A fennmaradó 75 %-nak megfelelő összeg az országgyűlési választások eredménye alapján a pártra, illetőleg a párt jelöltjeire az első érvényes fordulóban leadott szavazatok arányában illeti meg a pártokat. Nem jogosult költségvetési támogatásra az a párt, amely a szavazáson részt vett választók szavazatának 1 %-át nem szerzi meg. A Magyar Köztársaság 2001-2002. évi költségvetéséről szóló 2000. évi CXXXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 35. § (1)-(3) bekezdései kimondják: "(1) A pártok támogatására fordítható keretből (I. Országgyűlés fejezet 7. cím) az ott megnevezett pártok a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló 1989. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Ptv.) rendelkezései szerint, 2002. évben a képviselői megbízatás megszűnésének napját magában foglaló hónap utolsó napjáig terjedően, időarányosan részesülnek. (2) Az (1) bekezdésben foglaltak alapján a 2002. évi fel nem használt előirányzat - a Ptv. 5. §-ában foglaltaknak megfelelő - új elosztására a Kormány kap felhatalmazást. (3) A (2) bekezdésben foglaltak végrehajtása céljából az Országos Választási Bizottság legkésőbb az (1) bekezdésben írt határidőt 15 nappal megelőzően közli a Pénzügyminisztériummal a Ptv. 5. §-ának (2) bekezdésében foglalt elosztási arányokat, hiteles számításokkal alátámasztva.” A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. § (2) bekezdés n) pontja szerint az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) eljár mindazokban az ügyekben, amelyeket törvény a hatáskörébe utal. Ugyanezen bekezdés h) pontja kimondja: az OVB megállapítja, hogy az országosan összesített töredékszavazatok alapján az országos listák jelöltjei közül kik szereztek mandátumot. A j) pont szerint az OVB megállapítja és közzéteszi a választás országosan összesített eredményét. A Ve. 55. § (2) bekezdése értelmében az illetékes választási bizottság minden, a törvényes feltételeknek megfelelő jelölő szervezetet, jelöltet, illetőleg listát – a bejelentését követő három napon belül – nyilvántartásba vesz. 

A Ve. 95. § (4) bekezdése alapján a közös lista állításával egyidejűleg be kell jelenteni, hogy az egyes jelölteket melyik jelölő szervezet állította. 



A Ve. 98. § (4) bekezdése szerint az OVB az egyéni választókerületi és a területi választási bizottságok jegyzőkönyvei alapján, azok beérkezését követően összesíti az egyéni választókerületi jelöltekre és a listákra leadott töredékszavazatokat, és megállapítja, hogy ezek alapján az országos listák jelöltjei közül kik jutottak mandátumhoz. 



Az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Vjt.) 5. § (6) bekezdés első mondata szerint a területi és az országos pártlistán háromszor annyi jelölt állítható, mint az adott listán megszerezhető mandátumok száma.



A fenti jogszabályi rendelkezések alapján az OVB megállapítja, hogy a Ptv. 5. § (2) bekezdésében foglalt, az állami költségvetési támogatásra vonatkozó rendelkezés tartalmi szempontból kapcsolódik az OVB hatásköri jogosítványait rögzítő, a Ve. 34. § (2) bekezdése h), valamint j) pontjaiban foglalt rendelkezésekhez. 



A Ve. 55. § (2) bekezdése alapján a jelölő szervezet nyilvántartásba vételére attól függetlenül kerül sor, hogy az a választásokon egyedül vagy más jelölő szervezettel közösen, közös egyéni jelölt, illetve közös területi és közös országos lista állításával vesz részt.



Figyelemmel a Ve. 95. § (4) bekezdésében foglalt rendelkezésre is, levonható az a következtetés, hogy a közös egyéni választókerületi jelöltet, illetve közös területi és országos listát állító jelölő szervezetek (pártok) megőrzik önállóságukat, jogi és gazdasági értelemben is önálló pártok maradnak, vagyis a közös jelöléses listaállítás szervezeti integritásukat nem érinti.

Ve. 34. § (2) bekezdése n) pontja szerint az OVB a Ktv. 35. § (3) bekezdésében megállapított, a Ptv. 5. § (2) bekezdésében foglalt, hiteles számításokkal alátámasztott elosztási arányokat közli a Pénzügyminisztériummal.

Amennyiben több párt közös országos listát állít, és az Országgyűlésben a közös országos listán a közös országos listaállításban részt vevő bármelyik párt mandátumot szerez, úgy a mandátumot szerző párt a Ptv. 5. § (2) bekezdése szerint– figyelemmel a Ve. 95. § (4) bekezdésére is – a pártok támogatására fordítható összeg 25 %-ából költségvetési támogatásra jogosult.

A Ptv. 5. § (1) bekezdése előírja, hogy a költségvetési támogatás fennmaradó 75 %-ának megfelelő összeg a pártokat az országgyűlési választási eredménye alapján a pártra, illetőleg a párt jelöltjeire az első érvényes fordulóban leadott szavazatok arányában illeti meg.

Az OVB-nek – a Ptv. 5. § (2) bekezdésére figyelemmel – meg kell állapítania, hogy az országgyűlési választások eredménye alapján az egyes pártok és azok jelöltjei az első érvényes fordulóban milyen arányban kaptak szavazatokat.

A Ktv. 35. § (3) bekezdésében foglalt, hiteles számításokkal alátámasztott elosztási arányok meghatározásához viszont szükség van – kizárólag a Ptv. 5. § (2) bekezdésének alkalmazása szempontjából – annak megállapítására, hogy közös jelölés esetén az egyes jelölteket melyik párt állította.

A közös lista vonatkozásában a Ve. 95. § (4) bekezdése kötelezővé teszi – a lista állításával egyidejűleg – annak bejelentését, hogy az egyes jelölteket melyik jelölő szervezet állította. A közös egyéni választókerületi jelöltek tekintetében viszont a Ve. ilyen kötelezettséget nem állapít meg.

Ez utóbbi körülményre figyelemmel az OVB a Ktv. 35. § (3) bekezdése által meghatározott hatásköri kötelezettségét közös egyéni választókerületi jelöltek állítása esetén csak abban az esetben tudja teljesíteni, ha a közösen jelölő szervezetek – a Ve. 95. § (4) bekezdésében foglaltakkal analóg módon – hivatalos bejelentést tesznek arról, hogy a közös egyéni választókerületi jelölt melyik jelölő szervezethez (párthoz) tartozik.

Az OVB tehát a Ve. 95. § (4) bekezdésében foglaltak, valamint – közös egyéni választókerületi jelölt esetén – az előzőekben meghatározott bejelentés alapján tehet eleget a Ktv. 35. § (3) bekezdésében meghatározott hatásköri kötelezettségének.

A fentiek alapján az OVB első lépésben azt állapítja meg, hogy a közös egyéni választókerületi jelöltekre, illetve a közös területi listákra az első érvényes fordulóban leadott szavazatok milyen aránya esik.

Ezt követően kerülhet sor – kizárólag a Ptv. 5. § (2) bekezdésének alkalmazása szempontjából – a közös egyéni választókerületi jelölteket, illetve közös területi listákat állító pártok választási eredményének külön-külön történő megállapítására. A közös listára leadott szavazatok – listaállításban részt vevő pártok közötti – megoszlási arányának megállapításánál, figyelemmel a Vjt. 5. § (6) bekezdése első mondatára is, a közös listán szereplő összes jelöltet figyelembe kell venni. A közös jelöltekre, illetve közös listákra leadott szavazatok a közösen jelölő, illetve listát állító pártok és az azokhoz tartozó jelöltek közötti – az első érvényes fordulóra vonatkozó – megoszlási arányának meghatározása a Ve. 95. § (4) bekezdésében foglalt, illetve az ezen állásfoglalás szerinti bejelentés alapján lehetséges.

* * *