Az Országos Választási Bizottság
13/2002. (IV. 2.) OVB állásfoglalása
a kampánycsend egyes kérdéseiről


Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34.§ (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva az alábbi 

állásfoglalást

 adja ki:

Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) az azonos témakörben meghozott, 11/1998. (V. 18.) OVB számú állásfoglalásban írottak teljes fenntartása mellett, ugyanakkor figyelemmel a választási szervek hivatalos helyiségeiben (így különösen a szavazóhelyiségekben) és tagjai által használható jelvények, kitűzők, zászlók és egyéb jelképek egyes kérdéseiben az alábbiak szerint foglal állást.

A Ve. 21.§ (1) bekezdése szerint a választási bizottságok a választópolgárok független, kizárólag a törvénynek alárendelt szervei, amelyeknek elsődleges feladata a választási eredmény megállapítása, a választások tisztaságának, törvényességének biztosítása, a pártatlanság érvényesítése és szükség esetén a választás törvényes rendjének helyreállítása. A 30.§ (2) bekezdése a) pontja alapján a szavazatszámláló bizottság gondoskodik a szavazás törvényes lebonyolításáról. 

A Ve. 35.§ (1) bekezdése arról rendelkezik, hogy a választási irodák a választások előkészítésével, szervezésével, lebonyolításával, a választópolgárok, a jelöltek és a jelölő szervezetek pártsemleges tájékoztatásával, választási adatkezeléssel, a technikai feltételek megteremtésével, a törvényes feltételek meglétének és a szakmai szabályok betartásának ellenőrzésével összefüggő állami feladatot ellátó szervek.

A Ve. 41.§-a szerint: „A kampánycsend megsértésének minősül a választópolgárok választói akaratának befolyásolása, így különösen: a választópolgárok számára a jelölt vagy a jelölő szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatás (szavazásra történő szervezett szállítás, étel-ital adása), pártjelvények, zászlók, pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy nevét tartalmazó tárgyak osztogatása, választási plakát (a továbbiakban: plakát) elhelyezése, a választói akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus vagy más úton.” 

A Ve. 62.§ (1) bekezdése alapján a szavazóhelyiség nem lehet olyan épületben, amely a jelölt vagy a jelölő szervezet használatában van. A 65.§ (2) bekezdése szerint a szavazatszámláló bizottság elnöke felelős azért, hogy a szavazás napján a szavazóhelyiségben és környékén a rendet fenntartsák; a rend fenntartására tett intézkedése mindenkire kötelező. 

A Magyar Köztársaság Alkotmányának 76.§ (1) bekezdése rögzíti, hogy a Magyar Köztársaság zászlaja három, egyenlő szélességű piros, fehér és zöld színű vízszintes sávból áll. 

A Magyar Köztársaság nemzeti jelképeinek és a Magyar Köztársaságra utaló elnevezésnek a használatáról szóló 1995. évi LXXXIII. törvény 5/A.§ (1) bekezdés a) pontja arról rendelkezik, hogy azokon a középületeken, illetőleg középületek előtt, amelyeket az állam és a helyi önkormányzatok választott testületei, közigazgatási feladatokat ellátó szervei, valamint az állam, illetve a helyi önkormányzat által fenntartott, közfeladatokat ellátó intézmények feladatuk ellátása során használnak, a zászlót vagy a lobogót állandó jelleggel ki kell tűzni, illetőleg fel kell vonni.

A fentiekre tekintettel a kampánycsend időszakában pártjelvények-, zászlók-, szimbólumok, a jelölt nevét vagy fényképét tartalmazó tárgyak osztogatása alkalmas a választópolgárok választói akaratának befolyásolására, ennek következtében bárki számára tilos. A választási bizottságok és a választási irodák (a továbbiakban együtt: választási szervek) tagjainak kiemelt feladata és felelőssége a választások törvényes lebonyolítása, ennek megfelelően a választási szervek tagjai a kampánycsend időszakában a jogszabályok által meg nem engedett jelvényeket, zászlókat, szimbólumokat nem használhatják, nem osztogathatják, azokat ruházatukon nem viselhetik.

Ezen jelvények, zászlók, szimbólumok a választási szervek hivatalos helyiségeiben (így különösen a szavazóhelyiségekben) nem használhatók. Azok a jelképek azonban, amelyek a kampánycsend időszakában a vonatkozó jogszabályi rendelkezések alapján a választási szervek hivatalos helyiségeiben (így különösen a szavazóhelyiségekben) használhatók, nem esnek a fenti tilalom körébe.


Budapest, 2002. április 2.


Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke