8. ÚJ ELEMEK A VÁLASZTÁSI SZERVEKRE VONATKOZÓ TÖRVÉNYI SZABÁLYOZÁSBAN
8.1. A választási bizottságok
Az országgyűlési képviselő-választáson a következő választási bizottságok
működnek:
- minden szavazókörben (országosan közel 11 000) szavazatszámláló bizottság, az
egy szavazókörrel rendelkező településeken a szavazatszámláló bizottság
feladatait a helyi választási bizottság látja el;
- a 176 egyéni választókerületben országgyűlési egyéni választókerületi
választási bizottság;
- a 20 területi választókerületben (19 megye és a főváros) területi választási
bizottság;
- Országos Választási Bizottság.
8.1.1. Delegálás a választási bizottságokba
A választási bizottságoknak - a választott tagokon felüli - további egy-egy
tagját a választókerületben jelöltet, illetőleg listát állító jelölő szervezet,
illetőleg a független jelölt bízza meg. A Ve. új szabályai szerint a választási
bizottságok megbízott tagjait a szavazás napját megelőző 9. napig a választási
bizottság elnökénél, a szavazatszámláló bizottság megbízott tagjait a helyi
választási iroda vezetőjénél kell bejelenteni.
A megbízott tagok kiválasztásánál ügyelni kell az összeférhetetlenségi
szabályokra. A Ve. 22. § (2) bekezdése szerint a választási bizottságnak nem
lehet tagja a köztársasági elnök, állami vezető, közigazgatási hivatal vezetője,
képviselő, megyei közgyűlés elnöke, polgármester, jegyző, főjegyző, választási
iroda tagja, a választási bizottság illetékességi területén működő közigazgatási
szerv köztisztviselője, valamint - akár más, akár az érintett választókerületben
induló - jelölt. E § (4) bekezdése alapján az olyan választási bizottságoknak,
amelyek a jogorvoslati eljárásban egymással döntési, döntést felülbíráló
kapcsolatba kerülhetnek, nem lehetnek tagjai az egymással hozzátartozói
kapcsolatban álló személyek. A választott taggal ellentétben azonban megbízott
tag lehet a jelölő szervezet tagja, a jelölt hozzátartozója is. Ha a megbízott
tag megbízatása megszűnik (pl. lemond, megbízatását visszavonják stb.), helyette
a jelölt, jelölő szervezet új tagot bízhat meg a választási bizottságba. A
megbízott tag megbízatása a választás végleges eredményének közzétételével
megszűnik.
8.1.2. A választási bizottság működése
A választási bizottságok hatáskörére vonatkozó szabályok a Ve. 30-34. §-ból a
törvény különös részébe kerültek, ezáltal egyértelműbbé váltak. Az Országos
Választási Bizottság állásfoglalást továbbra is kiadhat, azonban a törvényben
rögzítésre került, hogy az állásfoglalás nem kötelező érvényű.
A választási bizottság a döntéseit továbbra is nyilvános ülésen hozza. Zárt vagy
titkos ülést nem tarthat. A választási bizottság üléséről jegyzőkönyv készül. A
választási eljárás nyilvánosságát elősegítendő, a Ve.-ben rögzítésre került,
hogy a választási bizottság üléséről készült jegyzőkönyv egy-egy másolati
példányát a választási bizottság - kérésükre, ingyenesen - átadja a jelöltek
képviselőinek.
A Ve. módosított szabályai részletesebben határozzák meg a választási
bizottságok tevékenységét, mint eddig. A Ve. kimondja, hogy a választási
bizottság köteles a döntéshozatalhoz szükséges tényállást megállapítani. Minden
olyan bizonyíték (különösen az irat, a kérelmező nyilatkozata, tanú nyilatkozata
stb.) felhasználható, amely alkalmas a tényállás megállapításának
megkönnyítésére. A választási bizottság a bizonyítékokat egyenként és
összességükben értékeli, és az ezen alapuló meggyőződése szerint állapítja meg a
tényállást. A választási bizottság által hivatalosan ismert és köztudomású
tényeket nem kell bizonyítani.
A választási bizottság a kérelmező kérésére biztosítja a szóbeli
nyilatkozattétel lehetőségét. Ugyanezt a jelenlévő ellenérdekű fél számára is
lehetővé kell tenni.
A határozatnak tartalmaznia kell:
- a választási bizottság megnevezését, a határozat számát,
- a kérelmező nevét és lakóhelyét (székhelyét),
- az ügy tárgyának megjelölését,
- a rendelkező részben a választási bizottság döntését, a fellebbezés (bírósági
felülvizsgálat iránti kérelem) lehetőségéről való tájékoztatást,
- az indokolásban a megállapított tényállást és az annak alapjául elfogadott
bizonyítékokat, a kérelmező által megjelölt, de mellőzött bizonyítást és a
mellőzés indokait, valamint azokat a jogszabályhelyeket, amelyek alapján a
választási bizottság a határozatot hozta.
Ha a választási bizottság határozatában név-, szám- vagy más elírás van, a
bizottság a hibát kérelemre vagy hivatalból kijavíthatja. Számítási hibát
tartalmazó határozat kijavítására csak akkor kerülhet sor, ha az nem hat ki az
ügy érdemére.
Az Alkotmánybíróság által az 59/2003. (XI. 26.) AB határozatban megállapított
alkotmányos mulasztást az Országgyűlés a Ve. 29/C. §-sal szüntette meg. Ez a § -
a beadványozó együttműködése esetén - biztosítja, hogy a beadványozó időben
értesüljön a választási bizottság döntéséről: határozatát a választási bizottság
annak meghozatala napján, rövid úton közli a kérelmezővel, valamint azzal, akire
a határozat jogot vagy kötelezettséget keletkeztet vagy származtat. A határozat
rövid úton való közlése a jelen lévők részére a határozat átadásával, telefaxon,
elektronikus dokumentum formájában (e-mail), vagy - előbbi módon - kézbesítési
megbízott részére történhet. A határozat rövid úton való közlésének módját
(módjait) a kérelmező jelöli meg.
A határozatot - ingyenesen - át kell adni a választási bizottság megbízott
tagjai részére. A választási bizottság a határozatát - a személyes adatok
kivételével - nyilvánosságra hozza.
8.2. A külképviseleti választási iroda
A külképviseleti szavazást továbbra is a külképviseleti választási iroda
bonyolítja le, tehát szavazatszámláló bizottság a nagykövetségeken,
főkonzulátusokon nem működik. A külképviseleteken csak a szavazatok leadása
történik.