3. KAMPÁNY
3.1. A választási kampány
A választási kampány a jelöltek, jelölő szervezetek programjának, politikai
nézeteinek választókkal történő megismertetését szolgálja. A Ve. a legjellemzőbb
(választási plakátok elhelyezése, gyűlések tartása, a média igénybevétele)
kampánytevékenységeket szabályozza részletesen.
A választási kampány a választás kitűzésétől a szavazást megelőző nap 0 óráig
tart.
3.2. Közvélemény-kutatás
Tilos nyilvánosságra hozni a választásokkal kapcsolatos közvélemény-kutatás
eredményét a szavazást megelőző 8. naptól a választás befejezéséig.
A szavazás napján folytatott közvélemény-kutatás feltételei:
- a válaszadás névtelensége és önkéntessége,
- a közvélemény-kutatók nem léphetnek be abba az épületbe, ahol a
szavazóhelyiség van,
- a választópolgárokat semmilyen módon nem zaklathatják,
- csak a szavazóhelyiségből kilépőket kérdezhetik.
3.3. Adatok igénylése a kampányhoz
A BM Központi Hivatala és a jegyző a jelöltek, jelölő szervezetek kérésére,
azonos feltételekkel, díjfizetés ellenében, a szavazás napja előtti 20. napot
követően adatszolgáltatást teljesít.
A BM KH a névjegyzékben szereplő választópolgárok családi és utónevét valamint
lakcímét igény szerint nem, életkor vagy lakcím szerinti csoportosításban adja
át.
A jegyző a közszemlére tett névjegyzék másolatát - legfeljebb szavazóköri
bontásban - biztosítja az igénylőnek.
Javasoljuk a jelölteknek, jelölő szervezeteknek, hogy a névjegyzékből történő
adatszolgáltatást minél korábban rendeljék meg, így az adatszolgáltató - azaz a
BM Központi Hivatal és a jegyző - felkészülhet a szolgáltatás teljesítésére, és
azt a törvény szabta határnapot követően azonnal teljesítheti.
Ezek az adatok kizárólag a választási kampány céljára használhatók fel. Egyéb
célú felhasználásuk, jogosulatlan személynek, szervezetnek, más jelöltnek vagy
jelölő szervezetnek történő átadásuk tilos.
Az átadott adatokat a szavazás napján meg kell semmisíteni, és erről
jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv egy példányát három napon belül át
kell adni az adatszolgáltatónak.
Az adatszolgáltatások rendjét és a díjtételeket a 10/1998. (II. 20.) BM rendelet
határozza meg.
3.4. A választási kampány eszközei
3.4.1. A választási plakát
A választási kampány fontos eszköze a plakát. A jelöltek és a jelölő szervezetek
a választási kampány végéig engedély és bejelentés nélkül készíthetnek plakátot.
Plakát elhelyezésére a következő korlátozásokkal van lehetőség:
- épület falára, kerítésre a tulajdonos, a bérlő hozzájárulásával;
- állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan esetén a vagyonkezelői jog
gyakorlójának hozzájárulásával;
- egyes középületeken, a közterület meghatározott részén a helyi önkormányzat
(fővárosban a fővárosi önkormányzat) műemlékvédelmi, környezetvédelmi okból
rendeletben megtilthatja plakát elhelyezését;
- állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületen vagy azon
belül plakátot elhelyezni tilos.
Plakát elhelyezésekor figyelemmel kell lenni arra, hogy az ne fedje más jelölt,
jelölő szervezet plakátját, és károkozás nélkül eltávolítható legyen.
A plakátot a szavazást követő 30 napon belül köteles eltávolítani az, aki
elhelyezte, vagy akinek érdekében elhelyezték.
A választási kampányt szolgáló önálló hirdetőberendezés elhelyezésére a
közterület-használatról szóló jogszabályokat kell alkalmazni.
A törvény szerint plakátnak minősül a választási falragasz, hirdetés, felirat,
vetített kép, zászló, embléma mellett a szórólap is. Ebből kifolyólag a
választási kampány végéig a jelölő szervezetek és jelöltek engedély és
bejelentés nélkül készíthetnek szórólapot.
A sajtóról szóló 1986. évi II. törvény szerint a plakát olyan sajtótermék,
amelyen fel kell tüntetni a szerkesztésre és kiadásra vonatkozó legfontosabb
adatokat (impresszum). Figyelem! A szórólap ugyan engedély és bejelentés nélkül
előállítható, ezzel együtt azonban az impresszumot fel kell tüntetni.
Az impresszumban meg kell jelölni:
- a kiadó és a kiadásért felelős személy nevét
- a sokszorosító szerv megnevezését, a sokszorosításért felelős személy nevét
- a sokszorosítás helyét, idejét és a megrendelés sorszámát
- a szerkesztésért felelős személy nevét.
A sajtótörvényben foglaltak megtartásáért, így az impresszum feltüntetéséért is
felelősséggel az alábbiak tartoznak:
- a sokszorosító,
- a kiadó,
- a nyilvános közlést végző, illetőleg az ilyen szerv vezetője,
- a szerkesztő.
3.4.2. Gyűlés
A választási gyűlések nyilvánosak, azokon a rend fenntartásáról a gyűlés
szervezőjének feladata gondoskodni. A gyűlés előzetes bejelentésére nincs
szükség.
Választási kampány céljára az állami és önkormányzati költségvetési szervek a
jelöltek és jelölő szervezetek számára azonos feltételek mellett bocsáthatnak
rendelkezésre helyiséget és egyéb szükséges berendezést.
Állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületben választási
kampányt folytatni tilos. Ez alól a szabály alól a törvény a kistelepülések
számára könnyítésként egyetlen kivételt állapít meg: ha más közösségi célú
épület nem áll rendelkezésre az ötszáznál kevesebb lakosú településen meg lehet
tartani a választási gyűlést ilyen épületben is.
3.4.3. Rádió- és televízió-közvetítés
A műsorszolgáltatók választási kampányban való részvételére a választási
eljárási törvény 44. §-a és 93. §-a mellett a rádiózásról és televíziózásról
szóló 1996. évi I. törvényt (a továbbiakban médiatörvény) kell alkalmazni.
A kampány ideje alatt a műsorszolgáltatók a jelöltek és jelölő szervezetek
számára azonos feltételekkel tehetnek közzé politikai hirdetést. Azt, hogy az
egyes műsorszolgáltatók mely idősávban, milyen terjedelemben stb. közölnek
politikai hirdetéseket, a törvény nem szabályozza, a műsorszolgáltatók maguk
döntik el, hogyan teremtenek azonos feltételeket az egyes jelöltek, jelölő
szervezetek hirdetéseivel kapcsolatban. Politikai hirdetéshez véleményt,
értékelő magyarázatot fűzni tilos.
Az országos közszolgálati műsorszolgáltatók az országos listát állító jelölő
szervezetek, a körzeti közszolgálati műsorszolgáltatók a vételkörzetükben
területi listát állító jelölő szervezetek, a helyi közszolgálati
műsorszolgáltatók a vételkörzetükben induló egyéni választókerületi jelöltek
politikai hirdetéseit a szavazást megelőző 18. naptól legkésőbb a szavazást
megelőző 3. napig legalább egyszer ingyenesen közlik.
A kampány utolsó napján a műsorszolgáltatók a fentiek szerint ingyenesen
közzéteszik a jelöltek, jelölő szervezetek politikai hirdetéseit.
3.5. Kampánycsend
A kampánycsend a szavazást megelőző nap 0 órától a szavazás befejezéséig tart,
ezen időszak alatt választási kampányt folytatni tilos. A jogintézmény célja,
hogy a választópolgárok a szavazást megelőzően befolyástól mentesen
végiggondolhassák a kampányt, és a szavazásra kialakíthassák a végső
véleményüket.
A kampánycsend megsértésének minősül a szavazók választói akaratának
befolyásolása.
A törvény meghatározza a legjellemzőbb magatartásokat, amelyek a kampánycsend
megsértésének minősülnek: a választópolgárok számára a jelölt vagy a jelölő
szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatás így a szavazásra történő
szervezett szállítás vagy étel-ital adása, reklámtárgyak osztogatása, választási
plakát elhelyezése, a választói akarat befolyásolására alkalmas információk
szolgáltatása elektronikus vagy más úton. A felsorolás csak példálózó jellegű,
kampánycsend-sértés a jogszabályban esetlegesen meg nem említett, de a választói
akarat befolyásolására egyébként alkalmas másfajta magatartással is
megvalósítható, éppen ezért fontos hogy a jelöltek és jelölő szervezetek a
törvény alapelveinek tiszteletben tartásával folytassák a kampányt.
Az Országos Választási Bizottság a 11/1998. (V. 18.) számú állásfoglalása
szerint a kampánycsend megsértésének minősül, ha annak beállta után bármely
elektronikus vagy írott médium a választással összefüggésbe hozható személyt
vagy pártot említ vagy szerepeltet. Ez a követelmény irányadó a korábban felvett
programok ismétlésére is.
Az adatvédelmi biztos országgyűlési és képviselőjelölt-ajánlással és a
választási kampánnyal kapcsolatos 2002. június 20-i ajánlásában az alábbiakat
fogalmazza meg:
"Az Alkotmány 3. § (2) bekezdése értelmében "a pártok közreműködnek a népakarat
kialakításában és kinyilvánításában". A politikai pátok alkotmányos
rendeltetése, hogy sajátos közvetítő szerepet töltsenek be az társadalom és az
állam között. Méltányolható törekvésük tehát, hogy e funkciójuk teljesítése
érdekében a választópolgárokkal a választási kampány időszakában, valamint azon
kívül is kapcsolatba kerülhessenek, illetve kapcsolatot tarthassanak fenn.
Ugyanakkor azonban a pártok tevékenysége sem sértheti a választópolgárok
személyes adatok védelméhez fűződő jogait, illetve tágabban a magánszféra
tiszteletben tartásához fűződő jogait.
Méltányolható az állampolgárok azon igénye, hogy a magánéletüktől távol tartsák
a kampány keretében és azon kívül is a politikai reklámanyagok bármilyen
formában történő kéretlen terjesztését."
3.6. Jogorvoslat a médiatevékenységgel kapcsolatban
A médiakampánnyal kapcsolatos jogorvoslat szabályai megfelelően biztosítják a
politikai hirdetésekkel kapcsolatos kifogások hatékony elbírálásának garanciáit.
A kifogásnak tartalmaznia kell:
- a jogszabálysértés megjelölését,
- a törvénysértés bizonyítékául szolgáló műsorszám megjelölését,
- a kifogás benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét), és - amennyiben az
lakcímétől (székhelyétől) eltér - postai értesítési címét,
- a kifogás benyújtójának választása szerinti faxszámát vagy elektronikus
levélcímét, illetőleg kézbesítési megbízottjának nevét és faxszámát vagy
elektronikus levélcímét.
A törvény szabályozza, hogy a kifogást milyen szintű választási bizottság
bírálja el, attól függően, mely médiummal szemben éltek jogorvoslattal:
- nem országos terjesztésű időszaki lap, helyi műsorszolgáltatás esetében a
kiadó, illetve a műsorszolgáltató székhelye vagy lakcíme szerint illetékes helyi
választási bizottság,
- körzeti műsorszolgáltatás esetén a műsorszolgáltató székhelye vagy lakcíme
szerint illetékes területi választási bizottság,
- országos terjesztésű időszaki lap, hírügynökség, országos műsorszolgáltatás
esetén az Országos Választási Bizottság
jogosult elbírálni a kifogást.
Amennyiben a választási bizottság a kifogásnak helyt ad:
- megállapítja a jogszabálysértést,
- eltiltja a jogsértőt a további jogszabálysértéstől, illetőleg
- a választási eljárást vagy annak jogorvoslati eljárással érintett részét
megsemmisíti és megismételteti
Egyidejűleg kötelezheti az időszaki lap szerkesztőségét, a műsorszolgáltatót
vagy a hírügynökséget, hogy határozatát vagy annak rendelkező részét tegye
közzé. A közzétételnek
- napilap, hírügynökség esetében három napon belül,
- folyóirat esetében a következő számban azonos módon,
- műsorszolgáltató esetében három napon belül a jogsértő közléssel azonos
napszakban és azonos számú alkalommal kell megtörténnie.
A médiatörvény 4. §-ban a kiegyensúlyozott tájékoztatással kapcsolatosan
meghatározott követelmények megsértése miatt benyújtott panaszokat az Országos
Rádió- és Televízió Testület (ORTT) Panaszbizottsága bírálja el.
Az ORTT Panaszbizottsága előtt esetlegesen meginduló jogorvoslati eljárás a
választási bizottság előtt folyamatban lévő jogorvoslati eljárást nem
befolyásolja.
A Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete Választási Tartalomszolgáltatási
Kódexet adott ki azzal a céllal, hogy a választási kampány során az Egyesület
tagjai által nyújtott internetes tartalomszolgáltatás szabályozott keretek
között történjék, és mintaként szolgáljon más, az Egyesületben nem tag
tartalomszolgáltatók számára. A Választási Tartalomszolgáltatási kódex
megtalálható a www.mte.hu internetes oldalon.