6. LAKOSSÁGI TÁJÉKOZTATÓ TEVÉKENYSÉG

6.1. Nyilvánosság, tájékoztatás

A választási eljárás nyilvánossága a szabad, tiszta választások egyik legfőbb garanciáját jelenti. Ennek megfelelően biztosítani kell a választópolgároknak, a médiának, hogy a választások kitűzésétől a jegyzőkönyvek levéltárba adásáig minden adat rendelkezésükre álljon, a törvényes kereteken belül. 

Nyilvános a választási bizottságok működése, tevékenysége. A rendelkezésükre álló adatok megismerhetőek, ennek kizárólag a szavazás titkosságához, illetve a személyhez, valamint a személyes adatok védelméhez fűződő jogok szabnak határt. 

A népszavazás eredményét rögzítő jegyzőkönyvek másolatát ingyenesen kell a kezdeményezők rendelkezésére bocsátani. A népszavazás számítógépes adatai Interneten hozzáférhetőek, egyébként azokat azonos feltételekkel, díjfizetés ellenében bárki igényelheti.

6.2. Lakossági tájékoztatás

A választási irodák gondoskodnak arról, hogy a választópolgárok a választási tudnivalókról, a szavazás módjáról általános tájékoztatást és kérdéseikre felvilágosítást kapjanak. A lakossági tájékoztatás célja, hogy a választópolgárok felkészülten, a népszavazásra vonatkozó ismeretek birtokában adhassák le szavazatukat.

A szavazás helyéről és idejéről, a kérdésről, a névjegyzék kifüggesztéséről, a szavazás módjáról, a szavazás eredményéről az illetékes választási iroda közleményt ad ki. A választási bizottság tagjainak és a választási iroda vezetőjének nevét, a választási szervek hivatali helyiségének címét közzé kell tenni.

A választási iroda jogszabályban előírt feladata a választópolgárok tájékoztatása: 

- hirdetményt tesz közzé a választási tudnivalókról,

- közzéteszi a választási bizottságok tagjainak és a választási iroda vezetőjének nevét, a választási szervek hivatali helyiségének címét,

- megszervezi a választási szervek tagjainak oktatását,

- biztosítja a választópolgárok semleges tájékoztatását,

- működteti a választások információs rendszereit,

- gondoskodik arról, hogy a választópolgárok a tudnivalókról tájékoztatást és kérdésikre felvilágosítást kapjanak.

A választási iroda feladatkörében közszolgálati kiadványt, hirdetményt adhat ki.

6.3. Az Internet szerepe a tájékoztatásban

Az Országos Választási Iroda honlapján (www.valasztas.hu) ismét megtalálhatóak lesznek a népszavazással kapcsolatos tudnivalók. Az érdeklődők hozzáférhetnek a kapcsolódó jogszabályokhoz, az Országos Választási Bizottság határozataihoz, a választási naptárhoz, a fogalom-meghatározásokhoz, a gyakran ismétlődő kérdésekhez (GYIK). A szavazás napján folyamatosan nyomon követhetőek ugyanitt a napközbeni jelentések adatai, a rendkívüli események, majd a szavazás végezetével az előzetes eredmények és a kapcsolódó elemzések.

6.4. A választási kampány

A népszavazáson feltett kérdés támogatói és elutasítói egyaránt jogosultak a kampány időszak alatt nézeteiket népszerűsíteni. A törvény a fontosabb kampánytevékenységeket (plakátragasztás és szórólapok osztogatása, választási gyűlések tartása, média igénybevétele) szabályozza. A kampány folytatásának segítésére a törvény lehetővé teszi, hogy a helyi választási iroda vezetője, illetőleg a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala a választópolgárok meghatározott adatait a kezdeményezők részére átadja. Ezen adatok kizárólag a választási kampány céljára használhatók fel, és a szavazás napján azokat meg kell semmisíteni (az adatok további kezelése jogosulatlan adatkezelésnek minősül). 

Résztvevők

A kampány résztvevői az országos népszavazáson a kezdeményezők, továbbá a kérdést támogatók, illetve elutasítók, akik nézeteiket népszerűsítik.

A kampányra és a gyülekezésre vonatkozó szabályok, területfoglalás

A választási kampány a választás kitűzésétől a szavazást megelőző nap 0 óráig tart. A szavazást megelőző nap 0 órától a szavazás befejezéséig választási kampányt folytatni tilos (kampánycsend). A kampánycsend megsértésének minősül a választópolgárok választói akaratának befolyásolása, így különösen: a választópolgárok számára a kampánytevékenységet folytatók által ingyenesen juttatott szolgáltatás, pártjelvények, zászlók, pártszimbólumok, a jelölő szervezet nevét tartalmazó tárgyak osztogatása, választási plakát elhelyezése, a választói akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus vagy más úton.

A választási gyűlések nyilvánosak. A rend fenntartásáról a gyűlés vezetője gondoskodik.

A választási kampány céljára az állami és önkormányzati költségvetési szervek azonos feltételekkel bocsáthatnak rendelkezésre helyiséget és egyéb szükséges berendezést. Állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületben választási kampányt folytatni, választási gyűlést tartani tilos, kivéve az ötszáznál kevesebb lakosú településen, feltéve, hogy más közösségi célú épület nem áll rendelkezésre.

Plakátok kihelyezése, eltávolítása

A választási kampány végéig a kezdeményezők engedély nélkül készíthetnek plakátot. A plakát olyan sajtóterméknek minősül, amely engedély és bejelentés nélkül előállítható. Egyebekben a plakátra a sajtóról szóló jogszabályokat kell alkalmazni.

Épület falára, kerítésre plakátot elhelyezni kizárólag a tulajdonos, a bérlő, illetőleg - állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan esetén - a vagyonkezelői jog gyakorlójának hozzájárulásával lehet.

Egyes középületeken vagy közterület meghatározott részén plakát elhelyezését a helyi önkormányzat, a fővárosban a fővárosi önkormányzat műemlékvédelmi, környezetvédelmi okból rendeletben megtilthatja. Állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületen vagy azon belül plakátot elhelyezni tilos.

A választási kampányt szolgáló önálló hirdető berendezés elhelyezésére a közterület-használatról szóló jogszabályokat kell alkalmazni.

A plakátot úgy kell elhelyezni, hogy az ne fedje más érintett szervezet vagy személy ugyanazon kérdéssel kapcsolatos plakátját, és károkozás nélkül eltávolítható legyen. 

A plakátot az, aki elhelyezte, vagy akinek érdekében elhelyezték, a szavazást követő 30 napon belül köteles eltávolítani!

6.5. A média szerepe a választási kampányban

A média szerepe kulcsfontosságú az információk választópolgárokhoz való eljuttatásában. A sajtó képviselői jelen lehetnek a választási bizottságok munkájánál, tevékenységüket azonban nem zavarhatják.


A választási eljárás nyilvánossága viszont nem sértheti a szavazás titkosságát és a személyhez, valamint a személyes adatok védelméhez fűződő jogokat.

A sajtó tájékoztatásánál kiemelt figyelmet kell fordítani a jogszabály-módosítások következtében bevezetett új szabályokra, határidőkre.

A közvélemény-kutatások eredményei nyilvánosságra hozhatók egészen a szavazást megelőző 8. napig. Közvélemény-kutatás az alábbiaknak megfelelően folyhat a szavazás napján:

- csak névtelen lehet és az önkéntességen alapulhat,

- a közvélemény kutatók nem léphetnek be a szavazóhelyiségbe,

- a választópolgárokat semmilyen módon nem zaklathatják, csak a kilépőket kérdezhetik meg.

6.6. Lakossági tájékoztató anyagok, szórólapok

A választási irodák gondoskodnak arról, hogy a választópolgárok a szavazást megelőzően megkapják a népszavazással kapcsolatos tudnivalókról központilag elkészített nyomtatványokat (külképviseleti szavazásról szóló tájékoztató szórólapokat), továbbá gondoskodnak a választási tudnivalókat tartalmazó hirdetmény kifüggesztéséről.

A választópolgárokat a szavazatleadás menetében a szavazás napján a szavazókörökben elhelyezett plakátok segítik. A helyi választási iroda vezetője gondoskodik a szavazás menetét bemutató plakátoknak a szavazókörökhöz való eljuttatásáról.

6.7. Tájékoztatás a választásnapi adatokról

A szavazás napján a választás befejezése előtt a választási irodák a szavazók számáról és arányáról tájékoztatást adhatnak.

Az országos népszavazáson a szavazóköri jegyzőkönyvvezetőknek hat alkalommal - 7.00, 9.00, 11.00, 13.00, 15.00, 17.30 órakor - kell jelenteniük a szavazóköri adatokat a helyi választási irodának, mely azokat a kijelölt feldolgozóhelyre (okmányirodai HVI, illetőleg OEVI) továbbítja.

Az országosan összesített részvételi adatok az Interneten nyomon követhetőek a www.valasztas.hu honlapon.

6.8. Önellenőrző kérdések

67. Mely alapvető jogok érvényesülése szab határt a választási adatok nyilvánosságának?

a. a közérdekű adatok megismeréséhez való jog,

b. a személyes adatok védelméhez való jog,

c. a magántitok védelméhez való jog,

d. a jogorvoslathoz való jog.

68. Melyik választási iratot kell ingyenesen a kezdeményezők rendelkezésére bocsátania a választási irodának?

a. a szavazás befejezéséről szóló jegyzőkönyvet,

b. a népszavazás szavazóköri eredményéről szóló adatlapot,

c. a szavazóköri jegyzőkönyvet,

d. a visszautasítottak jegyzékét.

69. Melyik információ nem szerepel a választási hirdetmény plakáton?

a. a szavazás menete,

b. az igazoláskérés határideje,

c. a népszavazás kérdése(i),

d. a külföldön szavazással kapcsolatos határidők.

70. Mely választási szerv feladata a választópolgárok tájékoztatása?

a. az Országos Választási Bizottságé,

b. a választási irodáé,

c. a szavazatszámláló bizottságé,

d. a külképviseleti megfigyelőké.

71. Mely Internetes oldalon lesznek megtalálhatóak a választás napján a részvételi adatok?

a. www.valaszt.hu

b. www.valasztas.hu

c. www.nepszavazas.hu

d. www.visz.hu

72. A törvény szerint a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala népszavazás alkalmával kiknek jogosult átadni a választópolgárok meghatározott adatait?

a. a jelöltek és a jelölő szervezetek részére,

b. minden érdeklődőnek, mert az adatok nyilvánosak,

c. a bejelentett pártoknak,

d. a népszavazást kezdeményezőknek.

73. Mettől meddig tart a kampánycsend?

a. a szavazást megelőző nap 0 órától a szavazás befejezéséig,

b. a szavazást megelőző 8. naptól,

c. a szavazás napján reggel 6 órától 19 óráig,

d. a szavazás kezdetétől a választás eredményének megállapításáig.

74. Mi nem minősül kampánycsendsértésnek?

a. ingyenes választási borkóstoló szervezése a választás napján a kezdeményezők szervezésében,

b. a választópolgárok egy része a kezdeményezők jelvényét viseli a szavazókörben,

c. támogató voksolásra való buzdítás egy semleges televíziós vitaműsorban,

d. az egyik kezdeményező szervezett buszjáratot indít a szavazókörökhöz.

75. Mi a kampányhoz kapcsolódó legfontosabb alapelv, melyre a választási szerveknek is figyelemmel kell lenniük?

a. titkosság biztosítása,

b. azonos feltételek biztosítása a kampányban részt vevők számára,

c. a nyilvánosság biztosítása,

d. a jóhiszeműség elve.

76. Középületen vagy közterület egy részén milyen okra hivatkozva lehet megtagadni a plakát kihelyezését?

a. a település esztétikai értékének megőrzése céljából megtiltható,

b. közbiztonsági okokból,

c. közérdekre hivatkozva,

d. műemlékvédelmi, környezetvédelmi okból.

77. Melyik állítás nem igaz?

a. közvélemény-kutatás csak a szavazás napján végezhető,

b. a közvélemény-kutatás csak névtelen lehet és az önkéntességen alapulhat,

c. a közvélemény kutatók nem léphetnek be a szavazóhelyiségbe,

d. a közvélemény kutatók a választópolgárokat semmilyen módon nem zaklathatják, csak a kilépőket kérdezhetik meg.

78. Mely - központilag elkészített - plakátot kell kihelyezni a választás napján a szavazókörökben?

a. a hirdetményplakátot,

b. a szavazás menetét leíró plakátot,

c. a népszavazást kezdeményezők plakátját,

d. a jogorvoslati eljárás menetét leíró plakátot.

79. Hány alkalommal kell jelentést készíteniük a szavazóköri jegyzőkönyvvezetőknek a szavazókörben megjelentek számáról?

a. négy alkalommal,

b. hét alkalommal,

c. kilenc alkalommal,

d. hat alkalommal.