5. NÉPSZAVAZÁS INFORMATIKAI TÁMOGATÁSA
Magyarországon az általános választások informatikai rendszerei 1990 óta lefedik a teljes választási esemény folyamatát, a névjegyzék-készítéstől a végleges jogi eredmény megállapításáig.
A választási informatika mindenkori követelményei jelenleg az okmány és az anyakönyvi hálózat használatára, az alkalmazások integrált kialakítására építve teljesülnek:
- folyamatos, nulla hibával történő üzemelés,
- a választás előzetes nem hivatalos eredményének számítógépes megállapítása,
- a választás hivatalos eredménye megállapításának támogatása,
- a választás tisztaságának megőrzése, a választási alapelvek érvényesülése,
- a választási szervek, a média és a választópolgárok folyamatos tájékoztatása.
A következőkben a választást támogató főbb informatikai rendszerek leglényegesebb funkciót ismertetjük. A később ismertetésre kerülő rendszereken túl még számos, kisebb rendszer üzemel, és biztosítja a tájékoztatási, vezetési és más, speciális igények kielégítését, mint például a közszolgálati televíziók adástámogató rendszere, a választás történeti adatbázis, a kiadványkészítés, a pénzügyi információs rendszer, valamint a belső ügyviteli rendszer.
5.1. Körzetesítés és névjegyzékkészítés
A körzetesítés a 2004. évi Európai Parlament tagjainak választásán alkalmazott megoldásnak megfelelően a központi körzetesítő rendszerrel történt. A körzetesítés induló állományát a Európai Parlament tagjainak választását követően, a területen továbbvezetett (időközi választások), és a jelen népszavazáshoz újra összegyűjtött adatok képezik. A körzetállományok hitelesítési listáinak elkészítése és a névjegyzékkészítés között eltelő időszakban, az SZL központi rendszerébe keletkezett körzetesítetlen címeket - amelyekről egyértelműen megállapítható, hogy mely szavazókörbe tartoznak - a névjegyzékkészítés előtt, a központi körzetesítő rendszerben, a megfelelő szavazókörbe soroltuk, ezzel minimalizálva a névjegyzékkészítés időpontjában körzetesítetlen címek számát.
A névjegyzékkészítés az eddigi gyakorlatnak megfelelően történt. Budapest és Pest megye névjegyzéke a BM Központi Hivatalban, míg a többi 18 megye névjegyzéke a megyei illetve a helyi Visual Register rendszerben készült. A területen előállított névjegyzékek készítéséhez a központi rendszer szolgáltatja a hitelesített körzet adatokat, valamint a szükséges NESZA állományokat. A névjegyzék leválogatási szempontok a 2002. évi választásokon alkalmazottal egyeznek meg. Lehetőség nyílik arra, hogy a névjegyzékeket - a manuális továbbvezetés módszerével megegyező módon - helyi számítógéppel vezessék tovább.
5.2. Választójoggal nem rendelkezők nyilvántartása
A rendszer biztosítja a névjegyzékkészítéshez szükséges NESZA listákat illetve állományokat, valamint a népszavazást megelőzően a NESZA változáslistákat. A rendszer működése a 2004. évi Európai Parlament tagjainak választásán alkalmazottal egyezik meg, kis eltéréssel. Az eltérést a listakészítésnél a főváros esetében alkalmazott rendezési sorrend jelenti, mely a budapesti NESZA lista esetén fővárosi kerület sorrend, míg a többi megyénél OEVK és azon belül településnév sorrend.
5.3. Integrált népszavazási rendszer
Az integrált népszavazási rendszer a külképviseleti névjegyzékre történő felvétel BM rendeletben meghatározott kezdő időpontjától a népszavazás jogerős eredményének megállapítását követő meghatározott időpontig működik. A működés alapvetően három szakaszra osztható:
- a rendszer indításától a népszavazás napját megelőző napig (szavazás-előkészítő üzemmódban);
- a népszavazást megelőző nap és a népszavazás napja (szavazást megelőző napi-, napközbeni-, előzetes üzemmód);
- a népszavazás napján a végleges üzemmódba történő váltástól a jogerős eredmény megállapítását követő meghatározott időpontig (végleges üzemmód).
A rendszer működése folyamán a menü és ezen keresztül a rendszerben elérhető funkciók az üzemmód függvényében változnak.
5.3.1. Választás-előkészítő üzemmód
A választás előkészítési üzemmódban az alábbi szakigazgatási feladatok ellátása támogatott:
- választókerületi struktúra karbantartása (szavazókör karbantartás),
- külképviseleti szavazáshoz kapcsolódó a külképviseleti névjegyzék előállítását célzó funkciók,
- az igazolással történő szavazáshoz kapcsolódó 'T', 'F' lapok rögzítése.
Ebben az üzemmódban külön eljárás keretében, központilag gondoskodunk a külképviseleti szavazóhelyek informatikai rendszerbe történő beviteléről.
5.3.2. Választást megelőző napi-, napközbeni-, előzetes-, végleges üzemmód
A választást megelőző napi-, napközbeni-, előzetes-, végleges üzemmódokban a rendszer működése a 2003. évi EU népszavazás rendszerével azonos módon működik az alábbi eltérésekkel:
- a rendszer kezeli a külképviseleti szavazás eredmény jegyzőkönyvét is, melyhez egy speciális szavazókört hozunk létre,
- az internetes adatlap továbbító rendszert a CsAK (anyakönyvi) infrastruktúra használatára készítjünk fel.
A népszavazást megelőző nap 16 órakor zárják le a névjegyzéket, ezután a névjegyzékek záró adatait az okmányirodákban kell a számítógépes rendszerbe bevinni.
A népszavazás napján minden okmányiroda és a körjegyzőségekhez tartozó, nem székhely települések kivételével minden CsAK-os számítógéppel rendelkező település HVI-je részt vesz a számítógépes adatfeldolgozásban:
- napközben beviszik a részvételi adatokat és a rendkívüli esetekről szóló jelentéseket,
- a szavazókörök bezárása után feldolgozzák az adatlapokat.
A szavazóköri jegyzőkönyveket kizárólag az okmányirodák rögzítik.
5.3.3. Adatlap továbbító rendszer
Az adatlap továbbító rendszer a CsAK projekt kapcsán az anyakönyvvezetői tevékenységek támogatására kialakított infrastruktúrát használja (anyakönyvvezetői számítógépek, GPRS hálózat).
Az adatlap továbbító rendszer képes:
- ellenőrizni és továbbítani a napközbeni adatokat, továbbá az adatlapokat,
- ellenőrizni a szavazóköri eredmény jegyzőkönyveket.
A rendszer a felhasználókat felhasználói név és jelszó alapján azonosítja, melyeket a központi rendszerben generálunk. A fokozott biztonságot a mobilszolgáltató által biztosított APN, a CISCO eszközökkel megvalósított virtuális magánhálózat és a HTTPS protokoll garantálja. A CSAK hálózatba kötött gépekről az adatlap továbbító rendszert az Anyakönyvi Szolgáltató Rendszer nyitólapjáról lehet elérni.
5.3.4. Helyi rögzítő rendszer
Az előző választásoknál használt helyi rendszert, mely a napközbeni részvételi adatok települési szintre történő összesítésére, az adatlapok és jegyzőkönyvek számszaki ellenőrzésére szolgált, már szükségtelenné vált, mivel a vázolt megoldással gyakorlatilag minden HVI-nek rendelkezésére áll a BM KÖNYV Hivatal számítóközpontját elérő számítógép.
5.3.5. OVI jelentés
Az OVI jelentés a 2004. évi Európai Parlament tagjainak választásához hasonlóan 4 nyelven (magyar, angol, német, francia) készül.
5.3.6. Tájékoztató CD
Tájékoztató CD az eddig megszokottaknak megfelelően a népszavazás napját követően a nem jogerős eredményből, majd az országos eredmény megállapítását és a jogorvoslati időszak lejártát követően a közzétett jogerős eredmény adatokból készül.
5.4. Tájékoztató rendszer
Az internetes információs rendszer biztosítja, a népszavazás előkészítése és lebonyolítása alatt, a nagyközönség, a választási szakapparátus, a pártok és a médiák tájékoztatását. Az információk megjelenítésénél a gyorsaság és a közérthetőség dominál, de nem elhanyagoltak a bemutatás esztétikai és formai kellékei sem. A rendszerből nemcsak egyszerű adatok (eredmény jegyzőkönyvek), hanem előre programozott elemzések, és a korábbi választások adataival történő összehasonlító elemzések is lekérhetők.
Mind a népszavazás előkészítési folyamatáról mind pedig az eredmény megállapításról internetes-intranetes tájékoztatást adunk a különböző választásnál megszokott formában.
Hagyományainkhoz híven a szavazási esemény napján folyamatosan tájékoztatjuk a közszolgálati televíziókat, valamint az itt működő TELETEXT szolgáltatások felé aktuális információkat biztosítunk.
A választási eseményekről kiadványokat készítünk, valamint a szavazóköri jegyzőkönyvek teljes állományából CD-t állítunk elő.
A szolgáltatás - magyarul, szűkített tartalommal angolul - elérhető a www. valasztas.hu, és a www.election.hu; internetes címeken.
Az internetes tájékoztató rendszer információtartalma lefedi a népszavazás igazgatási-, jogi- és informatikai előkészítése és lebonyolítása során keletkezett dokumentumok tartalmát, valamint a népszavazás eredményének adatait.
Weblapjaink kiemelkedő szolgáltatása a dinamikus adatok közlése, melyek a választás napján folyamatos információt nyújtanak a szavazáson megjelent szavazópolgárok számának alakulásáról, majd a választási esemény estéjén, tájékoztató adatokat közölnek a szavazatszámlálás éppen aktuális állásáról, majd az előzetes eredményről.
A tájékozató rendszer arculatát a 2004. december 5-re kiírt országos népszavazás témájához igazítjuk. A tájékozató rendszerben elérhető adatok köre, az adatokból készített kimutatások és statisztikák megegyeznek a 2004. évi EP választás alkalmával megismertekkel. A tájékoztatás magyar és az angol nyelven történik.
5.5. Közszolgálati televíziók adástámogató rendszere
Az adástámogató rendszer az eddigieknek megfelelően a központi rendszerben gyűjtött adatok alapján magas színvonalú, televíziós adásra optimalizált, és a 2004. december 5-i népszavazás témájához illeszkedő adat megjelenítést biztosít a Magyar Televízió és a Duna TV számára.
5.6. Választási visszaélések valószínűségét jelző rendszer
A rendszer a 2003. évi EU népszavazáson alkalmazottaknak megfelelően, a szavazóköri eredmény jegyzőkönyvek adatainak feldolgozásával elemzi az eredményeket, jelzi a szignifikáns eltéréseket. A többször, vagy jogosulatlanul történt szavazások felderítéséhez a rendszer a 'T1 és 'F' lapok összefüggéseit, valamint választó jogosultságot ellenőrzi.
5.7. Választástörténeti adatbázis feltöltése
A népszavazás jogerős eredményének választástörténeti adatbázisba töltése a megelőző országos választási eseményeknél megszokott módon történik.
5.8. Választás Ügyviteli Rendszer
A Választási Ügyviteli Rendszer (VÜR) a választásokkal kapcsolatos ügyviteli feladatok ellátására, szervezésére, a választási szervek közötti kommunikáció lebonyolítására szolgál, felhasználva a mai modern informatikai eszközöket és az okmányirodák között kiépített zárt számítógépes hálózat adta lehetőségeket. A fent leírtakból következően a rendszerbe bejelentkezni és azt használni csak az erre jogosultságot kapott számítógépek és felhasználók képesek.
A rendszer elsődleges célja informatikai kommunikációs csatorna működtetése az országos-, a területi-, illetve a helyi választási szervek között. Ezen csatorna elektronikus levelezési, illetve úgynevezett fórum lehetőséget kínál a regisztráltak számára, amely utóbbi témakörökre osztva a hozzászólók véleményét, segítségkérését teszi lehetővé az üzenő táblákéhoz hasonlóan.
A rendszer továbbá adatbázisként is üzemel, mely tartalmazza a regisztráltak adatait területi rendszerbe foglalva, rekordonként megjelölve az illető nevét, címét, telefonszámát, faxszámát illetve email elérhetőségét is. További adatok találhatóak a rendszer üzembe helyezése óta lefolyt választások archív anyagaiból, valamint a különféle választásokkal kapcsolatos - pl. választási jegyzőkönyvek kivonatai - egyéb adatokról is.
Megtalálható a Jog- és dokumentumtárban a felhasználó számára fontos jogszabályok, a rendszer kezelésével vagy a választási folyamatokkal kapcsolatos egyéb elektronikus anyagok is.
A választási naptár tájékoztat mindenkit a fontos határidők és határnapokról, valamint egyéb olyan fontos eseményekről, időpontokról, helyszínekről, amelyek a választásokkal kapcsolatosak.
Help Desk címszó alatt megtalálhatóak a különböző választásokkal foglalkozó egyéb rendszerek-, a hálózat-, valamint a projektek felelősei, akik segítséget nyújtanak a rendszer felhasználóinak esetlegesen felmerülő problémáival kapcsolatosan.
5.9. Próbák - főpróbák rendszerei
A népszavazás előkészítése során több lépcsőben egymásra épülő próbák sorozatát hajtjuk végre. Két különböző informatikai próbasorozatot, és egy - oktatást lezáró - igazgatási próbát tartunk.
Az informatikai próbák és főpróbák időpontjai:
2004. november 17. | Az anyakönyvi gépekkel dolgozó rögzítő helyek technikai-, és biztonsági próbája |
2004. november 23. | Országos technikai-, és biztonsági próba |
2004. november 23. | Integrációs informatikai próba |
2004. november 25. | Országos informatikai próba |
2004. november 30. | Országos informatikai főpróba |
2004. december 2. | Tartalék időpont |
Az országos jogi-, és igazgatási próba időpontja:
2004. november 26.
5.9.1. Technikai-, és biztonsági próbák
A technikai próbák célja
- a népszavazás informatikai rendszerének használatára feljogosított okmányirodai gépek rendszerbe integráltságának, alapvető működőképességének, a hozzáférési jogosultságoknak az ellenőrzése, a hálózat funkcionális tesztelése.
- a népszavazásban részt vevő anyakönyvi rögzítő helyeken a kiosztott felhasználói nevek és jelszavak érvényességének, illetve az adattovábbítás működőképességének vizsgálata.
A hálózati infrastruktúra működésének technikai próbája kiemelt szerepet kap, tekintettel arra, hogy az anyakönyvi gépek új elemként kerülnek a rendszerbe.
A technikai próbán valamennyi technika és valamennyi számítógépes helyszín részt vesz, amely a népszavazás napján működik.
A népszavazási alkalmazásokat a közigazgatási hálózatban gyakorlott és új ügyintézők is használni fogják. Az új ügyintézők számára a technikai próba egyben a hálózattal való ismerkedést is jelenti.
5.9.2. Informatikai próbák
Az informatikai próbák célja, hogy az infrastruktúrát használó apparátus megismerje a népszavazás lebonyolításának informatikai eljárásait, arról közvetlen információkat kapjon, beleértve a számítógépes rendszer használatát is. Célja továbbá, hogy az előző próbákon tapasztalt hiányosságokat megszüntetve begyakoroltassa a szakapparátussal a népszavazási rendszer jogszerű és zökkenőmentes működését. A gyakorlatban ezért általában két főpróbát tervezünk. A főpróbákat a számítógépes háttérrendszer által generált adatokkal hajtják végre a résztvevők.
A gyakoroltatás a népszavazáson előforduló lehetséges szituációk választásszakmai, informatikai folyamatok, illetve a szavazatösszesítés és tájékoztatás tevékenységeinek rutinszerűvé válására irányul.
Az informatikai próbák alkalmasak a rendszer terheléses tesztjeinek elvégzésére is, mivel a népszavazás napi szituációhoz hasonló adatmennyiséggel zajlik a próba valamennyi helyszínen.
A népszavazás napján működő valamennyi helyszín - anyakönyvi gépet használó települési, okmányirodai, területi, központi, televíziós - kipróbálja a szavazatösszesítő és tájékoztató rendszereket.
A próba kiértékelésnél, a népszavazás napi programrendszer által előállított eredményadatokat összevetjük a próbaadatokat előállító számítógépes háttérrendszer által előzetesen kiszámított eredményadatokkal. Elemezzük a helyi választási irodák, okmányirodák, közigazgatási hivatalok, a BM KH, és a technikai szakemberek által jelzett hibajelenségeket és rendellenességeket.
Az országos próbákat megelőzően, az integrációs próbán az informatikai rendszer és az üzemeltetési környezet szűkebb körben (néhány fővárosi kerület és néhány okmányiroda) próbázik.
5.9.3. Országos jogi-, és igazgatási próba
A választási szakapparátus felkészítésének célja a népszavazás jogi- és igazgatási feladatainak megismertetése. A felkészítés oktatás, és irányított gyakoroltatás keretében történik.
A próba az oktatások lezárása, melynek célja a jogi-igazgatási tesztfeladatok megoldása, valamint a népszavazás napi bizonylatok kitöltése, és a feladatok közös értelmezése.
Ennek érdekében a HVI vezetők megszervezik az illetékességi területükön működő SZSZB-k jegyzőkönyvvezetői részére a próba végrehajtásának menetét, részleteit. A HVI vezetők a próba során kitöltött bizonylatokat elemzik, értékelést készítenek a tapasztalatokról, és azt eljuttatják a TVI-knek. A TVI vezetők pedig értesítik az OVI-t az eredményekről, és azokról a döntést igénylő helyzetekről, amelyek a népszavazás napi feladatok végrehajtására kihatással vannak.
A felkészítési munkák szervezésének irányítása és lebonyolítása, a segédletek elkészítése az OVI keretein belül történik.
5.10. Önellenőrző kérdések
51. Az általános választások informatikai rendszerei melyik évtől kezdve fedik le a teljes választási esemény folyamatát?
a. 1990
b. 1994
c. 1998
52. Melyik válaszlehetőséggel helyes kiegészíteni a következő mondatot: Az integrált népszavazási rendszer működése
a. 1
b. 2
c. 3 szakaszra osztható.
53. Melyik válaszlehetőséggel helyes kiegészíteni a következő mondatot: Az integrált népszavazási rendszer előzetes üzemmódjában
a. csak adatlapokat lehet rögzíteni
b. adatlapokat és jegyzőkönyveket lehet rögzíteni
c. csak jegyzőkönyveket lehet rögzíteni.
54. Melyik válaszlehetőséggel helyes kiegészíteni a következő mondatot: Az integrált népszavazási rendszer végleges üzemmódjában
a. csak adatlapokat lehet rögzíteni
b. adatlapokat és jegyzőkönyveket lehet rögzíteni
c. csak jegyzőkönyveket lehet rögzíteni.
55. Melyik válaszlehetőséggel helyes kiegészíteni a következő mondatot: A tájékoztató rendszer internetes szolgáltatása teljes tartalommal elérhető a
a. www.epvalasztas.hu
b. www.magyarorszag.hu
c. www.valasztas.hu internetes honlapon.
56. Jelölje be a helyes állítást: Az országos jogi és igazgatási próba időpontja:
a. 2004. november 17.
b. 2004. november 26.
c. 2004. december 2.
57. Jelölje be a helyes állítást: Az adatlap továbbító rendszer a felhasználókat
a. felhasználói név alapján
b. felhasználói név és jelszó alapján
c. jelszó alapján azonosítja.
58. Melyik válaszlehetőséggel helyes kiegészíteni a következő mondatot: Az integrált népszavazási rendszerben kell rögzíteni az igazolással történő szavazáshoz kapcsolódó
a. T lapokat
b. T és F lapokat
c. F lapokat.
59. Melyik válaszlehetőséggel helyes kiegészíteni a következő mondatot: A szavazóköri jegyzőkönyveket kizárólag
a. a megyei közigazgatási hivatalokban
b. az okmányirodákban
c. az Országos Választási Irodában kell rögzíteni.
60. Melyik válaszlehetőséggel helyes kiegészíteni a következő mondatot: Az internetes tájékoztató rendszerből
a. csak a korábbi országgyűlési választások adatai
b. csak a korábbi népszavazások adatai
c. 1998 óta minden választás adatai érhetők el.
61. Jelölje be a helyes állítást:
a. A szavazatösszesítő rendszer az OVB eredmény megállapítását támogatja.
b. A szavazatösszesítő rendszer csak a választást követő nap működik.
c. A szavazatösszesítő rendszer szerepe elsősorban a választási irodák eredmény megállapítási tevékenységének támogatása.
62. Jelölje be a helyes állítást:
a. Az OVB jelentését megelőzően belekerülnek az adatok a Választástörténeti Adatbázisba.
b. Az OVB jelentését követően belekerülnek az adatok a Választástörténeti Adatbázisba.
c. Az OVB jelentését követően nem kerülnek bele az adatok a Választástörténeti Adatbázisba.
63. Melyik válaszlehetőséggel helyes kiegészíteni a következő mondatot: A választási visszaélések valószínűségét jelző rendszer
a. működtetése felesleges, mivel a szavazókörben ki tudják szűrni a választási csalókat
b. működését a Btk. 211. §-a szabályozza
c. segítséget nyújt a visszaélés-gyanús esetek megkereséséhez.
64. Jelölje be a helyes állítást:
a. A VÜR betűszó jelentése: Választási Ügyeleti Rendszer.
b. A VÜR levelezésre alkalmas rendszer, amely a világ bármely részéről elérhető.
c. A VÜR többek között a választással kapcsolatos ügyviteli feladatok ellátására szolgál.
65. Jelölje be a helyes állítást:
a. A VÜR elektronikus levelezési lehetőséget biztosít az országos, a területi, illetve a helyi választási szervek között.
b. A VÜR fórum lehetőségét minden Internet hozzáféréssel rendelkező használhatja.
c. A VÜR fórum lehetősége kizárólag az OVI intézkedések közlésére szolgál.
66. Melyik válaszlehetőséggel helyes kiegészíteni a következő mondatot: A VÜR választási naptára ……………………... tartalmazza.
a. a különböző választási bizottságok tagjainak névnapját
b. a saját időbeosztásodat
c. a határidőket, határnapokat, valamint egyéb választással kapcsolatos eseményeket és azok időpontjait, helyszíneit