Az Országos Választási Bizottság
120/2006. (III. 24.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének e) pontjában megállapított hatáskörében eljárva K. I. fellebbezése tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül
elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos
Választási Bizottságnál benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet
úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006. március 27-én 16.00 óráig
megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet
kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi
képviselet nélkül is eljárhat.
Indokolás
I.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei TVB 13/2006. (III. 20.) határozatával
nyilvántartásba vette az MCF Roma Összefogás Párt jelölő szervezet területi
listáját.
K. I. 2006. március 23-án nyújtott be fellebbezést a határozat ellen. Indokolása
szerint tudomására jutott, hogy az "MCF Párt által Jász-Nagykun-Szolnok megyében
leadott ajánlószelvények kitöltése nem felel meg a Választási eljárásról szóló
1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 47. § (2) bekezdésében foglaltaknak,
mely szerint az ajánló választópolgár az ajánlószelvényre rávezeti családi és
utónevét, lakcímét, személyi azonosítóját, az ajánlott személy családi és
utónevét, a jelölő szervezet nevét, illetőleg a független jelölés tényét".
Kéri a bizottságot, hogy ellenőrizze ismételten az ajánlószelvényeket, és
amennyiben megállapítható, hogy az ajánlott személyt, illetve a jelölő
szervezetet más személy tüntette fel az ajánlószelvényen, az érintett jelöltet
töröljék a nyilvántartásból. Kéri továbbá a papírminőség megvizsgálását is,
ugyanis álláspontja szerint sok esetben nem az eredetileg a választópolgárokhoz
eljuttatott ajánlószelvényekre történt az adatok felvezetése, és ezeket az
ajánlószelvényeket ugyanaz a személy töltötte ki és írta alá, így az aláírások
nem valódiak, ezért a Ve. 50. § (1) bekezdésének a) pontja szerint ezek az
ajánlások érvénytelenek.
II.
A Ve. 79. § (1) bekezdése alapján a választási bizottság elsőfokú határozata
ellen bármely választópolgár, jelölt, jelölő szervezet, illetőleg az ügyben
érintett jogi személy nyújthat be fellebbezést. A személyiadat-, és
lakcímnyilvántartás adatai alapján azonban a beadványban megjelölt személy a
megjelölt címen lakcímmel nem rendelkezik, ezért a beadványtevő választójoga nem
valószínűsíthető.
A fellebbezés tartalmával kapcsolatban megállapítható, hogy a Ve. 53. § (1)
bekezdése alapján "A listát a listaállításhoz szükséges számú jelölt, illetőleg
lista bejelentését vagy nyilvántartásba vételét igazoló, az 55. § (1) bekezdése
szerint kiállított igazolás átadásával kell bejelenteni".
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy az idézett rendelkezés
szerint a területi lista nyilvántartásba vétele az egyéni választókerületi
képviselőjelöltek nyilvántartásba vételén alapszik. A területi lista állításának
így csak közvetett feltétele a megfelelő számú érvényes ajánlószelvény
benyújtása. Ebben az egymásra épülő aktusokat magába foglaló döntési folyamatban
minden esetben csak az a döntés támadható - és csak a rá vonatkozó szabályok
megsértése miatt -, amely még nem jogerős. A formálisan jogerőssé vált döntés
esetleges tartalmi jogellenessége esetén is csak kifejezett törvényi rendelkezés
alapján semmisíthető meg.
A fellebbezés csak az ajánlószelvények gyűjtésének törvényességét kérdőjelezi
meg, a területi lista bejelentéséhez kapcsolódó jogszabálysértést nem jelöl meg.
Jogorvoslatra azonban csak a jogvesztő határidőn belül van lehetőség, így a
területi lista nyilvántartásba vétele elleni jogorvoslati lehetőséget nem lehet
burkoltan az egyéni választókerületekben már jogerőre emelkedett döntések
megtámadására felhasználni.
A fentiek alapján az Országos Választási Bizottság a fellebbezést tartalma
szerint elbírálva, érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.
III.
A határozat a Ve. 50. § (1) bekezdésén, 79. §-ának (2) bekezdésén, 80. §-ának
(4) bekezdésén és 81. §-ának (2) bekezdésén, a jogorvoslatról való tájékoztatás
a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának (1), (2) és (7) bekezdésein,
valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. március 24.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke