Az Országos Választási Bizottság
108/2006. (III. 20.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva V. Á. kifogása tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos
Választási Bizottságnál benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet
úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006. március 23-án 16.00 óráig
megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet
kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi
képviselet nélkül is eljárhat.
Indokolás
I.
V. Á. 2006. március 19-én kifogással fordult az Országos Választási
Bizottsághoz, melyben kérte annak megállapítását, hogy a "Liberálisok Háza"
kampánylétesítménynek a Városháza Park, Budapest V. Károly krt. 28-30. alatti
felállításával a területet rendelkezésre bocsátó Fővárosi Önkormányzat
Főpolgármesteri Hivatala, és a létesítményt használó Szabad Demokraták
Szövetsége megsértette a Ve. 3. § c) pontjában meghatározott esélyegyenlőség
elvét. Kérte továbbá a jogsértők eltiltását a további jogsértéstől.
A kifogást tevő szerint az esélyegyenlőség sérelme azáltal valósult meg, hogy a
kampánylétesítmény helye "rendkívül előnyös", ez a létesítményt használó pártot
a "valódi jelentőségénél sokkal erősebbnek mutatja, más jelölő szervezeteknek
hasonló elhelyezésre nincs esélye, mert egyéb ilyen, a Fővárosi Önkormányzat
Polgármesteri Hivatala közelében lévő szabad hely nincsen, az igénybe vételre
nem írtak ki pályázatot. Az esélyegyenlőséget különösen sértené, ha a területet
esetleg díjmentesen vagy a piaci árnál alacsonyabb ellenérték fejében
bocsátották a jelölő szervezet rendelkezésére.
II.
1.
A kifogást tevő egy 2006. március 2. óta megszakítás nélkül folytatott
tevékenységet jelölt meg jogszabálysértésnek, ami a kifogás benyújtásának napján
is tartott, és azóta is változatlanul folyik. Figyelembe véve a Legfelsőbb
Bíróság KvK. III.37.144/2006/4. sz. ítéletének indokolásában foglalt
jogértelmezést is, a Ve. 77. § /1/ bekezdése nem a sérelmezett jogszabálysértő
tevékenység kezdő időpontját határozza meg a jogorvoslati határidő kezdetének,
hanem a jogszabálysértés elkövetését. Ha a jogszabálysértés egy folyamatosan
tartó tevékenységben nyilvánul meg, a kifogás mindaddig benyújtható, ameddig a
jogszabálysértőnek vélelmezett tevékenységet folytatják.
A fentiek alapján az Országos Választási Bizottság érdemben bírálta el a
kifogást.
2.
Az OVB – az érintett fővárosi közterület és a kifogásolt magatartások
azonosságára tekintettel – felhasználta a dr. Kupper András kifogásai elbírálása
tárgyában, az OVB 2006. március 9-ei ülésére a fővárosi aljegyző által 2006.
március 8-án az OVB-nek megküldött, a Budapest V. Károly krt. 28-30. sz. alatti
ingatlanra vonatkozó közterület-használati ügyben keletkezett alábbi iratokat:
- a Szabad Demokraták Szövetsége 2006. január 31-én kelt közterület-használat
iránti kérelmét a Bp. V: Károly krt. 28-30. sz. alatti 700 m2 zöldterületre;
- a Budapest Főváros Önkormányzata Főpolgármesteri Hivatal Vállalkozási és
Vagyonkezelési ügyosztálya vezetőjének 2006. február 2-i válaszát a kérelemre,
miszerint a fővárosi közterületek használatáról és rendjéről szóló 59/1995.
(X.20.) Főv. Kgy. önkormányzati rendelet 4. § (2) bek. és a Fővárosi
Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatáról és rendjéről szóló
60/1995. (X.20.) Főv.Kgy. önkormányzati rendelet szerint közterületen "politikai
rendezvényhez" nem szükséges közterület-használati hozzájárulás. A válaszlevél
tájékoztatja továbbá a kérelmezőt arról, hogy a közterület-használat
bejelentését tudomásul veszik;
- a Budapesti V. és XIII. kerületi Ügyészség T.V. 3019/2002/2. számú, 2002.
augusztus 26-án kelt állásfoglalását arról, hogy a politikai rendezvények nem
tartoznak az 59/1995. (X.20.) Főv. Kgy. rendelet 4.§ (2) bek. m) pontjának
hatálya alá, "így helytálló a hatóság azon álláspontja, hogy a hivatkozott
rendelet alapján nem követelhető meg a politikai rendezvény során felállított
színpad és hangosítás elhelyezéséhez közterület-használati hozzájárulás megléte
…" ;
- a kifogásban vitatott ingatlanrészre vonatkozó, internetről hozzáférhető
tulajdoni lap másolatát.
Az OVB felhasználta továbbá az OVB 2006. március 9-én, és március 16-án
megtartott ülésein felvett jegyzőkönyvben rögzített, az ügyre vonatkozó
nyilatkozatokat.
Erre tekintettel az Országos Választási Bizottság nem tartotta szükségesnek a
kifogást tevő által javasolt nyilatkozatok bekérését.
3.
A beküldött iratokból, a 2006. március 9-én és március 16-án elhangzott
nyilatkozatokból megállapítható tényállás, valamint az egyes kérdésekben az
irányadó jogi szabályozás alapján az OVB a következőket állapította meg:
3.1. A kifogásban vitatott ingatlanrész az ingatlan-nyilvántartásban a Budapest
V. ker. Belterület 24357. helyrajzi számon, természetben a 1050 Budapest V. ker.
Városház u. 9. szám alatt van nyilvántartva, tulajdonosa Budapest Főváros
Önkormányzata. A terület része a Fővárosi Főpolgármesteri Hivatal épületének
elhelyezésére szolgáló ingatlannak, közterületként külön nincs nyilvántartva. A
terület azonban az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi
LXXVIII. törvény 2.§ 13. pontja és az 59/1995. (X.20.) Főv. Kgy. rendelet 1. §
(2) bekezdése, illetőleg a 60/1995. (X.20.) Főv. Kgy. rendelet 1. § b) pontja
szerint közterületnek minősül, mert egyértelműen közhasználatra átadott
területrészről van szó.
3.2. A Ve. a választási kampányról szóló rendelkezések között a választási
plakátok /értve ez alatt a választási falragaszt, hirdetést, feliratot,
szórólapot, vetített képet, zászlót, emblémát a hordozó anyagtól függetlenül (Ve.
149. § l) pontja)/ és az önálló hirdetőberendezések elhelyezésére, illetőleg a
választási gyűlések helyszínére fogalmaz meg előírásokat. A Ve. 42. § (4)
bekezdése szerint "egyes középületeken vagy a közterület meghatározott részén
plakát elhelyezését a helyi önkormányzat, a fővárosban a fővárosi önkormányzat
műemlékvédelmi, környezetvédelmi okból rendeletben megtilthatja. Állami vagy
önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületen vagy azon belül plakátot
elhelyezni tilos. Az (5) bekezdés alapján pedig "a választási kampányt szolgáló
önálló hirdetőberendezés elhelyezésére a közterület-használatról szóló
jogszabályokat kell alkalmazni." Mindkét bekezdés tehát a közterület-használatra
vonatkozó szabályokra utal vissza. A választási gyűlések helyszínére utaló Ve.
43.§ (2) bekezdése pedig csak az állami és önkormányzati költségvetési szervek
helyiségeire és az állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló
épületre állapít meg tilalmat.
3.3. A közterületek használatának és rendjének szabályait a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (Ötv.) alapján a települési
önkormányzatok szabályozzák. Az Ötv. 63/A. § h) pontja a fővárosra vonatkozó
speciális szabályként kimondja, hogy a fővárosi közterületek használatát és
rendjét a Fővárosi Önkormányzat szabályozza rendeletében. A közterület-használat
feltételeinek előírása, tovább ezen előírások alapján a közterület
rendeltetésétől eltérő használatára való feljogosítás a helyi önkormányzatok
szerveinek jogszabályban meghatározott feladat- és hatáskörbe tartozik.
Jelen ügyben a Ve. szervi és tárgyi hatálya alá tartozó jelölő szervezet, a
Szabad Demokraták Szövetsége, a 60/1995. (X.20.) Főv. Kgy. rendelet előírásai
szerint a rendelet 3. sz. mellékletében szabályozott nyomtatványon, megfelelő
határidőben és az ott megjelölt szervezeti egységhez kérelmet nyújtott be az
iránt, hogy a Fővárosi Önkormányzat tulajdonát képező közterületet politikai
rendezvény céljára időlegesen használhassa.
A Fővárosi Főpolgármesteri Hivatal Vállalkozási és Vagyonkezelési Főosztálya a
kérelemre levélben válaszolt, és ebben a kérelmezőt arról tájékoztatta, hogy a
Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületnek politikai rendezvény
céljára való használatához nem szükséges közterület-használati hozzájárulás.
Sem a Ve., sem a fővárosi közterület-használatra vonatkozó rendelkezések nem
írják elő, hogy a jelölő szervezeteknek, illetőleg a jelölteknek
közterület-használati szándékukat előzetesen nyilvánosságra kellene hozni vagy a
többi jelölő szervezettel, jelölttel egyeztetni kellene.
Ennek alapján az nem állapítható meg, hogy az SZDSZ a közterület-használat
igénylésével, majd a közterület használatba vételével megsértette volna a Ve.
3.§ c) pontjában szabályozott esélyegyenlőség elvét.
3.4.
A SZDSZ a közterület-használatra vonatkozó kérelmében a területhasználat
egyedüli céljaként "politikai rendezvényt" tüntetett fel. A Főpolgármesteri
Hivatal Vállalkozási és Vagyonkezelési Főosztálya, mely a főváros tulajdonában
lévő közterületek időleges használatba vételére irányuló ügyekben a hatáskört
gyakorló testületek számára előkészíti az ügyeket, e célt figyelembe véve
állapította meg, hogy ehhez nem szükséges közterület-használati hozzájárulás, és
erről tájékoztatta a kérelmezőt. Az SZDSZ a kérelmezett területen 2006. március
1-jén kezdte meg az "SZDSZ- Kampányház" felállítását. Az építmény sátor, melynek
elállításához építési engedélyre nincs szükség. A kampányházban - az SZDSZ
képviselőjének 2006. március 9-én elhangzott nyilatkozata szerint - március 2-án
este kezdődtek meg a politikai rendezvények. A nyilatkozatok szerint, továbbá a
helyszín megtekintése alapján az OVB megállapítja, hogy az SZDSZ által
használatba vett közterületen büfét is üzemeltetnek, azaz vendéglátó
tevékenységet folytatnak, ami nem sorolható be a politikai rendezvény fogalmába.
A büfé a kampányház fennállása óta folyamatosan üzemel.
Ugyanakkor az OVB hatásköre a Ve. szervi hatálya alá tartozó személyeknek és
szerveknek a Ve. tárgyi hatálya alá tartozó cselekményeire terjed ki. A
közterület-használat engedélyezési ügyek és a szeszesital forgalmazás, kimérés
nem tartoznak a Ve. tárgyi hatálya alá tartozó cselekmények közé, ezért ezek
minősítése nem tartozik az OVB hatáskörébe. Így az OVB e kérdésben hatáskörének
hiánya miatt utasította el a kifogást.
4. Az OVB a kifogásnak a Fővárosi Önkormányzat Főpolgármesteri Hivatala, a
főpolgármester, ill. a főjegyző elmarasztalására vonatkozó indítványát
hatáskörének hiányára tekintettel elutasítja. Annak megítélése, hogy a fővárosi
önkormányzat szervei a közterület-használatra előírt szabályokat jogszerűen
alkalmazzák-e vagy sem, nem tartozik az Országos Választási Bizottság
hatáskörébe. Az Országos Választási Bizottság az 5/2002. (II. 7.)
állásfoglalásában a Ve. szervi és tárgyi hatályára figyelemmel értelmezte saját
hatáskörét. Az 5/2002. (II.7.) OVB állásfoglalás kimondja:
"A Ve. 3. § szerint, az ott meghatározott alapelveket a Ve. tárgyi hatálya alá
tartozó választásban [Ve. 2. § a)-e) pontok] érintett résztvevőknek kell
érvényre juttatniuk.
A Ve. VI. fejezetében szabályozott választási kampány (Ve. 40-45. §) a Ve.
tárgyi hatálya alá tartozó eljárás része.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a Ve. szervi hatálya alá nem
tartozó állami szervek - például az Országgyűlés, a Kormány és más
közigazgatatási szervek, a bírói ügyészi szervek stb. - nem résztvevői a Ve.
tárgyi hatálya alá tartozó választási eljárásnak. A Ve. szervi hatálya alá nem
tartozó állami szervek feladat- és hatáskör gyakorlása, tevékenysége nem
tartozik a Ve. által szabályozott választási eljárás körébe. Ezért az állami
szervek hatáskörének és feladatkörének gyakorlása, működése nem sorolható a Ve.
149. § o) pontban meghatározott és 40-45. §-ban szabályozott választási kampány
körébe, s kampánycselekménynek sem minősíthető."
Ezt az értelmezést a Legfelsőbb Bíróság a választási ügyekben kialakított
jogalkalmazási joggyakorlatával is összhangban állónak ítélte (ld. BH
2002.381.).
A Fővárosi Önkormányzat szervei a közterület-használatra vonatkozó szabályok
alkalmazása során jogszabályban biztosított hatáskörükben, jogalkalmazó
tevékenységet végeznek, ez azonban nem tartozik a Ve. által szabályozott
választási eljárás körébe.
III.
A határozat a Ve. 77. § (1)-(2) bekezdésén, a Ve. 78.§ (3) bekezdésén,
továbbá a Ve. 1-3. §-ain – figyelemmel az 5/2002. (II. 7.) OVB állásfoglalásra
–, illetőleg a Ve. a 42. § (4)-(5) bekezdésén, a 43. § (2) bekezdésén, a
jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. § (1), (2)
és (7) bekezdésein, valamint 84. § (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. március 20.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke