Az Országos Választási Bizottság
98/2006. (III. 16.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 117. §-ának (1) bekezdésében foglalt hatáskörében eljárva a Stekler Ottó által a Zöld Párt (Kállósemjén, Kossuth u. 109/A.) képviseletében benyújtott országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének hitelesítése tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését megtagadja. A határozat ellen az annak közzétételét követő 15 napon belül az Alkotmánybírósághoz címezve az Országos Választási Bizottsághoz lehet kifogást benyújtani.
Indokolás
I.
Stekler Ottó 2006. március 3-án országos népszavazási
kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének mintapéldányát nyújtotta be hitelesítés
céljából az Országos Választási Bizottsághoz. Az aláírásgyűjtő íven a következő
kérdés szerepel:
"Akarja-e Ön, hogy az Országgyűlés törvényt alkosson arról, hogy ha az
országgyűlési választások után kormányt alakító párt vagy pártok nem tartják be
a választási ígéreteiket, abban az esetben a parlamenti képviselőik a kitöltött
parlamenti ciklus idejére kapott mindenfajta anyagi juttatásaikat dupla értékben
kötelesek visszafizetni az államkasszába, legkésőbb 180 nappal a mandátumuk
lejárta után, ellenkező esetben napi tízezer forinttal számolva letöltendő
börtönbüntetéssel válthatják meg az adósságukat?"
Az Országos Választási Bizottság a népszavazásra feltenni kívánt kérdés
tartalmával kapcsolatos törvényi rendelkezések vizsgálata során arra a
megállapításra jutott, hogy az Alkotmány 20. § (2) bekezdéséből és a képviselői
mandátum megszűnésének eseteit felsoroló 20/A. § (1) bekezdéséből levezethető
szabad mandátumú képviseleti rendszer lényege a jogi értelemben a választóktól
független, és kizárólag a parlamenttől függő képviselői megbízatás. Ez alapján a
képviselő a parlamentben szabadon, meggyőződése és lelkiismerete alapján foglal
állást, adja le szavazatát. Tevékenységéért és szavazatáért a választók a
megbízatás ideje alatt felelősségre nem vonhatják, azaz mandátuma a parlament
teljes idejére szól, a választók által meg nem rövidíthető [2/1993. (I. 22.) AB
határozat, ABH 1993, 33, 37-38.].
A népszavazásra feltenni kívánt kérdéssel kapcsolatban egyértelműen
megállapítható, hogy az nem egyeztethető össze az Alkotmány 20. § (2)
bekezdéséből és 20/A. § (1) bekezdéséből levezethető szabad mandátum elvével.
Ezért a kérdésben megtartott eredményes népszavazás az Országgyűlést burkolt
formában kötelezné az Alkotmány említett rendelkezéseinek módosítására is.
Az Országos Választási Bizottság az Alkotmánybíróság vonatkozó gyakorlatának
ismeretében megállapítja, hogy az Alkotmány módosítására irányuló kérdésben a
választópolgárok által kezdeményezett népszavazásnak nincs helye. Az irányadó
gyakorlatot összegző 25/1999. (VII. 7.) AB határozatában az Alkotmánybíróság
kifejtette: "Az Alkotmány mint alaptörvény, amely az állami berendezkedés
alapját, az állam és polgárainak viszonyát szabályozza, csak az Alkotmány
rendszerén belül, az Alkotmány által feljogosított alkotmányozó hatalom által,
az Alkotmányban meghatározott eljárás szerint módosítható. Az Alkotmány az
Országgyűlés hatáskörén belül megkülönböztetetten szabályozza az alkotmányozást.
Az Alkotmánybíróság több határozatában megállapította, hogy az Alkotmány
megalkotása és megváltoztatása kizárólag az Országgyűlés jogkörébe tartozik, és
az Országgyűlés e jogkörében alkotmányosan az alkotmánymódosításra irányadó
eljárási és határozathozatali követelmények betartásával, alkotmánymódosításra
irányuló közvetlen és kifejezett alkotmányozó hatalmi rendelkezés alapján járhat
el. (1260/B/1997. AB határozat, ABH 1998, 816., 819.; 30/1998. (VI. 25.) AB
határozat, ABH 1998, 220., 234.] A szervezeti azonosság ellenére az Alkotmány
rendelkezései alapján különbséget kell tenni az alkotmányozó és a törvényhozó
hatalom között. Amikor az Országgyűlés az Alkotmány 19. § (3) bekezdés a)
pontjában rögzített hatáskörében jár el, alkotmányozó hatalmat gyakorol az
Alkotmány 24. § (3) bekezdésében szabályozott eljárás szerint. Az Alkotmány e
rendelkezései egyértelműen az Országgyűlés hatáskörébe utalják az Alkotmány
elfogadásáról és módosításáról való döntést. Ebből az következik, hogy az
Alkotmány - választópolgári kezdeményezésre - népszavazással nem módosítható. Az
Alkotmány alapján az Alkotmány rendelkezéseinek megállapítása az Országgyűlés
hatásköre volt és maradt az 1997-es alkotmánymódosítást követően is. A
népszavazással kapcsolatos alkotmánymódosítás során az Országgyűlés mint az
alkotmányozó hatalom nem határozta meg a népszavazásnak az alkotmányozásban
betöltött szerepét, azaz, nem bírálta felül az Alkotmánybíróság által a 2/1993.
(I. 22.) AB határozatban megállapított követelményt, mely szerint népszavazással
nem lehet az Alkotmányt módosítani. [...] Mindezeket figyelembe véve
megállapítható, hogy az Alkotmány módosítására irányuló kérdésben nem írható ki
választópolgári kezdeményezésre olyan népszavazás, amely az Országgyűlésre
kötelező volta miatt elvonná az Országgyűlés alkotmányozó hatáskörét" (ABH 1999,
251., 261., 262.).
Az Országos Választási Bizottság megállapítja továbbá, hogy a kezdeményezés nem
fogalmazza meg egyértelműen a népszavazásra feltenni kívánt kérdést. A testület
álláspontja szerint sem a választási ígéret fogalma nem egyértelmű, sem annak
módja, miként kerülnek azok a feltételek meghatározásra, hogy egy adott
választási ígéret mikor tekinthető teljesítettnek, illetve hogy egy választási
ígéretet milyen testület, illetve milyen személy(ek) nyilváníthatnak
teljesítettnek. Ezen ismeretek hiányában a kérdésre nem lehet egyértelmű igen
vagy nem választ adni.
A fentiek alapján az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív
hitelesítésének megtagadásáról döntött.
II.
A határozat az Alkotmány 20. §-ának (2), valamint 20/A. § (1)
bekezdésein, az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi
III. törvény 2. §-án, 10. §-ának b) pontján, a Ve. 117. §-ának (1) bekezdésén,
118. §-ának (3)-(5) bekezdésein, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 130.
§-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. március 16.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke