Az Országos Választási Bizottság
77/2006. (III. 5.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bek. d) bekezdésében megállapított hatáskörében eljárva dr. T. Z. kifogása tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet az Országos
Választási Bizottságnál benyújtani. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet
úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006. március 8-án 16.00 óráig
megérkezzen. A bírósági felülvizsgálati eljárásban az ügyvédi képviselet
kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi
képviselet nélkül is eljárhat.
Indokolás
I.
dr. T. Z. 2006. március 2-án kifogással fordult az Országos Választási
Bizottsághoz, melyben kérte annak megállapítását, hogy a Kormány, illetve a
Magyar Szocialista Párt (MSZP) megsértette a Ve. 3. § a), c) és d) pontjait.
Kérte továbbá a jogsértők eltiltását a további jogsértéstől.
A beadványozó által előadottak szerint a Népszabadság, országos terjesztésű
napilapban 2006. február 28-án megjelent a "Fejlesztési leltár 2007-2013. A
szocialisták Új Magyarország programja" című melléklet. A melléklet, illetve az
MSZP honlapján 2006. március 1-jétől elérhető program teljes egészében
megegyezik a Nemzeti Fejlesztési Hivatal által "Az új Magyarország programja"
címmel 2006. február 28-án közzétett dokumentummal. Ez, véleménye szerint, azt
bizonyítja, hogy a Kormány már korábban, kizárólag az MSZP rendelkezésére
bocsátotta a közpénzen készült dokumentumot. Az a tény, hogy a dokumentum csak
az MSZP - mint jelölő szervezet - rendelkezésére bocsátották, illetve az, hogy
az MSZP a dokumentumot a választási kampányban felhasználta és azt kizárólag
saját szellemi termékeként tüntette fel, mind a Kormány, mind a Magyar
Szocialista Párt részéről megvalósítja a rendeltetésszerű joggyakorlás, valamint
a jelölő szervezetek esélyegyenlősége alapelveinek megsértését.
A kifogástevő álláspontja szerint a fent leírt tevékenységével a Kormány
feladat- és hatáskörét túllépve beavatkozott a választási kampányba, ezáltal a
Ve.-ben meghatározott jogkövetkezmények alkalmazhatók vele szemben.
II.
Az Országos Választási Bizottság a kifogást tevő indítványára 2006. március
5-i ülésén meghallgatta az MSZP képviseletében Szigetvári Viktor
kampányigazgatót, Gál J. Zoltánt az MSZP kampány kommunikációs igazgatóját, a
Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkárát, és dr. Pettendi Zsuzsannát, a
Nemzeti Fejlesztési Hivatal általános elnökhelyettesét. Szigetvári Viktor és Gál
J. tájékoztatta az Országos Választási Bizottságot a "Fejlesztési leltár
2007-2013 - a szocialisták Új Magyarország programja" c. dokumentum
elkészítéséről. Tájékoztatójuk szerint a "Fejlesztési leltár" kidolgozása során
figyelembe vették a II. Nemzeti Fejlesztési Terv nyilvánosságra hozott
előkészítő anyagait, a projektlista azonban Gyurcsány Ferenc miniszterelnök,
egyben az MSZP országos választási bizottságának elnöke vezetésével, a megyei és
a helyi pártszervek javaslatai alapján is, az MSZP szakértőinek, munkatársainak
munkájával készült el. A "Fejlesztési leltárt" először az MSZP 2006. február
18-ai kongresszusán ismertette Gyurcsány Ferenc, majd 2006. február 26-án, az
MSZP naggyűlésén mutatták be közvéleménynek. Gyurcsány Ferenc a Kormány február
28-ai ülésén tájékoztatta a Kormányt a projektlistáról. Ezt követően jelentette
meg a Nemzeti Fejlesztési Hivatal a "Fejlesztési leltár 2007-2013" c.
dokumentumot a saját honlapján.
Dr. Pettendi Zsuzsanna ismertette a II. Nemzeti Fejlesztési Terv előkészítésének
nyilvánosságát. Kérdésre Gál J. Zoltán kijelentette, hogy a "Fejlesztési leltár
2007-2013." dokumentumot Gyurcsány Ferenc készítette.
A fentieken túl az Országos Választási Bizottság megvizsgálta a kifogás
mellékleteként benyújtott dokumentumokat, továbbá a Magyar Szocialista Párt
honlapján (www.mszp.hu.) a párt választási programjáról, a párt 2006. február
18-ai kongresszusáról, a 2006. február 26-án megtartott "Új Magyarország
Programbemutató" címmel megtartott rendezvényről közzétett információkat,
illetőleg a Nemzeti Fejlesztési Hivatalnak a II. Nemzeti Fejlesztési Terv
előkészítésével kapcsolatos, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal honlapján (www.nfh.hu)
hozzáférhető tájékoztatóit és dokumentumait. A bizonyítékok alapján az Országos
Választási Bizottság a következő tényállást tárta fel.
1.
Az MSZP 2006. február hó 18-án tartott kongresszusán fogadta el választási
programját "Erős köztársaság, sikeres Magyarország" címmel. Ez a választási
program nem tartalmazza a kérelmező által hivatkozott, " Fejlesztési leltár - a
szocialisták Új Magyarország programja" c. dokumentumot.
Ezen a kongresszuson hirdette meg Gyurcsány Ferenc - mint az MSZP
miniszterelnök-jelöltje - az Új Magyarország programot -, mely programbeszéd
szintén nem tartalmazza a kérelmező által hivatkozott "Fejlesztési leltár - a
szocialisták Új Magyarország programja" c. dokumentumot.
2.
A szocialisták 2006. február 26-án "Új Magyarország" címmel programbemutató
rendezvényt tartottak, melyen - kiállítás formájában - bemutatták a Gyurcsány
Ferenc miniszterelnök-jelölt által a február hó 18-i kongresszuson meghirdetett
program részleteit, mely bemutatás részét képezte a "Fejlesztési leltár
2007-2013" c., a párt fejlesztési céljait megyénkénti bontásban bemutató
projektlista.
A "Fejlesztési leltár 2007-2013" dokumentum tartalmilag összhangban van a II.
Nemzeti Fejlesztési Terv nyilvánosságra hozott célkitűzéseivel. A II. Nemzeti
Fejlesztési Terv előkészítése a személyes adatok védelméről és a közérdekű
adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény, valamint az elektronikus
információ szabadságról szóló 2005. évi XC. törvény, illetőleg az Európai
Uniónak a Strukturális Alapokról szóló rendeleteiben előírt partnerség és
nyilvánosság elveinek megfelelően széleskörű nyilvánosság előtt folyik. Az I. és
II. Nemzeti Fejlesztési Terv előkészítő anyagai, háttértanulmányai a Nemzeti
Fejlesztési Hivatal létrejötte óta, a II. Fejlesztési Terv részanyagai és
tervezetei 2005. júniusa óta bárki számára hozzáférhetően olvashatók és
véleményezhetők a Nemzeti Fejlesztési Hivatal honlapján. A II. NFT
előkészületeiről mind az elektronikus, mind az írott sajtó is részletesen
tudósított.
Az elmúlt egy évben a Kormány és az Országgyűlés is több olyan fejlesztési
döntést hozott, melyek kihatásukat tekintve már a 2007-2013 közötti uniós
tervezési időszakra vonatkoznak (Ld. 96/2005. (XII. 25.) OGY határozat az
Országos Fejlesztési Koncepció elfogadásáról, Ezek között konkrét beruházások is
szerepelnek, pl. 2005. évi CLX. törvény a Magyar Köztársaság gyorsforgalmi
közúthálózatának közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló 2003. évi CXXVIII.
törvény módosításáról, 2005. évi LXVII. törvény a budapesti 4-es - Budapest
Kelenföldi pályaudvar-Bosnyák tér közötti - metróvonal megépítésének állami
támogatásáról, az 1001/2004. (I. 8.) Korm. határozat a MÁV Rt. európai
színvonalú vasúttá alakításáról és az EU-csatlakozáshoz szükséges vasúti reform
végrehajtásáról, az 1067/2005. (VI. 30.) Korm. határozat az EU-támogatásra
számot tartó, 2007. évi kezdésre ütemezett nagyprojektek előkészítésének
költségvetési támogatásáról, az 1117/2005. (XII. 14.) Korm. határozat a
Velencei-tó-Vértes Kiemelt Üdülőkörzet Területfejlesztési Programjáról, stb.).
A bárki számára hozzáférhető dokumentumok alapján bármely pártnak lehetősége
volt és van arra, hogy meghatározza viszonyát a II. Nemzeti Fejlesztési Terv
tervezeteiben, illetőleg a jogi normákban megfogalmazott célokhoz, és ennek
alapján összeállítsa saját fejlesztési programját.
3.
Mindezek alapján - a kifogást tevő állításával ellentétben - sem az nem
állapítható meg, hogy Gyurcsány Ferencnek, mint az MSZP
miniszterelnök-jelöltjének a 2006. február 26-ai programbemutató kiállításon
ismertetett, és a Népszabadság 2006. február hó 28-i számának mellékleteként
közölt "A szocialisták Új Magyarország programja - Fejlesztési leltár 2007-2013"
c. projekt listája olyan kormányzati információk alapján készült, melyekhez más
párt nem juthatott hozzá, sem pedig az, hogy ezen dokumentumot kormányzati
szervek készítették volna.
Nem állapítható meg, hogy a Magyar Szocialista Párt a választási programja,
illetőleg Gyurcsány Ferenc miniszterelnök-jelölt a fejlesztési programja
elkészítése során megsértette a Ve. 3. § a), c), d) pontjaiban szabályozott
alapelveket vagy a Ve. egyéb rendelkezéseit.
Erre tekintettel az Országos Választási Bizottság a kifogásnak a Magyar
Szocialista Párt elmarasztalására vonatkozó indítványát, mint megalapozatlant
elutasítja.
4.
Az Országos Választási Bizottság - kifogást tevő állításával megegyezően -
megállapította azt is, hogy 2006. március 1-i dátummal a Nemzeti Fejlesztési
Hivatal honlapján olvasható egy olyan projektlista, mely mind szerkezetében,
mind tartalmában megegyezik a Népszabadságban közzétett "Fejlesztési leltár
2007-2013. A szocialisták Új Magyarország programja" c. - az előzőekben
részletesen leírt módon, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök programbemutatóján már
február hó 26-án közzétett - írással.
A kifogást tevő állításával ellentétben azonban ez nem része a Nemzeti
Fejlesztési Hivatal honlapján 2006. február 28-án közzétett "Az új Magyarország
programja (Munkaanyag!)" c. dokumentumnak, hanem annak linkje alatt, "A nyitott
tervezés jegyében letölthető további dokumentumok:" cím alatt található. "Az új
Magyarország programja (Munkaanyag!)" c. dokumentum a Kormány
Fejlesztéspolitikai Kabinteje által 2006. február 27-én tárgyalt, munkaanyagként
elfogadott 78 oldalas előterjesztés, mely a II. NFT stratégia kérdéseit
taglalja, konkrét projektek nem szerepelnek benne.
5.
A Nemzeti Fejlesztési Hivatal "Az új Magyarország programja (Munkaanyag!)"
címének hasonlósága az MSZP miniszterelnök jelöltje programjának címével,
továbbá a Népszabadságban, "A szocialisták Új Magyarország programja" alcímmel
közzétett fejlesztési projektlistával megegyező dokumentum megjelenítése a
Nemzeti Fejlesztési Hivatal honlapján jogilag vitatható lehet. Ennek megítélése
azonban nem tartozik az Országos Választási Bizottság hatáskörébe.
Az Országos Választási Bizottság az 5/2002. (II. 7.) állásfoglalásában a Ve.
szervi és tárgyi hatályára figyelemmel értelmezte saját hatáskörét. Az 5/2002.
(II.7.) OVB állásfoglalás kimondja:
"A Ve. 3. § szerint, az ott meghatározott alapelveket a Ve. tárgyi hatálya
alá tartozó választásban [Ve. 2. § a)-e) pontok] érintett résztvevőknek kell
érvényre juttatniuk.
A Ve. VI. fejezetében szabályozott választási kampány (Ve. 40-45. §) a Ve.
tárgyi hatálya alá tartozó eljárás része.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a Ve. szervi hatálya alá nem
tartozó állami szervek - például az Országgyűlés, a Kormány és más
közigazgatatási szervek, a bírói ügyészi szervek stb. - nem résztvevői a Ve.
tárgyi hatálya alá tartozó választási eljárásnak. A Ve. szervi hatálya alá nem
tartozó állami szervek feladat- és hatáskör gyakorlása, tevékenysége nem
tartozik a Ve. által szabályozott választási eljárás körébe. Ezért az állami
szervek hatáskörének és feladatkörének gyakorlása, működése nem sorolható a Ve.
149. § o) pontban meghatározott és 40-45. §-ban szabályozott választási kampány
körébe, s kampánycselekménynek sem minősíthető."
Ezt az értelmezést a Legfelsőbb Bíróság a választási ügyekben kialakított
jogalkalmazási joggyakorlatával is összhangban állónak ítélte (ld. BH
2002.381.).
Amikor a Nemzeti Fejlesztési Hivatal a honlapján a nemzeti fejlesztési
tervezéssel kapcsolatos dokumentumokat, információkat helyez el, jogszabályban
előírt feladat- és hatáskörébe tartozó tevékenységet végez. E tevékenysége
jogszerű vagy jogszerűtlen voltának megítélése nem tartozik az Országos
Választási Bizottság hatáskörébe. Ezért az Országos Választási Bizottság a
kifogásnak a Kormány és a Nemzeti Fejlesztési Hivatal elmarasztalására vonatkozó
indítványát hatáskör hiányában elutasítja.
III.
A határozat a Ve. 77. §-ának (1)-(2) bekezdésén, a Ve. 78.§ (3) bekezdésén,
továbbá a Ve. 1-3. §-ain - figyelemmel az 5/2002. (II. 7.) OVB állásfoglalásra
-, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának
(1), (2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. március 5.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke