Az Országos Választási Bizottság
57/2006. (II. 20.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bek. d) pontjában megállapított hatáskörében eljárva Dr. T. Z. kifogása tárgyában meghozta az alábbi
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a kifogást elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb
Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az
Országos Választási Bizottságnál (1094 Budapest, Balázs B. u. 35.). A bírósági
felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2006.
február 23-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi
képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében
ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat.
Indokolás
I.
Dr. T. Z. 2006. február 17-én az Országos Választási Bizottság
2006. február 16-án kiadott közleményével kapcsolatban terjesztett elő kifogást.
Álláspontja szerint a Ve. az Országos Választási Bizottság hatásköri
jogosítványai között kizárólag a határozatot, illetve a választással kapcsolatos
jogszabályok egységes értelmezése és az egységes joggyakorlat kialakítása
érdekében hozott állásfoglalást határozza meg. Egyéb - akár egyedi, akár
általános - döntési formát nem biztosít számára.
Közlemény kiadása a választási bizottságok részére kizárólag két esetben, a
választás második fordulójáról történő tájékoztatás (Ve. 87. § (1) bekezdés) és
az országos népszavazás eredményének közzétételekor (Ve. 129. §) megengedett.
Álláspontja szerint a törvény ebben a két estben, kizárólag tájékoztatási,
illetve közzétételi formaként hatalmazza fel az illetékes választási
bizottságot, illetve az OVB-t közlemény kibocsátására. Ezzel szemben a
beadványozó véleménye szerint az OVB kifogásolt közleményei önálló döntések,
amelyek a bizottság testületi ülés keretében, többségi szavazással hoz meg.
A beadványozó alkotmányos szempontból is aggályosnak tartja a közleményt, mivel
kizárt a jogorvoslat lehetősége.
A kifogástevő tartalmi szempontból is jogsértőnek tartja a közleményt, amely
megítélése szerint konkrét és egyértelműen azonosítható ügyre vonatkozóan tesz
megállapításokat, mintegy burkolt határozat formájában. Véleménye szerint az OVB
a közleményben a kérelmező által sérelmezett konkrét cselekményt minősítette,
noha erre kizárólag a büntető hatóságok jogosultak.
Az indítványozó érvelése szerint az OVB abban a tekintetben is túllépte
hatáskörét a közlemény kibocsátásával, hogy a Ve. alapelvekre vonatkozó 3. §-a
szerint kizárólag a "választási eljárás szabályainak alkalmazása során" kell
érvényre jutniuk az alapelveknek.
Mindezek alapján kéri, hogy az Országos Választási Bizottság kifogásának adjon
helyt, állapítsa meg a jogszabálysértés tényét, továbbá intézkedjen a Ve.-ben
meghatározott jogkörében.
II.
Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a Ve. 21. §
(1) bekezdésében meghatározott (így a választások tisztaságának,
törvényességének és a választás törvényes rendjének helyreállításával
kapcsolatos) feladataival kapcsolatosan a Ve. különös részében az egyes
választási eljárásokra vonatkozóan számos hatáskört állapít meg az Országos
Választási Bizottság részére.
Ezeken a rögzített hatáskörökön túlmenően, a joghatás kiváltására nem alkalmas
cselekmények tekintetében az Országos Választási Bizottság lehetőségei szélesek.
A testület minden olyan, joghatást ki nem váltó - ezért jogsérelmet sem okozó -
cselekményt megvalósíthat, mellyel a Ve. 21. § (1) bekezdésében meghatározott
feladatok teljesítését szolgálja, és összhangban van a választási eljárás
alapelveivel (Ve. 3. §).
Ennek egyik lehetséges módja az Országos Választási Bizottság által több mint 15
éve folytatott gyakorlat, mely szerint közlemény formájában hívja fel a
választási eljárás szereplőinek figyelmét a választás törvényes rendjét
veszélyeztető, ám jogértelmezési problémát fel nem vető cselekményekkel
kapcsolatosan. A közlemény nem tartalmaz tehát döntést, csupán tájékoztat.
Szintén ide sorolhatók a választási információt kérő választópolgárok részére
írt tájékoztató levelek, vagy az Országos Választási Bizottság tagjainak a média
képviselői részére tett nyilatkozatai, valamint az OVB sajtóközleményei is.
Az OVB a kifogásolt közleményében még burkolt formában sem foglalkozott konkrét
üggyel, nem állapított meg konkrét tényállást, kizárólag a Btk. egyik törvényi
tényállására hívta fel a figyelmet. Az OVB álláspontja szerint téves a
kifogástevő azon véleménye, amely a választási szervek hatáskörét kizárólag
választási eljárási szabályok alkalmazására korlátozza. A kifogástevő
véleményével szemben nem csak eljárásjogi, hanem választási anyagi jogi
rendelkezésekre is kiterjed az OVB hatásköre. Ezt támasztják alá a Ve. 77. § és
90/A. §-ok megfogalmazásai is.
Mindezek alapján az Országos Választási Bizottság a rendelkező részben foglaltak
szerint határozott.
III.
A határozat a Ve. 21. § (1) bekezdésén, 77. § (1) bekezdésén, a
jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. §-ának (1) bekezdésén, 83. §-ának
(1)-(2) és (7) bekezdésein, valamint 84. §-ának (1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. február 20.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke