Az Országos Választási Bizottság
15/2006. (IV. 23.) állásfoglalása
a külképviseleti szavazatok megszámlálására kijelölt szavazókör
szavazatszámláló bizottságának a szavazatszámlálással kapcsolatos tevékenysége
tárgyában
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének a) pontjában biztosított hatáskörében eljárva a külképviseleti szavazatok megszámlálására kijelölt szavazókör szavazatszámláló bizottságának a szavazatszámlálással kapcsolatos tevékenysége tárgyában az alábbi
állásfoglalást
adja ki.
A Ve. 97/A. §-a a következők szerint rendelkezik:
„(1) Az országgyűlési egyéni választókerületi választási
bizottság a 73/A. § (4) bekezdése szerinti, a külképviseleti szavazólapokat
tartalmazó belső borítékokat – azok felbontása nélkül – szállítóborítékba zárja,
amelyen fel kell tüntetni az abban elhelyezett belső borítékok számát. A
szállítóborítékot az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság
tagjai aláírásukkal hitelesítik, továbbá elnöke bélyegzőlenyomattal is ellátja.
Az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság a
szállítóborítékban elhelyezett belső borítékok számát külön jegyzőkönyvben
rögzíti. Az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság elnöke a
szállítóborítékot és a jegyzőkönyv egy példányát az országgyűlési egyéni
választókerület székhelyén lévő, az országgyűlési egyéni választókerületi
választási bizottság által kijelölt szavazókör szavazatszámláló bizottsága
elnökének adja át.
(2) Az (1) bekezdés szerinti szavazatszámláló bizottság a külképviseleti
szavazólapokat tartalmazó borítékokat – azok felbontása nélkül – összekeveri a
szavazókörben leadott szavazatokat tartalmazó borítékokkal.
(3) A szavazás második fordulójában az (1) bekezdése szerinti szavazatszámláló
bizottság a szavazás lezárása után lezárja az urnát úgy, hogy ne lehessen abba
szavazólapot elhelyezni vagy abból szavazólapot eltávolítani. Az urnát a
szavazatszámláló bizottság az országgyűlési egyéni választókerületi választási
bizottságnak adja át, amely gondoskodik annak biztonságos őrzéséről.
(4) A szavazás második fordulójában az országgyűlési egyéni választókerületi
választási bizottság legkésőbb a magyarországi szavazást követő 6. napon az
urnát és a 73/A. § (4) bekezdése szerinti szavazólapokat tartalmazó borítékokat
átadja az (1) bekezdés szerinti szavazatszámláló bizottságnak, amely a jelen §-ban
és – a 76. § kivételével – a IX. fejezetben foglalt feladatokat haladéktalanul
ellátja.”
A Ve. IX. fejezete a szavazatok összesítése cím alatt
tartalmazza többek között a szavazatszámlálással kapcsolatos rendelkezéseket
(72. §).
Az országgyűlési választások 2. fordulójában a külképviseleti szavazatok
megszámlálására kijelölt szavazókörben a választási eljárásról szóló 1997. évi
C. törvénynek az országgyűlési képviselők választásán történő végrehajtásáról
szóló 60/2005. (XII. 21.) BM rendelet 5. mellékletének 1/b. mintája szerinti
jegyzőkönyvet kell kitölteni, amely csak a választópolgárok (névjegyzékben
lévők, visszautasítottak, szavazóként megjelentek, a külképviseleti névjegyzéken
szereplők) számával kapcsolatos adatokat tartalmaz, de olyan adatot, amely
szavazatszámlálás során lenne megállapítható, nem tartalmaz.
A fenti rendelkezésekből – figyelemmel az Alkotmány 71. § (1) bekezdésében rögzített, a szavazás titkosságát megfogalmazó alapelvre is – egyértelműen következik: a külképviseleti szavazatok megszámlálására kijelölt szavazókörben az országgyűlési képviselő-választás második fordulójában csak az az eljárás tekinthető törvényesnek, melynek során a szavazatszámláló bizottság a második forduló napján a szavazás lezárását követően az urnát (urnákat) nem bontja fel, hanem annak nyílását lezárja.
Az urná(k)ban lévő szavazatok megszámlálására csak azt követően kerülhet sor, hogy a külképviseleteken leadott szavazólapokat tartalmazó borítékokat a szavazatszámláló bizottság összekeverte a szavazókörben leadott szavazatokat tartalmazó borítékokkal.
Az Alkotmánybíróság 32/2004. (IX.) AB határozatában kifejtette: „A szavazás titkosságát az államnak minden körülmények között biztosítania kell. A szavazás titkosságát sérti az is, ha a szavazatok számlálása során rekonstruálható a választópolgárok által leadott szavazatok tartalma, a szavazatszámláló bizottság meg tudja állapítani, hogy a választópolgár milyen szavazatot adott le.”
Az Országgyűlés az Alkotmánybíróság idézett határozatában foglaltaknak eleget téve alkotta meg a külképviseleti szavazatok megszámlálásának Ve.-ben található rendjét. Ennek megfelelően az Alkotmányban foglalt, és a Btk. 211. § f) pontja alapján büntetőjogi védelmet élvező szavazás titkossága választási alapelv sérelmét valósíthatja meg az a szavazatszámláló bizottság, amely a külképviseleti szavazatokkal történő összekeverést megelőzően megszámlálja a szavazókörben leadott szavazatokat.
Ennek megfelelően az Országos Választási Bizottság a Ve. 90/A. (4) bekezdés l) pontjában megfogalmazott hatáskörében eljárva minden olyan esetben büntető feljelentést tesz, mikor a külképviseleti szavazatok megszámlálására kijelölt szavazatszámláló bizottság a külképviseletről érkező szavazatokat a szavazókörben leadott többi szavazattól elkülönítve számolja meg.
Budapest, 2006. április 23.
Dr. Szigeti Péter s.k.
az Országos Választási Bizottság
elnöke