Az Országos Választási Bizottság
10/2006. (III. 30.) állásfoglalása
az adatrögzítő és adathordozó eszközök használata a szavazatszámláló
bizottságokban
Az Országos Választási Bizottság az 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 90/A. §-a (4) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében
eljárva, az alábbi állásfoglalást hozza a szavazatszámláló bizottságok tagjainak
adatrögzítő és adathordozó eszköz használatáról.
1. A Ve. 62. § (5) bekezdése előírja, hogy "A szavazatszámláló
bizottság tagjai a szavazás időtartama alatt - a hivatalos választási iratok és
a (4) bekezdés szerinti toll kivételével - nem használhatnak adatrögzítésre vagy
adattovábbításra alkalmas eszközt a szavazóhelyiségben".
A Ve. rendelkezése nem tiltja azt, hogy a szavazatszámláló bizottság tagjai a
szavazás időtartama alatt adathordozó illetőleg adatrögzítő eszközöket tartsanak
maguknál, de megtiltja ezek használatát.
A Ve. e rendelkezését a törvény módosításáról szóló 2005. évi LXXXI. törvény
illesztette be a szavazás lebonyolításának szabályai közé. A módosítás törvényi
szintre emelte és ezáltal általánosan kötelező érvénnyel ruházta fel az Országos
Választási Bizottságnak a 19/2002. (IV.18.) állásfoglalásának egy részét. Az OVB
- a törvényi megerősítést is figyelembe véve - továbbra is irányadónak tekinti a
19/2002. (IV.18.) OVB állásfoglalás következő elvi megállapításait:
"A szavazás titkossága Alkotmányban és Vjt.-ben foglalt alapelvének, valamint
a Ve. 3. §-ában meghatározott alapelveknek - különösen a szavazásban való
önkéntes részvétel, illetve a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvének
- súlyos sérelmét valósítja meg, ha a választási névjegyzék alapján bárki
hozzáférhetővé tesz olyan adatokat, amelyek a szavazati jogukat gyakorolt,
illetőleg a szavazni jogosult, de még meg nem jelent választópolgárok személyére
vonatkoznak. Ennek alapján tilalmazott minden olyan magatartás, amely bármilyen
módon (telefon, egyéb távközlési eszköz stb.) az említett adatokról arra nem
jogosult szerveknek, szervezeteknek, személyeknek tájékoztatást ad."
2. A Ve. a választási eljárás nyilvánosságának elvét több szabályában
biztosítja. Ide tartozik az, hogy a Ve. 6. § (6) bekezdése szerint "A szavazás
napján a választás befejezése előtt a választási irodák a szavazók számáról és
arányáról tájékoztatást adhatnak." E tájékoztatásnak a tartalmát, módját,
időpontjait az országgyűlési képviselők 2006. évi megválasztására irányuló
eljárásban a Ve. felhatalmazása alapján kiadott 60/2005. (XII. 21.) BM rendelet
részletesen meghatározza.
A Ve. 62. § (5) bekezdésében meghatározott tilalomból, valamint a Ve. 6. § (6)
bekezdésében és a hivatkozott BM rendeletben szabályozott
információszolgáltatási szabályokból egyértelműen megállapítható, hogy a
szavazás időtartama alatt a szavazatszámláló bizottság tagjai sem a szavazók
számáról, sem arányáról, sem a szavazás menetének egyéb kérdéseiről nem
szolgáltathatnak információt.
3. A fentiekből következően a szavazatszámláló bizottság azon tagja, aki
a Ve. 62. § (6) bekezdésében meghatározott tilalom ellenére a szavazás
időtartama alatt a szavazóhelyiségben adatrögzítő vagy adattovábbító eszközt
használ - a Ve. hivatkozott rendelkezésében előírtak közvetlen megsértésén túl -
ha súlyosabb jogsértés nem valósul meg - megsérti a Ve. 3. § a) pontjában
meghatározott a választás tisztaságának megóvása, továbbá a d) pontban
szabályozott jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elveit.
4. A Ve. 62. § (5) bekezdésében előírt tilalom azonban csak a szavazás
időtartamára (Ve. 61.§ (1) bekezdés) vonatkozik, a szavazást követő választási
eljárási cselekmények időtartamára nem.
Budapest, 2006. március 30.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke