A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.IV.37.301/2006/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. T. B. ügyvéd által képviselt M.
B. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság (1450 Budapest Pf. 81.)
300/2006. (V.9.) határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálati kérelme
elbírálása során az alulírott napon – tárgyaláson kívül – meghozta az alábbi
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság (a
továbbiakban: OVB) 300/2006. (V. 9.) határozatát helybenhagyja.
A végzés ellen további felülvizsgálatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
Az OVB a 2006. május 9-én kelt 300/2006. számú határozatával – a
határozat mellékletét képező jegyzőkönyv szerint – megállapította, hogy az egyes
országos listák hány mandátumra jogosultak, és a mandátumra jogosult országos
listákról mely jelöltek jutottak mandátumhoz.
A határozat indokolása szerint a választási eljárásról szóló többször módosított
1997. évi C. törvény (a továbbiakban Ve.) 98. § (5) bekezdése alapján az OVB az
egyéni választókerületi és a területi választási bizottságok jegyzőkönyvei
alapján, azok beérkezését követően összesíti az egyéni választókerületi
jelöltekre és a listákra leadott töredékszavazatokat, és megállapítja, hogy ezek
alapján az országos listák jelöltjei közül kik jutottak mandátumhoz.
Az országos listás mandátumszámítás, valamint az országos listán mandátumhoz
jutó jelöltek felsorolását a határozat mellékletét képező jegyzőkönyv
tartalmazza.
Az OVB határozata ellen a kérelmező bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet
nyújtott be, amelyben annak megváltoztatását kérte oly módon, hogy a FIDESZ-KDNP
egyéni töredékszavazatainak száma 1.237.822 összegre változzon. Arra
hivatkozott, hogy az OVB határozata sérti az országgyűlési képviselők
választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény (továbbiakban: Vt.) 9. § (1), (2)
és (3) bekezdését. Előadta, hogy a FIDESZ-KDNP és az MDF Nógrád megye 2. számú
és Pest megye 4. számú választókerületben közös egyéni választókerületi jelöltet
állított. A FIDESZ-KDNP-MDF közös egyéni választókerületi jelölt Nógrád megye 2.
számú választókerületében 11158 egyéni töredékszavazatot, míg Pest megye 4.
számú választókerületében 22951 egyéni töredékszavazatot, összesen 34109 egyéni
töredékszavazatot kapott. Ennek alapján tehát az MDF egyéni töredékszavazatainak
számához (kerekítési kedvezménnyel) 17055 szavazatot, míg a FIDESZ-KDNP közös
egyéni töredékszavazataihoz 17054 szavazatot kell hozzáadni. Kifejtette, hogy az
OVB határozat és a Kimutatás adatai szerint az MDF egyéni töredékszavazataihoz a
fenti 17055 szavazatot hozzáadták, a FIDESZ-KDNP egyéni töredékszavazataihoz
viszont a 17054 szavazatot nem. Az OVB határozata a FIDESZ és KDNP egyéni
töredékszavazatok kiszámítása tekintetében hibás, ezért a Vt. 9. §-ába ütközik.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Vt. 9. § (1) bekezdése értelmében az országos listákon a jelöltek az
országosan összesített töredékszavazatok arányában, a bejelentés sorrendjében
jutnak mandátumhoz. Töredékszavazatnak minősülnek:
a) egyéni választókerületben a választás első érvényes fordulójában az olyan
pártjelöltekre leadott szavazatok, amelyekkel a választás egyik fordulójában sem
szereztek mandátumot;
b) területi választókerületben - a választás érvényes fordulójában - a listákra
leadott olyan szavazatok, amelyek mandátum megszerzéséhez nem voltak elegendőek,
illetőleg amelyek mandátum megszerzéséhez felhasznált szavazatszámot
meghaladták.
A (2) bekezdés szerint az egyéni választókerületi jelölt és a területi lista
töredékszavazatai felkerülnek:
a) arra az országos listára, amelyet a jelöltet, illetőleg a listát állító párt
állított,
b) arra a kapcsolt országos listára, amely kapcsolásban a jelöltet, illetőleg a
listát állító párt országos listája részt vesz.
A (3) bekezdés kimondja, hogy a közös egyéni választókerületi jelölt és a közös
területi lista töredékszavazatai az érintett pártok által - országosan
egységesen - előzetesen meghatározott arányban kerülnek fel a közös jelöltet,
illetőleg a közös listát állító pártok (2) bekezdés szerinti országos listáira.
A pártok eltérő rendelkezése hiányában a töredékszavazatok felkerülnek:
a) arra a közös országos listára, amelyet a jelöltet, illetőleg a listát állító
pártok indítottak,
b) arra a kapcsolt országos listára, amely kapcsolásban a jelöltet, illetőleg a
listát állító pártok közös országos listája részt vesz.
A Vt. tehát pontosan előírja, mi minősül töredékszavazatnak a Ve. 98. § (5)
bekezdés alapján pedig az OVB az egyéni választókerületi és a területi
választási bizottságok jegyzőkönyvei alapján azok beérkezését követően összesíti
az egyéni választókerületi jelöltekre és a listákra leadott töredékszavazatokat,
és megállapítja, hogy ezek alapján az országos listák jelöltjei közül kik
jutottak mandátumhoz.
A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy az OVB a felülvizsgált határozatában a
Vt. 9. § (1) (2), (3) bekezdése alapján számította ki a töredékszavazatokat, és
a Ve. 98. § (5) bekezdés szerint rendelkezett az országos lista kompenzációs
mandátumai kiosztásáról, döntése ezért törvényes volt. A Vt. 9. § (3)
bekezdésének rendelkezése ugyanis kizárja annak lehetőségét, hogy akár ilyen
tartalmú megállapodás esetén is közös lista részesüljön a töredékszavazatok
meghatározott százalékából, az csak egy párt országos listájára kerülhet.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság azt állapította meg, hogy az OVB
határozata nem jogszabálysértő, ezért azt a Ve. 84. § (7) bekezdés a) pontja
alapján helybenhagyta.
A további jogorvoslatot a Ve. 84. § (10) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. május 12.
Dr. Buzinkay Zoltán sk. tanácselnök, Dr. Fekete Ildikó sk. előadó bíró, Dr.
Darák Péter sk. bíró