235/2006. (IV. 21.) OVB határozat - Szigetvári Viktor által a Magyar Szocialista Párt képviseletében benyújtott kifogás tárgyában

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA

Kvk.III.37.257/2006/4.szám
 

A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága dr.Ny. L. ügyvéd által képviselt dr. K. A. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 235/2006.(IV.21.) számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az alulírott helyen és napon meghozta a következő

v é g z é s t :

A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 235/2006.(IV.21.) számú határozatát megváltoztatja és Sz. V. kifogását elutasítja.

Ez ellen a végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.

I n d o k o l á s :

Sz. V., mint a Magyar Szocialista Párt kampányigazgatója a választási eljárásról szóló 2005. évi LXXXI. törvénnyel módosított 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 3. §-nak a/ és d/ pontjaiba foglalt alapelvek sérelmére alapítottan kifogást nyújtott be az Országos Választási Bizottsághoz (a továbbiakban: OVB). Kifogásában előadta, hogy dr.Deutsch-Für Tamás a 2006. április 20-án tartott sajtótájékoztatóján, dr.Balsai István a 2006. április 19-én tartott sajtótájékoztatóján, valamint dr.Kupper András a 2006. április 19-én kibocsátott közleményében választási visszaéléssel és tömeges választási csalással vádolta meg a Magyar Szocialista Pártot. Állításuk szerint „a választási iroda második fordulóról szóló értesítését a Magyar Szocialista Párt szavazólap-mintát is tartalmazó szórólapjába hajtották bele, és az egész csomag egy borítékba kerülve jutott el a postaládákba.” A kifogás benyújtója szerint az elhangzott vádak nélkülözik a ténybeli alapokat, az ily módon történt kézbesítést mind a Magyar Posta szóvivője, mind az Országos Választási Iroda Vezetője, továbbá választópolgárok is cáfolták. A szavazólap-minta jogszerűen terjesztett és előállított, a választási eljárás szabályainak megfelelő plakátnak minősül, és jól láthatóan szerepel rajta a „MINTA” felirat, így nem alkalmas a választók megtévesztésére sem.

Az OVB a 235/2006.(IV.21.) számú határozatával a kifogásnak helyt adott és megállapította, hogy dr.Deutsch-Für Tamás országgyűlési képviselőjelölt, a FIDESZ-MPSZ kommunikációs vezetője a 2006. április 20-án Budapesten tartott sajtótájékoztatóján, dr.Balsai István országgyűlési- képviselőjelölt a 2006. április 19-én Budapesten tartott sajtótájékoztatóján, valamint dr.Kupper András országgyűlési-képviselőjelölt a 2006. április 19-én kibocsátott közleményében megsértette a Ve. 3. §-ának a/ és d/ pontjában foglalt, a választás tisztaságának megóvására, valamint a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlásra vonatkozó alapelveket, továbbá a jogszabálysértőket eltiltotta a további jogszabálysértéstől. Határozata indokolásában a 224/2006.(IV.21.) OVB határozatra hivatkozással megállapította, hogy a kifogásolt szórólap részét képező szavazólap-minta a választási kampánynak a jelölőszervezetek által – jelen és a korábbi választási eljárások során egyaránt széles körben – alkalmazott eszköze, melynek egyértelmű célja a választók akaratának befolyásolása, a jelölő szervezet jelöltjének népszerűsítése. A kifogásolt szórólap vizsgálata egyértelművé teszi, hogy az nem az országgyűlési képviselőválasztás második fordulója során alkalmazott szavazólap vagy annak hivatalos mintája, hanem egy olyan kampányanyag, amely csupán a hivatalos szavazólap egyes formai elemeit, részleteit használja fel a jelölőszervezet jelöltjének népszerűsítése céljából. Az alaki elemeken túlmenően a szórólap mind annak kiadóját, mind a készítéséért felelős jelölőszervezetet egyértelműen és világosan megjelöli, ezért a választópolgárok megtévesztésére a hivatalos szavazólappal való részleges hasonlósága ellenére sem alkalmas. Ebből adódóan e kampányanyagnak akár a választás második fordulójára vonatkozó hivatalos értesítéssel való egyidejű kézbesítése sem idézheti elő a választópolgárok megtévesztését.

A kérelmező az OVB határozata ellen bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújtott be a Legfelsőbb Bírósághoz, kérve az OVB határozatának megváltoztatásával Sz. V. kifogásának elutasítását. Álláspontja szerint az OVB tévedett, amikor mérlegeléssel megállapította a Ve. 3. §-ának d/ pontjában foglalt választási alapelv sérelmét és túlterjeszkedett hatáskörén, amikor a szabad véleménynyilvánítás körébe eső nyilatkozat értékítélet tartalmát minősítette, továbbá akkor is, amikor bűncselekmény alapos gyanújával összefüggően, kellő alap nélkülinek minősítette a választási kampányban résztvevő másik jelölő szervezet kampánykiadványával összefüggő álláspontját. Tartalmilag az az állítás, hogy adott napon csak egy jelöltre lehet érvényesen szavazni, magától értetődően valótlan állítás, ha abban a választási körzetben másik jelöltre is le lehet adni a szavazatot. Tehát nem a nyilatkozata, hanem a szórólap tartalmaz valótlan tényállítást. Végül előadta, hogy a budapesti FIDESZ elnökeként közzétett nyilatkozata a véleménynyilvánítás körébe esik és mint ilyen, ekként is kell megítélni.
A kérelmező kérelmére a Legfelsőbb Bíróság a szóbeli nyilatkozattétel lehetőségét biztosította, azonban kérelmező utóbb azzal nem élt.

A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem alapos.

A Ve. 3. §-ának a/ és d/ pontjai értelmében a választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk a választás tisztaságának megóvása, a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelveit.

A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a Ve. idézett alapelveinek megsértését a választási alapelvekkel ellentétes, az alapelvekbe ütköző tények fennállása esetén állapíthatják meg a választási szervek, illetőleg a jogorvoslat folytán eljáró bíróságok.

A felülvizsgált ügyben a Legfelsőbb Bíróság megítélése az, hogy az előzőekben már megnevezett országgyűlési képviselőjelöltek sajtótájékoztatójukon, illetőleg a kérelmező közleményében nem tényt állítottak (közöltek) azzal, hogy választási csalás, visszaélés történt, hanem az erre vonatkozó véleményüket hozták nyilvánosságra. A véleménynyilvánítás azonban nem jelent tényállítást, így erre nézve bizonyításnak sem lehet helye.

Az igen kiélezett választási kampány utolsó időszakában a kifogásolt véleménynyilvánításhoz hasonló megnyilatkozások több jelölő szervezet részéről is elhangzottak. Az alapelvi előírások sérelmét azonban nem valósítja meg a választási kampány velejárója, hogy az egyik jelölő szervezet kampányfogásai szélsőséges megnyilvánulást váltanak ki választási ellenfeleikből. Ha ezek a megnyilatkozások kimerítik valamely bűncselekmény törvényi tényállását, büntetőeljárás kezdeményezésének lehet helye, melynek során az állítások valóságtartalma is tisztázható. A jó hírnév esetleges védelméhez fűződő érdek sem a választási jogorvoslat során, hanem megfelelő jogi eljárásban érvényesíthető.

A kifejtettek értelmében ezért a véleménynyilvánítás nem alapozhatja meg a Ve. alapelveinek megsértését sem.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát a Ve. 84. § /7/ bekezdésének b/ pontja alkalmazásával megváltoztatta és a kifogást elutasította.

A végzés elleni jogorvoslatot a Ve. 84. §-ának /10/ bekezdése zárja ki.

Budapest, 2006. április 27.



Dr. Kozma György sk. tanácselnök, Dr.Kárpáti Zoltán sk. előadó bíró, Dr.Kovács Ákos sk. bíró