235/2006. (IV. 21.) OVB határozat - Szigetvári Viktor által a Magyar Szocialista Párt képviseletében benyújtott kifogás tárgyában

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA

Kvk.III.37.249/2006/2.szám
 

A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a saját ügyében eljáró dr.B. Sz. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 235/2006.(IV.21.) számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az alulírott helyen és napon meghozta a következő

v é g z é s t :

A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 235/2006.(IV.21.) számú határozatát megváltoztatja és Sz.V. kifogását elutasítja.

Ez ellen a végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.

I n d o k o l á s :

Sz. V., mint a Magyar Szocialista Párt kampányigazgatója a választási eljárásról szóló 2005. évi LXXXI. törvénnyel módosított 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 3. §-nak a/ és d/ pontjaiba foglalt alapelvek sérelmére alapítottan kifogást nyújtott be az Országos Választási Bizottsághoz (a továbbiakban: OVB). Kifogásában előadta, hogy dr.Deutsch-Für Tamás a 2006. április 20-án tartott sajtótájékoztatóján, dr.Balsai István a 2006. április 19-én tartott sajtótájékoztatóján, valamint dr.Kupper András a 2006. április 19-én kibocsátott közleményében választási visszaéléssel és tömeges választási csalással vádolta meg a Magyar Szocialista Pártot. Állításuk szerint „a választási iroda második fordulóról szóló értesítését a Magyar Szocialista Párt szavazólap-mintát is tartalmazó szórólapjába hajtották bele, és az egész csomag egy borítékba kerülve jutott el a postaládákba.” A kifogás benyújtója szerint az elhangzott vádak nélkülözik a ténybeli alapokat, az ily módon történt kézbesítést mind a Magyar Posta szóvivője, mind az Országos Választási Iroda Vezetője, továbbá választópolgárok is cáfolták. A szavazólap-minta jogszerűen terjesztett és előállított, a választási eljárás szabályainak megfelelő plakátnak minősül, és jól láthatóan szerepel rajta a „MINTA” felirat, így nem alkalmas a választók megtévesztésére sem.

Az OVB a 235/2006.(IV.21.) számú határozatával a kifogásnak helyt adott és megállapította, hogy dr.Deutsch-Für Tamás országgyűlési képviselőjelölt, a FIDESZ-MPSZ kommunikációs vezetője a 2006. április 20-án Budapesten tartott sajtótájékoztatóján, dr.Balsai István országgyűlési- képviselőjelölt a 2006. április 19-én Budapesten tartott sajtótájékoztatóján, valamint dr.Kupper András országgyűlési-képviselőjelölt a 2006. április 19-én kibocsátott közleményében megsértette a Ve. 3. §-ának a/ és d/ pontjában foglalt, a választás tisztaságának megóvására, valamint a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlásra vonatkozó alapelveket, továbbá a jogszabálysértőket eltiltotta a további jogszabálysértéstől. Határozata indokolásában a 224/2006.(IV.21.) OVB határozatra hivatkozással megállapította, hogy a kifogásolt szórólap részét képező szavazólap-minta a választási kampánynak a jelölőszervezetek által – jelen és a korábbi választási eljárások során egyaránt széles körben – alkalmazott eszköze, melynek egyértelmű célja a választók akaratának befolyásolása, a jelölő szervezet jelöltjének népszerűsítése. A kifogásolt szórólap vizsgálata egyértelművé teszi, hogy az nem az országgyűlési képviselőválasztás második fordulója során alkalmazott szavazólap vagy annak hivatalos mintája, hanem egy olyan kampányanyag, amely csupán a hivatalos szavazólap egyes formai elemeit, részleteit használja fel a jelölőszervezet jelöltjének népszerűsítése céljából. Az alaki elemeken túlmenően a szórólap mind annak kiadóját, mind a készítéséért felelős jelölőszervezetet egyértelműen és világosan megjelöli, ezért a választópolgárok megtévesztésére a hivatalos szavazólappal való részleges hasonlósága ellenére sem alkalmas. Ebből adódóan e kampányanyagnak akár a választás második fordulójára vonatkozó hivatalos értesítéssel való egyidejű kézbesítése sem idézheti elő a választópolgárok megtévesztését.

A kérelmező az OVB határozata ellen a Ve. 3. §-ának a/ és d/ pontjaira alapítottan bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújtott be a Legfelsőbb Bírósághoz, kérve az OVB határozatának megváltoztatását. Álláspontja szerint a kifogásolt politikai hirdetés tartalma, szóhasználta nem alkalmas a választási eljárás alapelveinek megsértésére. A választási alapelvek sérelme akkor állapítható meg, ha a választásban érintett résztvevők a választással kapcsolatos jogaikat, így a kampánytevékenység folytatásának jogát is oly módon gyakorolják, hogy egyes tények elhallgatásával, vagy elferdítésével megkísérlik a választókat megtéveszteni és ezáltal politikai ellenfeleik választási esélyeit csökkenteni. Megítélése szerint az országgyűlési képviselőjelöltek kifogástevő által sérelmezett kijelentései karakterisztikus véleménynyilvánítások, ezért fogalmilag kizárt azokat valótlan tényállításként, vagy valós tények hamis színben való feltüntetéseként értékelni. A karakterisztikus véleménynyilvánításokat a közszereplők tűrni kötelesek a töretlen hazai joggyakorlat alapján.
Végül kérte, a Legfelsőbb Bíróság vizsgálja meg, hogy a kifogást benyújtó Sz. V. milyen átruházott jogkörben képviselte a Magyar Szocialista Pártot.

A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem alapos.

A Ve. 3. §-ának a/ és d/ pontjai értelmében a választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk a választás tisztaságának megóvása, a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelveit.

A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a Ve. idézett alapelveinek megsértését a választási alapelvekkel ellentétes, az alapelvekbe ütköző tények fennállása esetén állapíthatják meg a választási szervek, illetőleg a jogorvoslat folytán eljáró bíróságok. A tények természetesen jelenthetnek tényállítást, tényközlést is.

A felülvizsgált ügyben a Legfelsőbb Bíróság megítélése az, hogy az előzőekben már megnevezett országgyűlési képviselőjelöltek sajtótájékoztatójukon, illetőleg a közleményben nem tényt állítottak (közöltek) azzal, hogy választási csalás, visszaélés történt, hanem az erre vonatkozó véleményüket hozták nyilvánosságra. A véleménynyilvánítás azonban nem jelent tényállítást, így erre nézve bizonyításnak sem lehet helye.

A Legfelsőbb Bíróság itt jegyzi meg, hogy az e tárgyban szabályozást tartalmazó jogszabályok, így például a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény is éles különbséget tesz alapelvi rendelkezései között az adott műsorszám tényszerűsége és a vélemény között, amikor azt deklarálja, hogy a műsorszolgáltatónál politikai hírhez véleményt, értékelő magyarázatot nem fűzhetnek (4. § /1/ és /3/ bekezdések).

A kifejtettek értelmében ezért a véleménynyilvánítás nem alapozhatja meg a Ve. alapelveinek megsértését sem.

Végül a Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati kérelemre utalással megjegyzi, hogy Sz. V. jogosult volt a kifogás benyújtására, tekintettel arra, hogy a Ve. 77. §-ának /1/ bekezdése értelmében kifogást bárki benyújthat, ezért irreleváns, hogy ezt ki és milyen minőségben tette. A kifogás egyébként megfelelt a Ve. 77. § /2/ bekezdésében felsorolt tartalmi követelményeknek.

Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát a Ve. 84. § /7/ bekezdésének b/ pontja alkalmazásával megváltoztatta és a kifogást elutasította.

A végzés elleni jogorvoslatot a Ve. 84. §-ának /10/ bekezdése zárja ki.

Budapest, 2006. április 25.


Dr. Kozma György sk. tanácselnök, Dr.Kárpáti Zoltán sk. előadó bíró, Dr.Kovács Ákos sk. bíró