235/2006. (IV. 21.) OVB határozat - Szigetvári Viktor által a Magyar Szocialista Párt képviseletében benyújtott kifogás tárgyában

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA

Kvk.IV.37.248/2006/2.szám


A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága dr. G.-N. T. ügyvéd kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 235/2006. /IV. 21./ számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálati kérelme elbírálása során az alulírott napon – tárgyaláson kívül – meghozta az alábbi

v é g z é s t :

A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 235/2006. /IV. 21./ számú határozatát megváltoztatja, és az Sz. V. által benyújtott kifogást elutasítja.

E végzés ellen további felülvizsgálatnak nincs helye.

I n d o k o l á s

Az Országos Választási Bizottság /a továbbiakban: OVB/ a 235/2006. /IV. 21./ számú határozatával Sz. V-nek a Magyar Szocialista Párt képviseletében benyújtott kifogásának helyt adott és megállapította, hogy dr. D.-F. T. országgyűlési képviselőjelölt, a FIDESZ-MPSZ kommunikációs vezetője, a 2006. április 20-án, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján, dr. B. I. országgyűlési képviselőjelölt a 2006. április 19-én, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján, valamint dr. K. A. országgyűlési képviselőjelölt, a 2006. április 19-én kibocsátott közleményében megsértette a választási eljárásról szóló, többször módosított 1997. évi C. törvény /a továbbiakban: Ve./ 3. §-ának a/ és d/ pontjában foglalt, a választás tisztaságának megóvására, valamint a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlásra vonatkozó alapelveket, a jogszabálysértőket eltiltotta a további jogszabálysértéstől.

Az OVB határozata ellen dr. G.-N. T. nyújtott be bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet, amelyben annak megváltoztatását és a kifogás elutasítását kérte.

Arra hivatkozott, hogy a Ve. 3. §-ának a/, illetve d/ pontjaiban deklarált választási alapelvek sérelme akkor állapítható meg, ha a választásban érintett résztvevők a választással kapcsolatos jogaikat – így a kampánytevékenység folytatásának jogát is – oly módon gyakorolják, hogy egyes tények elhallgatásával, vagy elferdítésével megkísérlik a választókat megtéveszteni, és ezáltal politikai ellenfeleik választási esélyeit csökkenteni.
Megítélése szerint a kifogást tevő által sérelmezett kijelentések karakterisztikus vélemény-nyilvánítások, ezért fogalmilag kizárt azokat valótlan tényállításként, vagy valós tények hamis színben való feltüntetéseként értékelni.
Nevezett politikusok mindössze benyomásaikat, észrevételeiket mondták el a sajtónak a Magyar Szocialista Párt egyik kampány-technikájával kapcsolatosan.

A kérelmező a Ve. 83. § /5/ bekezdése alapján új tényként adta elő azt, hogy információi szerint az ország 1/3-ában a második fordulós állami választási értesítő egy borítékban érkezett meg azzal a szavazólapot utánzó MSZP-s szórólappal, melyen csak az adott szocialista jelölt neve szerepel, míg az ország 2/3-ában ebbe a szórólapba behajtva érkezett meg a választási iroda értesítője is.
A közös kézbesítés – álláspontja szerint – egyértelműen a Ve. 3. § c/ és d/ pontja szerinti alapelvekbe ütközik.
Hivatkozott e körben a kérelmező Nógrád megyei és budapesti választókerületi választóbizottsági elmarasztaló határozatokra is, továbbá arra, hogy ugyanilyen tárgyban több kifogás érkezett az OVB-hez, melyeket az OVB 2006. április 21-én elutasított.
A kérelmező álláspontja szerint az OVB helytelen mérlegeléssel tévedett, amikor azt állapította meg, hogy a kifogásolt szórólap vizsgálata egyértelművé teszi, hogy az nem az országgyűlési képviselőválasztás második fordulója során alkalmazott szavazólap vagy annak hivatalos mintája; ennek éppen ellenkezője az igaz, tehát a kifogásban támadott, szavazólapot kiadó jelölő szervezetet emiatt bíráló kijelentések nem képezhetik jogsértés tárgyát.
A támadott kijelentések az MSZP-t, mint jelölő szervezetet bírálják, minősítik, ekként negatív kampánynak is felfogható, de ez önmagában nem minősülhet jogsértőnek, mint ahogy erre a Fejér Megyei Bíróság végzése is rámutatott.

Kifogásolta a kérelmező, hogy az OVB határozatából nem derül ki, hogy Sz. V. milyen átruházott jogkörben képviselte a Magyar Szocialista Pártot, kérte, hogy a Legfelsőbb Bíróság vizsgálja meg, a kifogást tevő képviseleti jogosultságát megfelelően igazolta-e.

A felülvizsgálati kérelem nagyrészt alapos.

A Ve. 3. §-a értelmében a választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az alábbi alapelveket:
a/ a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás megakadályozása,
d/ jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás.

Az OVB ezen alapelvi rendelkezések megsértését találta megállapíthatónak dr. D.-F. T., dr. B. I. sajtótájékoztatóján és dr. K. A. közleményében, annak kapcsán, hogy nevezettek választási visszaéléssel és tömeges választási csalással vádolták a Magyar Szocialista Pártot – állításuk szerint „a választási iroda második fordulóról szóló értesítését a Magyar Szocialista Párt szavazólap-mintát is tartalmazó szórólapjába hajtották bele, és az egész csomag egy borítékba kerülve jutott el a postaládákba.”
Az OVB határozatának indokolásában a 224/2006. /IV. 21./ számú határozatára utalással kifejtette, hogy e kampányanyagnak a választás második fordulójára vonatkozó hivatalos értesítéssel való egyidejű kézbesítése nem idézheti elő a választópolgárok megtévesztését.
Megállapította az OVB, hogy dr. D.-F. T. és dr. K. A. alaptalanul állította, hogy az MSZP jelölő szervezetként választási csalást, illetőleg dr. B. I. szerint választási visszaélést követett el.
A választási kampányban résztvevő másik jelölő szervezet bűncselekménnyel való kellő alap nélküli vádolása megsérti a Ve-nek a választás tisztaságának megóvására, valamint a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlásra vonatkozó alapelveit.

Leszögezi a Legfelsőbb Bíróság, hogy a jelen ügyben a kérelmező az OVB 235/2006. /IV. 21./ számú határozatát támadta, így a bírósági felülvizsgálati kérelemben hivatkozott 224/2006. /IV. 21./ számú OVB határozat jogszerűségének felülvizsgálata nem képezhette ezen eljárás tárgyát.
A most felülvizsgált határozatban elmarasztalt személyek a szórólapokkal kapcsolatosan véleményüknek adtak hangot, megjelenési formáját, küldési módját kifogásolták, a választási kampány részeként támadták az ezen kampányfogással élő másik pártot.
Az állítás alaptalansága nem képezte – nem is képezhette az OVB eljárásában – bizonyítás tárgyát, sem a választási visszaélés, sem a választási csalás kapcsán.

A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a kifogásolt magatartás vélemény-nyilvánításnak minősült, amelyet az Alkotmány 61. § /1/ bekezdése biztosít, és választási kampány idején sem korlátoz.
Az egyébként igen kiélezett választási kampány utolsó időszakában sajnálatos módon egyik párt részéről sem volt idegen az ilyen, és hasonló szélsőséges megnyilvánulás.
Az alapelvi előírások sérelmét ez azonban nem meríti ki, a választási kampány velejárója, hogy az egyik párt kampányfogásai szélsőséges megnyilvánulást váltanak ki az ellenoldalon álló pártból. Amennyiben ez kimeríti bűncselekmény törvényi tényállását, büntetőeljárás kezdeményezésének van helye. Ennek során nyerhet megállapítást, hogy alaptalan-e a választási csalásra, illetve választási visszaélésre vonatkozó állítás.

Hangsúlyozza a Legfelsőbb Bíróság, hogy az OVB határozatában az alapelvi sérelmekre vonatkozó megállapítást az elmarasztalt személyek nyilatkozatainak értékelése nem támasztotta alá, azok tartalmilag a választási kampány keretében elhangzott – bár kétségtelenül szélsőségesen kemény hangvételű - vélemény-nyilvánításnak minősültek.

A felülvizsgálati kérelemben foglaltak kapcsán rámutat a Legfelsőbb Bíróság arra is, hogy a Ve. 77. § /1/ bekezdése értelmében kifogást a választásra irányadó jogszabály, illetőleg a választási és a választási eljárás alapelveinek /3. §/ megsértésére /a továbbiakban együtt: jogszabálysértés/ hivatkozással bárki benyújthat.
Ebből következően a kifogást tevő képviseleti jogosultságának vizsgálata az OVB eljárásban is irreleváns volt, alaptalanul hivatkozott erre a kérelmező felülvizsgálati kérelmében.

Minderre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát a Ve. 84. § /7/ bekezdés b/ pontja alapján a rendelkező részben foglaltak szerint megváltoztatta, és a kifogást elutasította.

A végzés elleni további jogorvoslatot a Ve. 84. § /10/ bekezdése zárja ki.


Budapest, 2006. április 25.


Dr. Buzinkay Zoltán sk. tanácselnök, Dr. Fekete Ildikó sk. előadó bíró, Dr. Darák Péter sk. bíró