208/2006. (IV. 11.) OVB határozat - dr. G. N. T. által benyújtott fellebbezés tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
KvK.II.37.230/2006/4.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága dr. G. N. T. (ügyvéd foglalkozású) kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság
(1450 Budapest, Pf. 81.) a 208/2006. (IV.11.) számú határozata ellen benyújtott
bírósági felülvizsgálati kérelem elbírálása során az alulírott napon – nemperes
eljárásban - meghozta a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási
Bizottság 208/2006. (IV.11.) számú határozatát helybenhagyja.
Ez ellen a végzés ellen jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
A kérelmező - korábban, mint a Nemzeti Jogvédő
Alapítvány kuratóriumi ügyvezetője - az alapítvány nevében 2006. április 11-én
terjesztett elő kifogást a Fővárosi Választási Bizottságnál (továbbiakban:
FVB-nél) a Budapest Főváros 1-32. választókerületeiben a 2006. április 9-én
megtartott országgyűlési választások első fordulója során elkövetett jogsértések
miatt. Kifogása szerint a nem a tartózkodási hely szerinti szavazásra jogosító –
és Budapest valamely kerületének megjelölése nélkül kiállított – igazolások
alapján a fővárosi kerületekben szabálytalanul jártak el a szavazókörzetekben.
Az Országos Választási Bizottságnak (továbbiakban: OVB) a szavazás napján 13:15
órakor kiadott közleménye hívta fel a figyelmét erre a szabálytalan szavazási
módra. Álláspontja szerint a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (Ve.)
89.§ (1) bekezdésének és 149.§ n) pontjának meg nem felelő igazolásokkal történt
szavazások alkalmasak lehettek a választás eredményének befolyásolására, ezért
kérte a Ve. 72.§ (5) bekezdésében foglaltak szerinti eljárás lefolytatását és az
így leadott, érvénytelen szavazatok jelöltektől való levonását, a választás
eredményének újbóli vizsgálatát. Kérte, hogy amennyiben a „kifogását nem látják
teljesíthetőnek” akkor a beadványát tekintsék az FVB választási eredményt
megállapító határozata ellen benyújtott fellebbezésnek, amelyet mint állampolgár
nyújt be.
Az FVB az 52/2006. (IV.10.) FVB számú határozatával - a határozata mellékletét
képező jegyzőkönyv szerint - állapította meg a 2006. évi országgyűlési választás
2006. április 9-én megtartott első fordulójának fővárosi területi
szavazatösszesítését. Az FVB a kérelmező beadványát a határozata elleni
fellebbezésnek tekintette, a kifogás tárgyában ezért nem határozott és az
iratokat a kérelmező beadványával együtt a fellebbezés elbírálására jogosult
OVB-hez továbbította.
Az OVB a 208/2006. (IV.11.) határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta.
Határozata indokolása szerint a kérelmező a fellebbezésében nem jelölt meg és
nem bizonyított olyan konkrét jogsértéseket, amelyek alapot adtak volna a
választási eredményt megállapító határozat megváltoztatására, ez a formai hiba a
fellebbezés érdemi vizsgálatát akadályozza.
A határozat ellen a kérelmező törvényes határidőben bírósági felülvizsgálati
kérelmet nyújtott be, melyben elsődlegesen kérte az OVB határozatának
megváltoztatását, az FVB-nek a kifogás érdemi elbírálására történő utasítását,
másodlagosan a szavazatok újbóli megszámlálását és a szabálytalan igazolások
alapján leadott szavazatok jelöltektől történő levonását az FVB új eljárásra
utasítása mellett, vagy a szavazási eljárás ismételt elrendelését a Főváros
összes választókerületében.
Eljárási szabálysértésként hivatkozott a Ve. 29/B.§ (1) bekezdésének
megsértésére, mert a kifogását az FVB határozattal nem bírálta el. Álláspontja
szerint a kifogása alapján az FVB-nek vizsgálnia kellett volna a szavazás
törvényességét, ugyanis az OVB-nek a választás napján közzétett felhívása
alátámasztotta a szavazatszámláló bizottságok szabálytalan eljárását. A Ve.
29/A.§ (2) bekezdése alapján a választási bizottság által hivatalosan ismert és
a köztudomású tényeket nem kell bizonyítani, ezért az FVB-nek a kifogásban
foglaltakat a hivatalból ismert tények alapján ki kellett volna vizsgálnia.
Állította, hogy a Fővárosban tizenhatezren szavaztak igazolással, így ez a
jelentős számú szavazat alkalmas lehetett a választás eredményének
befolyásolására. Az OVB felhívásáig a szavazatszámláló bizottságok elfogadták
érvényes igazolásnak a kerület megjelölést nem tartalmazó Budapestre vonatkozó
igazolásokat is és szavazni engedték az ilyen igazolással rendelkező
választópolgárokat. Ez az eljárás a Ve. 3.§-ában foglalt alapelvek sérelmével is
járt és befolyásolta a választás eredményét.
A felülvizsgálati kérelem alaptalan.
A Legfelsőbb Bíróság elsődlegesen a kérelmező eljárási szabálysértésre való
hivatkozását vizsgálva megállapította, hogy az FVB-nek a kérelmező kifogása
tárgyában nem kellett határozatot hoznia. A kérelmező a kifogását a választási
eredmény megállapítása után nyújtotta be, beadványa a tartalma alapján a Ve.
79.§ (1) bekezdése szerinti határozat elleni fellebbezésnek tekinthető, mert a
választás eredményét támadta, amikor a Ve. 72.§ (5) bekezdése szerinti eljárás
alkalmazását kérte. A kérelmező maga is kérte a beadványa kifogásként való
elbírálásának lehetősége hiányában annak fellebbezésként történő elbírálását,
ezért a fellebbezés tárgyában a másodfokú választási bizottságnak - az OVB-nek –
kellett eljárnia a Ve. 80.§ (7) bekezdése alapján.
A kérelmező kifogása az OVB határozata ellen érdemben sem alapos. Az OVB a
fellebbezés tartalmi hiányosságaira utalással a kérelmező által a jogsértést
igazoló bizonyítékok megjelölésének hiánya miatt utasította el a fellebbezést és
hagyta helyben a FVB 52/2006. (IV.10.) számú határozatát. A Legfelsőbb
Bíróságnak a határozat felülvizsgálata során elsődlegesen abban kellett állást
foglalnia, hogy a kérelmező mentes volt-e a bizonyítékszolgáltatási
kötelezettség alól arra tekintettel, hogy állítása szerint az általa vélelmezett
jogsértések köztudomásúak és a köztudomású – a választási bizottság által
hivatalosan ismert - tényeket a Ve. 29/A.§ (2) bekezdése alapján nem kell
bizonyítani. A Ve. 79.§ (2) bekezdés a) pontja és 80.§ (5) bekezdése alapján a
fellebbező félnek fellebbezésében meg kell jelölnie a jogszabálysértést és annak
bizonyítékait. A kérelmező sem konkrét jogsértéseket, sem azt alátámasztó,
megalapozó bizonyítékokat megjelölni nem tudott. Az általa hivatkozott OVB
felhívás nem tekinthető olyan bizonyítéknak, amely az elkövetett jogsértéseket
egyértelműen tanúsítaná, a kérelmező maga is közvetett bizonyítékként
hivatkozott erre a felhívásra.
A Legfelsőbb Bíróság a 2006. április 9-i OVB ülés jegyzőkönyve alapján
megállapította, hogy dr. Apostol János, a budapesti 32. számú OEVK elnök fordult
az igazolások tárgyában állásfoglalás kéréssel az OVB-hez. Az OVB megtárgyalva a
kérdést, újabb állásfoglalás kiadását nem találta szükségesnek figyelemmel arra,
hogy 2006. április 6-án 12/2006. (IV.6.) számon állásfoglalást adott ki az
igazolással történő szavazásról, valamint a 137. számú választási füzetben is
egyértelműen tájékoztatást adott a kérdésben. Miután a 32. számú OEVK elnökén
kívül hasonló problémával senki nem fordult az OVB-hez újabb értelmezésre nem
volt szükség. A korábbi álláspont megerősítése érdekében küldte ki az OVB elnöke
elektronikus úton levelét az országos egyéni választó kerületi választási
bizottságok elnökei részére. A levélben megerősítette, hogy a kerület
megnevezését nem tartalmazó igazolás alapján a választópolgár a névjegyzékbe nem
vehető fel. A levél, illetve az MTI-nek megküldött ezzel azonos szövegű
közlemény nem bizonyítja, hogy szabálytalan igazolások alapján adtak le
szavazatokat, illetve, hogy ezek nagy számban történtek.
A kérelmező felülvizsgálati kérelmében, de a fellebbezésében sem jelölt meg
egyetlen olyan konkrét esetet sem, amely a jogsértés megtörténtét egyértelműen
tanúsította volna, az MTI útján közzétett felhívás önmagában nem bizonyítja
konkrét jogsértés elkövetését.
A bizonyítási kötelezettség a kérelmezőt terhelte, neki kellett volna a
fellebbezésében konkrét eseti jogsértést állítania és bizonyítania, a
bizonyítékok esetleges hozzáférhetőségének hiányában annak beszerzését kérnie az
arra jogosult OVB-től, ilyenre azonban a kérelmező részéről a fellebbezési
eljárás során nem került sor, hiszen konkrét eseti jogsértést sem tudott
megjelölni.
A kérelmező felülvizsgálati kérelmében sem jelölt meg konkrét esetet az állított
jogszabálysértés tekintetében és bizonyítékait sem jelölte meg, bár erre a Ve.
83.§ (5) bekezdése alapján ebben az eljárásban is lehetősége lett volna. A
Legfelsőbb Bíróságnak nincs köztudomása a kérelmező által vélelmezett és
következtetésekből levont jogszabálysértésekről, ezért - a kérelmező
álláspontjával ellentétben - a konkrét jogsértés megjelölése és a bizonyítékok
bejelentése nem lett volna mellőzhető.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság a kérelmező felülvizsgálati kérelmét
megalapozatlannak találta, ezért az OVB felülvizsgálattal támadott határozatát a
Ve. 84.§ (7) bekezdés a) pontja alapján helybenhagyta.
A további jogorvoslat lehetőségét a Ve. 84.§ (10) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. április 13.
Dr. Kaszainé dr. Mezey Katalin sk. a tanács
elnöke, Lénártné dr. Márton Gizella sk. előadó bíró, Dr. Hajnal Péter sk. bíró