203/2006. (IV. 11.) OVB határozat - S. F. J. által benyújtott kifogás tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.IV.37.224/2006/2.
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. M-T. Á. ügyvéd által képviselt dr. T. Z. kérelmezőnek, az Országos Választási Bizottság /1450 Budapest, Pf. 81./ 2006. április 11. napján hozott 203/2006./IV.11./ számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az alulírott napon – tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 203/2006./IV.11./ számú
határozatát helybenhagyja.
A végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
S. F. J. 2006. április 7. napján, beírva irányítószámát az MSZP honlapján
található „Mit tett a kormány az ön lakóhelyén” rovatba nevét és e-mail címét is
megadta. A rovat felett olvasható tájékoztató szerint a nevet és az e-mail címet
akkor kérik megadni, ha az érintett bővebb tájékoztatást szeretne kapni. A
kifogást tevő a regisztrációt követően az országgyűlési képviselőválasztás első
fordulójában kitűzött szavazást megelőző napon, a kampánycsend ideje alatt 2006.
április 8. napján 14 óra 23 perckor e-mailben választ kapott, amely a
lakóhelyéhez kapcsolódó fejlesztésekről és a kormánypolitika egyes eredményeiről
szóló tájékoztatást tartalmazott. S. F. J. kifogást terjesztett elő a Budapesti
Területi Választási Bizottsághoz, amelyben közölte, hogy a válasz e-maillel az
MSZP kampánycsend-sértést követett el.
A Fővárosi Választási Bizottság a kifogást az Országos Választási Bizottsághoz
/a továbbiakban: OVB/ tette át elbírálásra.
Az OVB 203/2006./IV.11./ számú határozatával a kifogást elutasította. A
határozat indokolása szerint S. F. J. a kifogásolt szolgáltatást
zárt-rendszerben saját kérésére kapta, ezért tisztában kellett lennie azzal,
hogy a jelölőszervezettől levelet fog kapni, valamint azzal, hogy annak tartalma
alkalmas a választói akarat befolyásolására. Az OVB álláspontja szerint az, hogy
az üzenet kézbesítése saját kérésre történt, kizárja a kampánycsend megsértése
megállapításának lehetőségét.
Az OVB határozatával szemben dr. T. Z. terjesztett elő bírósági
felülvizsgálat iránti kérelmet. Álláspontja szerint a választási eljárásról
szóló 1997. évi C. törvény /a továbbiakban: Ve./ 41. §-a nem tesz különbséget
aszerint, hogy az érintett akarja-e a választópolgár választói akaratának
befolyásolását vagy sem, nincs jelentősége annak sem, hogy zártkörűen
terjesztett elektronikus levélről van szó, mert a kampánycsend megsértésére az
ilyen közlés is alkalmas.
A bírósági felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Ve. 3. § d/ pontja értelmében a választási eljárás szabályainak alkalmazása
során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk a jóhiszemű
és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét.
A Ve. 41. §-a kimondja, hogy a kampánycsend megsértésének minősül a
választópolgárok választói akaratának befolyásolása, így különösen: a
választópolgárok számára a jelölt vagy a jelölőszervezet által ingyenesen
juttatott szolgáltatás /szavazásra történő szervezett szállítás, étel-ital
adása/, pártjelvények, zászlók, pártszimbólumok a jelölt fényképét vagy nevét
tartalmazó tárgyak osztogatása, választási plakát elhelyezése, a választói
akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása, elektronikus vagy más
úton.
A kampánycsend megsértése megállapíthatóságának formai feltételei teljesültek
azzal, hogy az MSZP kampánycsend időszakában elektronikus úton információt
szolgáltatott. A kampánycsend megsértésének fogalmi eleme azonban az is, hogy
olyan információ szolgáltatása történjék, amely alkalmas a választói akarat
befolyásolására. A kérelmező felülvizsgálati kérelmében arra hivatkozott, hogy a
jogsértés megállapítása körében sem az elektronikus levél terjesztésének
zártkörűsége, sem a befolyásolási szándék nem értékelhető. A Legfelsőbb Bíróság
úgy ítélte meg, hogy a vitatott esetben értékelni kell azt a körülményt, hogy S.
F. J. a tájékoztató jellegű elektronikus levél megküldését megelőzően az MSZP
honlapján bejelentkezett, és nevét, e-mail címét kifejezetten abból a célból
adta meg, hogy a lakóhelyén megvalósított kormányzati elképzelésekről bővebb
tájékoztatást kapjon. Az OVB határozatának indokolásában helyesen mutatott rá
arra, hogy a kérésre történt kézbesítés ténye nem hagyható figyelmen kívül. S.
F. J. ugyanis személyes regisztrációjával és a bővebb tájékoztatás kérésével
eleve azt a szándékát fejezte ki, hogy az MSZP tevékenységéről
többlet-információhoz jusson. Ezért az általa megadott e-mail címre postázott
tájékoztató nem minősíthető olyan információnak, amely választói akaratát –
tiltott módon - befolyásolná. A Ve. 3. § d/ pontjában megfogalmazott jóhiszemű
és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvébe ütközne a kampánycsend megsértésének
megállapítása olyan esetben, amikor a kifogásolt információt az érintett
személyes kérésére más választópolgárok számára hozzá nem férhető módon,
egyszeri jelleggel továbbítják.
A kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát a Ve. 84. §
/7/ bekezdésének a/ pontja alapján helybenhagyta. A végzés elleni jogorvoslatot
a Ve. 84. § /10/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. április 14.
Bauer Jánosné dr. sk. a tanács elnöke, dr.Darák Péter sk. előadó bíró, dr.Fekete
Ildikó sk. bíró