163/2006. (IV. 9.) OVB határozat - a Dél-Kandeláber Kft. fellebbezése tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.IV.37.218/2006/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. L. P. ügyvéd által képviselt
Dél-Kandeláber Kft. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 163/2006. /IV.
9./ számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálati kérelme
elbírálása során az alulírott napon – tárgyaláson kívül – meghozta az alábbi
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási
Bizottság 163/2006. /IV. 9./ számú határozatát helybenhagyja.
E végzés ellen további felülvizsgálatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
A kérelmező kifogást nyújtott be a Csongrád Megyei
Területi Választási Bizottsághoz, a választási eljárásról szóló, többször
módosított 1997. évi C. törvény /a továbbiakban: Ve./ téves értelmezésére
vonatkozóan.
Annak megállapítását kérte, hogy a DÉMÁSZ Rt. tulajdonát képező villanyoszlopok
is ugyanolyan ingatlannak minősülnek, mint amelyekre a plakát kihelyezéséhez a
Ve. 42. § /3/ bekezdése szerint tulajdonosi, vagy vagyonkezelői hozzájárulás
szükséges.
A Csongrád Megyei Területi Választási Bizottság a 31/2006. /IV. 6./ számú
határozatával a kifogást elutasította.
A határozat indokolása szerint az épített környezet védelméről szóló 1997. évi
LXXVIII. törvény, és az Országos Településrendezési és Építési követelményekről
szóló 253/1997. /XII. 20./ Kormányrendelet fogalom-meghatározásai nem
értelmezhetők kiterjesztő módon, így a villanyoszlopokra a Ve. 42. § /3/
bekezdése nem alkalmazható.
A kérelmező fellebbezést nyújtott be a határozat ellen, amelynek elbírálása
során az Országos Választási Bizottság /a továbbiakban: OVB/ a 163/2006. /IV.
9./ számú másodfokú határozatával az első fokú határozatot helybenhagyta.
Határozatának indokolásában akként foglalt állást, hogy a területi választási
bizottság határozata helyes jogi érveken alapul.
Az OVB a Ve. 42. § /3/ bekezdésének kiterjesztő értelmezését nem tartotta
indokoltnak. Rámutatott arra, hogy a jogrendszernek a tulajdon védelmét szolgáló
egyéb jogintézményei – így pl. a birtokvédelem – értelemszerűen alkalmazhatók a
választási plakátok elhelyezésére is.
Az OVB másodfokú határozata ellen a kérelmező bírósági felülvizsgálat iránti
kérelmet nyújtott be, az OVB határozatának megváltoztatását és annak
megállapítását kérte, hogy a DÉMÁSZ Rt. működési területén a kérelmező
hozzájárulása nélkül villanyoszlopra plakát kihelyezése a Ve. 42. § /3/
bekezdésének megsértését jelenti, ennek megfelelően plakát kihelyezésére csak a
kérelmező előzetes hozzájárulásával kerülhet sor.
Álláspontja szerint az OVB határozatának indokolása téves. Az Alkotmány 9. § /1/
bekezdésére, 13. §-ára és 8. § /4/ bekezdésére hivatkozással kifejtette, hogy a
választási kampány nem minősülhet olyan rendkívüli állapotnak, amikor az
alapvető jogok gyakorlása korlátozható lenne. Márpedig a Ptk. 99. §-a kimondja,
hogy a tulajdonos jogosult a dolog használatára, amiből az is következik, hogy
csakis a tulajdonos jogosult erre, és mindenki más csak abban az esetben, ha a
tulajdonos ehhez hozzájárul.
A Ve. „pongyola” szövegezése nem adhat felmentést a tulajdonos hozzájárulásának
beszerzése alól. Nyilvánvaló, hogy a jogszabályalkotó szándéka nem erre
irányult, pusztán a megfogalmazásba került az „épület”, a helyes „építmény”
kifejezés helyett.
Megjegyezte, hogy még a jelenlegi törvényszöveg sem zárja ki, hogy az épület és
kerítés fogalmába nem tartozó egyéb dolog esetén analógia alkalmazásával
ragaszkodjon a tulajdonosi jog csorbíthatatlanságához.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Ve. 42. § /3/ bekezdése értelmében épület falára, kerítésre plakátot
elhelyezni kizárólag a tulajdonos, a bérlő, illetőleg – állami vagy
önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan esetén – a vagyonkezelői jog
gyakorlójának hozzájárulásával lehet.
A jogszabály egyértelműen meghatározza azon helyeket, amelyekre történő
plakát-elhelyezéskor tulajdonosi, bérlői, illetve vagyonkezelői hozzájárulás
szükséges.
A Legfelsőbb Bíróság egyetértett az első és másodfokú határozatot hozó
választási bizottságoknak az e jogszabályhely értelmezésére vonatkozóan
kialakított jogi álláspontjával.
Hangsúlyozza a Legfelsőbb Bíróság, hogy a választási bizottságok és a bíróságok
is nem jogalkotó, hanem jogalkalmazó szervek, így a hatályos jogszabályok
betartására és betartatására kötelesek.
A kérelmező által „pongyola jogszabály-szövegezésként” titulált törvényi
rendelkezés kiterjesztő értelmezésére megfelelő jogszabályi alap nem áll
rendelkezésre.
A törvény fent idézett rendelkezése „épület” megjelölést használ, ez pedig az
építési jogszabályok alkalmazása és értelmezése útján sem vonatkoztatható
villanyoszlopra.
Kiemeli a Legfelsőbb Bíróság, hogy a Ve. 42. § /3/ bekezdésének ezen értelmezése
sem az Alkotmány 9. § /1/ bekezdésében rögzített, a köztulajdon és a
magántulajdon egyenjogúságának és egyenlő védelmének, sem a 13. § /1/
bekezdésében deklarált, a tulajdonhoz való jog biztosításának alapelvét nem
sérti.
A Ve. 42. § /3/ bekezdése épület faláról, kerítésről rendelkezik, általános
tulajdonjog-védelmi szabályként nem fogható fel.
Megjegyzi ugyanakkor a Legfelsőbb Bíróság, hogy helyesen mutatott rá az OVB
arra, hogy a kérelmező, illetve a tulajdonos a Ptk. és a Ptké. szabályai szerint
birtokvédelmet igényelhet.
Minderre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát a Ve. 84. § /7/
bekezdés a/ pontja alapján helybenhagyta.
A végzés elleni jogorvoslatot a Ve. 84. § /10/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. április 12.
Dr. Buzinkay Zoltán sk. tanácselnök, Dr. Fekete Ildikó sk. előadó bíró, Dr.
Darák Péter sk. bíró