144/2006. (IV. 4.) OVB határozat - a V. A. által benyújtott kifogás tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.IV.37.208/2006/4.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. B. L. jogtanácsos által képviselt Magyar Távirati Iroda Zrt. /1018 Budapest, Naphegy tér 8./ kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 144/2006. /IV. 4./ számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálati kérelme tárgyában az alulírott napon – tárgyaláson kívül – meghozta az alábbi
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási
Bizottság 144/2006. /IV. 4./ számú határozatát megváltoztatja, és V. A. 2006.
április 1-jén előterjesztett kifogását elutasítja.
E végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
A kérelmezőhöz 2006. március 31-én e-mail címről
olyan tartalmú elektronikus közleményt juttattak el, amely szerint a
Magyarországi Munkáspárt 2006 – mivel két listájával nincs reális esélye a
Parlamentbe kerülésre – a Magyar Szocialista Párt országos és fővárosi
vezetőivel történt egyeztetés után úgy határozott, hogy lemond a 2006-os
országgyűlési választásokon való megmérettetésről, és már az április 9-i első
forduló előtt visszalépteti jelöltjeit.
A kérelmező az e-mailben érkezett közleményt közzétette. Még ugyanezen a napon,
2006. március 31-én, V. A. - a Magyarországi Munkáspárt 2006 alelnöke –
elektronikus úton közleményt juttatott el a kérelmezőhöz, amelyben közölte, hogy
visszaéltek a párt nevével, internetes postafiókját feltörték, arról valótlan
információt közöltek.
Cáfolta, hogy a párt minden egyéni jelöltjét és listáját visszaléptetné; egyben
jelezte, hogy a választások tisztaságát veszélyeztető hamisítás miatt az
Országos Választási Bizottsághoz fordul, és büntető eljárást kezdeményez.
Közölte továbbá, hogy valaki jogtalanul használta a postafiókot, a jelszót
mindössze ketten, V. A. és B. M. alelnök ismerték.
V. A. 2006. április 1-jén az Országos Választási Bizottságtól /a továbbiakban:
OVB/ a választási törvény megsértésének megállapítását kérte, hivatkozással
arra, hogy a pártról valótlan állítás jelent meg; kérte továbbá, hogy az OVB
kezdeményezzen büntető eljárást, és a hasonló hamisítások megelőzése érdekében
adjon ki felhívást.
Az OVB 144/2006. /IV. 4./ számú határozatában a kifogásnak részben helyt adott
és megállapította, hogy a Magyar Távirati Iroda /a továbbiakban: MTI/ hamis
tartalmú – a Magyarországi Munkáspárt 2006 nevében átadott - közleményt
jelentetett meg, elmulasztva a közlemény valódiságának ellenőrzését, és ezzel
megsértette a választási eljárásnak a jóhiszemű és rendeltetésszerű
joggyakorlásra vonatkozó alapelvét. Egyben elrendelte, hogy az MTI 3 napon belül
a jogsértő közléssel azonos napszakban, és azonos számú alkalommal tegye közzé
az OVB határozatát.
A határozat indokolásában megállapította, hogy nem felel meg a valóságnak az a
közlemény, amely szerint a Magyarországi Munkáspárt 2006 valamennyi jelöltjét
visszalépteti. Ugyanakkor rögzítette, hogy a hamis közlemény forrásaként
megjelölt e-mail cím jogosulatlan használatával kapcsolatos tényállás és
bizonyítékok nem elegendőek bűncselekmény elkövetése alapos gyanújának
alátámasztására, ezért a büntető eljárás kezdeményezésére irányuló kifogást
elutasította.
Ugyanakkor kifejtette, hogy az MTI a közlemény megjelentetésével kapcsolatban
elmulasztotta annak valódiságát ellenőrizni, és ezzel a jelölő szervezetnek
jelentős jogsérelmet okozott, amely összeegyeztethetetlen a választási
eljárásról szóló 1997. évi C. törvény /a továbbiakban: Ve./ 3. § d/ pontjában
foglalt, a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás követelményével.
Az OVB határozatával szemben az MTI bírósági felülvizsgálati kérelmet
terjesztett elő, amelyben a V. A. által benyújtott kifogás elutasítását kérte.
Álláspontja szerint a kifogás nem tartalmazta a Ve. 77. § /2/ bekezdés b/
pontjában előírt bizonyítékokat, csupán állításokat közölt, és hivatkozott arra,
hogy V. A. korábban is, és az esetet követően is ugyanazon e-mail címről küldött
leveleket; ezért az MTI a közlemény hitelességét nem vonhatta kétségbe.
Állította, hogy a szakma szabályai szerint, és jóhiszeműen járt el, V. A.
tiltakozását követően a vitatott hírt nyomban visszavonta, és erre előfizetői
figyelmét is felhívta.
Hangsúlyozta, hogy a kifogás a Ve. 44. § /2/ bekezdésére hivatkozott, amely a
műsorszolgáltatókra, nem pedig a nemzeti hírügynökségre vonatkozik.
A kérelmező a szóbeli nyilatkozattétel lehetőségének biztosítását is kérte.
A Legfelsőbb Bíróság szóbeli meghallgatást tűzött ki, amelyről mind a
kérelmezőt, mind V. A-t értesítette.
A szóbeli meghallgatás alkalmával megjelent kérelmező képviselője előadta, hogy
a vitatott közlemény külalakjában, formájában a korábbiaknak megfelelt, nem áll
ellentétben a párt korábbi nyilatkozataival és azóta hozott döntéseivel, ezért a
közlemény tartalma csak a szokásos ellenőrzést indokolta. Hivatkozott arra, hogy
a közlemény ugyanarról az e-mail címről érkezett, mint ahonnan a párt
közleményeit korábban, és azt követően is továbbítani szokták. Csatolta az MTI
Informatikai Igazgatóságának levelét, amely szerint a párt korábbi levelét, és a
kifogásolt közleményt egyaránt a Magyarországi Munkáspárt 2006 e-mail címéről,
az „Origo freemail” szolgáltató szervereinek bejegyzett címéről küldték.
A felülvizsgálati kérelem alapos.
A Ve. 77. § /2/ bekezdés b/ pontja szerint a kifogásnak tartalmaznia kell a
jogszabálysértés bizonyítékait.
A Ve. 29/A. § /1/ bekezdése szerint a választási bizottság köteles a
döntéshozatalhoz szükséges tényállást megállapítani.
A Ve. 29/A. § /2/ bekezdése értelmében a választási bizottság eljárásában minden
olyan bizonyíték /különösen az irat, a kérelmező nyilatkozata, tanúnyilatkozata,
stb./ felhasználható, amely alkalmas a tényállás megállapításának
megkönnyítésére.
A választási bizottság a bizonyítékokat egyenként és összességükben értékeli, és
az ezen alapuló meggyőződése szerint állapítja meg a tényállást.
Az OVB határozatában a kérelmező felelősségét a Ve. 3. § d/ pontjában
meghatározott jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvének
megsértésében látta megállapíthatónak.
A Ve. 44/A. § /1/ bekezdése szerint a sajtó választási kampányban történő
részvételével /így különösen a választási eljárás alapelveinek megsértésével, a
politikai hirdetések közzétételével/ kapcsolatos kifogást hírügynökség esetében
az Országos Választási Bizottság bírálja el.
Az idézett rendelkezés értelmében a hírügynökség tevékenysége a sajtótevékenység
keretébe tartozik, a választási kampányban történő részvétellel összefüggésben.
A sajtóról szóló 1986. évi II. törvény /a továbbiakban: Stv./ a Magyar Távirati
Irodát szintén „A sajtó szervezete és az újságíró” címet viselő II. fejezetében
említi.
Az Stv. 2. § /1/ bekezdése értelmében a sajtó feladata – a hírközlés más
eszközeivel összhangban – a hiteles, pontos és gyors tájékoztatásról való
gondoskodás. Ezzel összhangban rendelkezik úgy a Nemzeti Hírügynökségről szóló
1996. évi CXXVII. törvény /a továbbiakban: Nh. tv./ 2. § /1/ bekezdés h/ pontja,
hogy a nemzeti hírügynökség közszolgálati feladatai körében a választási
időszakban külön törvényben meghatározottak szerint gondoskodik a
tájékoztatásról.
Mind az Stv. 2. § /1/ bekezdése, mind az Nh. tv. 2. § /1/ bekezdés h/ pontja a
gondos tájékoztatás követelményét fogalmazza meg a kérelmező számára. Ennek
megfelelően az OVB helyes jogi álláspontra helyezkedett, amikor azt vizsgálta,
hogy a kérelmező a sajtóról szóló jogszabályok, és a választási eljárás
alapelveinek érvényre juttatása érdekében járt-e el.
Tévesen jutott azonban arra a következtetésre, hogy e tevékenysége során a
kérelmező megsértette a vitatott közlemény valódiságának ellenőrzésére vonatkozó
szakmai szabályokat. Az OVB megállapításával ellentétben ugyanis a kérelmező nem
mulasztotta el a sérelmezett közlemény ellenőrzését, hanem azt a rendelkezésére
álló adatok és formai jegyek alapján végezte el.
A Legfelsőbb Bíróság kiemeli, hogy a kérelmező a vitatott közleményt ugyanarról
az e-mail címről kapta, mint a Magyarországi Munkáspárt 2006 korábban, illetve a
vitatott esetet követően küldött közleményeit.
A kérelmező a szóbeli meghallgatáson tett előadása szerint a vitatott közlemény
minden formai jegyét illetően megegyezett a Magyarországi Munkáspárt 2006
korábbi közleményeivel. A kérelmező által a bírósági felülvizsgálati eljárásban
előadott, fenti körülmények figyelembevételét a Ve. 83. § /5/ bekezdése tette
lehetővé.
A Legfelsőbb Bíróság hangsúlyozza, hogy az elvárható gondosság követelménye sem
teszi lehetővé minden elektronikus közlemény ellenőrzését oly módon, hogy annak
valódiságára a kérelmező viszontválasszal, vagy más módon rákérdezzen.
Amennyiben tehát nincsenek olyan körülmények, amelyek a közlemény valódiságát
alappal megkérdőjeleznék, az MTI által végzett formai ellenőrzés is elegendő.
A vitatott közlemény tartalmát illetően a Legfelsőbb Bíróság nem osztotta az OVB
álláspontját.
V. A. kifogásából is kitűnik, hogy a Magyarországi Munkáspárt 2006 Elnöksége
korábban is tett olyan nyilatkozatot, hogy „ahol saját állva maradt jelöltünk
nincs, mindenütt, az első és a második fordulóban egyaránt, a jobboldallal
szemben legesélyesebb baloldali jelöltet támogatjuk. Abban vagyunk érdekeltek,
hogy a választás után Magyarországon a jelenleginél baloldalibb kormány
alakuljon.” Ehhez mérten - hírügynökségi szempontból – nem kirívó egy olyan
tartalmú közlemény, amely a Magyar Szocialista Párt javára történő
visszalépésről tudósít.
A fenti körülményekre figyelemmel a kérelmező részéről nem álltak rendelkezésre
olyan adatok, amelyek a szokásos formai vizsgálaton túlmenően tették volna
indokolttá a közlemény eredetének, valódiságának ellenőrzését.
A kérelmező tehát nem követett el olyan – a szakmai gondosság követelményébe
ütköző – szabályszegést, amely megalapozhatná a Ve. 3. §-ának d/ pontjába
foglalt jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének sérelmét.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát – figyelemmel a Ve. 78.
§ /3/ bekezdésében foglaltakra – úgy változtatta meg, hogy a kifogást
elutasította.
Budapest, 2006. április 7.
Dr. Buzinkay Zoltán sk. tanácselnök, Dr. Darák Péter sk. előadó bíró, Dr.
Fekete Ildikó sk. bíró