76/2006. (III. 05.) OVB határozat - dr. T. Z. kifogása tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.IV.37.134/2006/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. M.-T. Á. ügyvéd által képviselt dr. T. Z. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 2006. március 5-én meghozott 76/2006. /III. 5./ számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az alulírott napon - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 76/2006.(III. 5.) számú
határozatát helybenhagyja.
E végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
A kérelmező 2006. március 2-án a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
törvény /a továbbiakban: Ve./ 3. § a/, c/ és d/ pontjában meghatározott
választási eljárási alapelvek megsértése miatt nyújtott be kifogást az Országos
Választási Bizottsághoz /a továbbiakban: OVB/.
Előadta, hogy a Népszabadság című, országos terjesztésű napilap 2006 február
28-i számában „Fejlesztési leltár 2007-2013” címmel megjelent melléklet a lap
részeként közzétett politikai hirdetés, ennek ellenére a napilap e jellegét nem
tüntette fel.
Kérte, hogy az OVB állapítsa meg, hogy a Népszabadság című lap megsértette a Ve.
3. § a/, c/ és d/ pontját, tiltsa el a lapot a további jogszabálysértéstől, és
kötelezze a lap szerkesztőségét határozatának közzétételére.
Az OVB 76/2006. /III. 5./ számú határozatában a kifogást elutasította.
A határozat indokolása szerint a sajtóban közzétett politikai hirdetés fogalmát
sem a Ve., sem a sajtóról szóló 1986. évi II. törvény nem tartalmazza, a
vitatott esetben pedig a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I.
törvény, illetve a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvény
rendelkezéseit sem lehet alkalmazni.
Kifejtette, hogy csak sajtóetikai normaként fogalmazható meg az a követelmény,
hogy a hirdetésnek el kell különülnie a lap szerkesztőség által készített
részeitől.
A melléklet esetében ez az elkülönülés úgy valósult meg, hogy a lap egyéb
részeitől eltérő betűtípussal szedett négy oldalas szöveget a lap közepén
helyezték el, önálló oldalszámozással. Így az átlagos újságolvasóban az a
benyomás alakulhatott ki, hogy a melléklet négy oldala nem tartozik a
szerkesztőség által készített laprészhez. Ennek alapján az OVB úgy foglalt
állást, hogy a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás választási alapelve
nem sérült, a további alapelvek pedig a vitatott hirdetéshez nem kapcsolhatók.
Az OVB határozatával szemben a kérelmező bírósági felülvizsgálati kérelmet
terjesztett elő, előadva, hogy a Népszabadságban megjelent melléklet politikai
hirdetés, ennek ellenére a hirdetést feladó párt nevét vagy logóját nem
tartalmazza; ezért sérti a Ve. 3. § d/ pontjában meghatározott jóhiszemű és
rendeltetésszerű joggyakorlás elvét.
Álláspontja szerint a joggyakorlás jóhiszeműségének megállapítása körében a
sajtóetikai szabályokat és a sajtó gyakorlatát is figyelembe kell venni.
Hivatkozott arra, hogy a bírósági felülvizsgálati kérelemhez csatolt
mellékletekből kitűnően a Népszabadság és más lapok gyakorlata szerint is a
politikai hirdetések a lap többi részétől kerettel elválasztva jelennek meg,
ebbéli minőségük feltüntetésre kerül. Általában a hirdetésen is szerepel a
„fizetett politikai hirdetés” megjelölés. Az átlagos újságolvasó számára a
fizetett politikai hirdetések ezen együttes szempontok alapján ismerhetők fel.
Önmagában az oldalak számozásával, vagy a lap betűtípusával jelzett elkülönülés
nem elegendő, ezért az olvasók joggal gondolhatták, hogy a Népszabadság napilap
önszántából közölte az új Magyarország-programot.
Hangsúlyozta, hogy önmagában a Ve. alapelvének sérelme is megalapozhatja a
jogorvoslatot még akkor is, ha a politikai hirdetés közzétételére vonatkozó
konkrét jogszabályi előírás nincs.
Utalt arra, hogy az MSZP 2006. február 28-án elkészített Választási Etikai Kódex
Tervezetének 5. szakasza is megkívánja, hogy a választási propaganda-anyagokat
jól felismerhető, és mással össze nem téveszthető módon sajátjukként jelezzék.
Az OVB határozatának indokolására utalva rámutatott arra, hogy amennyiben a
mellékletet szórólapnak tekintik, úgy azon impresszumot kellett volna
feltüntetni.
A Ve. 44/A. §-ából azt a következtetést vonta le, hogy a politikai hirdetésekkel
kapcsolatosan az írott média területén is elkövethető az esélyegyenlőség
alapelvének sérelmét megvalósító jogsértés, amennyiben a Népszabadság napilap
más jelölő szervezet számára nem ugyanilyen feltételekkel biztosít hirdetési
felületet.
Az előadottak alapján kérte annak megállapítását, hogy a Népszabadság
megsértette a Ve. 3. § c/ és d/ pontját, amikor nem biztosította a jelölő
szervezetek esélyegyenlőségének feltételeit az újságban való megjelenéssel
kapcsolatban, illetve nem tüntette fel mellékletének politikai
hirdetés-jellegét; hogy a Magyar Szocialista Párt megsértette a Ve. 3. § c/ és
d/ pontját, amikor a mellékletben nem tüntette fel nevét és/vagy logóját,
valamint, hogy képviselője útján tagadta a melléklet fizetett politikai hirdetés
jellegét, és ezzel félrevezette a jelölő szervezeteket, illetve a
választópolgárokat, továbbá a Népszabadság napilap, valamint a Magyar
Szocialista Párt eltiltását kérte a további jogszabálysértéstől.
A kérelmező felülvizsgálati kérelme nem alapos.
A Ve. 82. § /2/ bekezdése szerint bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet
benyújtani
a/ jogszabálysértésre hivatkozással, illetve
b/ a választási bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen.
A Ve. 82. § /4/ bekezdés a/ pontja kimondja, hogy a bírósági felülvizsgálat
iránti kérelemnek tartalmaznia kell a kérelem 82. § /2/ bekezdése szerinti
jogalapjának megjelölését.
A Ve. 82. § /5/ bekezdése lehetővé teszi, hogy a bírósági felülvizsgálat iránti
kérelemben új tényeket és bizonyítékokat is felhozzanak.
A Ve. idézett rendelkezései nem hagynak kétséget a felől, hogy a Legfelsőbb
Bíróság az Országos Választási Bizottság határozatának bírósági felülvizsgálatát
végzi. Nincs tehát eljárási lehetőség arra, hogy a kérelmező olyan - az Országos
Választási Bizottsághoz előterjesztett kifogásban elő nem terjesztett - kérelmet
nyújtson be bírósági felülvizsgálati kérelmében, amelyet az OVB nem bírált el.
Ennek megfelelően alaptalan a kérelmező kérelme atekintetben, hogy a Legfelsőbb
Bíróság állapítsa meg, miszerint a Magyar Szocialista Párt megsértette a Ve. 3.
§ c/ és d/ pontját, illetve tiltsa el a Magyar Szocialista Pártot a további
jogsértéstől.
A kérelmező OVB-hez benyújtott kifogásában is kérte azonban a Népszabadság című
napilap által elkövetett jogsértés megállapítását és a napilap eltiltását a
további jogsértéstől, valamint a lap szerkesztőségének kötelezését az OVB
határozatának közzétételére.
E körben a Legfelsőbb Bíróság az alábbiakat állapítja meg:
A Ve. 82. § /2/ bekezdése értelmében a bíróság az OVB határozatának
felülvizsgálatára vagy jogszabálysértés okán, vagy mérlegelési jogkör
gyakorlásával összefüggésben jogosult.
A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem egyrészt a Ve. 3. § c/ bekezdésében
megfogalmazott esélyegyenlőségi alapelv, és a 3. § d/ bekezdésében rögzített
jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvének megsértésére hivatkozott;
másrészt a sajtóetikai szabályok, illetve az írott sajtó által kialakított
gyakorlat alapján az OVB mérlegelését támadta, a melléklet közlési módjának
elfogadhatósága vonatkozásában.
A Népszabadság című napilap kérelmező által vitatott eljárása az esélyegyenlőség
elvét nem sérti; az MSZP programjának közlése mellett ugyanis nincs adat arra,
hogy más politikai párt vonatkozásában diszkriminatív módon járt volna el.
A bírósági felülvizsgálati kérelmet nem tényekre alapozza, hanem csupán
feltételezi, hogy hasonló közlés nem mindenki számára ugyanolyan feltételekkel
érhető el.
A jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvének sérelme akkor valósulhat
meg, ha valamely jog jogosultja jogával visszaélésszerűen él. Ennek egyik
lehetőségeként fogalmazta meg az Alkotmánybíróság azt az esetet, amikor a
választópolgárok nem azért élnek az igazolás lehetőségével, hogy lakóhelyüktől
távol is gyakorolják választójogukat, hanem kifejezetten azért utaznak el
lakóhelyükről - a várható választási eredmények ismeretében -, hogy igazolással
más településen és választókerületben adhassák le szavazatukat, és gyakorolják
választójogukat /338/B/2002. számú alkotmánybírósági határozat, dr.
Tertyánszkiné dr. Vasadi Éva különvéleménye/.
Az Alkotmánybíróság 32/2001. /VII. 11./ AB számú határozatának indokolásában azt
állapította meg, hogy az aláírásgyűjtő íven egymás mellett több kérdés oly módon
való szerepeltetése, hogy az ajánlási jogával élni kívánó választópolgár azokra
egyenként, külön-külön nem tud egyértelmű választ adni és egyben a kérdések
közül választani, az Alkotmány 2. § /2/ bekezdése mellett az Alkotmány 2. § /1/
bekezdése alapján a jogbiztonság érdekében megfogalmazott általános eljárási
alapelvekkel is ütközik: mindenekelőtt a népszavazás tisztaságának megóvása, a
jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás értékei sérülhetnek.
Az OVB 19/2002. /IV. 18./ számú állásfoglalásában azt állapította meg, hogy a
jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvének súlyos sérelmét valósítja
meg, ha a választási névjegyzék alapján bárki hozzáférhetővé tesz olyan
adatokat, amelyek a szavazati jogukat gyakorolt, illetőleg a szavazni jogosult,
de még meg nem jelent választópolgárok személyére vonatkoznak. A közjogi
jogosultságokkal való visszaélés tehát - a felsorolt esetekhez hasonlóan- az
egyébként törvényes lehetőségként rendelkezésre álló, a szavazópolgárok
meggyőzését célzó média reklámmal is megvalósítható.
A fentiekre is figyelemmel, a kérelmező bírósági felülvizsgálati kérelmében,
helyesen utalt arra, hogy a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvének
sérelme valósulhat meg, amennyiben valamely politikai párt programja, politikai
hirdetése a lap többi szerkesztett részétől nem különül el, és azt a látszatot
kelti, hogy az a szerkesztőség által hírértékűnek tartott, a sajtóban
ismertetésre kerülő dokumentum.
A vitatott melléklet megjelenési módját azonban az OVB határozatában okszerűen,
a logika szabályainak megfelelően vizsgálta és értékelte.
Az OVB által mérlegelt körülmények /a lap egyéb részeitől eltérő betűtípus,
önálló oldalszámozással a lap közepén elhelyezett külön négy oldalas szöveg/
valóban az elkülöníthetőséget támasztják alá. Ezen túlmenően a napilap első
oldalán található tartalomjegyzék egyértelműen utal arra, hogy a négy oldalas
melléklet az MSZP által elkészített új Magyarország-programról szól, amely
fejlesztési elképzeléseket tartalmaz. A melléklet minden oldalának fejrészén
olvasható, hogy a „Fejlesztési-leltár 2007-2013” megnevezésű dokumentum „A
szocialisták új Magyarország-programja”.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság úgy ítélte meg, hogy a melléklet az
átlagos újságolvasó számára nem keltett olyan benyomást, hogy az az újság
szerkesztett részéhez tartozik.
A Legfelsőbb Bíróság hangsúlyozza, hogy az elkülönítés egyértelműbb módja, ha a
politikai pártok programjait és dokumentumait az írott sajtó a „fizetett
politikai hirdetés” minőség feltüntetésével közli; ilyen irányú törvényi előírás
hiányában azonban kötelezettségként nem kérhető számon.
Az egyértelmű megjelölés mellőzése azonban azzal az következménnyel jár, hogy -
ilyen irányú kérelem esetén - a választási hatóságoknak és jogorvoslati
szerveknek esetről esetre vizsgálniuk kell, vajon a közlés módja nem alkalmas-e
a szavazópolgárok megtévesztésére, félrevezetésére.
A kifejtettek alapján a Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság
76/2006.(III. 5.) számú határozatát a Ve. 84. § /3/ és /7/ bekezdése alapján
helybenhagyta.
A további jogorvoslatot a Ve. 84. § /1/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. március 9.