A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.III.37.121/2006/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 2006. február 27. napján kelt 70/2006.(II.27.) számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az alulírott napon - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 70/2006.(II.27.) számú határozatát helybenhagyja.
Ez ellen a végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s :
A kérelmező az Országos Választási Bizottsághoz (a továbbiakban: OVB) 2006. február 25-én benyújtott kifogásában előadta, hogy az Oktatási Minisztérium a hivatalos honlapjára olyan tartalmú közleményt tett ki, amely Magyar Bálint személyiségi jogi perével kapcsolatban valótlanságokat tartalmaz, és a valóságot hamis színben tünteti fel, a Magyar Távirati Iroda pedig kritika nélkül átvette a közleményt és feltette saját honlapjára. Álláspontja szerint a választás tisztaságának megóvása, az esélyegyenlőség, valamint a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás választási eljárási alapelvek megkövetelik a végrehajtó hatalomtól, hogy egyik jelölt mellett se kampányoljon. A jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvét sérti, hogy Magyar Bálint országgyűlési képviselőjelölt a személyes ügyében hozott ítéletről az Oktatási Minisztérium honlapján keresztül ad a valóságnak meg nem felelő tájékoztatást. Kérte ezért a jogszabálysértés tényének megállapítását és a jogsértők eltiltását a további jogsértésektől.
Az OVB a 70/2006.(II.27.) számú határozatával a kifogást elutasította. Határozatának indokolásában megállapította, hogy az OVB 5/2002.(II.7.) állásfoglalása szerint a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) szervi hatálya alá nem tartozó állami szervek - például az Országgyűlés, a Kormány és más közigazgatási szervek, a bírói, ügyészi szervek stb. - nem résztvevői a Ve. tárgyi hatálya alá tartozó választási eljárásnak. A Ve. szervi hatálya alá nem tartozó állami szervek feladat és hatáskör gyakorlása, tevékenysége nem tartozik a Ve. által szabályozott választási eljárás körébe. A fentiek alapján az OVB nem vizsgálja az Oktatási Minisztérium tevékenységét.
A 4/2002.(II.7.) OVB állásfoglalásra figyelemmel pedig a közlemény megjelentetése nem kampánycselekmény, mert ekkor Magyar Bálint még nem volt nyilvántartásba vett jelölt, jelenleg pedig a kifogásolt közlemény nem szerepel a Magyar Távirati Iroda honlapján.
A kérelmező az OVB határozata ellen bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújtott be. Álláspontja szerint a határozat részben a tényállás téves megállapítása, részben a jogszabályok téves értelmezése és alkalmazása miatt jogszabálysértő. Tévesen állapította meg az OVB, hogy jelenleg már a kifogásolt közlemény nem szerepel a Magyar Távirati Iroda honlapján. Az OVB tévesen hivatkozott továbbá az 5/2002.(II.7.) számú állásfoglalására, amikor az Oktatási Minisztérium tevékenységének vizsgálatától elzárkózott, mert az Oktatási Minisztérium nem hatás- és feladatkörében járt el, amikor egy folyamatban levő perről adott ki a valóságnak meg nem felelő tájékoztatást. Magyar Bálint 2006. február 24-e óta hivatalosan is jelölt, tehát ettől kezdve az a magatartása, hogy a személyiségi jogi perével kapcsolatos közleményét az Oktatási Minisztérium internetes honlapján hirdeti, kampánycselekménynek minősül. Kérte ezért az OVB határozatának a kifogásban foglalt kérelemnek megfelelő megváltoztatását.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Ve. 3. §-ának a/, c/, és d/ pontjai értelmében a választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás megakadályozása, az esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között, valamint a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelveit.
A Ve. 1. §-ának rendelkezése szerint e törvény célja, hogy a választópolgárok, a jelöltek és a jelölő szervezetek, valamint a választási szervek egységes, áttekinthető és egyszerű eljárási szabályok alapján, törvényes keretek között gyakorolhassák a választásokkal kapcsolatos jogaikat. A Ve. szervi hatálya alá nem tartozó szervek - közöttük az Oktatási Minisztérium - a Ve. 1. és 3. §-ai alapján nem résztvevői a Ve. tárgyi hatálya alá tartozó választási eljárásnak.
A Ve. szervi hatálya alá nem tartozó állami szervek feladat- és hatáskör gyakorlása, tevékenysége nem tartozik a Ve. által szabályozott választási eljárás körébe. Ezért az állami szervek hatáskörének és feladatkörének gyakorlása, működése nem sorolható a Ve. 149. § o/ pontjában meghatározott és VI. fejezetében szabályozott választási kampány körébe és kampánycselekménynek nem minősíthető.
Nem megalapozott a felülvizsgálati kérelem arra való hivatkozása, hogy az Oktatási Minisztérium nem hatás- és feladatkörében járt el, amikor egy folyamatban lévő perről adott ki tájékoztatást, mivel az Oktatási Minisztérium honlapján megjelenő minden tájékoztatás, közlemény a Minisztérium tevékenységéhez kapcsolódik, még akkor is, ha az a miniszter vagy más köztisztviselő személyével hozható összefüggésbe. Az OVB hatáskörét az országgyűlési képviselők választása során a Ve. 90/A. §-ának /4/ bekezdése állapítja meg. A 90/A. § /4/ bekezdésének l/ pontja alapján az OVB a tudomására jutott törvénysértés esetén kezdeményezi a hatáskörrel rendelkező szerv döntését, de a Ve. nem ad felhatalmazást az állami szervek tevékenysége feletti törvényességi felügyeletre, így annak megítélésére sem, hogy egy minisztérium a honlapját milyen célra használja.
Magyar Bálint személyiségi jogi perével kapcsolatos közlemény tartalmánál fogva sincs összefüggésben az országgyűlési képviselői választással, így az a Ve. 149. § o/ pontban meghatározott kampánytevékenységgel egyébként sem hozható összefüggésbe.
Az OVB felülvizsgálati kérelemmel támadott határozatában mindezek alapján - a Legfelsőbb Bíróság választási ügyekben kialakított joggyakorlatával is összhangban (Kvk.IV.37.311/2004., Kvk.III.37.305/2004., Kvk.III.37.396/2003. számú határozatok) - helyesen állapította meg, hogy az Oktatási Minisztérium honlapján a közlemény megjelentetése nem minősül kampánycselekménynek. A Legfelsőbb Bíróság ezért a Ve. 84. § /7/ bekezdés a/ pontja alapján az OVB határozatát helybenhagyta.
A további jogorvoslatot a Ve. 84. § /10/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. március 2.