A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.IV.37.120/2006/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. M. J. ügyvéd által képviselt Sz.
F. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság /1450 Budapest, Pf. 81./
72/2006. /II. 27./ számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat
iránti kérelme tárgyában az alulírott napon - tárgyaláson kívül - meghozta az
alábbi
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 72/2006. / II. 27./
számú határozatát helybenhagyja.
E végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
Az Országos Választási Bizottság 2006. február 23-án hozott 61/2006. /II 23./
számú határozatában a Független Kisgazda, Földmunkás és Polgári Pártot - mint
jelölő szervezetet - nyilvántartásba vette.
A nyilvántartásba vételi kérelemhez mellékelték a Fővárosi Bíróság 2006. február
21-én kelt Pk.69374/1989. számú kivonatát a Független Kisgazda, Földmunkás és
Polgári Párt társadalmi szervezet nyilvántartási adatairól, amely szerint a
társadalmi szervezet képviselője H. P.
A kérelmező 2006. február 24-én iktatott kérelmében a Független Kisgazda,
Földmunkás és Polgári Párt törlését kérte a jelölő szervezetek listájáról,
figyelemmel arra, hogy a nyilvántartásba vétel alaki szempontból hibás, majd
2006. február 27-én iktatott kérelmében a Független Kisgazda-, Földmunkás- és
Polgári Párt jelölő szervezetkénti nyilvántartásba vételét kérte.
Az Országos Választási Bizottság 72/2006. /II. 27./ számú határozatával Sz. F.
kérelmét - mint nyilvántartásba vételi kérelmet - visszautasította.
A határozat indokolása szerint a Független Kisgazda, Földmunkás és Polgári Párt
2006. február 23-i jelölő szervezetkénti nyilvántartásba vételéhez csatolt, a
társadalmi szervezet bírósági nyilvántartásából kiállított kivonat szerint a
párt képviseletére kizárólag H. P. jogosult; ezért az Országos Választási
Bizottság a jelölő szervezet jogszerű képviselőjeként kizárólag H. P-t, vagy a
szabályszerű meghatalmazásával rendelkező más személyt ismer el. Minthogy Sz. F.
ilyen meghatalmazással nem rendelkezett, a jelölő szervezet képviseletére
vonatkozó jogosultságát az Országos Választási Bizottság nem látta igazoltnak.
Az Országos Választási Bizottság - határozata alapjául - a választási eljárásról
szóló 1997. évi C. törvény /a továbbiakban: Ve./ 51. § /1/ bekezdését, 56. § /1/
bekezdését, 82. § /1/ bekezdését, 83. § /1/, /2/ és /7/ bekezdését és a 84. §
/1/ bekezdését jelölte meg.
Az Országos Választási Bizottság határozatával szemben a kérelmező
felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő, amelyben az egyesülési jogról szóló
1989. évi II. törvény /a továbbiakban: Etv./ 15. § /5/ és /6/ bekezdésére
hivatkozással azt adta elő, hogy a képviseleti jogosultság megállapítása körében
több bírósági eljárás is folyamatban van, és az Országos Választási Bizottság
csak ezek befejezése után dönthet a Független Kisgazda, Földmunkás és Polgári
Párt jelölő szervezetkénti nyilvántartásba vételéről. Ellenkező esetben ugyanis,
ha e perek jogerősen lezárulnak és H. P. képviseleti jogának törlése mellett
képviselőként Sz. F-et veszik nyilvántartásba, Hegedűs Péter bejelentését más
pártok érvénytelenség okán megtámadhatják, ami végső soron a választások
érvénytelenségéhez vezethet. Másrészt rámutatott arra, hogy az Országos
Választási Bizottság a Független Kisgazda, Földmunkás és Polgári Pártot hibás
névvel vette nyilvántartásba.
A kérelem alaptalan.
A Ve. 51. § /1/ bekezdésében írtak szerint azt a jelölő szervezetet, amely
jelöltet vagy listát kíván állítani, a társadalmi szervezetek bírósági
nyilvántartásából a választás kitűzését követően kiállított kivonat csatolásával
kell bejelenteni.
A Ve. 55. § /2/ bekezdése szerint az illetékes választási bizottság minden, a
törvényes feltételeknek megfelelő jelölő szervezetet, jelöltet, illetőleg listát
- a bejelentést követő 3 napon belül - nyilvántartásba vesz.
A Ve. 56. § /1/ bekezdése értelmében a választási bizottság visszautasítja a
jelölő szervezet nyilvántartásba vételét, ha a jelölő szervezet a törvényes
feltételeknek nem felel meg.
A kérelmező felülvizsgálati kérelmében lényegében azért vitatta a Független
Kisgazda, Földmunkás és Polgári Párt jelölő szervezetkénti nyilvántartásba
vételének törvényességét, mert az Országos Választási Bizottság nem várta meg a
képviseleti jogosultság megállapítása körében folyamatban lévő perek jogerős
befejezését, illetve hibásan vette nyilvántartásba a Független Kisgazda,
Földmunkás és Polgári Párt nevét.
A Ve. idézett 55. § /2/ bekezdése szerint azonban az Országos Választási
Bizottság a bejelentést követően a nyilvántartásba vétel tárgyában döntést kell,
hogy hozzon, a választási eljárás egymásra épülő, szigorú határidőit nem lépheti
túl; ezért a képviseleti jogosultság vizsgálata vonatkozásában az Országos
Választási Bizottság a Ve. 51. § /1/ bekezdésének megfelelően törvényesen járt
el, amikor a Független Kisgazda, Földmunkás és Polgári Párt nyilvántartási
adatairól kiállított 2006. február 21-i kivonat alapján a kérelmező képviseleti
jogának hiányát állapította meg, és képviseleti jog hiányában a kérelmező
nyilvántartásba vételi kérelmét visszautasította.
A kérelmező felülvizsgálati kérelmében arra is hivatkozott, hogy a Független
Kisgazda, Földmunkás és Polgári Pártot téves, pontatlan névvel vették
nyilvántartásba.
A Ve. 82. § /2/ bekezdés a/ pontja értelmében az Országos Választási Bizottság
határozata ellen jogszabálysértésre hivatkozással lehet bírósági felülvizsgálat
iránti kérelmet benyújtani.
A Ve. 77. § /1/ bekezdése nem hagy kétséget afelől, hogy jogszabálysértés alatt
a választásra irányadó jogszabály, illetőleg a választás és a választási eljárás
alapelveinek megsértését kell érteni.
A jogszabálysértés értelemszerűen mindig a felülvizsgálni kért határozattal
összefüggésben kell, hogy fennálljon.
Az Országos Választási Bizottság 72/2006. /II. 27./ számú határozatában azonban
nem a Független Kisgazda, Földmunkás és Polgári Párt nyilvántartásba vételéről
rendelkezett, hanem a kérelmező nyilvántartásba vételi kérelmét utasította
vissza; jogszabálysértő volta tehát az esetleges pontatlan nyilvántartásba
vétellel összefüggésben nem állapítható meg.
A kifejtettekre figyelemmel az Országos Választási Bizottság határozata nem volt
jogszabálysértő, ezért azt a Legfelsőbb Bíróság a Ve. 84. § /7/ bekezdés a/
pontja értelmében helybenhagyta.
A végzés elleni további jogorvoslatot a Ve. 84. § /10/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. március 2.