A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
KvK.IV.37.114/2006/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. M. T. Á. ügyvéd által képviselt
dr. T. Z. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 2006. február 20. napján
kelt határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme
tárgyában az alulírott napon - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság határozatát helybenhagyja.
E végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s
A kérelmező az Országos Választási Bizottság /a továbbiakban: OVB/ 2006. február
16-án kiadott közleményével kapcsolatban kifogást terjesztett elő. Ebben arra
hivatkozott, hogy a választási eljárásról szóló, többször módosított 1997. évi
C. törvény /a továbbiakban: Ve./ az OVB hatásköri jogosítványai között kizárólag
a határozatot, illetve a választással kapcsolatos jogszabályok egységes
értelmezése, és az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében hozott
állásfoglalást határozza meg, más - akár egyedi, akár általános - döntési formát
nem biztosít számára.
Közlemény kiadása a választási bizottságok részére kizárólag két esetben, a
választás második fordulójáról történő tájékoztatás (Ve. 87. § /1/ bekezdés) és
az országos népszavazás eredményének közzétételekor (Ve. 129. §) megengedett.
Ezzel szemben az OVB kifogásolt közleménye önálló döntés, amelyet a Bizottság
testületi ülés keretében, többségi szavazással hoz meg.
A kérelmező alkotmányos és tartalmi szempontból is jogsértőnek tartotta a
közleményt és kifogásolta, hogy az OVB túllépte a hatáskörét, a Ve. alapelvekre
vonatkozó, 3. §-a érvényre juttatása tekintetében is.
Az OVB a kifogást elutasította.
Határozatának indokolásában kifejtette, hogy a Ve. 21. § /1/ bekezdésében
meghatározott /így a választások tisztaságának, törvényességének és a választás
törvényes rendjének helyreállításával kapcsolatos/ feladataival összefüggésben a
Ve. különös részében az egyes választási eljárásokra vonatkozóan számos
hatáskört állapít meg az OVB részére. Ezeken a rögzített hatáskörökön túlmenően,
a joghatás kiváltására nem alkalmas cselekmények tekintetében az OVB lehetőségei
szélesek. A testület minden olyan, joghatást ki nem váltó - ezért jogsérelmet
nem okozó - cselekményt megvalósíthat, amellyel a Ve. 21. § /1/ bekezdésében
meghatározott feladatok teljesítését szolgálja, és összhangban van a választási
eljárás alapelveivel /Ve. 3. §/.
Ennek egyik lehetséges módjaként jelölte meg az OVB az általa több mint 15 éve
folytatott gyakorlatot, mely szerint közlemény formájában hívja fel a választási
eljárás szereplőinek figyelmét a választás törvényes rendjét veszélyeztető, ám
jogértelmezési problémát fel nem vető cselekményekkel kapcsolatosan.
A közlemény nem tartalmaz tehát döntést, csupán tájékoztat. A határozat
indokolása szerint a kifogásolt közlemény még burkolt formában sem foglalkozott
konkrét üggyel, nem állapított meg konkrét tényállást, kizárólag a Btk. egyik
törvényi tényállására hívta fel a figyelmet.
Az OVB álláspontja szerint téves a kifogástevő azon véleménye, amely a
választási szervek hatáskörét kizárólag választási eljárási szabályok
alkalmazására korlátozza. Ezzel szemben nem csak eljárásjogi, hanem választási
anyagi jogi rendelkezésekre is kiterjed az OVB hatásköre. Ezt támasztják alá a
Ve. 77. §-ának és 90/A. §-ának megfogalmazásai is.
A kérelmező az OVB határozata ellen bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet
nyújtott be.
Álláspontja szerint az OVB határozata jogszabálysértő, és egyben sérti a Ve.
választások alapelveire vonatkozó, 3. § d/ pontjában foglalt jóhiszemű és
rendeltetésszerű joggyakorlás elvét is.
Jogszabálysértő a határozat, mert
1. a közlemény burkolt határozatot tartalmaz;
2. a határozatban kifogásolt közlemény a Ve. szerinti alapelvi sérelemre
hivatkozással került kiadásra, azonban a közleményben szereplő elektronikus
adatkezelés - a közleményben hivatkozott formában - nem tartozik a választási
eljárás körébe, ezért az e hatáskörre történő alapozás téves;
3. a közlemény jogkérdésben tartalmaz állásfoglalást.
Hangsúlyozta a kérelmező, hogy a közleményben szereplő burkolt határozatként
érvényesülő megállapítások komoly kihatással lehetnek a választási kampányra, és
a közleménnyel szembeni jogorvoslati lehetőség hiánya különösen sérelmessé
teheti a választási eljárás egyes szereplőinek helyzetét.
Kérte, hogy a Legfelsőbb Bíróság ne csak a kifogásolt határozatot, hanem a
kifogás tárgyát képező közlemény meghozatalát megelőző eljárást is vizsgálja
meg.
Álláspontja szerint az MSZP kampányigazgatójának az OVB-nél 2006. február 15-én
előterjesztett kérelme is burkolt kifogást tartalmazott egy egyedi -
számítástechnikai rendszerrel rögzített dokumentumok letöltésével kapcsolatos -
ügyben.
Mivel azonban az egyedi ügyben - a törvény által egyértelműen a jogsértés
megtörténtétől számítandó - három napos jogorvoslati határidő a kérelem
benyújtásakor már lejárt, ezért azt, egy látszólagos jogkérdésbe burkolva,
állásfoglalási kérelemben terjesztette elő.
Az OVB tehát egy, a jogorvoslati határidőn túli kifogás lehetőségét értelmező -
egyébként teljesen fölösleges - állásfoglalásához kapcsolódóan reagált a
kifogásolt közleménnyel.
Hangsúlyozta a kérelmező, hogy - álláspontja szerint - az OVB a Ve. alapelvekre
vonatkozó 3. §-át is tévesen értelmezi.
A közlemény kapcsán benyújtott kifogásában ugyanis nem általában kérdőjelezte
meg az OVB-nek az elektronikus adatkezelésre vonatkozó jogszabályok alkalmazása
körében gyakorolt hatáskörét, hanem éppen azt kifogásolta, hogy miközben az OVB
közleményének jogi alapjául a Ve. 3. §-át jelölte meg, addig figyelmen kívül
hagyta azt, hogy a Ve. 3. § felvezető mondatának rendelkezése szerint e körben
az OVB hatásköre szűkített, mert csak "a választási eljárás szabályainak
alkalmazása során" kell a választásban érintett résztvevőknek érvényre
juttatniuk az alapelveket.
A közleményben hivatkozott "elektronikus adatkezelés" fogalom viszont
teljességgel eltérő értelmezésű, mivel az a büntetőjogi védelemben is
részesített, speciális adatkezelésre, az ún. internetes adatkezelésre
vonatkozik.
Álláspontja szerint olyan jogsértések esetében, amelyek nem tartoznak a
választási eljárás alkalmazási körébe - mint pl. a közlemény szerint az
internetes adatkezelés is -, az OVB nem rendelkezik hatáskörrel.
Hivatkozott a kérelmező a Legfelsőbb Bíróság más választási ügyben hozott eseti
döntésére, amely a közlemények kapcsán tett megállapításokat. Álláspontja
szerint azonban az általa kifogásolt közlemény ettől eltérően egyértelmű jogi
állásfoglalást tartalmaz, amikor úgy fogalmaz, hogy "a választási eljárás
alapelvei megkövetelik az elektronikus adatkezelésre vonatkozó jogszabályok
betartását is".
Az OVB határozat tehát e tekintetben formailag is jogszabálysértő.
Kérte a kérelmező, hogy a Legfelsőbb Bíróság az OVB határozatát változtassa meg,
mondja ki, hogy az OVB-nek ilyen tartalmú, jogi állásfoglalást tartalmazó
közlemény kibocsátására hatásköre nincs, továbbá, hogy a közlemény burkolt
határozatot tartalmaz, és egyben szólítsa fel az OVB-t közleményének
visszavonására.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Ve. 3. §-a értelmében a választási eljárás szabályainak alkalmazása során a
választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az alábbi
alapelveket:
a/ a választás tisztaságának megóvása, a választási
csalás megakadályozása;
b/ önkéntes részvétel a jelölésben, a választási
kampányban, a szavazásban;
c/ esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetekközött;
d/ jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás;
e/ jogorvoslat lehetősége és pártatlan elbírálása;
f/ a választás eredményének gyors és hiteles
megállapítása.
A kérelmező által kifogásolt OVB közlemény e szakasz a/, c/ és d/ pontja
kiemelésével hívta fel a választási eljárásban szereplők figyelmét az
elektronikus adatkezelésre vonatkozó jogszabályok betartására, továbbá
figyelmeztette őket ezen jogszabályok megsértésének büntetőjogi következményére.
Helytállóan hivatkozott arra a kérelmező, hogy a választási bizottságok,
feladataik megvalósítása érdekében, a Ve. 29/B. §-a alapján határozatot hoznak,
a Ve. 87. § /1/ bekezdése alapján közleményben, illetve hirdetmény útján
tájékoztatják a választópolgárokat a választás második fordulójáról. Ezen
túlmenően a Ve. a választási bizottságok eljárására egyéb formakényszert nem
határoz meg.
A Ve. 90/A. § /4/ bekezdés a/ pontja feljogosítja az OVB-t állásfoglalás
kiadására, a választással kapcsolatos jogszabályok egységes értelmezése és az
egységes joggyakorlat kialakítása érdekében.
Az is kétségtelen, hogy a Ve-nek nincs olyan rendelkezése, amely tiltaná, hogy
az OVB a határozaton és az állásfoglaláson kívül más közlési módot is igénybe
vegyen a választópolgárok tájékoztatása, a választással kapcsolatos jogaik és
kötelezettségeik megismertetése, a választás alapelveinek hatékony érvényre
juttatása érdekében.
A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező által is hivatkozott KvK.III.37.098/2006/2.
számú végzésében már állást foglalt atekintetben, hogy az OVB a Ve. tiltó
rendelkezésének hiányában a közleményt is felhasználhatja, mint közzétételi
formát, a választópolgárok tájékoztatása érdekében. Azon körülmény, hogy a Ve. a
"közlemény" fogalmát csak a 87. § /1/ bekezdésében és a 129. §-ában használja,
nem jelenti sem annak definiálását az ott szabályozott esetek kapcsán, sem annak
kizárólagos, azon esetkörökre vonatkozó felhasználhatóságát.
A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező által kifogásolt közlemény tartalmi vizsgálata
alapján megállapította, hogy az sem egyedi döntést, sem jogi állásfoglalást nem
tartalmaz, nem jogi aktus, jogokat, kötelezettségeket nem állapít meg, így
joghatás kiváltására nem alkalmas.
Mindebből következően téves a kérelmező azon érvelése, hogy az OVB a közlemény
kiadásakor "burkolt" határozatot hozott.
A választási alapelvek érvényesülésével kapcsolatos figyelemfelhívás céljából
kiadott közlemény - mert arra a közlemény első bekezdésében kifejezetten utalt -
nem sérti a Ve. egyetlen rendelkezését sem.
Kétségtelen, hogy a közleményben megfogalmazott figyelemfelhívást az annak
kiadását megelőzően történt számítógépes adattartalom-letöltési eset előzte meg.
Az is tény azonban, hogy az az ügyre vonatkozóan semmiféle konkrét vagy
áttételes utalást, megállapítást nem tartalmaz.
A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint az OVB a Ve. 21. § /1/ bekezdésében
meghatározott feladatkörében járt el akkor, amikor a tudomására jutott - és
kérelem formájában 2006. február 15-i keltezéssel elé is került - ügy kapcsán a
választások tisztaságának és törvényességének biztosítása érdekében közlemény
formájában a jogszabályi rendelkezések betartására, illetve megszegésük
büntetőjogi következményére hívta fel a választópolgárok figyelmét. Ezzel nem
bírálta el a konkrét ügy kapcsán érkezett kérelmet - azt nem is tehette a Ve.
rendelkezései értelmében -, a kérelmező erre vonatkozó érvelése alaptalan.
A Legfelsőbb Bíróság a Ve. 84. § /6/ bekezdésének megfelelően vizsgálta a
sérelmezett határozathozatalt megelőző eljárást is, az OVB 2006. február 20-i
üléséről készült jegyzőkönyvben rögzítettek alapján.
A Legfelsőbb Bíróság e tekintetben sem állapított meg jogszabálysértést, az OVB
ülésén elhangzottak, a felülvizsgálati kérelemmel támadott határozat
meghozatalának rendje megfelelt a jogszabályi előírásoknak. Az ott rögzítettek
szerint az OVB tagjai nem a háttéresetről tárgyaltak, nem értékelték és
minősítették azt, a konkrét ügyről nem határoztak. Eljárásuk a kérelmező
kifogásának elbírálására, az arról történő határozathozatalra terjed ki,
valamint a közlemény mibenlétének, jogi minőségének, jogszabályi hátterének
taglalására vonatkozott.
A Legfelsőbb Bíróság egyetértett az OVB azon álláspontjával, hogy a Ve-ben
meghatározott hatáskörénél fogva nem kizárólag a választási eljárás szabályainak
alkalmazása a feladata, hanem ennél lényegesen szélesebb körű, a választással
összefüggő egyéb - anyagi jogi és eljárási - szabályokat is alkalmazniuk kell;
ebből következően értelmezési jogkörük sem kizárólag a választási eljárásra
vonatkozó szabályokra terjed ki.
Hangsúlyozza ugyanakkor a Legfelsőbb Bíróság, hogy a közlemény, mint
tájékoztatási forma alkalmazása az OVB részéről, csakis a Ve-ben rögzített
alapelvek szigorú betartásával történhet.
Minderre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a Ve. 84. § /7/ bekezdés a/ pontja
alapján az OVB határozatát helybenhagyta.
A további jogorvoslatot a Ve. 84. § /10/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. február 24.