55/2006. (II. 16.) OVB határozat - K. Cs. kifogása tárgyában
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kv.k. III. 37. 098/2006./2 .szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. M. D. R. saját ügyében eljáró ügyvéd
kérelmezőnek az Országos
Választási Bizottság 2006. február 16. napján meghozott 55/2006. (II.16.) számú
határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az
alulírott helyen és napon meghozta a következő
v é g z é s t :
A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 55/2006. (II.16.) számú
határozatát helybenhagyja.
Ez ellen a végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
I n d o k o l á s :
K. Cs. sümegi lakos a választási eljárásról szóló 2005. évi LXXXI.
Törvénnyel módosított 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 77. §-ának /1/
bekezdése alapján kifogást nyújtott be az Országos Választási Bizottság (a
továbbiakban: OVB) választási szórólapok tárgyában 2006. február 13-án közzétett
közleménye kapcsán a Ve. megsértése miatt. Álláspontja szerint közlemény kiadása
a választási bizottságok részére kizárólag két esetben, a választás második
fordulójáról történő tájékoztatás (VE. 87. § /1/ bekezdés) és az országos
népszavazás eredményének közzétételekor (Ve. 129. §) megengedett. Az OVB
közleménye az előbb megjelölt egyik esetkörbe sem tartozik, ezért kiadására az
OVB-nek nem volt hatásköre.
Az OVB az 55/2006. (II.16.) számú határozatával a kifogást elutasította.
Határozata indokolásában rögzített álláspontja szerint a Ve. 21. §-ának /1/
bekezdésében meghatározott feladatokkal kapcsolatosan a Ve. Különös részében az
egyes választási eljárásokra vonatkozóan számos hatáskört állapít meg az OVB
részére. Ezeken a hatáskörökön túlmenően a joghatás kiváltására nem alkalmas
cselekmények
tekintetében az OVB lehetőségei szélesek. A testület minden olyan, joghatást ki
nem váltó - ezért jogsérelmet sem okozó - cselekményt megvalósythat,, mellyel a
Ve. 21. § /1/ bekezdésében meghatározott feladatok teljesítését szolgálja és
összhangban van a választási eljárás alapelveivel (Ve. 3. §).
Dr. M. D. R. kérelmező az OVB 55/2006. (II.16.) számú határozata elen
bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújtott be. Álláspontja szerint
alapvetően téves az OVB határozatának a Ve. 21. §-ára történő hivatkozása. Ez a
szabály valóban a választási szervek általános feladatairól rendelkezik, de
ezeket a feladatokat éppena a kifogásban hivatkozott hatásköri szabályok bontják
ki. A Ve. 9-13.§-ához fűzött indokolásból megállapítható az a jogalkotói
szándék, hogy a hatásköri szabályok konkretizálásával kívánta egyértelműbbé,
áttekinthetőbbé tenni a szabályozást, éppen annak érdekében, hogy e tekintetben
ne merülhessenek fel értelmezési problémák. A Ve. 90/A. § /4/ bekezdése
tételesen határozza meg az OVB hatásköreit, amely felsorolásból megállapítható,
hogy az OVB két típusú döntési jogosítvánnyal rendelkezik. Egyrészt egyedi
aktusokat hozhat a Ve 29/B. §-a szerinti határozati formában, másrészt jogosult
ún általános természetű, iránymutató aktust is alkotni, mely utóbbi jogkörében
adhat ki a Ve. 90/A. § /4/ bekezdésének a/ pontjában meghatározott
állásfoglalást.
A Ve. összesen két esetben teszi lehetővé a választási szervek számára közlemény
kiadását (a 87. § /1/ bekezdésében és a 129. §-ban), ezeken kívül más döntések
közlemény formájában történő közzétételére a Ve. Nem hatalmazza fel egyik
választási szervet, így az OVB-t sem. Az OVB kifogásolt közleménye egyik fenti
esetkörbe sem tartozik, döntései formához kötöttek, vagy határozatban vagy
állásfoglalásban jogosult dönteni. Sem a jogalkotó, sem a jogalkalmazó szervek
a számukra jogszabályban meghatározott aktusaik esetében, azok jogszabályokban
meghatározott formájától önkényesen nem térhetnek el, ez vonatkozik az OVB-re
is.
A fentiek túl, a közleménnyel, mint sajátos döntési formával kapcsolatban
alkotmányossági aggályok is felvethetők, hiszen azzal szemben az Alkotmányban
biztosított jogorvoslati jog sem érvényesíthető. Az előadottak alapján a
kérelmező a Ve. 87. § /7/ bekezdésének b/ pontja alapján kérte az OVB
határozatának megváltoztatását.
Az OVB a felülvizsgálati kérelemre tett nyilatkozatában annak elutasítását
indítványozta. Álláspontja szerint a választási bizottságok, így az OVB a Ve.
21. § /1/ bekezdésében meghatározott feladatkörükben joghatás kiváltására nem
irányuló cselekményeket is megvalósíthatnak. Az OVB tizenöt éves gyakorlata,
hogy a Ve. 3. §-ában meghatározott alapelvek érvényre juttatására közleményt
bocsát ki, amelyre a Ve. Szabályai lehetősége biztosítanak.
A felülvizsgálati kkérelem nem alapos.
A Ve. 21. §-ának /1/ bekezdése értelmében a választási bizottságok a
választópolgárok független, kizárólag a törvénynek alárendelt szervei,
amelyeknek elsődleges feladata a választási eredmény megállapítása, a
választások tisztaságának, törvényességének biztosítása, a pártatlanság
érvényesítése és szükség esetén a választás törvényes rendjének helyreállítása.
Feladataik megvalósítása érdekében a választási bizottságok a Ve. 29/B. §-a
alapján határozatot hoznak, a Ve. 87. § /1/ bekezdés alapján közleményben,
illetve hirdetmény útján tájékoztatják a választópolgárokat a választás második
fordulójáról. Ezen túlmenően a Ve. A választási bizottságok eljárására egyéb
formakényszert nem határoz meg.
Az OVB speciális hatásköreit az országgyűlési képviselői választásokon a Ve.
90/A. §-ának /4/ bekezdése állapítja meg. A Ve. 90/A. § /4/ bekezdés pontja
feljogosítja az OVB-t állásfoglalás kiadására a választással kapcsolatos
jogszabályok egységes értelmezése és az egységes joggyakorlat kialakítása
érdekében. A Ve-nek nincs olyan rendelkezése, amely megtiltanák, hogy az OVB a
határozaton és az állásfoglaláson kívül bármely eszközt, közlési módot, igénybe
vegyen, melyet alkalmasnak tart a választópolgárok tájékoztatására, a
választással kapcsolatos jogaik és kötelezettségeik megismertetésére,
a választási alapelvek hatékony érvényesítésének biztosítására.
Helyesen hivatkozott véleményében is arra az OVB, hogy a kérelemben kifogásolt
közlemény sem egyedi döntést, sem jogi állásfoglalást nem tartalmaz, nem jogi
aktus, jogokat, kötelezettségeket nem állapít meg, így joghatás kiváltására nem
alkalmas. A választási alapelvek érvényesülésével kapcsolatos figyelemfelhívás
céljából kiadott közlemény nem sérti a Ve. egyetlen rendelkezését sem, sőt az
OVB feladatai ellátásának célszerű és kívánatos eszköze.
Tévesen hivatkozott kérelmező felülvizsgálati kérelmében a Ve. 87. § /1/
bekezdésére, illetve 129 §-ára álláspontjának alátámasztásául. A megjelölt
rendelkezések egyrészt nem az OVB eljárására vonatkoznak, illetve a 129. § nem
az országgyűlési képviselők választásával kapcsolatos, másrészt nem
kizárólagosan írják elő közlemény kibocsátását. Az OVB ezért a közleményt is
felhasználhatja, mint közzétételi formát a választópolgárok tájékoztatása
érdekében.
Megalapozatlan a kérelmezőnek a közleménnyel kapcsolatban felvetett
alkotmányossági aggálya is. Az Alkotmány 57. §- ának /5/ §-ának /5/ bekezdése
bírósági, közigazgatási és más hatósági döntés ellen biztosítja a jogorvoslat
jogát. A felülvizsgálat tárgyát képező közlemény az előzőekben kifejtett
indokokra tekintettel nem tartozik az Alkotmányban felsorolt jogi aktusok
körébe.
Megjegyzi a Legfelsőbb Bíróság, hogy kérelmező kérelmét kiegészítő beadványában,
ugyancsak megalapozatlanul hivatkozott az OVB véleményének elkésettségére. A Ve.
83. § /6/ bekezdése ugyanis a választási bizottság eljárására tartalmaz
határidőt, melynek értelmében az ügy iratait kell felterjeszteni. A választási
bizottság nyilatkozhat a felterjesztés során a a felülvizsgálat iránti kérelemről,
azonban a bíróság a véleményt mindaddig figyelembe veheti, amíg döntését meg nem
hozta. Ezt a szabályt támasztja alá a Ve. 84. §-ának /5/ bekezdése is.
Mindezekre figyelemmel a Legfelsőbb Bíróság a Ve. 84. § /7/ bekezdés, a/ pontja
alapján az OVB határozatát helybenhagyta.
A további jogorvoslatot a Ve. 84. §-ának /10/ bekezdése zárja ki.
Budapest, 2006. február 22.
Dr. Kozma György sk. tanácselnök,
Dr. Kárpáti Zoltán sk. előadó bíró,
Dr. Kovács Ákos sk. bíró