A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA


KVk. I.37.621/2002/2.szám

 

A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a Budakörnyéki Ügyvédi Iroda (1054 Budapest, Szemere u. 10., ügyintéző dr. Nagy László ügyvéd) által képviselt Z. Gy. Budapesti I. rendű és H. I. budapesti lakos II. rendű kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság (1450 Budapest, Pf. 81.) 2002. május 2. napján kelt 122/2002. (V.2.) határozata ellen benyújtott kifogására meghozta a következő

v é g z é s t :

A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását elutasítja.

A végzés ellen további jogorvoslatnak helye nincs.

I n d o k o l á s

A kérelmezők beadványukban az Országos Választási Bizottság 2002. május 2. napján hozott határozata megsemmisítését és a választási eljárás egy részének a megismétlése elrendelését kérték. Arra hivatkoztak, hogy a Pest Megyei Választási Bizottság a pest megyei területi listás eredmények összesítésekor valamint az Országos Választási Bizottság az országos lista összegezése során figyelmen kívül hagyta, hogy a két legtöbb szavazatot kapott párt között kisebb a különbség a leadott érvényes szavazatok 1%-ánál és nem jártak el a Választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 72. § (7) bekezdése szerint. Kifejtették, hogy a jogalkotói szándék szerint a Ve. 72.§ bekezdésében foglaltakat minden egyes eredményt megállapító ponton alkalmazni kell. Utaltak arra, hogy a fentiek szerint állásfoglalás kiadásának kezdeményezésére vonatkozó indítványukat az Országos választási Bizottság elvetette.

A kifogás alaptalan.

A Ve. pontosan meghatározza a választási szervek: a választási irodák, a választási bizottságok, az Országos Választási Bizottság valamint a szavazatszámláló bizottságok feladat- és hatáskörét. A szavazatszámláló bizottságok feladatát a Ve. IX. fejezete a szavazatok összesítése címszó alatt összegezi. A szavazatszámlálásról a Ve. 72. §-a a következőket rendeli:
(1) A szavazatszámláló bizottság jelen levő tagjai együttesen kötelesek összeszámlálni valamennyi szavazólapot.
(2) A szavazatszámláló bizottság először a fel nem használt, valamint a rontott szavazólapokat külön-külön kötegbe foglalja, és a köteget lezárja úgy, hogy a pecsét megsértése nélkül szavazólapot ne lehessen kivenni, illetőleg betenni.
(3) A szavazatszámláló bizottság az urna felbontása előtt ellenőrzi az urna sértetlenségét, felbontja az urnát, és meggyőződik az ellenőrző lap meglétéről, majd az urnában lévő szavazólapok számát összehasonlítja a szavazókörben szavazók számával. A választás eredményének megállapításához az urnában levő szavazólapokat számba veszi, az urnába üresen dobott borítékokat figyelmen kívül hagyja.
(4) A szavazatszámláló bizottság ezt követően külön csoportba helyezi és összeszámlálja az érvénytelen szavazólapokat. Az érvénytelenség okát a szavazólap hátoldalára rávezeti, és azt a szavazatszámláló bizottság jelen levő tagjai aláírják. Az érvénytelen szavzólapokat külön közegbe foglalja és a kötegbe lezárja úgy, hogy a pecsét megsértése nélkül szavazólapot ne lehessen kivenni, illetőleg betenni. A kötegekre rá kell írni a a szavazókör sorszámát és a kötegben levő szavazólapok számát.
(5) Ha a szavazatszámláló bizottság megállapítja, hogy az urnában olyan személy által leadott szavazólap került, aki az adott szavazókörben szavazati joggal nem rendelkezik, a jelöltekre leadott érvényes szavazatok közül - a jogosulatlanul szavazók száma szerint - jelöltenként egyet-egyet érvénytelennek kell nyilvánítani.
(6) Az érvényes szavazólapokat jelöltenként külön-külön meg kell számolni, majd a (4) bekezdés szerint kell elvégezni a kötegelést. A kötegre jelöltenként külön-külön rá kell írni az érvényes szavazatok számát.
(7) Ha a két legtöbb szavazatot szerzett jelölt által elért szavazatok számának különbsége az összes jelöltre leadott érvényes szavazatok egy százalékát nem haladja meg, vagy szavazataik között a különbség kisebb, mint az érvénytelen szavazatok száma, akkor a szavazatszámláló bizottság köteles az érvényes és érvénytelen szavazatokat ismételten megszámlálni. Az ismételt számlálást addig kell folytatni, amíg annak eredménye valamely megelőző számlálás eredményével azonos nem lesz. A jegyzőkönyvben ezt az eredményt, valamint az ismételt számlálás tényét rögzíteni kell.

A szavazatszámláló bizottság feladata a Ve. 30.§ (2) bekezdés c/ pontja szerint a szavazatok megszámlálása, a szavazás eredményének megállapítása. A helyi választási bizottság feladata a Ve. 31.§ (2) bekezdés g/ pontja szerint, a területi választási bizottságok feladata a Ve. 33.§ (2) bekezdés f/ pontja szerint a választási eredmény megállapítása és közzététele. Az Országos Választási Bizottság feladata a Ve. 34.§ (2) bekezdés h/ pontja szerint annak megállapítása, hogy az országosan összesített töredékszavazatok alapján az országos listák jeleöltjei közül kik szereztek mandátumot, továbbá a j/ pontja szerint a választás országosan összesített eredményének megállapítása és közzététele. A jelen határozatot érintően az Országos Választási Bizottság tevékenységét a Ve. 98.§ /4/ bekezdése szabta meg, amely szerint az egyéni választókerületi és a területi választási bizottságok jegyzőkönyvei alapján azok beérkezését követően összesítette az egyéni választókerületi jelöltekre és a listákra leadott töredékszavazatokat, és megállapította hogy ezek alapján az országos listák jelöltjei közül kik jutottak mandátumhoz.

Az idézett rendelkezésekből kitűnik, hogy a területi választási bizottságnak, miként az Országos Választási Bizottságnak nem feladata a szavazatok számlálása. Az kizárólag a szavazatszámláló bizottságok hatáskörébe tartozik. A szavazatszámláló bizottság kötelezettsége a Ve. 72.§ (7) bekezdése feltételeinek fennállása esetén a szavazatok ismételt megszámlálása. E törvényi kötelezettség megsértése esetére a Ve. X. fejezete szerinti jogorvoslat kereshető. A Ve. 77.§ (1) és (3) bekezdése szerint panaszt illetve a szavazatszámláló bizottság döntése elleni kifogást az illetékes választási bizottsághoz lehet a törvénysértés észlelését követően a Ve. 78.§ (1) bekezdése szerint három napon belül előterjeszteni.

A kérelmezők nem hivatkoztak olyan választási bizottsági vagy bírósági határozatra, amelynek rendelkezése ellenére elmaradt volna a Ve. 72.§ (7) bekezdése szerint elrendelt újraszámlálás.

A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy az Országos Választási Bizottság a felülvizsgált határozatában a Ve. 98.§ /4/ bekezdése alapján járt el.

Mindezekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a Ve. 80.§ /4/ bekezdése alapján a kifogást elutasította. A jogorvoslattal kapcsolatos tájékoztatás a Ve. 79.§ /2/ bekezdésén alapul.

Budapest, 2002. május 4.

Dr. Rakvács József sk. A tanács elnöke, Dr. Matheidesz Ilona sk. Előadó bíró, Dr. Danzinger Éva sk. Előadó bíró