MAGYAR KÖZTARSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
KVk. I. 37. 616/2002/2. szám
A
Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a dr. Szemes és
dr. Lempé Ügyvédi Iroda (1036
Budapest, Lajos u. 53-63. A.
lh. V. 14., ügyintéző: dr.
Szemes Tamás ügyvéd) által képviselt Magyar Igazság és Élet
Pártja kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság (1450 Budapest,
Pf. 81.) 2002. május 2. napján kelt 122/2002. (V.
2.) határozata ellen benyújtott
kifogására meghozta a következő
v é g z é s t :
A
Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását elutasítja.
A végzés ellen további jogorvoslatnak helye nincs.
Indokolás
A
kérelmező beadványában az Országos Választási Bizottság 2002.
május 2. napján hozott határozata, ezen belül a listás mandátumok megsemmisítését
arra hivatkozva kérte, hogy az Országos Választási Bizottság nem vizsgálta
és nem állapította meg a 2002.
választásokon választásra jogosult
választópolgárok pontos számát. Arra hivatkozott, hogy a Központi
Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett adatok szerinti választópolgárok
száma százezres nagyságrendben eltér a választási eredmények szerinti választópolgárok
számától. A választási eljárásról szóló 1997.. évi
C. törvény /Vt. / 3. § a/
pontja, és a 34. § /2/ bekezdés
1/ pontja az Országos Választási Bizottság kötelezettségévé teszi a választás
tisztaságának megóvását és a
választási csalás megakadályozását a tudomására jutott törvénysértések
esetén kezdeményezze a hatáskörrel rendelkező szerv döntését.
A
kifogás alaptalan.
A
Vt. 12.
§-a alapján a választás kitűzését
követően a helyi választási iroda vezetője állítja össze a választójoggal
rendelkező polgárok névjegyzékét, amelyen a változásokat folyamatosan köteles
vezetni. A névjegyzéket a (2) bekezdés alapján úgy kell összeállítani, hogy
alkalmas legyen a főváros,
a megye; a település,
illetőleg a választókerület,
a szavazókör és a választópolgár
azonosítására, ezért a névjegyzéknek
tartalmaznia kell a választásra
jogosult választópolgár családi és utónevét,
személyi azonosítóját, lakcímét, névjegyzékbeli sorszámát, azonos nevű
és lakcímű választópolgárok
születési idejét, azonosság esetén egyéb természetes személyazonosító
adatait. A fentiek szerint összeállított névjegyzéket nyolc napra a Vt. 14. § (1) bekezdése
szerint közszemlére kell tenni. A Vt. 3. § a/ pontja kimondja, hogy a választási eljárás szabályainak alkalmazása
során a választásban érintett
résztvevőknek alapelvként kell érvényre juttatniuk a választás
tisztaságának megóvását, a választási
csalás megakadályozását. A Vt. szabályai szerint a választás
tisztasága feletti felügyelet letéteményesei a szavazatszámláló és a Választási Bizottságok, továbbá az Országos
Választási Bizottság, valamint a bíróságok,
amelyek feladat- és hatáskörét
a törvény pontosan kijelöli.
A Vt. 77. § /1/ bekezdése
alapján a választási
törvények
megsértésére hivatkozva a jelölt,
a jelölő szervezet és
az érintett választópolgár, illetőleg
jogi személy panaszt nyújthat be a /3/ bekezdés
szerint a szavazatszámláló,
illetve a Választási Bizottsághoz.
A Választási Bizottság döntésével szemben a bírósághoz
lehet kifogást előterjeszteni. A Vt. 78. § (1) bekezdése kimondja, hogy a panaszt és
a kifogást legkésőbb a sérelmezett
tevékenységtől, illetőleg döntés meghozatalától számított három napon belül kell előterjeszteni. A
Vt. 34.
§ /2/ bekezdése szabályozza az
Országos Választási Bizottság hatás-
és feladatkörét. Eszerint az
a/-tól n/ pontig szabályozottan az
Országos Választási Bizottság jogorvoslattal nem támadható állásfoglalást ad ki
a választással kapcsolatos
jogszabályok egységes értelmezése és az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében; dönt a listák
és az azokon szereplő jelöltek, a jelölő szervezetek nyilvántartásba vételéről, illetőleg elutasításáról,
kisorsolja a listák sorszámát;
jóváhagyja az országos népszavazás
szavazólapjainak adattartalmát, dönt a benyújtott
kifogásról, megsemmisíti a szavazás
eredményét, ha olyan törvénysértést állapít meg, amely azt érdemben
befolyásolta, megállapítja, hogy mely jelölő szervezetek érték el a
törvényben meghatározott mértékű %-os szavazathatárt, megállapítja,
hogy az országosan összesített
töredékszavazatok alapján az országos
listák jelöltjei közül kik szereztek mandátumot, kiadja a mandátumot
szerzett képviselőknek a megbízólevelet,
megállapítja és közzéteszi
a választás országosan összesített eredményét, kitűzi az időközi országgyűlési
képviselőválasztást, és megállapítja
annak naptár szerinti határnapjait, a tudomására jutott törvénysértés
esetén kezdeményezi a hatáskörrel rendelkező szerv döntését, beszámol
az Országgyűlésnek az országgyűlési képviselők, valamint az önkormányzati
képviselők és polgármesterek
általános választásáról, továbbá az országos népszavazásról, eljár
mindazokban az ügyekben, melyeket törvény a hatáskörébe utal.
Az
ismertetett törvényhelyek szerint az Országos Választási Bizottság hatáskörébe
a választópolgárok számának megállapítása nem tartozik. A választópolgárok
számával kapcsolatos kifogás előterjesztésére csak a névjegyzékkel összefüggésben
van mód, amelyre vonatkozó panasz előterjesztésére nyitva álló törvényi
határidők már leteltek. A törvényi határidőben nem sérelmezett névjegyzékbe
felvettek száma utóbb a választás eredményével kapcsolatosan hozott határozat
elleni kifogás alapja nem lehet. A Legfelsőbb Bíróság több beadvány kapcsán
kifejtette, hogy a döntés elleni kifogásnak a hatályos választási törvények
tényleges megsértése esetén van helye. A kifogással támadott határozat
megsemmisítését általában a választás tisztaságának megsértésére történő
hivatkozással nem lehet kérni. A kérelmező beadványa nem tartalmazott az
Országos Választási Bizottság hatáskörébe tartozó panasz alapjául szolgáló
további olyan konkrét jogsértést, amely közvetlenül a kifogásolt döntést
eredményezte.
A
Legfelsőbb Bíróság ezért az alaptalan kifogást a Vt. 80. §
(4) bekezdése alapján elutasította.
Budapest,
2002. május 4.
Dr.
Rakvács József sk. tanácselnök, Dr.
Matheidesz Ilona sk. előadó bíró, Dr.
Danziger Éva sk. bíró