MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA

KVk.I.37.608/2002/2.szám 

A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a Budakörnyéki Ügyvédi Iroda (1054 Budapest, Szemere utca 10., ügyintéző: dr. Nagy László ügyvéd) által képviselt J. B. nagykovácsi lakos kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság (1450 Budapest, Pf. 81.) 2002. május 2. napján kelt 122/2002. (V. 2.) határozata ellen benyújtott kifogására meghozta a következő 

v é g z é s t :

A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező kifogását elutasítja.
A végzés ellen további jogorvoslatnak helye nincs.

Indokolás

A kérelmező beadványában az Országos választási Bizottság 2002. május 2. napján hozott határozata megsemmisítését a Választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény /Vt./ 3. § a/ pontja, a 34. § /2/ bekezdése a/ és l/ pontjai megsértése miatt kérte. Arra hivatkozott, hogy az Országos Választási Bizottság a csalások és törvénytelenségek hivatalos ismeretében nem élt az ellenőrzés és az újraszámlálás eszközével, ezért a választások tisztaságára vonatkozó törvényi alapelvet megsértette. Ennek bizonyítékaként hivatkozott dr. Tóth Zoltánnak, az Országos Választási Iroda vezetőjének az MTV 1 "Aktuális" c. műsorában 2002. április 24. napján elhangzott kijelentésére, amely szerint "voltak kis csalások". 
A kifogás alaptalan.

A Vt. 3. § a/ pontja kimondja, hogy a választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek alapelvként kell érvényre juttatniuk a választás tisztaságának megóvását, a választási csalás megakadályozását. A Vt. szabályai szerint a választás tisztasága feletti felügyelet letéteményesei a szavazatszámláló és a választási bizottságok továbbá az Országos Választási Bizottság valamint a bíróságok, amelyek feladat és hatáskörét a "törvény pontosan kijelöli. A Vt. 77. § /1/ bekezdése alapján a választási törvények megsértésére hivatkozva a jelölt, a jelölő szervezet és az érintett választópolgár, illetőleg jogi személy panaszt nyújthat be a /3/ bekezdés szerint a szavazatszámláló illetve a választási bizottsághoz. A választási bizottság döntésével szemben a bírósághoz lehet kifogást előterjeszteni. A Vt. 78. § (1) bekezdése kimondja, hogy a panaszt és a kifogást legkésőbb a sérelmezett tevékenységtől, illetőleg döntés meghozatalától számított három napon belül kell előterjeszteni. Vt. 34. § /2/ bekezdése szabályozza az Országos Választási Bizottság hatás-és feladatkörét. Eszerint az a/-tól n/ pontig szabályozottan az Országos Választási Bizottság jogorvoslattal nem támadható állásfoglalást ad ki a választással kapcsolatos jogszabályok egységes értelmezése és az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében, dönt a listák és az azokon szereplő jelöltek, a jelölő szervezetek nyilvántartásba vételéről, illetőleg elutasításáról, kisorsolja a listák sorszámát, jóváhagyja az országos népszavazás szavazólapjainak adattartalmát, dönt a benyújtott kifogásról, megsemmisíti a szavazás eredményét, ha olyan törvénysértést állapít meg, amely azt érdemben befolyásolta, megállapítja, hogy mely jelölő szervezetek érték el a törvényben meghatározott mértékű %-os szavazathatárt, megállapítja, hogy az országosan összesített töredékszavazatok alapján az országos listák jelöltjei közül kik szereztek mandátumot, kiadja a mandátumot szerzett képviselőknek a megbízólevelet, megállapítja és közzéteszi a választás országosan összesített eredményét, kitűzi az időközi országgyűlési képviselőválasztást, és megállapítja annak naptár szerinti határnapjait, a tudomására jutott törvénysértés esetén kezdeményezi a hatáskörrel rendelkező szerv döntését, beszámol az Országgyűlésnek az országgyűlési képviselők, valamint az önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választásáról, továbbá az országos népszavazásról, eljár mindazokban az ügyekben, melyeket törvény a hatáskörébe utal. 

Az ismertetett törvényhelyek szerint panasznak és a döntés elleni kifogásnak a hatályos választási törvények tényleges megsértése esetén van helye. A kifogással támadott határozat megsemmisítését általában a törvénysértésekre vagy választási csalásra történő hivatkozással nem lehet kérni. A kérelmező a beadványában nem jelölt meg az Országos Választási Bizottság hatáskörébe tartozó panasz alapjául szolgáló konkrét a választás tisztaságát sértő, választási csalást megvalósító magatartást, amely közvetlenül a kifogásolt döntést eredményezte. 

A Legfelsőbb Bíróság ezért az alaptalan kifogást a Vt. 80. § (4) bekezdése alapján elutasította. 

Budapest, 2002. május 4. 

Dr. Rakvács József sk. tanácselnök, Dr. Matheidesz Ilona sk. előadó bíró, Dr. Danziger Éva sk. bíró