A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA
Kvk.V.37.578/2002/2.szám
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága dr. N. L. ügyvédáltal képviselt J. B. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság (1450 Budapest, Pf. 81.) 2002-es választások első- és második fordulója során hozott határozataival szemben benyújtott kifogás elbírálása során az alulírott napon meghozta a következő
végzést:
A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező jogorvoslati kérelemnek nevezett beadványát hivatalból elutasítja.
A végzés ellen további jogorvoslatnak helye nincs.
Indokolás
A kérelmező a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 3.§ a) pontjára a 34.§ (2) bekezdés l) pontjára, továbbá 34.§ (2) bekezdés f) pontjára hivatkozással annak eldöntését kérte a Legfelsőbb Bíróságtól, hogy az OVB eljárásában érvényesült-e a választás tisztaságának megóvása és a választási csalás megakadályozása, mint választási eljárási alapelv, köteles-e az OVB az egyes jogorvoslati eljárásoktól függetlenül saját hatáskörben ellenőrizni a szavazatok jogszerűségét, illetve az OVB 2002-es választások során végzett tevékenysége megfelel-e a jogállamiság és jogbiztonság követelményének. A kérelmező a Ve. 79.§ (1) bekezdés b) pontja alapján az OVB törvénysértő döntéseinek megsemmisítését, a választási eljárás egy része megismétlésének elrendelését valamint az OVB szavazatok teljes körű újraszámlálására és szavazatok jogszerűségének ellenőrzésére utasítását kérte. Hivatkozott az Mtv.l. 2002. április 24-én sugárzott „Aktuális” című műsorában dr. Tóth Zoltánnak az Országos Választási Iroda vezetőjének nyilatkozatára és indítványozta a műsor videó felvételének beszerzését.
A kérelmező jogorvoslati kérelme érdemben nem bírálható el.
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 80.§ (4) bekezdése a Legfelsőbb Bíróság hatáskörét az Országos Választási Bizottság döntése elleni kifogásról való döntés tekintetében állapítja meg. Nem rendelkezik tehát a Legfelsőbb Bíróság hatáskörrel arra, hogy általánosságban értékelje, az OVB választások során kifejtett tevékenységét, illetve összességében vizsgálja az OVB döntéseinek jogszerűségét. Nem terjed ki a Legfelsőbb Bíróság hatásköre arra sem, hogy az Országos Választási Bizottságot a szavazatok újraszámlálására a szavazatok jogszerűségének ellenőrzésére utasítsa.
A kérelmező által kezdeményezett OVB határozatok felülvizsgálatát ezen túlmenően az is akadályozza, hogy a Ve. 77.§ (3) bekezdése szerint a kifogás a konkrétan sérelmezett határozat ellen az azt hozó OVB-hoz úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a döntés meghozatalától számított három napon belül megérkezzen (Ve. 78.§ (1) bekezdés).
Minthogy a kérelmező beadványában nem jelölt meg olyan konkrét egyedi ügyben hozott Országos Választási Bizottsági határozatot, amelynek elbírálására a Legfelsőbb Bíróság hatáskörrel rendelkezne, a Legfelsőbb Bíróság beadványát, mint érdemi elbírálásra alkalmatlant a Ve. 80.§ (4) bekezdés alapján hivatalból elutasította.
A jogorvoslat lehetőségét a Ve. 79.§ (2) bekezdése kizárja.
Budapest, 2002. április 29.
Dr. Kaszainé dr. Mezey Katalin sk. a tanács elnöke,
Dr. Darák Péter sk. előadó bíró,
Dr. Sára Katalin sk. bíró