3. számú melléklet a 9/1998. (II. 20.) BM rendelethez

A jelölő szervezetek, a jelöltek és a listák nyilvántartásba vétele

 

1. Azonosítás


1.1. A jelölő szervezetek azonosítása
A jelölő szervezetek azonosítása céljából a választási informatikai rendszer belső használatra országosan egységes azonosítót képez.

1.2.
A jelöltek azonosítása
A jelöltek azonosítása a választási rendszerben személyi azonosítójuk segítségével történik.
A megadott személyi azonosító helyességét a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban ellenőrzi a választási iroda.
A választási eredményeket tartalmazó jegyzőkönyveken, adatlapokon az egyéni választókerületi jelölteket egy rövid, hárompozíciós kód azonosítja. E kód a választókerület azonosítóival kiegészítve szolgálja az azonosítást. A kód első két pozícióját véletlenszerűen állítja elő a nyilvántartásba vételkor a számítógépes rendszer, míg harmadik pozíciója egy ellenőrző szám.

1.3. A listák azonosítása
A listák azonosítása a választási rendszerben a bejelentők által megadott azonosító név segítségével történik.
A választási eredményeket tartalmazó jegyzőkönyveken, adatlapokon az egyes listákat egy rövid, hárompozíciós kód azonosítja. E kód a területi listák esetében a megye/főváros azonosítóival kiegészítve szolgálja az azonosítást. A kód első két pozícióját véletlenszerűen állítja elő a nyilvántartásba vételkor a számítógépes rendszer, míg harmadik pozíciója egy ellenőrző szám.

2. A jelölő szervezetek, a jelöltek és a listák bejelentéseinek fogadása és nyilvántartásba vétele


A jelölő szervezeteket, a jelölteket és a listákat az illetékes választási bizottság veszi hivatalosan nyilvántartásba. Az ezzel kapcsolatos feladatokat a választási iroda végzi a választás-előkészítő, illetve a jelöltajánlást ellenőrző számítógépes rendszer segítségével.

2.1. A bejelentések fogadása, a regisztráció és a nyilvántartásba vétel ügyviteli teendői
A jelölő szervezetek, a jelöltek és a listák nyilvántartásba vételének ügyviteli folyamata két fázisból áll:
- A választási iroda átveszi a bejelentést tartalmazó iratokat, azokat ellenőrzi, majd a számítógépes rendszerben regisztrálja azokat (a továbbiakban a regisztráció fogalommal azonosítjuk ezt a fázist). Az egyéni jelölt esetében ezt követi a jelöltajánlások ellenőrzése.
- Az illetékes választási bizottság a benyújtott iratok alapján döntést hoz a bejelentett szervezet, jelölt, lista nyilvántartásba vételéről (a továbbiakban a nyilvántartásba vétel fogalommal azonosítjuk ezt a fázist).
Az illetékes választási iroda teendői:
A jelölő szervezetek, jelöltek és a listák bejelentéseinek átvételét úgy kell megszervezni, hogy az átvételkor lehetőleg azonnal megtörténhessen a számítógépes regisztráció és - a jelöltajánlások felülvizsgálatát kivéve - az adatellenőrzés.
A bejelentések megtételét megfelelő formanyomtatványokon kell teljesíteni, ezek hiányában a bejelentőt el kell látni a megfelelő formanyomtatványokkal és szakszerű segítséget kell nyújtani azok kitöltéséhez.
A törvényben előírt adatok, nyilatkozatok és igazolások megléte a szervezet, jelölt, lista nyilvántartásba vételének feltétele, ezért a bejelentés átvételekor fel kell hívni a bejelentő figyelmét a hiányzó törvényi kellékek pótlására.
A bejelentő figyelmét fel kell hívni a törvényben nem előírt adatok esetleges hiányából adódó következményekre.
A szervezetek képviselőivel tisztázni kell, hogy a szavazólapokon és a tájékoztatókban fel kívánják-e tüntetni az emblémákat. Ha igen, akkor az emblémát - ha azt nem központilag nyújtják be - kérni kell.
Kérni kell minden jelölttől nyilatkozatát az SZ formanyomtatványon, valamint arcképét és önéletrajzát. Az egyéni és listán szereplő jelöltek fényképei és életrajzai az Internet-en, a tv műsorában és a nyomtatott kiadványokban megjelennek, ezért ezek hiánya a nyilvánosság előtt ismertté fog válni. A nyilatkozat, a fénykép és az életrajz átadásának tényét a számítógépes nyilvántartásban jelezni kell. Természetesen arról a jelölttől (illetve képviselőjétől), akiről már adtak le fényképet és életrajzot (ezt a számítógépes nyilvántartás jelzi) nem kell újat kérni. Ha a jelölő szervezet központilag kívánja a jelöltjei fényképeit, önéletrajzait átadni, ezt jelezni kell a nyomtatványon.
A bejelentés során átvett iratokról átvételi elismervényt (Igazolás a bejelentésről) kell adni, feltüntetve az átvett iratokat és az átvétel időpontját.
A megfelelő formanyomtatványokon tett bejelentéseket a számítógépes rendszerben haladéktalanul, lehetőleg még a bejelentő jelenlétében regisztrálni kell. A számítógépes regisztráció által szolgáltatott visszaigazolás egy példányát a bejelentőnek át kell adni, illetve meg kell küldeni, a másik példányt a bizonylatokkal együtt irattározni kell.
A számítógépes rendszer ügyel arra, hogy azonos nevű szervezetek, egy választókerületben azonos nevű jelöltek ne fordulhassanak elő. Ha a számítógépes rendszer a számítógépes regisztráció során erre utaló jelzést ad - és a bejelentő nincs jelen, illetve a felhívásra nem ad módosító kiegészítést -, a másodikként bejelentett szervezet, jelölt nevét annak utolsó karakterén 2-es (ha már volt, 3-as stb.) sorszámmal kell megkülönböztetni, és a számítógépes rendszerben regisztrálni. A választási iroda felhívja a bejelentő figyelmét a megkülönböztetésre, melyet az előírt bejelentő formanyomtatványon kell bekérni.
A hivatalos nyilvántartásba vétel az illetékes választási bizottság döntésével valósul meg. A nyilvántartásba vételről igazolást kell kiállítani, és azt meg kell küldeni a bejelentőnek.
Az illetékes választási bizottság nyilvántartásba vétellel kapcsolatos döntését, a felmerülő jogorvoslati igények bejelentését, valamint a választási bizottság, bíróság jogerős döntését a számítógépes rendszerben regisztrálni kell.
Az illetékes választási irodák feladata felszólítani a bejelentőt a hibás adatok javítására, a hiányos adatok pótlására. A bejelentő által szolgáltatott adatváltozásokat a számítógépes rendszerben haladéktalanul regisztrálni kell és a rendszer által szolgáltatott visszaigazolás (az eredeti és az új állapotot tartalmazó listát összetűzve) egy példányát a választási iratok között kell őrizni. A módosított adatokat tartalmazó listát a bejelentőnek is át kell adni.
Adathiány pótlása, hibás adat javítása a nyomdai adatátadás megtörténtéig bármikor, azt követően a szavazólapok ellenőrzési rendjére figyelemmel végezhető. A szavazólapok jóváhagyása után az OVI-val folytatott egyeztetés szerint kell eljárni.
Az Országos Választási Iroda kiemelt feladatai:
- a szervezetek bejelentése, a jelölt- és listaállítások folyamatának felügyelete és nyomon követése,
- a központi ellenőrzések (a többes jelölések, a személyiadat- és lakcímnyilvántartással és a választójoggal nem rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartásával történő összevetések eredményei), az azokból fakadó korrekciók végrehajtása,
- a nyomdai adatátadás, szavazólap-ellenőrzés folyamatában való részvétel és a folyamat irányítása,
- a speciális kezelést igénylő bizonylatok (embléma, fénykép, önéletrajz) központi nyilvántartása, a számítógépes rögzítés felügyelete és ellenőrzése,
- a különféle adatszolgáltatások (nyilvánosság, pártok, média), valamint a szervezetek és jelöltek bankszámlaadatainak a Pénzügyminisztérium részére történő szolgáltatása.

2.2. A jelölő szervezetek nyilvántartásba vétele
A választáson induló jelölő szervezeteknek nyilvántartásba kell vetetni magukat, a legelső országgyűlési egyéni választókerületi képviselőjelöltjük állítása előtt.
A bejelentést a Ve. 51. § (1) bekezdése szerinti választási bizottságnál kell megtenni. A bejelentéshez a P1 jelű formanyomtatvány áll rendelkezésre.
A közösen egyéni jelöltet, területi listát állító jelölő szervezetek a P2 jelű formanyomtatványon tehetnek országosan egységes nyilatkozatot a (töredék)szavazatok egymás közötti felosztására. E nyilatkozat hiányában a (töredék)szavazatok egyenlő arányban oszlanak meg a jelölő szervezetek között.
A nyilatkozat hatálya kiterjed a közösen nyilatkozó jelölő szervezetek valamennyi
- közös listájára kapott szavazataik felosztására az 5-10-15%-os határ kiszámításához, továbbá
- a közös jelöltjeik, listáik töredékszavazatainak megosztására a jelölő szervezetek országos listái között.
A nyilatkozatban meg kell jelölni, hogy a felosztás során keletkező osztási maradékot (egy vagy néhány szavazatot) mely kedvezményezett párt kapja meg.
A jelölő szervezetek valamennyi adatát és a nyilatkozatot a bejelentést fogadó választási iroda számítógépes nyilvántartásba veszi.
A jelölő szervezet bejelentésével kapcsolatos változtatási igényeket az P1 jelű formanyomtatvány ismételt kitöltésével lehet bejelenteni.
A P1 jelű formanyomtatványhoz mellékelni kell a szervezet emblémáját (fekete-fehér formában, min. 20 mm, max. 40 mm magasságú méretben, olyan minőségben, amely lehetővé teszi a szavazólapon egy 10 mm-es körben történő megjelenítést), ha a szavazólapokon fel kívánják tüntetni. Az emblémát színesben is mellékelhetik az Internet-en, a televizió(k)ban és az egyes kiadványokban való megjelenítés céljából.
A szervezet emblémáját az illetékes választási iroda ellátja a szervezet számítógépes nyilvántartásban használt azonosító jelével, és zárt borítékban folyamatosan az OVI-hoz továbbítja, amely gondoskodik azok nyomdának történő átadásáról, valamint számítógépes rögzítéséről.

2.3. Egyéni választókerületi jelölt bejelentése
A jelölteket az E1 jelű formanyomtatványon kell bejelenteni, mellékelve az ajánlószelvényeket és a szükséges nyilatkozatokat tartalmazó SZ jelű nyomtatványt.
A választások alkalmával a jelöltnyilvántartás a hivatalos nevet és címet használja. A hivatalos névadatokat a jelölt személyi azonosítója alapján a személyiadat- és lakcímnyilvántartásból kell átvenni; ha ez a bejelentésben megadott névtől eltér, az eltérés okát tisztázni kell (szükség esetén a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint az adatokat a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban javítani kell) A regisztráció során a jelölt bejelentett adatait kell rögzíteni, de jelezni kell a személyiadat- és lakcímnyilvántartástól való eltérést, és erről a választási bizottságot is tájékoztatni kell.
Ha az ellenőrzésnél a jelölt nyilvántartásbeli beazonosítása során a legcsekélyebb kétely is felmerül, tisztázni kell a jelölt azonosságát és helyes adatait. Az azonos nevűek megkülönböztetésére az illetékes választási bizottság felhívja a jelöltet nevének kiegészítésére, amely az adott választókerületre érvényes.
A választójoggal nem rendelkező nagykorú polgárok központi nyilvántartásának on-line elérésével ellenőrizendő, hogy a jelöltnek van-e választójoga.
A jelölés elfogadásához az ajánlószelvényeket a választói névjegyzék alapján ellenőrizni kell (ezen a személyiadat- és lakcímnyilvántartást és a választójoggal nem rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartását értjük).
Az ellenőrzés kiterjed arra, hogy
- létezik-e választópolgár az adott személyi azonosítóval;
- egyeznek-e a választópolgár személyiadat- és lakcímnyilvántartásbeli adatai az ajánlószelvény adataival;
- a választópolgár lakóhelye abban az országgyűlési egyéni választókerületben van-e, ahol jelöltet ajánlott;
- a polgár választójogosult-e;
- a választópolgár nem ajánlott-e két vagy több jelöltet is.
Az ellenőrzési eljárás lefolytatása kötelező. Az ellenőrzési eljárást részletesen a 4. pont tartalmazza.
A jelöléssel kapcsolatos változtatási igényeket az E1 jelű formanyomtatvány ismételt kitöltésével lehet bejelenteni. A változtatás bejelentéskor a számítógépes regisztráción történt átvezetésről az eredeti és az új adatokat egyaránt tartalmazó igazolást kell adni.
Az E1 jelű formanyomtatványhoz kérni kell az SZ jelű formanyomtatványt, mely tartalmazza a jelölt nyilatkozatát, valamint mellékletként - ha korábban még nem adta meg vagy a jelölő szervezet nem központilag adja meg - életrajzát és arcfényképét (9 x 13-as méretben). 
Az életrajzot kinyomtatva és aláírva, valamint gépi adathordozón, Word fájlban kell kérni, a fájl neveként a jelölt személyi azonosítóját kell megadni. Az életrajz Word változatát a választás-előkészítő rendszeren keresztül kell az OVI-hoz továbbítani.
A jelölt arcfényképét és aláírt életrajzát az OEVI ellátja a jelölt személyi azonosítójával , és zárt borítékban folyamatosan az OVI-hoz továbbítja, amely gondoskodik azok számítógépes rögzítéséről.

2.4. Területi lista állítása
A területi listát az illetékes választási bizottságnál az M1 jelű, valamint a hozzá csatolt kellő számú M2 jelű formanyomtatványon kell bejelenteni.
Jelöltet törölni a bejelentés után is lehet. Ha a listáról egy jelölt kiesik, helyébe a listán soron következő lép. Ezenkívül a bejelentett listán nem lehet módosítani (új jelölt bejelentése, a kiesett jelölt helyett más jelölt állítása, a bejelentett jelöltsorrend megváltoztatása nem lehetséges). A listával kapcsolatos változtatási igényeket az M3 jelű formanyomtatványon kell bejelenteni.
Az M2 jelű formanyomtatvány minden kitöltött jelölt-tételéhez mellékelni kell az SZ jelű formanyomtatványt, melyre a 2.3. pontban írottakat kell alkalmazni.
Az azonos listához tartozó jelöltek fényképeit (a jelölt személyi azonosítójával ellátva)a TVI közös csomagba helyezi, melyen feltünteti a lista nevét és a számítógépes nyilvántartásban használt azonosító jelét. A csomagokat a TVI folyamatosan az OVI-hoz továbbítja, amely gondoskodik azok számítógépbe viteléről.

2.5. Közös területi lista állítása
A közös listát az TVB-nél az M1 jelű, valamint a hozzá csatolt kellő számú M2 jelű formanyomtatványon kell bejelenteni.
Közös lista állítása és módosítása esetén a listát állító szervezetek képviselőinek egybehangzó nyilatkozatát kell kérni. A választási szervek a közös listával kapcsolatos ügyekben egy kijelölt személyen keresztül tartják a kapcsolatot, ezért ennek a személynek az adatait is meg kell adni a közös lista állításkor. Ellenőrizni kell a jelöltet indító jelölő szervezet nevének feltüntetését.
A közös listára egyebekben a 2.4. pontot kell alkalmazni.

2.6. Területi listák kapcsolása
A területi listák kapcsolását a K1 jelű és kellő számú K2 jelű formanyomtatványon kell bejelenteni. A bejelentés tartalmazza a kapcsolás résztvevőit (a taglistákat), a kapcsolt listák sorrendjét és a kapcsolt listákon szereplő jelöltek mandátumhoz jutási sorrendjét.

2.7. Listasorszám
A listasorszám kisorsolásának eredménye az S1 jelű formanyomtatványra kerül, és a TVI gondoskodik a számítógépes rögzítésről.

2.8. Országos lista állítása
Az országos listát az L1 jelű, valamint a hozzá csatolt kellő számú L2 jelű formanyomtatványon kell bejelenteni.
Jelöltet törölni a bejelentés után is lehet. Ha a listáról egy jelölt kiesik, helyébe a listán soron következő lép. Ezen kívül a bejelentett listán nem lehet módosítani (új jelölt bejelentése, a kiesett jelölt helyett más jelölt állítása, a bejelentett jelöltsorrend megváltoztatása nem lehetséges). A listával kapcsolatos változtatási igényeket az L3 jelű formanyomtatványon kell bejelenteni.
Az L2 jelű formanyomtatvány minden kitöltött jelölt-tételéhez (amennyiben a jelölt még nem adott le) mellékelni kell az SZ jelű formanyomtatványt, melyre a 2.3 pontban írottakat kell alkalmazni. Az OVI gondoskodik a jelöltek fényképének számítógépbe viteléről.

2.9. Közös országos lista állítása
A közös listát az OVB-nél az L1 jelű, valamint a hozzá csatolt kellő számú L2 jelű formanyomtatványon kell bejelenteni.
Közös lista állítása és módosítása esetén a listát állító szervezetek képviselőinek egybehangzó nyilatkozatát kell kérni. A választási szervek a közös listával kapcsolatos ügyekben egy kijelölt személyen keresztül tartják a kapcsolatot, ezért ennek a személynek az adatait is meg kell adni a közös lista állításkor.
A közös listára egyebekben a 2.8. pontot kell alkalmazni.

2.10. Országos listák kapcsolása
Az országos listák kapcsolását a K1 jelű és kellő számú K2 jelű formanyomtatványon kell bejelenteni. A bejelentés tartalmazza a kapcsolás résztvevőit (a taglistákat), a kapcsolt listák sorrendjét és a kapcsolt listákon szereplő jelöltek mandátumhozjutási sorrendjét.
2.11. Listasorszám
A listasorszám kisorsolásának eredménye az S1 jelű formanyomtatványra kerül, és az OVI gondoskodik a számítógépes rögzítésről.

3. A nyomda által elkészített szavazólapok jóváhagyása

Az OVI a számítógépes nyilvántartás keretein belül felügyeli a szavazólapok adattartalmához szükséges adatok teljességét. Elkészíti és a nyomdával egyezteti és szavazólapok adatait tartalmazó számítógépes állományokat, majd azokat átadja a nyomdának.
Az OVI értesíti a TVI-k vezetőit a szavazólap-felülvizsgálat nyomdával egyeztetett ütemezéséről. A TVI vezetője megszervezi az OEVB-k és a TVB szavazólap-jóváhagyó üléseit.
A nyomda az OVI-val egyeztetett ütemtervnek megfelelően átadja az elkészült szavazólapok (MINTA felirattal érvénytelenített) képét tartalmazó állományokat az OVI-nak, melyek ellenőrzése után az OVI értesíti a TVI-ket a szavazólap-képek elkészültéről.
Az OEVB-k és a TVB ülésén a szavazólap-képek számítógépen megtekinthetők, két példányban kinyomtatandók és ellenőrizendők. Az ellenőrzés során
- az elfogadott szavazólapokat aláírással hitelesíteni kell,
- a hibás szavazólapmintán a hibákat kézzel javítani kell.
Az ellenőrzés után az egyik példányt az OVI, a másik példányt az illetékes választási bizottság kapja.
A számítógépes nyilvántartásban lévő hibákat az OEVI-nek, illetőleg a TVI-nek a választás-előkészítő számítógépes rendszerben kell a helyszínen haladéktalanul javítania. (A többi hibát - pl. emblémacsere - az OVI-n keresztül a nyomdában kell javíttatni.)
A szavazólap-ellenőrzés eredményét kísérőjegyzékre kell felvenni, jelölve minden szavazólapnál, hogy
- jóváhagyott, vagy
- hibás, ezen belül
- helyben javított hiba, vagy
- helyben nem javítható, nyomda által korrigálandó hiba
fordult elő a szavazólapon.
A kísérőjegyzéket, valamint a hibás szavazólapmintákat haladéktalanul (telefaxon) meg kell küldeni az OVI-nak. A kísérőjegyzék egy példányát, valamint a jóváhagyott és a hibás szavazólapmintákat futárral az OVI-ba kell továbbítani.
Az OVI a megküldött bizonylatok alapján ellenőrzést végez, majd intézkedik a nyomda értesítéséről, és szükség szerint a javított szavazólap-állományok, a korrigált szavazólapminták átadásáról.
A nyomda az utasításoknak megfelelően elkészíti a javított szavazólapokat és az OVI rendelkezésére bocsátja a javított szavazólapképeket tartalmazó adatállományokat.
A továbbiakban az első ellenőrzéssel azonos módon kell eljárni.

4. A jelöltajánlások ellenőrzése

A jelöltajánlások ellenőrzésének módjai

4.1. A jelöltajánlások ellenőrzése az OEVI feladata. Az ellenőrzést számítógéppel támogatva végezheti vagy végeztetheti. Az ellenőrzést - tekintettel a nyilvántartásba vétel 3 napon belüli határidejére - az ajánlószelvények benyújtását követően haladéktalanul el kell végezni.

4.2. Az ajánlások törvényi feltételeinek meglétét a személyiadat- és lakcímnyilvántartás és a névjegyzék adataira, valamint a választójoggal nem rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartására támaszkodva kell ellenőrizni.

4.3. A többszörös ajánlások kiszűrése érdekében valamennyi benyújtott ajánlószelvény ellenőrzését el kell végezni. Amennyiben a többszörös ajánlás miatt a már előzőleg nyilvántartásba vett jelölt ajánlásainak száma a szükséges alá csökken, erről értesíteni kell az OEVB-t. Az OEVB ilyen értelmű döntése esetén a jelölés elfogadásának megsemmisítését a jelöltnyilvántartáson át kell vezetni.

4.4. A jelöltajánlás számítógépes ellenőrzése esetén az OEVI vezetőjének biztosítania kell a rendszer működtetéséhez szükséges feltételeket.
A jelöltajánlások ellenőrzésének számítógépes adatfeldolgozó rendszere működtetésének feltételei

4.5. A jelöltajánlások ellenőrzésének számítógépes adatfeldolgozó rendszere a megyei névjegyzék-adatbázishoz, illetőleg a személyiadat- és lakcímnyilvántartáshoz kapcsolódva működtethető. A számítógépes adatfeldolgozást végző munkaállomások működtethetők az OEVK-ban vagy a Közigazgatási Hivatalnál.

4.6. A TVI vezetője a számítógépes jelöltajánlás-ellenőrző rendszer munkaállomásainak helyéről a választás első fordulóját megelőző 65. napig tájékoztatja az OVI vezetőjét.

4.7. Ha az OEVI vezetője az OEVK-ban működő megyei rendszert kíván alkalmazni, a TVI vezetője a választás első fordulóját megelőző 58. napig gondoskodik a rendszer telepítéséről, valamint a rendszer működtetéséhez szükséges dokumentációk és a jelszó eljuttatásáról a működés helyszínére.

4.8. Az OEVI, illetőleg a TVI vezetője intézkedik a rendszer működési feltételeinek kialakításáról és a szükséges oktatások megtartásáról.
A számítógépes jelöltajánlás-ellenőrzés folyamata

4.9. A számítógépes jelöltajánlás-ellenőrzést meg kell előzze az ajánlószelvények formai ellenőrzése.

4.10. A formailag elfogadott ajánlószelvények számítógépes ellenőrzését a választókerület és a jelölt adatainak megadásával kell kezdeni.

4.11. Az ajánlószelvényen szereplő személyi azonosító alapján - amennyiben ezzel az azonosítóval a 4.2. pont szerinti nyilvántartások valamelyikében szerepel személy - a rendszer megjeleníti az ajánló személyi adatait a képernyőn, egyben javaslatot tesz az ajánlás elfogadására, felülvizsgálatára vagy visszautasítására.

4.12. A képernyőn megjelenő adatokat az OEVI ellenőrzést végző megbízottja összehasonlítja az ajánlószelvényen szereplő adatokkal. Az összehasonlítás eredményétől és a rendszer javaslatától függően dönt az ajánlásról:
a) amennyiben az ajánló képernyőn lévő adatai (neve/i/, lakcíme és az OEVK száma) megegyeznek az ajánlószelvény adataival, és a rendszer az ajánlás elfogadását javasolta, az ajánlást elfogadja,
b) amennyiben az ajánló képernyőn lévő adatai megegyeznek az ajánlószelvény adataival, de a rendszer az ajánlás felülvizsgálatát javasolta, vagy az ellenőrzést végző nem tud egyértelmű döntést hozni, az ajánlószelvényt a számítógépes nyilvántartás adataival együtt felülvizsgálatra továbbítja (pl. abban az esetben, ha a polgár a jelölés időszaka alatt költözött a választókerületbe, akkor az előző lakcíme szerinti választókerületben ellenőrizhető, hogy ott nem ajánlott-e jelöltet),
c) amennyiben az ajánló képernyőn lévő adatai nem egyeznek meg az ajánlószelvény adataival, vagy megegyeznek, de a rendszer az ajánlás visszautasítását javasolta (pl. a polgár szerepel a választójoggal nem rendelkezők nyilvántartásában vagy előzőleg már ajánlott), az ajánlást elutasítja.

4.13. Az egy jelöltre vonatkozó összes ajánlószelvény feldolgozását követően (beleértve a felülvizsgálatra átadott esetek eldöntését is) az OEVI az ajánlószelvényeket a számítógépes ellenőrzés eredményét tartalmazó kimutatással együtt átadja az OEVB-nek.

4.14. Az OEVB döntését követően az OEVI gondoskodik a jelölt számítógépes nyilvántartásba vételéről, szükség esetén intézkedik a jelölés megsemmisítésének átvezetéséről.

5. A nyilvántartás továbbvezetése


A jelölő szervezeteket, jelölteket, listákat érintő rendkívüli eseményeket (pl. jelölt kiesése) a számítógépes nyilvántartásban rögzíteni kell.