Főoldal / OVB / Határozatok
Az Országos Választási Bizottság
570/2006. (XI. 21.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
törvény (a továbbiakban: Ve.) 124/A. §-a (3) bekezdésnek b) pontjában foglalt
hatáskörében eljárva a dr. Orbán Viktor és dr. Semjén Zsolt által a Fidesz –
Magyar Polgári Szövetség és Kereszténydemokrata Néppárt képviseletében
benyújtott országos népszavazási kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
határozatot
Az Országos Választási Bizottság az aláírásgyűjtő ív hitelesítését
megtagadja.
A határozat ellen az annak közzétételét követő 15 napon belül az
Alkotmánybírósághoz címezve az Országos Választási Bizottsághoz (1094 Budapest,
Balázs Béla u. 35.) lehet kifogást benyújtani.
Indokolás
I.
Dr. Orbán Viktor és dr. Semjén Zsolt 2006. október 24-én nyújtotta be az
országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének mintapéldányát
hitelesítés céljából. Az íven a következő kérdés szerepelt:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy a nyugdíjasok továbbra is a 2006. október 23-án
hatályos törvényi rendelkezések szerint vállalhassanak munkát?”
Az Országos Választási Bizottság a kérdés hitelesítését elsősorban azért tagadta
meg, mert az nem felel meg az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről
szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 13. § (1) bekezdésében
előírt egyértelműségi követelménynek. A munkavállalásra számos törvényi
rendelkezés vonatkozik, például a munkaviszonyt rendező szabályok, a
munkavédelem szabályai, a foglalkoztatási jogviszonyhoz kapcsolódó adózási,
járulékfizetési rendelkezések, életkori kötöttségek, munkaalkalmassági
követelmények. A munkavállalás e sokféle, szerteágazó törvényi szabályozása
miatt a népszavazásban részt vevők számára nem egyértelmű, hogy milyen szabályok
fenntartása mellett voksolnának, illetve a jogalkotó számára sem határozza meg,
milyen körben kötelezné fenntartani a munkavállalásra vonatkozó szabályoknak a
2006. október 23-án hatályos állapotát.
További népszavazást kizáró körülményt jelent, ha a munkavállalás feltételei
között annak adózási és járulékfizetési következményeit külön is megvizsgáljuk.
Az adók és ezzel is összefüggésben a költségvetés kérdésében a Magyar
Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény (a továbbiakban:
Alkotmány) 28/C. § (5) bekezdésének a) pontja kizárja a népszavazás megtartását.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 4. § (1) bekezdésének a)
pontja, továbbá a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra
jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXXX.
törvény 50. § (1) bekezdésének utaló szabálya szerint a járulék az adóval egy
tekintet alá esik.
A kérdéssel kapcsolatban – éppen a kérdésben szereplő „hatályos törvényi
szabályozás” többértelműsége és kiterjedt volta miatta is – fokozottan merül fel
az a probléma, hogy eredményes népszavazás esetén mennyi időre és milyen
szabályozási kérdésekben kötelezné a népszavazás eredménye a törvényhozást. A
határidők törvényi rendezésig erre vonatkozó szabály hiányában többféle, a
hatályos Alkotmány kereteit egyaránt túllépő eredménnyel és ehhez kapcsolódó
értelmezésekkel zárulhatna a népszavazás. Az egyik ilyen következtetés, hogy
módosítási, illetve hatályon kívül helyezési határidő hiányában a törvényhozó
akár másnap alkothat a népszavazási eredménnyel ellentétes tartalmú törvényt. Ez
az értelmezés nyilvánvalóan ellentétes lenne a népszavazás alkotmányos
intézményével, és közvetve az Alkotmány 2. §-ának (2) bekezdésével. A másik
lehetséges értelmezés szerint – hacsak egy újabb népszavazás nem kötelezi a
törvényhozást a korábban tiltott tárgyú törvény megalkotására –, a törvényhozási
tilalom végleges. Az Országgyűlés törvényalkotó és egyéb hatáskörei
gyakorlásának határidő nélküli korlátozása lényegében azt eredményezi, hogy a
kérdés által felölelt törvényhozási tárgykörökben „kizárólagos népszavazási
tárgyak” jönnek létre, hiszen e tárgykörök Országgyűlés általi ismételt
gyakorlását csak egy újabb eredményes népszavazás kényszerítheti ki. Különösen
szembetűnő ez olyan népszavazási kezdeményezések esetén, mint a vizsgálta
kérdés, aminek a tárgya az Országgyűlés eltiltása valamely tartalmú
törvénymódosítás elfogadásától. Ebben a kérdésben tehát egy eredményes, a
kérdésre igenlő választ adó népszavazás olyan bizonytalan határidejű
törvényhozási moratóriumra kötelezné az Országgyűlést, mely csak a hatályos
Alkotmánynak a képviseleti demokrácia és a közvetlen demokrácia intézményeire
vonatkozó rendelkezései megváltoztatásával kaphatna alkotmányos alapot. Ezért az
Országos Választási Bizottság – tekintettel az Alkotmánybíróság több
határozatában {2/1993. (I. 22.) AB, 25/1999. (XI. 22.) AB, 28/1999. (VII. 7.)
AB, 40/1999. (XII. 21.) AB, 50/2001. (XI. 22.) AB, 48/2003. (X. 27.) AB
határozatok} kifejtett következetes gyakorlatára is – a kérdést a burkoltan
alkotmánymódosítást kiváltó jellege miatt is elutasította.
II.
A határozat az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének a) pontján, az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény 2. §-án,
13. §-ának (1) bekezdésén, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 130. §-ának
(1) bekezdésén alapul.
Budapest, 2006. november 21.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke
Vissza a főoldalra