25/2006. (IX. 21.) OVB állásfoglalás

a választási bizottságokba történő delegálásról

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének a) pontjában, 99/K. § (5) bekezdésének a) pontjában, 105/A. § (4) bekezdésének a) pontjában, 115/I. § (8) bekezdésének a) pontjában és 115/P. § (5) bekezdésének a) pontjában foglalt hatáskörében eljárva a választási bizottságokba történő delegálásról az alábbi

állásfoglalást

adja ki.

A Ve. 3. §-a rögzíti, „A választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az alábbi alapelveket:
(…)
c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között”.

A Ve. 21. §-ának (2) bekezdése alapján
„Választási bizottságok:
a) a szavazatszámláló bizottság,
b) a helyi választási bizottság,
c) az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság,
d) a területi választási bizottság,
e) az Országos Választási Bizottság”.


A Ve. 25. §-ának (1) bekezdése szerint „A választási bizottságoknak - a 23. §-ban említetteken felüli - további egy-egy tagját a választókerületben jelöltet, illetőleg listát állító jelölő szervezet, illetőleg a független jelölt bízza meg”.

A Ve. 28. §-ának (4) bekezdése alapján „A választott és megbízott tagok jogai és kötelezettségei azonosak, azzal az eltéréssel, hogy a megbízott tagok részére nem jár tiszteletdíj”.

A Ve. 49. §-ának (2) bekezdése megállapítja, „Ha több jelölő szervezet közösen állít jelöltet, a továbbiakban – a választás szempontjából – egy jelölő szervezetnek számítanak”.

A választási eljárásról szóló törvény rendelkezései alapján egy adott választási bizottság egy időben több választástípussal kapcsolatos feladatot lát el (pl. önkormányzati választások alkalmával a helyi választási bizottság feladatköre felöleli a kislistás választást és a polgármester-választást, 10.000 főnél nagyobb településeken az egyéni választókerületi választást és a polgármester-választást, stb.)

Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint ezekben a választási bizottságokban kell biztosítani a Ve. 25. § (1) bekezdésének alkalmazásával az esélyegyenlőséget a jelöltek, jelölő szervezetek között. A Ve. e rendelkezése alapján ugyanis a választási bizottságokba történő delegálás célja a jelöltek, jelölő szervezetek képviseletének biztosítása a választási eljárás során hozott döntésekben.

A jelöltek és a jelölő szervezetek közötti esélyegyenlőség alapelvének érvényesülését ezért a Ve. 25. § (1) bekezdésének olyan értelmezése biztosítja, amely szerint a jelölő szervezet vagy független jelölt választási bizottságonként egy-egy tagot bízhat meg, függetlenül attól, hogy hány választástípusban állított jelöltet (listát). Ebből következően a megbízott tag a Ve. 28. §-ának (4) bekezdésére is tekintettel minden választástípussal kapcsolatos döntésben részt vehet. Ellenkező értelmezés esetén ugyanis, ha valamely jelölő szervezetnek vagy független jelöltnek több megbízottja is részt venne a döntéshozatalban, az a jelölő szervezetet vagy független jelöltet indokolatlan előnybe hozná azokkal a jelölő szervezetekkel, független jelöltekkel szemben, akik csak egy választástípusban történt jelölés alapján bízhattak meg egy tagot a választási bizottságba.

A közös jelöltek (listák) után megbízott választási bizottságokkal kapcsolatban az Országos Választási Bizottság már 1/2002. (II. 1.) OVB állásfoglalásában megállapította, hogy „a közösen jelöltet illetve listát állító jelölő szervezetek (pártok) a választási bizottságokba egy jelölő szervezetként egy tag megbízására jogosultak”.

Budapest, 2006. szeptember 21.


Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke