4/2006. (VIII. 1.) ÖTM rendelet
a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a kisebbségi önkormányzati képviselők választása költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 153. §-a (1) bekezdésének g) pontjában, kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel a közigazgatási informatikai feladatok irányításában szükséges azonnali változtatásokról szóló 144/2006. (VI. 29.) Korm. rendeletre és a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvénynek a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a kisebbségi önkormányzati képviselők választásán történő végrehajtásáról szóló 29/2006. (V. 30.) BM rendeletre - a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a kisebbségi önkormányzati képviselők választása (a továbbiakban: választás) költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről a következőket rendelem el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az Országos Választási Iroda (a továbbiakban:
OVI) vezetője felelős a választások előkészítésével, szervezésével,
lebonyolításával, a választópolgárok, jelöltek és jelölő szervezetek
pártsemleges tájékoztatásával, a választási adatkezeléssel, a technikai
feltételek megteremtésével kapcsolatos, célhoz kötött pénzügyi feladat és
költségterv elkészítéséért a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter
irányítása alatt működő Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási
Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) vezetőjének egyetértésével, melyek
jóváhagyásáról az önkormányzati és területfejlesztési miniszter (a továbbiakban:
miniszter) dönt.
(2) A területi választási iroda (a továbbiakban: TVI) és a helyi választási
iroda (a továbbiakban: HVI) vezetője illetékességi területén belül
a) felelős a választás előkészítés, szervezés és lebonyolítás pénzügyi
feltételeinek feladatokhoz kötött meghatározásáért, a pénzeszközök célhoz kötött
felhasználásáért és ellenőrzéséért,
b) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti kötelezettségvállalási és
utalványozási jogot, valamint felhatalmazást ad az ellenjegyzési jog
gyakorlására,
c) felelős a választás pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért, elszámolásáért,
d) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a számviteli
nyilvántartáson belüli elkülönített kezeléséről.
(3) A HVI-k vezetőinek, valamint az országgyűlési egyéni választókerületi
választási irodák (a továbbiakban: OEVI) feladatait is ellátó országgyűlési
egyéni választókerület (a továbbiakban: OEVK) székhelyén működő HVI vezetőjének,
az OEVI többletfeladatok kapcsán járó személyi juttatásaira vonatkozóan
meghatározott feladatokat a TVI vezetője látja el.
(4) A miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő költségvetési
szerv(ek) vezetőjének a választással kapcsolatban meghatározott feladatai:
a) felelős a feladatai pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért, elszámolásáért,
a pénzeszközök célhoz kötött felhasználásáért és ellenőrzéséért,
b) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti kötelezettségvállalási és
utalványozási jogot,
c) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a számviteli
nyilvántartásán belüli elkülönített kezeléséről.
(5) A Hivatal vezetője:
a) felelős a választás pénzügyi tervezéséért, lebonyolításáért, elszámolásáért,
a beszámoló elkészítéséért, ellenőrzéséért,
b) gondoskodik a választás céljára szolgáló pénzeszközöknek a Hivatal
számvitelén belüli elkülönített kezeléséről,
c) gyakorolja a választás pénzeszközei feletti, a hatáskörébe tartozó
kötelezettségvállalási és utalványozási jogot, valamint felhatalmazást ad az
ellenjegyzési jog gyakorlására,
d) megteremti a Duna Palotában az Országos Választási Központ működésének
feltételeit,
e) megállapodást köt a miniszter irányítása alá tartozó és a választásban
közreműködő egyéb költségvetési szervekkel a pénzügyi támogatások átadásáról és
elszámolásának rendjéről,
f) biztosítja a központi nyomtatványok, választástechnikai szakanyagok
előállítását, a kapcsolódó logisztikai szolgáltatásokat,
g) működteti a választás informatikai rendszereit.
2. § (1) A választások helyi és területi feladatai előkészítésének és
lebonyolításának pénzügyi fedezetéül az 1-3. és a 11. mellékletben felsorolt
tételek, normatívák, valamint a nem normatív kiadások tekintetében a vonatkozó
megállapodás(ok) alapján megállapított költségvetési fedezet szolgál.
(2) A pénzügyi fedezet számításánál a népességre, a választópolgárokra vonatkozó
adatokat a Hivatal által megállapított, a központi személyi adat- és
lakcímnyilvántartásból a névjegyzék összeállításához használt, valamint a
névjegyzékhez összeállított adatállomány alapján kell figyelembe venni. Az egyéb
adatokat a Hivatalnak a választások pénzügyi tervezésére vonatkozó belső
szabályzata alapján kell figyelembe venni.
A pénzügyi fedezet biztosítása
3. § (1) A Hivatal vezetője az 1-3. és a 11. mellékletben
meghatározott normatívák, valamint előzetes számítások, megállapodások alapján a
választásokhoz előleget folyósít a választások lebonyolítására biztosított
előirányzatból
a) a TVI vezetője részére a területi választási bizottság (a továbbiakban: TVB)
és a TVI működési kiadásaira, amely nem tartalmazza a TVI-k vezetőinek
díjazását,
b) a TVI-k vezetőin keresztül a HVI-k részére a települést megillető normatív
összegek erejéig, továbbá az OEVI-k költségeinek fedezetére,
c) a miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő költségvetési
szerv(ek) működési kiadásaira, amely nem tartalmazza a szerv(ek) vezetőjének
díjazását.
(2) Az 1. § (2)-(4) bekezdése hatálya alá tartozó választási és egyéb szervek
támogatását az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm.
rendelet (a továbbiakban: Ámr.) alapján támogatásértékű működési bevételként,
illetve kiadásként, vagy továbbadási (lebonyolítási) célú működési bevételként,
illetve kiadásként, illetve államháztartási körön kívüli átadás esetén működési
célú pénzeszköz átadásként kell elszámolni a 10. melléklet szerint.
(3) A Hivatal vezetője a szavazás napját megelőző 20. munkanapig, illetve az 1.
§ (5) bekezdés e) pontja alapján kötött megállapodások szerint átutalja
a) az (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott támogatást a fővárosi,
megyei közgyűlés hivatalának bankszámlájára,
b) az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott támogatást a költségvetési szervek
Magyar Államkincstárnál vezetett előirányzat-felhasználási keretszámlájára.
4. § A TVI vezetője a szavazás napját megelőző 15. munkanapig átutalja a
3. § (1) bekezdésének b) pontja alapján megállapított támogatást az illetékes
települési önkormányzatok polgármesteri hivatalai, valamint körjegyzőség esetén
a körjegyzőség bankszámlájára.
A pénzeszközök felhasználási módja
5. § (1) A Hivatal vezetője gondoskodik a központi
feladatok végrehajtására biztosított források felhasználásáról a jóváhagyott
pénzügyi feladat- és költségterv előirányzatának főösszegén belül.
(2) Az 1-3. és a 11. mellékletben meghatározott normatív pénzeszközök
felhasználása a következők szerint történik:
a) a feladat végrehajtásához biztosított pénzeszközöket (személyi juttatások, a
munkaadókat terhelő járulékok és a dologi kiadások) az államháztartásról szóló
1992. évi XXXVIII. törvényben (a továbbiakban: Áht.) és az Ámr.-ben
meghatározottak figyelembevételével kell felhasználni, azonban személyi kiadásra
az 1-3. és 11. melléklet szerinti feladatok tekintetében legalább az ott
megállapított normatívákat kell biztosítani. A dologi kiadásokra biztosított
pénzeszközöket személyi kiadásokra az Áht. és az Ámr. általános rendelkezései
szerint - különös tekintettel az Ámr. 57. § (13) bekezdésében foglaltakra - a
feladatellátással összefüggésben lehet átcsoportosítani, az átcsoportosításnál
figyelemmel kell lenni arra, hogy a dologi kiadásokra biztosított pénzeszközök a
felmerült közvetlen költségek mellett fedezetet nyújtsanak az
intézményüzemeltetési, fenntartási költségek arányos részére is,
b) többlettámogatást a szavazókörök számának vagy a szavazatszámláló bizottságba
bevont póttagok számának növekedése, a szervek számára a Hivatal vezetője által
elrendelt többletfeladatok, valamint a Ve. 21. §-ának (4) bekezdése szerinti
kiadások mértékéig lehet igényelni,
c) feladatelmaradás (különösen a szavazókörök számának csökkenése) esetén az
erre a feladatra biztosított, a normatívák szerint számolt támogatást, illetve
annak maradványát vissza kell utalni. Amennyiben az elmaradt feladattal
összefüggésben, annak ismertté válása előtt indokolt kifizetés vagy
kötelezettségvállalás történt, annak az elszámolásban való érvényesítését a TVI
vezetője a Hivatal vezetőjének egyetértése mellett engedélyezheti. A TVI
vezetője kérelmét az OVI vezetőjéhez nyújtja be, aki annak szakmai
megalapozottságát megvizsgálja, és a kérelmet javaslatával együtt 3 munkanapon
belül megküldi a Hivatal vezetőjének. A Hivatal vezetője dönt a kérelem
elfogadásáról. Amennyiben a kérelmet nem fogadja el, döntéséről 3 munkanapon
belül értesíti a TVI vezetőjét, és arról egyúttal tájékoztatja az OVI vezetőjét
is. Ha a kérelem elbírálására a fenti határidőn belül nem kerül sor, a határidő
leteltét követő napon az egyetértést megadottnak kell tekinteni,
d) többletköltségként, illetve feladatelmaradásként kell elszámolni a téves
adatszolgáltatásból származó támogatási különbözeteket.
(3) A miniszter irányítása alá tartozó és egyéb közreműködő szerv(ek)nek a (2)
bekezdésben részükre meghatározott pénzeszközökön felül vagy külön - az átalány
összegben nem meghatározható - feladatokra biztosított támogatás felhasználása,
a pénzeszközátadásról szóló megállapodásban rögzítettek szerint történik.
(4) A TVI vezetője a feladattípusú elszámolás elfogadásával egy időben dönt és
intézkedik a HVI-k vezetői részére a díjazások kifizetéséről (beleértve az OEVK
székhely HVI vezetőjének az OEVI többletfeladatok kapcsán járó díját is). Nem
fizethető ki díjazás, ha a HVI vezetője az e rendeletben előírt elszámolási és
ellenőrzési kötelezettségének nem tett eleget.
(5) A miniszter dönt a TVI vezetők, a közigazgatási hivatalok vezetői díjának
kifizetéséről, az OVI vezetője és tagjai, a Hivatal vezetője és a minisztérium
irányítása alá tartozó közreműködő költségvetési szerv(ek) vezetője díjának
mértékéről és annak kifizetéséről. A kifizetésről a Hivatal vezetője 8
munkanapon belül intézkedik. Nem fizethető ki díjazás a szerv vezetője részére,
ha e rendeletben előírt elszámolási és ellenőrzési kötelezettségének nem tett
eleget.
Az elszámolás módja
6. § (1) A választás céljára biztosított pénzeszközöket a
rendelet hatálya alá tartozó szervezeteknek számvitelileg elkülönítetten kell
kezelniük. A költségvetési szerv a számvitelében a pénzeszközök felhasználásáról
- ezen belül a többletköltségekről és a feladatelmaradásról - feladatonként
(választásonként) számol el, és a tényleges pénzforgalomról (bevétel, kiadás)
főkönyvében a választási feladatokkal kapcsolatos szakfeladaton nyilvántartást
vezet.
(2) A feladattípusú elszámolást 1-3. és 11. mellékletében feltüntetett
normatívák tekintetében a 4-9. melléklet szerint kell elkészíteni. A
költségvetési szervet megillető pénzügyi fedezet összegét a választás tényadatai
alapján, az 5. § (2) bekezdése figyelembevételével kell megállapítani.
(3) A miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő költségvetési
szerv(ek) az 5. § (3) bekezdése szerint számukra biztosított előlegről, a
pénzeszközátadásról szóló megállapodással összhangban tételes elszámolást
készítenek. Az elszámolást alapbizonylatokkal kell alátámasztani.
(4) A Hivatal az éves költségvetésében biztosított előirányzatról az
államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének
sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet szerinti határidőben
és módon számol el a választásokkal kapcsolatos szakfeladaton.
A feladattípusú elszámolás lebonyolítása
7. § (1) A HVI vezetője feladattípusú elszámolást készít.
A feladattípusú elszámolást, a pénzügyi elszámolást segítő program által
előállított és a 4. melléklet szerinti adattartalmú munkalapon teljesíti a TVI
vezetője részére. Az okmányiroda székhely HVI vezetője az elszámolási
kötelezettségét a pénzügyi elszámolást segítő program igénybevételével teljesíti
a TVI vezetője részére.
(2) A közigazgatási hivatal vezetője a pénzügyi elszámolást segítő program
igénybevételével elszámolást készít - az 5. melléklet szerinti adattartalommal -
a rendelkezésre bocsátott támogatásról a Hivatal vezetőjének.
(3) A TVI vezetője
a) elszámolást készít - az 5. melléklet szerinti adattartalommal - a TVI részére
biztosított pénzügyi fedezetről,
b) összesítő elszámolást készít - a 6. melléklet szerinti adattartalommal - a 3.
§ szerint biztosított pénzeszközökről,
c) dönt az 5. § (2) bekezdésének b) és c), továbbá d) pontjában biztosított
többletköltség, illetve visszatérítés elfogadása kérdésében és összegében.
(4) A TVI vezetője a (3) bekezdés szerinti elszámolási kötelezettségét - a
pénzügyi elszámolást segítő program igénybevételével - teljesíti a Hivatal
vezetője részére.
(5) A miniszter irányítása alá tartozó és az egyéb közreműködő költségvetési
szerv(ek) vezetője elszámolást készít a Hivatal vezetője részére a 7. melléklet
szerinti adattartalommal.
(6) A Hivatal vezetője az (1)-(5) bekezdésben foglalt elszámolások alapján a
8-9. melléklet szerinti adattartalommal teljesíti elszámolási kötelezettségét a
miniszter felé. A Hivatal vezetője az elszámolást tájékoztatásul megküldi az OVI
vezetőjének is.
A feladattípusú elszámolás határideje és a belső ellenőrzés rendje
8. § (1) A 2006. évi helyi önkormányzati képviselők és
polgármesterek, a települési kisebbségi önkormányzati képviselők általános
választása után a HVI vezetője a 7. § (1) bekezdése szerinti, valamint a
közigazgatási hivatal vezetője a 7. § (2) bekezdése szerinti elszámolást a
választás napját követő 10 naptári napon belül, a TVI vezetője a 7. § (3)
bekezdése szerinti elszámolást a választás napját követő 45 naptári napon belül,
a miniszter irányítása alá tartozó, valamint az egyéb közreműködő költségvetési
szerv(ek) vezetője a 7. § (5) bekezdése szerinti elszámolást a választás napját
követő 45 naptári napon belül köteles(ek) teljesíteni. A Hivatal vezetője az
elszámolások elfogadásáról dönt, valamint a pénzügyi feladat- és költségterv
végrehajtásáról elszámol a választás napját követő 70 naptári napon belül.
(2) A 2007. évi területi és országos kisebbségi önkormányzatok választásának
tekintetében a Hivatalnak a választást követő 30 napon belül el kell készíteni
az elszámolást, valamint az (1) bekezdésben foglalt elszámolással együttesen
beszámolót kell benyújtani. A HVI vezetője a 7. § (1) bekezdése szerinti
elszámolást a szavazás napját követő 8 naptári napon belül, a TVI vezetője a 7.
§ (3) bekezdése szerinti elszámolást a szavazás napját követő 15 naptári napon
belül teljesíti.
(3) Az (1) bekezdésben említett, elszámolást készítő szerv vezetője az
elszámolása elfogadását követő 8 banki napon belül eleget tesz visszafizetési
kötelezettségének.
(4) A Hivatal vezetője az elszámolások elfogadását követő 8 banki napon belül a
többletköltségek fedezetét átutalja a szervek részére a 3. § (4) bekezdésében
leírtak szerint. A TVI vezetője továbbutalási kötelezettségét 8 banki napon
belül teljesíti.
9. § (1) Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Ellenőrzési
Titkárság a Hivatal, a közigazgatási hivatal, a miniszter irányítása alá tartozó
közreműködő költségvetési szerv(ek) és az egyéb szervek, valamint a TVI belső
ellenőrzését az ellenőrzési programban meghatározottak szerint látja el; a TVI
vezetője a HVI belső ellenőrzését a rendelet 8. §-ában számára meghatározott
elszámolási határidőig köteles elvégezni.
(2) A Hivatal a gazdálkodási szabályzatában foglaltak szerint hajtja végre az e
rendelet 1-3. és 11. mellékletében nem szereplő központi feladatokhoz kapcsolódó
megrendeléseket és pénzügyi elszámolásokat.
(3) A HVI és a TVI vezetője a választások pénzügyi kiadásainak elszámolására és
utóellenőrzésére a választási iroda tagjának ad megbízást.
(4) A Hivatal a választás kiadásainak elszámolásához, valamint a minisztérium a
belső ellenőrzési feladatok végrehajtásához segítséget nyújt.
(5) A belső ellenőrzés során a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló
193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet előírásait kell alkalmazni.
Időközi választás
10. § Az időközi választáson a rendeletben foglaltakat az
alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:
a) a költségvetési szervek részére az időközi választások pénzügyi fedezete az
átadónál támogatásértékű működési kiadásként, az átvevő szervnél támogatásértékű
működési bevételként kerül biztosításra,
b) előleg kizárólag a dologi kiadásokra biztosítható,
c) az OEVI-t és a HVI-t megillető támogatást közvetlenül az illetékes települési
önkormányzat polgármesteri hivatala, körjegyzőség esetén a körjegyzőség
bankszámlájára kell átutalni,
d) a személyi juttatások normatíváinak folyósítására csak utólag, a pénzügyi
elszámolás jóváhagyását és felterjesztését követően kerül sor, az elszámolásban
a személyi juttatások tételeit is szerepeltetni kell,
e) a TVI vezetője a rendelet 7. §-ának (3) bekezdése szerinti elszámolást a
választás napját követő 15 naptári napon belül köteles teljesíteni.
Záró rendelkezések
11. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon
lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 2002. október
20-i, valamint az időközi helyi és kisebbségi önkormányzati képviselők és
polgármesterek választási költségeinek normatíváiról, tételeiről, elszámolási és
belső ellenőrzési rendjéről szóló 19/2002. (VII. 26.) BM rendelet.
11. melléklet a 4/2006. (VIII. 1.) ÖTM rendelethez